Gallup: Mikä olisi mielestänne sopiva rangaistus teinille tästä?
Tyttäremme (16 v) järjesti eilen luvallamme kotibileet, johon laadimme yhdessä säännöt. Sääntöihin kuului mm. se, että paikalle ei päästetä sisään kuokkavieraita eikä asunnossa oleviin alkoholijuomiin kosketa. Jälkimmäistä sääntöä oli rikottu, ja tänään on käynyt ilmi, että asunnosta on hävinnyt 2 n. 200 euron viskipulloa mieheni kokoelmista. Tyttären mukaan pullot veivät vieraana olleet pojat hänen luvallaan. Sanoo, että ei tiennyt niiden arvoa ja että halusi kovasti miellyttää poikia, joista toiseen on kuulemma ihastunut.
Tänään olemme mieheni kanssa pohtineet rangaistusvaihtoehtoja. Selvää on se, että talossamme ei enää tulla järjestämään kotibileita, mutta mitä muuta? Lähtökohtaisesti ajattelen, että tyttären on korvattava aiheuttamansa taloudellinen vahinko. Tässä mietityttää vain se, että onko se riittävän konkreettinen rangaistus, jos hänen säästötililtään siirrämme pois 400 euroa, koska hän ei edes itse tiedä paljonko säästötilillä on rahaa.
Esityksiä otan vastaan mielelläni, kiitos!!
Kommentit (104)
Ainoa oikea rangaistus tuosta on se, että tyttö kapaloidaan ilmastointiteipillä ja hylätään pärekorissa kirkon portaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ette taida olla ihan köyhiä jos teillä on tuon hintaisia viskipulloja ja tyttö ei tiedä paljonko hänellä on rahaa.
Olemme keskituloisia (opettajia molemmat). Viskit ovat mieheni harrastus, joten niitä tosiaan on asunnossa tuhansilla euroilla kyllä. Tytön säästötili on sellainen, jota hän ei itse pääse käyttämään eikä näin ollen tiedä mitä siellä on.
Ainakin tuo, että tytön kotona ei kotibileitä enää järjestetä, on vain typerää. Siitä seuraa, että tyttö jää joskus tulematta koulusta kotiin ja jää muiden luo juhlimaan ja tulee vasta seuraavana päivänä. Silloin ette todellakaan tiedä, mitä tapahtuu.
Kun lapsia hankkii, on tajuttava, että on odotettavissa odottamattomia kuluja.
Kuinka usein aikuiset rikkovat työelämässä ja yksityiselämässä tehtyjä sopimuksia? Jos te ette riko, niitä kuitenkin rikotaan, eikä siitä useinkaan tule kummoisiakaan seuraumuksia.
Autolla ajaminenkin, ajokortin hankkiminen, tarkoittaa, että suostuu noudattamaan liikennesääntöjä. Silti hyvin moni ajaa ylinopeutta ihan tieten tahtoen. Onko se jotenkin moraalisesti puolusteltavampaa, kuin tuo parin viskipullon juttu ja kuokkavieraat? Mitä kuokkavieraisiin tulee, niitä on aika hankala puhuen estellä. Pitäisi olla pari raavasta kaveria ovimiehinä, ei se oikein muuten onnistu.
Joskus vaikuttaa siltä, että lasten hankkimiseenkin pitäisi tarvita "ajokortti".
Lobotomia aplle päivän tylsimmästä PROVOsta.
En ota vastauksessani nyt kantaa sopivaan rangaistukseen, mutta tuon esille tärkeämmän seikan: vanhempi, joka antaa lapsen järjestää kotibileet asunnossa, jossa hän tietää olevan alkoholia pelaa todellista venäläistä rulettia. Valitettavasti meillä kävi oman lapsen kotibileissä kymmenen vuotta tilanne, jossa yksi nuori sai pahan alkoholimyrkytyksen ja oli sairaalassa tämän jälkeen päiväkausia. Tämän nuoren vanhemmat uhkasivat meitä erinäisillä syytöksillä ja korvausvaatimuksilla, jälkeenpäin ajateltuna ihan aiheesta. Eli tällaisia bileitä ei missään nimessä pitäisi sallia nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Lobotomia aplle päivän tylsimmästä PROVOsta.
Selittäkää hei ihan oikeasti minulle nämä kommentit. Kiinnostaisi hirveästi tietää, miksi alkuperäinen kirjoitus on provo. En ymmärrä yhtään! Tuollainen vastaava tilanne on luultavasti tänäkin viikonloppuna sattunut sadoissa suomalaisissa perheissä, joissa on teinejä.
Mä en antais mun teinin pitää meillä mitään bileitä koskaan. Menkööt kaverinsa bileisiin tai järkätköön omassa kämpässään kun muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
En ota vastauksessani nyt kantaa sopivaan rangaistukseen, mutta tuon esille tärkeämmän seikan: vanhempi, joka antaa lapsen järjestää kotibileet asunnossa, jossa hän tietää olevan alkoholia pelaa todellista venäläistä rulettia. Valitettavasti meillä kävi oman lapsen kotibileissä kymmenen vuotta tilanne, jossa yksi nuori sai pahan alkoholimyrkytyksen ja oli sairaalassa tämän jälkeen päiväkausia. Tämän nuoren vanhemmat uhkasivat meitä erinäisillä syytöksillä ja korvausvaatimuksilla, jälkeenpäin ajateltuna ihan aiheesta. Eli tällaisia bileitä ei missään nimessä pitäisi sallia nuorille.
Tässä tämän keskustelun viisain vastaus. Muutamalla sadalla eurolla selviäminen on kyllä tuossa riskiympäristössä suoranainen lottovoitto. Kyllä siinä vanhemmat pelaavat erittäin suurilla panoksilla, kun tällaisia bileitä antavat järjestää. Eikä siinä tarvitse olla edes omia viinoja talossa.
Olen varmaan huono vanhempi, mutta olen antanut omien lasten järjestää vastaavia juhlia useita kertoja. Olen myös tiennyt, että juhlissa nuoret käyttävät alkoholia. Ajatutkseni tässä on ollut se, että oma lapsi voi harjoitella alkoholikäyttöä turvallisessa ympäristössä ja totutella noudattamaan sopimuksia ja kantamaan vastuuta. Suurempia ylilyöntejä ei ole koskaan sattunut.
Onpa typerän teinin viskiopettajat kasvattaneet. Siinä on rangaistusta tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Olen varmaan huono vanhempi, mutta olen antanut omien lasten järjestää vastaavia juhlia useita kertoja. Olen myös tiennyt, että juhlissa nuoret käyttävät alkoholia. Ajatutkseni tässä on ollut se, että oma lapsi voi harjoitella alkoholikäyttöä turvallisessa ympäristössä ja totutella noudattamaan sopimuksia ja kantamaan vastuuta. Suurempia ylilyöntejä ei ole koskaan sattunut.
Täysin samaa mieltä. Itsellä ainakin huomattavasti turvallisempi olo, kun tietää että nuori on kotona ja kunnon voi tarkistaa itse kotiin tullessaan. Tottakai säännöistä on sovittava.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä muuten, mutta en tekisi näin, mikäli asuisin isossa kaupungissa. Helsingistähän on esim. ihan julkisuudessa ollut näitä kauhujuttuja, että bileet riistäytyneet käsistä ja on tullut kymmenien tuhansien eurojen vahingot. Kyllä ne usein itselle jää maksettavaksi silloin, jos on antanut luvan tällaisille juhlille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Mistä? Hän itse antoi ne viskit pois.
Lastensuojeluilmoitus
Rangaistusta pitäisi kysyä myös tyttäreltäsi, kuinka hän itse aikoo sovittaa pahan tekonsa ja sopimusrikkomuksen?
Vierailija kirjoitti:
Ylimääräisiä kotitöitä tai sitten tulevan kesän kesätöistä maksaa.
Ja miksi moni ihmettelee, että tyttö ei tiedä paljonko säästötilillä on rahaa? Tiedän montakin lasta, joilla on tili jolle vanhemmat tai isovanhemmat, kummit tms laittaa rahaa, tarkoituksena että joko ostetaan sieltä sitten jotain isompia ostoksia tai sitten saavat rahat kun täyttävät 18, eikä lapsilla ole mitään käyttöoikeuksia tiliin ennen sitä tai välttämättä edes tietoa tilin olemassaolosta.
Itsellänikin oli juuri tällainen tili. Koska se oli nimissäni, pystyin nostamaan sieltä rahaa, vaikka oli monta kertaa puhuttu että saan tehdä niin vasta kun täytän 18. Kun olin ehkä 14-15, tein niin kokeeksi kerran ja katsoin huomataanko sitä edes. Huomattiin ja sain rangaistuksen.
Nuoret voi juhlia sitten omissa kodeissaan. Kotibileissä ei ole mitään järkeä. Onko joku oikeasti niin tyhmä että kuvittelee niiden olevan sellaiset pyjamabileet missä juodaan mehua ja mennään kympiltä nukkumaan? Ehei. Vanhemmat saatte syyttää vain itseänne jos annatte järjestää bileet. Se on avoin kutsu huonoille ihmisille ja rikoksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikosilmoitus.
Mistä? Hän itse antoi ne viskit pois.
Lastensuojeluilmoitus
Tekisin välittömästi lastensuojeluilmoituksen, jos tietäisin että naapurini teinien vanhemmat antavat järjestää tuollaisia juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Rangaistusta pitäisi kysyä myös tyttäreltäsi, kuinka hän itse aikoo sovittaa pahan tekonsa ja sopimusrikkomuksen?
Meillä oli vastaava tilanne, ja nuoren vastaus oli juuri että "maksan mielelläni ne sieltä säästötililtä". Eihän tuo ole mikään rangaistus, koska näitä rahoja ei ole nuorelle ole edes olemassa. Huomattavasti konkreettisemmaksi asia muuttui, kun velotin ne hänen kesätyörahoistaan. Silloin tuntui harmittavan.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret voi juhlia sitten omissa kodeissaan. Kotibileissä ei ole mitään järkeä. Onko joku oikeasti niin tyhmä että kuvittelee niiden olevan sellaiset pyjamabileet missä juodaan mehua ja mennään kympiltä nukkumaan? Ehei. Vanhemmat saatte syyttää vain itseänne jos annatte järjestää bileet. Se on avoin kutsu huonoille ihmisille ja rikoksille.
Semmoset illanistujaiset siellä! Ai kauheeta jos teineille itsenäisyyttä tai vastuuta annettaisi. Hyi hyi kortsuja ei myöskään. Kielletään kaikki ja sillä ne oppii.
Pari kysymystä sinulle:
1. Mistä tuli vaikutelma, että hän brassailee?
2. Millä logiikalla kukaan keksisi tällaisena tarinan elintasollaan brassaillakseen ja näkisi vaivaa kirjoittamalla sen vauva-lehden keskustelupalstalle?
Aika huima on tässä nyt logiikka.