Tätä vartija asiaa ei saanut sanoa täällä, nyt se on iltalehdessä
Jos sisältö mahtuu ja sallitaan iltalehteen, miten sitä ei sallita tällä palstalla. Ihme touhua.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/afabb961-6b0b-424b-9e2e-ffd7e7e8c236
Kommentit (559)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa mainittiin, että vartijakoulutuksessa on opiskelijoita, jotka jo toisten opiskelijoiden kanssa voimankäyttötilanteita _harjoitellessa_ kiihtyvät niin etteivät kykene hillitsemään itseään. Kyllä, luit oikein. Näytelty harjoitus saa heidät sellaiseen tilaan. Ja näistäkin ihmisistä tulee sitten voimankäyttöoikeudet omaavia auktoriteetteja joiden pitäisi olla turvaamassa ihmisiä.
Ehkä tarttis tehdä jotain?
Joku muukin mainitsi tästä ja se on kyllä tosi helppo uskoa. Itse asiassa en heti keksi muuta alaa, jolle hakeutuisi nimenomaan voimankäytöstä toisia kohtaan kiinnostunut. Poliiseillakin on varmasti yleisesti ottaen vähän laajemmat intressit, toki koulutus ja pääsykoekin on "hieman" toisenlainen.
Itse työskentelen terveydenhuoltoalalla ja meilläkin on aika ajoin jonkinlaisia itsepuolustus- ja kiinnipitokoulutuksia. Ja vaikka niitä taitoja valitettavasti joutuu välillä hyödyntämäänkin, niin en muista kenenkään koskaan olleen niistä mitenkään silminnähden innostunut. Ennemmin harmittaa, kun tällaisiakin ääritilanteita tulee. Ennaltaehkäisyä sitten harjoitellaankin sitä innokkaammin.
En tiedä miten vartijat puhuvat toisilleen, ovatko tyytyväisiä mahdollisimman rauhallisista työvuoroista? Onko se kovin jätkä, joka on saanut empaattisella keskustelulla jonkun räjähdysherkän tilanteen haltuun? Minulle ainakin olisi.
Tarkoitatko, että Suomen puolustusvoimiin hakeutuu palvelukseen vain tappamisesta kiinnostuneita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kun nuo voimasuhteet olivat kuten olivat, niin miksi ei olisi vaikka 2 ronskia vartijaa ihan seisaallaan pitänyt käsistä kiinni poliisien tuloon asti? En kyllä ymmärrrä tarvetta runtata kiveykseen oikoselleen.
Tästä tuli mieleen. Miksi tosiaan naista piti käsitellä niin? Aika moni nainen säikähtäisi ja alkaisi vastustelemaan jos monta miestä käy käsiksi.
Sen sijaan huumeveikkojen myymälävarkaiden kanssa vaan rupatellaan mukavia. Olen kiertänyt todella paljon marketteja töiden puolesta ja nähnyt kun myymälävarkaita otetaan kiinni. Ei niitä edes oteta kiinni vaan ne viedään takahuoneeseen ja siellä vartija ja varas rupattelevat jopa pari tuntia mukavia kun odottavat poliisia. Yksi vartija riittää tähän.
Mitä niin pahaa tuo nainen oli tehnyt että piti noin kovat keinot ottaa käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutussa mainittiin, että vartijakoulutuksessa on opiskelijoita, jotka jo toisten opiskelijoiden kanssa voimankäyttötilanteita _harjoitellessa_ kiihtyvät niin etteivät kykene hillitsemään itseään. Kyllä, luit oikein. Näytelty harjoitus saa heidät sellaiseen tilaan. Ja näistäkin ihmisistä tulee sitten voimankäyttöoikeudet omaavia auktoriteetteja joiden pitäisi olla turvaamassa ihmisiä.
Joku muukin mainitsi tästä ja se on kyllä tosi helppo uskoa. Itse asiassa en heti keksi muuta alaa, jolle hakeutuisi nimenomaan voimankäytöstä toisia kohtaan kiinnostunut. Poliiseillakin on varmasti yleisesti ottaen vähän laajemmat intressit, toki koulutus ja pääsykoekin on "hieman" toisenlainen.
Itse työskentelen terveydenhuoltoalalla ja meilläkin on aika ajoin jonkinlaisia itsepuolustus- ja kiinnipitokoulutuksia. Ja vaikka niitä taitoja valitettavasti joutuu välillä hyödyntämäänkin, niin en muista kenenkään koskaan olleen niistä mitenkään silminnähden innostunut. Ennemmin harmittaa, kun tällaisiakin ääritilanteita tulee. Ennaltaehkäisyä sitten harjoitellaankin sitä innokkaammin.
En tiedä miten vartijat puhuvat toisilleen, ovatko tyytyväisiä mahdollisimman rauhallisista työvuoroista? Onko se kovin jätkä, joka on saanut empaattisella keskustelulla jonkun räjähdysherkän tilanteen haltuun? Minulle ainakin olisi.
Tarkoitatko, että Suomen puolustusvoimiin hakeutuu palvelukseen vain tappamisesta kiinnostuneita ihmisiä?
Ja olisi se Poliisit-sarja ollut astetta tylsempi, jos siinä olisi vaan luovuteltu ajokortteja ja pysäytelty tutkan jälkeen... ?
Vielä pari huomiota koulutuksesta ja sen lisäämisestä.
Miksi IL toimittaja vertasi amerikkalaisen poliisin ja suomalaisen vartijan koulutusta. Eri homma. Miksi ei verrannut amerikkalaisen vartijan koulutusta?
Entäpä ne sadat tai tuhannet tehtaiden vartijat, joiden tehtävänä on valvoa kulkua portilla, sekä paloturvallisuutta? Tai ne jakkupukuiset vartijat suur-yritysten auloissa, jotka buukkaavat neukkareita ja luovuttavat vierailija tunnisteita? Heitä ei varmaan hirveesti hotsittaisi voimankäytön koulutuksen lisääminen, jos kymmeneen vuoteen ei ole aggressiivista ihmistä töissä näkynyt. Se voisi oikeastaan vaan aiheuttaa työvoima-pulaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan kun nuo voimasuhteet olivat kuten olivat, niin miksi ei olisi vaikka 2 ronskia vartijaa ihan seisaallaan pitänyt käsistä kiinni poliisien tuloon asti? En kyllä ymmärrrä tarvetta runtata kiveykseen oikoselleen.
Tästä tuli mieleen. Miksi tosiaan naista piti käsitellä niin? Aika moni nainen säikähtäisi ja alkaisi vastustelemaan jos monta miestä käy käsiksi.
Sen sijaan huumeveikkojen myymälävarkaiden kanssa vaan rupatellaan mukavia. Olen kiertänyt todella paljon marketteja töiden puolesta ja nähnyt kun myymälävarkaita otetaan kiinni. Ei niitä edes oteta kiinni vaan ne viedään takahuoneeseen ja siellä vartija ja varas rupattelevat jopa pari tuntia mukavia kun odottavat poliisia. Yksi vartija riittää tähän.
Mitä niin pahaa tuo nainen oli tehnyt että piti noin kovat keinot ottaa käyttöön?
Tokkopa oli tehnyt yhtään mitään, mutta ehkä joku seuraava uhri sitten on, siis tosi kätevää jos todetaan olleen täysin asianmukaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ne keksii sellasen idean, että miehet pitäs lukita vankiloihin ihan vain varmuuden vuoksi. Miesviha alkaa olla jo liian pitkällä.
Itse en näin pienikokoisena naisena tajua, miten ihmeessä oon tarvittu neljä miestä yhden naisen "rauhoittamiseen"? Johan siltä menee kylkiluut murskaksi kun vähintään joku 300 kiloa istuu päälle. Varmasti kuollut johonkin sisäiseen verenvuotoon eikä taatusti ole paikat ehjinä.
Jos et tiennyt, on turvallisempaa sekä kiinniotetulle että vartijoille, kun vartijoita on monta, jolloin voidaan ottaa hallintaote, eikä esim pamputtaa ja kaasuttaa, hakata, minkä yksinäinen vartija joutuisi tekemään.
Toisekseen mitä niiden muiden vartijoiden olisi sitten pitänyt tehdä, katsoa vierestä vai?
PELLE olet.
Oliskohan esim tuo kaasutus vaikka ollut tässä tapauksessa lopputuloksen kannalta parempi?
Nuorempana tuli nieltyä tuota kaasua poliisilta. En edes paljon kiukutellutkaan kun tuli kaasua silmille mut luja rautainen tahto hävisi sillä sekunnilla.
Ehtivät sitten sepitellä tällaisen yhtenäisen tarinan, kun ei heti otettu koppiin ja kuulusteltavaksi. En usko tämän naisen häiriköineen ketään vaan kyse on nyt jostain muusta. Toivottavasti totuus tulee vielä ilmi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita. Ymmärsitkö todellakin niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilamn niitä vartioita HE OVAT VARTIJOITA, EI VARTIOITA, VARTIO ON IHAN ERI ASIA!
Älä ainakaan töissäsi menetä näin malttia!
Jos minä sanon vartia, niin sitten sanon vartia, etkä sinä voi asialle yhtään mitään. Taitaa harmittaa:)
Sano ihan mitä haluat, onneksi kukaan meistä ei kuulu sinun tuttavapiiriisi. Kauhea ajatus kyllä, että joudut elämään itsesi ja lapsellisuuksiesi kanssa koko elämäsi. Hoe nyt tuota vartiaa oikein monta kertaa, kun ei sinulla ole elämässäsi muuta sisältöä.
Eräs kaupan asiakas valitti vartijalle. No vartija totesi että asiakas voi halutessaan haastaa vartija sotaoikeuteen. Tuo kertoo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin virhehän tässä nyt oli se, että vartijat koskivat naiseen. Naisille tulee järkytyksenä, että joku voi rajata heidän etuoikeutettua prinsessa-asemaansa noin. Naiset kuvittelevat saavansa tehdä mitä haluavat ilman että siihen on oikeutta puuttua.
Jos tästä jotain positiivista haluaa löytää, niin ehkä tämä on hyvä oppitunti naisille.
Opetus naisille on siis älä mene yksin ostoskeskukseen ja välttele varmuuden vuoksi vartijoita.
Opetus on, että tekee kuten vartija sanoo, eikä ala vastustamaan.
Pitänee alkaa järjestään opetusta näille vartijoille. Yksi kerrallaan.
Saisit heiltä itse opetusta.
Puukko aina kauppaan mukaan jotta voi vartijasikaa pistää tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaasti nippuun on kyllä niin vartijapuhetta, että.
Jossain ohjelmassa kuulin tänään jonkun vartijoiden puolustelijan puhuvan paketista.
Hengityksen salpautuminen oli kuulemma yksi syy menehtymiseen?. Ilmeisesti jokin esine oli jossain henkitorven kohdalla kun makasi pää alaspäin?
Luin tänään lehdestä (Kaleva), että vartijan koulutus kestää 120 tuntia. Eli noin kolme viikkoa. Tämä ei ole oikein. Muihinkin vastuullisiin töihin, kuten vaikkapa lähihoitajaksi vaaditaan Suomessa kolmen vuoden koulutus. Henkilökohtaisena asvustajana voi toimia ilman koulutusta, mikä on aivan oikein, mutta henkilökohtainen avustaja ei esimerkiksi jaa lääkkeitä dosettiin, ellei se tapahdu työnantajan vastuulla tämän vierestä paraillaan antaman ohjeistuksen mukaan (jos työnantajalla toimii pää, muttei kädet, eli hän jakaisi omat lääkkeensä itse dosettiin, mikäli hänen kätensä toimisivat. Eli avustaja toimii vain käsinä). Lähihoitajan tai sairaanhoitajan koulutukseen kuuluu lääkelaskut ja hän voi itsenäisesti jakaa lääkkeitä. 3 viikon kurssin käyneille ei voi antaa voimankäyttövaltuuksia, pamppuja, käsirautoja, sumutteita jne. Sellaisen kurssin käyneet voivat toimia järjestyksenvalvojina vaikkapa festareilla yms. mutta kyllä varjoiden täytyisi käydä kolmen vuoden turvallisuusalan perustutkinto, koska he joutuvat senverran vastuullisiin tehtäviin, joissa voi olla ihmishenget kyseessä. Tämä nykytilanne on ihan verrattavissa USA:n poliiseihin, jotka käyvät kuulemma muutaman kuukauden kurssin. Ja jälki on samanmukaista. Tämän asiantilan on Suomessa muututtava. Jos vähän googlaatte, niin huomaatte, ettei nää kaks viimeaikasta tapausta ole mitenkään poikkeuksellisia...
Vierailija kirjoitti:
Tärkeää on nyt se, että ilmoituksen / valituksen tekijä pitää jäljittää jotta tulisi jotain rotia. Täytyy löytyä tarkka syy, miksi ilmoitus on tehty häirinnästä. Millaista se oli ja miten ilmeni?
Johtaako jälki mihinkään? Vai oliko kyse jostain toisesta henkilöstä kun se myyjäkin katui ? Se olisi vieläkin karmeampaa jos kyse on väärästä kohteesta. Nyt varsinkin on vaikea hahmottaa miten nainen on häiriköinyt kun on veljen ja naapurien kommentit selvillä.
Ei tule mielikuvaa sosiaalisesta seuraan tuppaantuvasta naisesta vaan mieluummin naisesta, joka on täyttänyt aikaansa kierrellen kauppoja ja shoppaillut, kuten veljensä kertoi. Siistit hyvät vaatteet ja Marimekon laukku. Laukku ei lähde pikkurahalla, sen naiset tietävät.
Se, että karttaa miehiä ei sulje pois sitä, että liikkuu kaupoissa ja ihmisten keskellä.
Lämminsydäminen ihminen, joka ei ole halunnut varmaan pahaa. Niin lopullista ja surullista päätyä hengiltä kauppakeskuksen lattialla vartijoiden toimesta ja " silmien alla" joita ei käytetty!!!
Oisko mahollista et miehet karttaa tollasta ahdistelijaa...
Ottamatta kantaa, viime aikojen tapahtumiin,
aina kun olen heitä nähnyt, Vartijoita / Järjestyksen vartijoita, on pakosta tullut mieleen ns. pikkuaatut " valmiina kohtaaman väkivallan. Jo seisoma asento, antaa sen kuvan " pelätkää minua " Vuosien takaa nähnyt kuinka ns. viaton henkilö raahattu hengttömänä paikalta pois. Tapahtui Kauppakeskus Foorumissa. Toinen tapaaminen henkilö , Haartman Sairaala, päivystys, nuori siisti, asiallinen mies. Jotakin sanakopua, vartijan kanssa, väänsi niin lujasti häntä oikean käden ranteesta. Vamma Radikaalimurtuma rannelussa, tuskin sillä vammalla , jonka hän aiheutti, tehdään töitä. Ja näistä tapahtumista on aikaa ja 20- 30 vuotta. olen suuresti tyytyväinen kun tuo kaikki väkivalta/ Ihmisen paha kaltoinkohtelu on tullut Julkisen sana äärelle. Joka päivä kun vartijoita, näen tulee " pikkuaatu " mieleen. Tosi surullista, Ihmisellä / Inhimisyydellä , mitään arvoa. Vuorovaikutus taidot täysin hukassa, jopa sen alkeet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vartiat eivät kutsuneet poliisia, kun kieltäytyi lähtemästä. Ei ollut varas, ei huumissa, eikä vaarallinen. Ei olisi mennyt kauan kun poliisit olisivat olleet paikalla. Turhaan tätätä pyörittelee, kun kaikki tietää, että uhri kuoli liialliseen väkivallan käyttöön, pitivät naamaa maassa tukehtumiseen asti. Eivät seuranneet hengitystä. Toivon että Jumala antaa voimia omaisille, tutuille ja meille kestää ja käsitellä tämä.
Kyllä mä ainakin kestän tämän.
ulkomaantoimittaja Aino Vasankari.
Eli siis Espooon ulkomaata. Selvä.
Taitaa olla heikkoa muillakin. Ja syystä.