Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Mikä olisi mielestänne sopiva rangaistus teinille tästä?

Vierailija
08.01.2023 |

Tyttäremme (16 v) järjesti eilen luvallamme kotibileet, johon laadimme yhdessä säännöt. Sääntöihin kuului mm. se, että paikalle ei päästetä sisään kuokkavieraita eikä asunnossa oleviin alkoholijuomiin kosketa. Jälkimmäistä sääntöä oli rikottu, ja tänään on käynyt ilmi, että asunnosta on hävinnyt 2 n. 200 euron viskipulloa mieheni kokoelmista. Tyttären mukaan pullot veivät vieraana olleet pojat hänen luvallaan. Sanoo, että ei tiennyt niiden arvoa ja että halusi kovasti miellyttää poikia, joista toiseen on kuulemma ihastunut.

Tänään olemme mieheni kanssa pohtineet rangaistusvaihtoehtoja. Selvää on se, että talossamme ei enää tulla järjestämään kotibileita, mutta mitä muuta? Lähtökohtaisesti ajattelen, että tyttären on korvattava aiheuttamansa taloudellinen vahinko. Tässä mietityttää vain se, että onko se riittävän konkreettinen rangaistus, jos hänen säästötililtään siirrämme pois 400 euroa, koska hän ei edes itse tiedä paljonko säästötilillä on rahaa.

Esityksiä otan vastaan mielelläni, kiitos!!

Kommentit (104)

Vierailija
81/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan huono vanhempi, mutta olen antanut omien lasten järjestää vastaavia juhlia useita kertoja. Olen myös tiennyt, että juhlissa nuoret käyttävät alkoholia. Ajatutkseni tässä on ollut se, että oma lapsi voi harjoitella alkoholikäyttöä turvallisessa ympäristössä ja totutella noudattamaan sopimuksia ja kantamaan vastuuta. Suurempia ylilyöntejä ei ole koskaan sattunut.

Ympäristö, jossa ei ole ainuttakaan aikuista, ei kylläkään ole turvallinen ympäristö tuollaiselle harjoittelulle. Kaikenlaista vaarallista voi sattua, kun teinit kännissä koheltaa.

Meillä tuo on ratkaistu siten, että tulemme kotiin ajoissa, esim. 22-23.

Alkoholimyrkytyksen saamiseen riittää puoli tuntia. Sairauskohtaus voi milloin tahansa, entä jos kaikki ovat silloin aivan tuiterissa eivätkä huomaa tai kykene hälyttämään apua?

Totta tuokin. Mutta koemme, että tunnemme omat lapsemme ja olemme ottaneet tämän riskin.

Entä muiden lapset? Koetteko, että heidän turvallisuutensa ei ole teidän vastuulla tuossa tilanteessa?

En ole äskeinen kirjoittaja, mutta vastaan omasta puolesta: koen, että minä vastaan omien lasteni alkoholinkäytöstä ja siihen liittyvien rajojen asettamisesta, muiden lasten huoltajien tehtävä on vastata omiensa. Tottakai sitten puutun asiaan, jos totean, että joku vieraista nuorista on ympärispäissään.

Vierailija
82/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär tekee of tilin sinä päivänä kun täyttää 18 vuotta ja tilittää sitten 400€ + korot laina-ajalta isälleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me harrastetaaneta

Vierailija
84/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta nuorelle

- rahan arvo ja merkitys

- alkoholinkäyttö ja siihen liittyvä lainsäädäntö

- kirjallisten sopimusten velvoittavuus

- mitä miehet yleensä naisilta haluavat.

Muuta sinun ei tarvitse tehdä.

Ole hyvä.

Vierailija
85/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isältään pyytää anteeksi ja keskustelee, jotta tajuaa mitä meni tekemään. Hyvittää tekonsa.

Vierailija
86/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
87/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko tosissasi uskotte, että muka jotkut pojat ne viskit vei? Ja tytön kaveri "todistaa"? Miten voitte olla noin sinisilmäisiä...

Vierailija
88/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei aikanaan haluttu mitään ongelmia bileiden suhteen, joten otettiin varman päälle. Meillä oli tarkka aika bileiden alkamiselle ja loppumiselle, sisään tultiin vain kutsukortilla ja pihalla oli bileiden ajan vartiointiliikkeen mies, joka tarkasti kutsukortit ja bileiden jälkeen jäi viellä vartioimaan, ettei kukaan hiippaillut takaisin.

Mittava viini- ja alkoholivarastomme oli lukkojen takana.

Vierailija
89/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo ollut perheen yhteinen moka . Vanhemmat jättivät tietoisesti viinaa bileiden ajaksi vapaasti otettavaksi . Luulisi että puhuminen ja sopiminen jatkosta ja molemminpuolinen virheen myöntäminen kasvattaisi eniten .

Vierailija
90/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 3 poikaa, ja käytännössä kaikkien heidän bileissään on tullut taloudellista vahinkoa (särkynyt peilejä, varastettu kalliita viinejä ym). Jokainen on korvannut täysimääräisenä taloudelliset menetykset esim. kesätöistään ym. Tuota säästötililtä siirtämistä pidän itsekin huonona, koska ainakaan meidän pojilla ei todellakaan ole käsitystä siitä mitä siellä on.

Ta + aloittaja olette itse vastuussa, kun annatte järjestää kotibileitä.

Oikeastiko kuvittelitte, ettei ulkopuolisia tule teidän kotiin, paikkoja rikota, varasteta...??!!

Huh huh mitä ältn köyhyyttä ja oma lapsi maksaa.

On voitu jopa uhkaamalla viinejä viedä eikä nuoret ole voineet mitään ja nuoret on nyt syyllisiä.

Huoh

AP tapauksessa tyttö oli antanut ihastukselleen.

Hävettää taas ihminen.

- teinin vanhempi -

Vierailija
91/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ta = te

Vierailija
92/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä vanhempien toiminnassa ei tässä tapauksessa ole mitään erityisen moitittavaa. Olen sitä mieltä, että tuollaiset tilanteet ovat oivallisia mahdollisuuksia nuorelle opetella vastuuta ja lupauksista kiinnipitämistä. Aikamoista nillittämistä on pistää tuo vanhempien syyksi.

Vierailija
93/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä vanhempien toiminnassa ei tässä tapauksessa ole mitään erityisen moitittavaa. Olen sitä mieltä, että tuollaiset tilanteet ovat oivallisia mahdollisuuksia nuorelle opetella vastuuta ja lupauksista kiinnipitämistä. Aikamoista nillittämistä on pistää tuo vanhempien syyksi.

Riippuu täysin lapsesta. Itselläni on kaksi ja toisen kanssa tuollaiset sopimukset on aina pitäneet, toisen kanssa jälki on aina ollut rumaa. Siitä olen samaa mieltä, että jos nuori onnistuu näissä tilanteissa kantamaan vastuunsa, se on takuulla kasvattavaa. Meillä toinen vain on niin kypsymätön, epävarma ja miellyttämishaluinen, että joka kerta suostuu kaikkeen, mitä kaverit ehdottavat eikä osaa lainkaan pitää omaa päätänsä.

Vierailija
94/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydätte tuon viskisiepon, eli tytön ihastuksen puhutteluun. Tuo on paha rangaistus tytölle, nolouden huippu.

Vierailija
95/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne alkoholijuomat oli jätetty asuntoon teinin kotibileiden ajaksi? Ihanko oikeasti ajattelit että ne olisivat olleet siellä vielä bileiden jälkeen?

Kyllä ajattelin, koska asiasta kirjallisesti sovittiin tytön kanssa.

Ja oletit, että tyttäresi ehtii vahtimaan kaikkia ja kaikkea koko illan? Itsellä kolme lasta, jotka ovat saaneet pitää kotibileitä. Viinakaapin sisältö siirretään joka kerta sellaiseen paikkaan, jota juhlija ei tiedä, samoin viinikaapista ne kalleimmat pullot. Ihan perusjuttu. Jo senkin takia, että kun joku kokematon 16v menee ja kippaan napaansa täyden viskipullon, siinä on kuolema lähellä. Kun kaikenlaisia huonoja ideoita tuon ikäisen päähän juolahtaa, kenelle vaan. Lähinnä miettisin rangaistusta teille vanhemmille, idioottimaisuudesta.

Vierailija
96/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö ilmottaa pojille että viskit on palautettava hänen vanhemmilleen välittömästi, tai vanhemmat tekevät asiasta rikosilmoituksen.

Perustelu: alaikäiselle ei anneta viinaa missään tilanteessa. Mitä aiotte sanoa poikien vanhemmille kun joku vetää overit teidän viskeistänne ja joutuu teholle??

Nyt järki käteen ja puhelin laulamaan niille pojille!

Mistä se tehdään se rikosilmoitus, kun tyttö itse on todistajien läsnäollessa ne antanut heille ja kertoo näin myös itse?

Ap

Alaikäinen ei saa myöskään ottaa vastaan viinaa, vaikka kuinka joku tyrkyttäisi.

Vierailija
97/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että annoitte järjestää kotibileet, oli ensimmäinen virhe. En koskaan anna lasten järjestää mitään kotibileitä. Vuokratkoon työväentalon tai jotain.

Vierailija
98/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni aloittaja toimi hyvin antamalla järjestää kotibileet ja sopimalla säännöistä. niinhän sitä oppii nuorikin, kannattaako säännöistä pitää kiinni ja mitä seuraa, jos ei pidä jne. Vielä näin aikuisenakin itseäni ärsyttää, että meillä ihan ilman syytä, ihan vaan varmuuden vuoksi kiellettiin suurinpiirtein kaikki. 

Kuten aloittaja itsekin mietti, niin säästötililtä korvauksen ottaminen ei ole tuntuva rangaistus. Joku yhdistelmärangaistus; nyt mahdolliset "arestit" tms. rajoitukset ja ensi kesänä töihin ja maksaa velkansa? Tai jos tuota ennen löytyisi joltakulta tarvetta suursiivoille jne., niin ehkä voisi sitenkin osan kuitata.

Vierailija
99/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaaminen ei rahalla vaan työllä. Tyttö kotitöihin vaan ja pitkäksi aikaa.

Vierailija
100/104 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikosilmoitus tietenkin pitää tehdä ja selvittää kuka vei ne viinapullot. Jos joku teini kuolee siihen viinaan niin te vanhemmat olette siitä vastuussa. Minä en anna teinin järkätä mitään bileitä koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi