Professorit: Ison Omenan rikosepäilyt voivat koventua tai niitä voi tulla lisää
HS:n haastattelemien professorien mukaan Ison Omenan kauppakeskuksessa kuolemantuottamuksesta epäiltyjen syytteet saattavat vielä muuttua ja mahdollisesti koventua. Professorien mukaan myös vartijoiden koulutusaikaa olisi syytä pidentää. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009313854.html
Kommentit (2015)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin olen lukenut eri lähteistä että kahden pienen lapsen äiti, reklamoimassa lasten vaatteista, raskaana(?) Jos nämä tiedot pitävät paikkaansa niin ei kyllä hyvä heilu..
Kaikki noi on huhupuheita.
Ainoastaan se on totta että vartijat on poistanu sen liikkeestä, eli jotaki väärää se on tehny.
Ne poisti naisen elämästä, ei liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Näin olen lukenut eri lähteistä että kahden pienen lapsen äiti, reklamoimassa lasten vaatteista, raskaana(?) Jos nämä tiedot pitävät paikkaansa niin ei kyllä hyvä heilu..
Ei hyvä heilu, ei...
Vierailija kirjoitti:
Mitä kuollut nainen teki ennen kuin vartijat tulivat?
Eli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voimankäytön kouluttaja on nähnyt videot ja kertoo että tapahtumat ovat edenneet oikein ja hallintaotteissa ei ole ollut mitään vikaa. Kouluttaja on kuitenkin asiantuntija ja ulkopuolinen tässä tapauksessa.
Alunperin ei ollut syytä sellaiseen voimankäyttöön kuten tapahtui.
Kyllä oli, henkilö vastusteli fyysisesti paikalta poistamista (JÄRJESTYSTÄ YLLÄPITTÄVÄN HENKILÖN VASTUSTAMINEN).
Entä mikä oli näiden vartijoiden peruste jatkaa käskytystä ja voimankäyttöä, kun asiakas oli jo poissa liikkeestä, jonka myyjä oli vartijat avukseen kutsunut?
Kauppakeskus on täynnä palveluhalukkaita muita liikkeitä, jos yksi kieltäytyy palvelemasta.
Vierailija kirjoitti:
Alkaako täälläkin nyt mellakat niin amerikoissa george floyd tapauksessa?
Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko tässä enää lähteä turvallisesti ostoskeskuksiin, jos väsyneenä ja nälkäisenä tulisi auottua päätä, jos kaikki menisi sopivasti pieleen? Turvallisuudentunne ainakin on taas vähän enemmän kateissa.
Niin.
Miten voimme enää käydä turvallisesti ostoksilla?
Suomalainen mies käy pienemmälläkin tekosyyllä naisten kimppuun. Silkasta ilosta tai ihan myös t ap p aa kseen.
Ihan tyyppillisiä suomalaisia miehiä.
Ookko katkera?
Mä oon eläny 46-vuotiaaks eikä mua oo pyytäny vielä vartijat poistumaan mistään liikkeestä.
En.
Totesin realistisesti, että ihan tyypillisiä suomalaisia miehiä. Et muka vieläkään tiedä ja väität itseäsi 46-vuotiaaksi?
Ei minuakaan ole koskaan poistettu mistään liikkeestä. Mutta en puolustele rikollisia, kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan se on totta että vartijat on poistanu sen liikkeestä, eli jotaki väärää se on tehny.
No varmaan, kun lähti henki.. Naisparka. Aikamoinen tilanne tajuta viimeiseksi ajatuksekseen että tulee kuolemaan näiden petojen käsiin, eikä kukaan auta.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tässä enää lähteä turvallisesti ostoskeskuksiin, jos väsyneenä ja nälkäisenä tulisi auottua päätä, jos kaikki menisi sopivasti pieleen? Turvallisuudentunne ainakin on taas vähän enemmän kateissa.
Sinun onkin parempi pysyä kotona kuin mennä aukomaan päätä väsyneenä ja nälkäisenä. Ne eivät ole mitään syitä päänaukomiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaako täälläkin nyt mellakat niin amerikoissa george floyd tapauksessa?
Eivät ala.
Älä tuo saastaista politiikkaa tähän.
Mitä saastaista floyd mellakoissa oli?
Kantasi haiskahtaa politiikalta. Minua ei politiikka kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä niin järkyttynyt tästä tapauksesta, että ei löydy sanoja! Asioin usein Ompussa ja kyllö, joskus olen siellä reklamoinutkin. Näin kahden lapsen äitinä on ollut vaan tuurista kiinni, että tuolloin kohdalle ei ole sattunut myyjää, joka ei reklamaatiota osaa käsitellä, vaan kutsuu vartijat tappamaan? Ihan sairasta, en tunne enää tätä maata.
Mäkään en tunne enää tätä maata miten typeriksi ihmiset on tulleet. Tehtailevat ja tuijottavat samanlaisten typerysten tiktokkeja ja ovat aivan kuohuksissa, järkyttyneitä ja täysillä mukana skandaaleissa. Älä ny tosiaan mee mihinkään kauppaan ettei vartijat tule ja tapa. Ja jos näet jotain, kuvaa äläkä hälytä apua.
Silloin kun ns. ammattilainen aiheuttaa tuolla tavalla kuoleman, se pitäisi aina olla ankara tuomion kovennusperuste.
Tuo koko vartijarottasakki saisi saada pari vuosikymmentä linnaa.
Jos tämä tapaus painetaan villasella niin Suomi on aivan samalainen "oikeus valtio" mistä se itse joitakin muita maita moittii. Uhrille oikeutta, meitä asiakkaita ei saa tappaa.
Elokapina sai sitävastoin terrorisoida koko kaupunkia poistumatta ja useasti ja töhriä Fortumin. Olemme demokratia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Suomalainen mies käy pienemmälläkin tekosyyllä naisten kimppuun. Silkasta ilosta tai ihan myös t ap p aa kseen.
Ookko katkera?
Mä oon eläny 46-vuotiaaks eikä mua oo pyytäny vielä vartijat poistumaan mistään liikkeestä.En.
Totesin realistisesti, että ihan tyypillisiä suomalaisia miehiä. Et muka vieläkään tiedä ja väität itseäsi 46-vuotiaaksi?
Ei minuakaan ole koskaan poistettu mistään liikkeestä. Mutta en puolustele rikollisia, kuten sinä.
"Totesit realistisesti".
Et osaa edes kirjottaa suomea kunnolla.
Puolustelethan sä tuota joka poistettiin liikkeestä? Uskotko sä et se ei oo mitään väärää tehny ja silti lens ulos sieltä?
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä tapaus painetaan villasella niin Suomi on aivan samalainen "oikeus valtio" mistä se itse joitakin muita maita moittii. Uhrille oikeutta, meitä asiakkaita ei saa tappaa.
Eipä ihme ettei Azov joukkojen tukeminen ole näille ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Floydin tappanut poliisi sai jenkeissä 22 vuotta. Mitenköhän täällä? Sakot ja nuhtelut?
Breivik sai 21 vuoden tuomion 77 ihmisen kuolemasta ja hän on suorittanut kakkunsa v:een 2032 mennessä.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä se nainen oikein teki ennen kuin vartijat ottivat hänet kiinni. Kyseessä saattoi olla äkillinen sairauskohtaus. Tosin kuvittelisi että kaksi vartijaa kykenee ottamaan kiinni mahdollisen myymälävarkaan, jolla ei ollut ilmeisesti mitään teräaseita tai muuta vastaavaa.
Miksi vartijoiden pitäisi ruveta tappelemaan kahden henkilön voimalla, kun voi tehdä sen neljän henkilön voimalla? Parempi etteivät ota turhia riskejä, koska henkilö voi purra ja tartuttaa mitä tahansa tauteja. Henkilö voi myös potkia tai saada muulla tavalla vahingoitettua vartijaa.
Aika pelkureilta vaikuttaa nykyvartijat jos eivät uskalla kahden miehen voimalla yhtä äkäistä naista käsitellä.
Miksi pitäisi ottaa mitään riskejä? Riehuja tehokkaasti nippuun vaan.
Miksei niitä vartijoita siis niputettu? Hehän siellä riehuivat ja vaaransivat asiakkaiden turvallisuutta, minkä seurauksena oli hengenlähtö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Ookko katkera?
Mä oon eläny 46-vuotiaaks eikä mua oo pyytäny vielä vartijat poistumaan mistään liikkeestä.Voit kiittää onneasi, sillä se ensimmäinen kerta voi olla samalla viimeinen.
En oo myöskään idiootti enkä tappele vartijoita vastaan
Tässä ei nyt puhuta sinusta ja ylivertaisuudestasi. Ihan on inhimillistä, että aina ei mene putkeen ja syitä voi olla monia. Sama ihmisarvo silti kaikilla ja jos ei aseella uhata niin silloin ei neljää korstoa naisen kimppuun, vaikka miten ärsyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häiriköivää Hlöä pyydetty poistumaan> ei poistu > lähdetty poistamaan> alkaa rimpuilu ja vastustelu> kiinniotettu ja raudoitettu.
Kaikki kuin täysin oppikirjasta, jos itselleen saa rimpuiltua sairaskohtauksen se on voi voi
Mutta miksi se nainen piti heittää rajusti maahan? Näin ainakin videon mukaan. Ei kai tuollainen maahan lento voi olla jättämättä jälkiä.
Varmaan eri videon nähnyt kuin minä. Hallitusti vietiin kahden ukon voimin käsivarsista maihin, ihan suoraan poliisikoulun oppikirjasta. Tuosta ei voi kyllä vartijoita syyttää, paljon tuota turvallisemmin ei voi vastustelevaa asiakasta maihin viedä. Syytteet tulee jatkosta jos tulee.
Ei ollut hallittua. Nainen kaadetaan nopeilla otteilla lattiaan. Toinen jalka nousee korkealle ilmaan. Hyvin äkillinen kaato. Ja täysin turha.
Vartijat toimivat täysin oikein. Rimpuilevat ja riehuvat henkilöt pitääkin niputtaa tehokkaasti.
Mutta eihän tämä mitään rimpuillut tai riehunut ennen kuin häneen tarrattiin kiinni. Näin siis silminnäkijöiden mukaan. Sitä en tiedä oliko raivonnut siellä kaupassa, mutta ainakin käytävällä oli ollut ihan rauhallinen ennen kuin vartijat kävivät kiinni.
Ei ollut rauhallinen, vaan soitti suutaan ja kieltäytyi poistumasta kaupasta. Vartijat toimivat täysin ohjeiden mukaa, poistamalla hänet kaupasta.
Mutta sehän oli jo poistunut ja sitten vartijat lähti perään, kävi päälle ja kaatoivat toisen liikkeen edessä. Miksi piti hyökätä kimppuun kun oli jo poistunut sieltä liikkeestä ja jatkanut matkaa?
Älä valehtele, se käsistä taluttamalla saatettiin ulos jossa alkoi rimpuilu, ja pyrki takaisin
Joo, kyllä tossa jo on aihetta hengen pois puristamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ummarratko, natalia, etta sekaan ei oikeuta t a p p a m i s e e n?
Riehujien kanssa ei pidä ottaa mitään riskiä. Tehokkaasti pitää toimia.