Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup: Mikä olisi mielestänne sopiva rangaistus teinille tästä?

Vierailija
08.01.2023 |

Tyttäremme (16 v) järjesti eilen luvallamme kotibileet, johon laadimme yhdessä säännöt. Sääntöihin kuului mm. se, että paikalle ei päästetä sisään kuokkavieraita eikä asunnossa oleviin alkoholijuomiin kosketa. Jälkimmäistä sääntöä oli rikottu, ja tänään on käynyt ilmi, että asunnosta on hävinnyt 2 n. 200 euron viskipulloa mieheni kokoelmista. Tyttären mukaan pullot veivät vieraana olleet pojat hänen luvallaan. Sanoo, että ei tiennyt niiden arvoa ja että halusi kovasti miellyttää poikia, joista toiseen on kuulemma ihastunut.

Tänään olemme mieheni kanssa pohtineet rangaistusvaihtoehtoja. Selvää on se, että talossamme ei enää tulla järjestämään kotibileita, mutta mitä muuta? Lähtökohtaisesti ajattelen, että tyttären on korvattava aiheuttamansa taloudellinen vahinko. Tässä mietityttää vain se, että onko se riittävän konkreettinen rangaistus, jos hänen säästötililtään siirrämme pois 400 euroa, koska hän ei edes itse tiedä paljonko säästötilillä on rahaa.

Esityksiä otan vastaan mielelläni, kiitos!!

Kommentit (104)

Vierailija
61/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hyödynnettiin rahallisen korvauksen perimistä. Kyseessä ei ollut kotibileet, mutta poika kavereineen humalapäissään särkivät kalliin valaisimen lasikupolin. Veloitin summan pojan kesätyön palkkarahoista. Kyllä siinä rahan arvo konkretisoituu, kun huomaa kuinka paljon palkasta lähtee pois.

Vierailija
62/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse takavarikoin oman tyttäreni meikkejä vastaavalla summalla. Sai sitten itse hankkia omille rahoilla uudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla ei ole oikeutta siirtää lapsensa varoja omalle tililleen, joten jätetään tämä laiton keino nyt ainakin pois.

Kotibileitä ei enää järjestetä ja tyttö korvaa aiheutetun vahingon esimerkiksi tekemällä ylimääräisiä kotitöitä.

Vierailija
64/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette taida olla ihan köyhiä jos teillä on tuon hintaisia viskipulloja ja tyttö ei tiedä paljonko hänellä on rahaa.

Monet eivät ole köyhiä. En minäkään tiedä mieheni pullojen hintaa tai arvoa, kun en viskiä tai konjakkia juo. Enkä kyllä tiedä viinipullojenkaan hintaa, vaikka viiniä juonkin.

Vierailija
65/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne alkoholijuomat oli jätetty asuntoon teinin kotibileiden ajaksi? Ihanko oikeasti ajattelit että ne olisivat olleet siellä vielä bileiden jälkeen?

Siksi että lähtökohtaisesti ihmisiin pitää luottaa. Jos kohtelee nuorta kuin lasta, nuori alkaa käyttäytyä kuin lapsi. Kukaan ei voi kasvaa aikuiseksi, jos ei opi kantamaan vastuuta.

Vierailija
66/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse takavarikoin oman tyttäreni meikkejä vastaavalla summalla. Sai sitten itse hankkia omille rahoilla uudet.

Tässä mennään kyllä ehdolle kilpailussa "Vuoden aikuismaisin teko" :)

Vierailija
67/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ne alkoholijuomat oli jätetty asuntoon teinin kotibileiden ajaksi? Ihanko oikeasti ajattelit että ne olisivat olleet siellä vielä bileiden jälkeen?

Siksi että lähtökohtaisesti ihmisiin pitää luottaa. Jos kohtelee nuorta kuin lasta, nuori alkaa käyttäytyä kuin lapsi. Kukaan ei voi kasvaa aikuiseksi, jos ei opi kantamaan vastuuta.

Tästä olen täysin samaa mieltä. Ja uskon myös, että tämän tarinan tyttö varmasti kantapään kautta oppii nyt asian.

Vierailija
68/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että alkuperäinen tarina ei sijoittunut Helsinkiin. Täällä ei nimittäin ainakaan kukaan tuntemani perhe todellakaan anna järjestää tuollaisia. Snapchat, roadman-kulttuuri, fentanyylit ym. hirveydet on muuttaneet kuvion täysin. Oman nuoruuden keskikaljabileet on historiaa ja tilalle on tullut todelliset katastrofin ainekset.

Vierailija
69/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyvä rangaistus olisi marssia tytön kanssa näiden poikien koteihin ja laittaa tyttö selittämään tapahtumat poikien vanhemmille ja pyytää poikia palauttamaan alkoholit takaisin. Siinä saisivat ottaa vastuun teoistaan ja hävetä kunnolla. Jos alkoholit eivät palaudu niin sitten tyttö joutuu korvaamaan omaisuudellaan eli puhelimet, merkkivaatteet, meikit ja tietokone veks.

Vierailija
70/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko koko juttua!

En minäkään, kukaan ei pidä kalliita viskipulloja kuin lukkojen takana, johon ei pääse kukaan muu. Ja ei opettajat harrasta viskejä korkeintaan jotain bourbonia mutta se ei paljoa maksa, eikä sitä tarvitse varjella.

Kyllä minulla on kotonani noin 1000 euron arvosta viinejä ihan viinikaapissa esillä ilman mitään lukkoja. Jos murtovarkaita tulisi, täältä löytyisi kyllä arvokkaampaakin varastettavaa. Luultavasti eivät hoksaisi ottaa pulloja.

Vierailija
71/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku selittää minulle, miksi tähän ketjuun tulleista vastauksista valtaosa on aiheeseen ja aloittajaan hyvin negatiivisesti suhtautuvia? 

Ihmiset pitävät tätä provona ja keksittynä juttuna, ilmeisesti koska viskipullot eivät olleet halvinta roinaa.

Vierailija
72/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ilmottaa pojille että viskit on palautettava hänen vanhemmilleen välittömästi, tai vanhemmat tekevät asiasta rikosilmoituksen.

Perustelu: alaikäiselle ei anneta viinaa missään tilanteessa. Mitä aiotte sanoa poikien vanhemmille kun joku vetää overit teidän viskeistänne ja joutuu teholle??

Nyt järki käteen ja puhelin laulamaan niille pojille!

Vierailija
73/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö ilmottaa pojille että viskit on palautettava hänen vanhemmilleen välittömästi, tai vanhemmat tekevät asiasta rikosilmoituksen.

Perustelu: alaikäiselle ei anneta viinaa missään tilanteessa. Mitä aiotte sanoa poikien vanhemmille kun joku vetää overit teidän viskeistänne ja joutuu teholle??

Nyt järki käteen ja puhelin laulamaan niille pojille!

Mistä se tehdään se rikosilmoitus, kun tyttö itse on todistajien läsnäollessa ne antanut heille ja kertoo näin myös itse?

Ap

Vierailija
74/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää lasu

Vierailija
75/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan huono vanhempi, mutta olen antanut omien lasten järjestää vastaavia juhlia useita kertoja. Olen myös tiennyt, että juhlissa nuoret käyttävät alkoholia. Ajatutkseni tässä on ollut se, että oma lapsi voi harjoitella alkoholikäyttöä turvallisessa ympäristössä ja totutella noudattamaan sopimuksia ja kantamaan vastuuta. Suurempia ylilyöntejä ei ole koskaan sattunut.

Ympäristö, jossa ei ole ainuttakaan aikuista, ei kylläkään ole turvallinen ympäristö tuollaiselle harjoittelulle. Kaikenlaista vaarallista voi sattua, kun teinit kännissä koheltaa.

Vierailija
76/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan huono vanhempi, mutta olen antanut omien lasten järjestää vastaavia juhlia useita kertoja. Olen myös tiennyt, että juhlissa nuoret käyttävät alkoholia. Ajatutkseni tässä on ollut se, että oma lapsi voi harjoitella alkoholikäyttöä turvallisessa ympäristössä ja totutella noudattamaan sopimuksia ja kantamaan vastuuta. Suurempia ylilyöntejä ei ole koskaan sattunut.

Ympäristö, jossa ei ole ainuttakaan aikuista, ei kylläkään ole turvallinen ympäristö tuollaiselle harjoittelulle. Kaikenlaista vaarallista voi sattua, kun teinit kännissä koheltaa.

Meillä tuo on ratkaistu siten, että tulemme kotiin ajoissa, esim. 22-23.

Vierailija
77/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen perheen on mielestäni tehtävä omat ratkaisut, mutta meillä asia on linjattu seuraavasti:

1. silloin tällöin nuoret voivat järjestää kotibileitä

2. Sovimme asioista ennakkoon yhdessä ja näistä on pidettävä kiinni

3. Voimme hankkia omalle nuorelle itse pienen määrän alkoholia (esim. 2-3 siideriä). Muuta ei saa juoda. Muiden paikallaolijoiden juomisiin emme puutu.

4. Tulemme itse paikalle sovittuna aikana (viimeistään 23), jolloin tarkistamme nuorison kunnon ja sopimusten pitävyyden. 

Mikäli homma ei toimi, homma loppuu. Toistaiseksi on toiminut joka kerta.

Vierailija
78/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholimyrkytyksen saamiseen riittää puoli tuntia. Sairauskohtaus voi milloin tahansa, entä jos kaikki ovat silloin aivan tuiterissa eivätkä huomaa tai kykene hälyttämään apua?

Vierailija
79/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholimyrkytyksen saamiseen riittää puoli tuntia. Sairauskohtaus voi milloin tahansa, entä jos kaikki ovat silloin aivan tuiterissa eivätkä huomaa tai kykene hälyttämään apua?

Totta tuokin. Mutta koemme, että tunnemme omat lapsemme ja olemme ottaneet tämän riskin.

Vierailija
80/104 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta tuokin. Mutta koemme, että tunnemme omat lapsemme ja olemme ottaneet tämän riskin.

Entä muiden lapset? Koetteko, että heidän turvallisuutensa ei ole teidän vastuulla tuossa tilanteessa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi