Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotain on tapahtunut, kun ADHD:ta, autismia jne esiintyy niin paljon

Vierailija
08.01.2023 |

Omassakin tuttavapiirissä lähes joka toisella aikuisella ja lapsella on jokin nepsydiagnoosi.

Monet sanovat, että nepsyistä ei vain puhuttu aikaisemmin. Sekin on varmasti totta, mutta silti väittäisin että nepsydiagnoosit ovat lisääntyneet ja jokin aiheuttaa nousua.

Kommentit (409)

Vierailija
321/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muovien pehmittimiä, mikromuovia, ikinä hajoamattomia supermyrkkyjä vesistöt, maaperä ja ilmakehä täynnä. 

Nuo vaivat ovat neurologisia kehityspoikkeavuuksia. 

Meikkien kemikaalien imeytyminen keuhkojen ja ihon kautta, huulipunaa ja muuta töhnää myös joutuu suuhun eli sitä syödään.

Asetonivton kynsilakanpoistoaine on karsea "myrkky" (keuhkot -> verenkierto -> sikiö)

Kuuma juoma kertakäyttömukiin, mukin sisäpinta on muovia josta liukenee molekyylejä juomaan. Mikrossa irtoaa muovia ateriaan, vedenkeittimessä raskasmetalleja, joistakin astianpesukoneen pesuaineista jäämiä astioihin ja kulkeutuvat sitä kautta päivittäin ruokaan ja elimistöön. 

"Huuhteluaineessa" (pehminnin, joka huuhdeltava pois) ties mitä hormonihäirikköjä, lipofiiliset (neuronien tapaan) molekyylit halvoissa hajusteissa.

Kaiken maailman "herkut" eli mömmöt, nykyään jo ihan tavallinen ruokakin kuuluu monesti tähän sarjaan.

Kenties tämänkaltaiset tekijät ovat yhteisvaikutuksena lisäsysäys jollekin kehityshäiriölle, ellei aiheuttaja niin ainakin KUORMITTAVIA TEKIJÖITÄ.

Vierailija
322/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäälle adhd:lle sopii erilainen elämä kuin vähemmän älykkäälle. Moni keskiverto-adhd pääsee loistamaan fyysisessä työssä, ja jaksaa painaa. Jos vilkkaus on enemmän päänsisäistä kuin kehoon kertyvää ylivirittyneisyyttä, niin akateeminen koulutus sopii paremmin. Itse olen monesti miettinyt, että missä minä loistaisin parhaiten. Tulin siihen tulokseen, että olisin renessanssiajan tyypillinen yleisnero/-keksijä. Sellaiselle ei ole paljon kysyntää näinä päivinä. :D Ehkä perustan jossain vaiheessa yrityksen, kun vaan uskallus riittäisi.

Moni älykäs ADHD ei edes pääse testeihin, koska koulun terveydenhoitaja on sitä mieltä, että ei voi olla näin hyvä todistus, jos on ADHD. Moni diagnoosi ja apu viivästyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu muuttunut pitkälti siihen suuntaan, ettei keskittymishäiriöt edes tule niin selkeästi esille. Vielä 10 v sitten, kun pidin vaikka matikantuntia, oli oletus, että oppilas osaa tehdä hiljaa tehtäviä koko tunnin. Nykyään, kun opetus on toiminnallista, ei oppilaiden tarvitse osata olla hiljaa paikoillaan puoltakaan tunnista. Joka välissä on jokin toiminnallinen osuus, jolloin saavat liikkua/ puuhata, eikä absoluuttista hiljaisuutta useinkaan edes vaadita. Ja luokissa voi olla kaikenlaista näprättävää, mitä ennen ei ollut. Oppilailla jaloissa näperreltävät kuminauhat, pepun alla kuminen nyststyrätyyny, käsissä näperreltävä lelu tai jopa pehmolelu voi olla mukana.

Vierailija
324/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kyllä päättäväinenäiti halutessaan saa lapselle diagnoosin

Jos valehtelee lapsen oireet, niin sitten.

Lisäksi lapsen itsensä on kyettävä esittämään keskittymiskyvytöntä, psykologille, psykiatrille ja psyk.sairaanhoitajalle, sekä tehtävissä että haastattelussa että kahdenkeskisessä "vapaassa keskustelussa". Kuinka moni pikkulapsi jaksaa feikata useammalle aikuiselle tietoisesti? Usempana kertana, usealle aikuiselle? 

Etenkin testit on aika vaikea feikata 😅

Puolisoni sai diagnoosin nyt aikuisena vasta hiljattain. Kysykää ihmeessä, kuinka helposti ADHD-diagnoosin saa :)

Saako sillä jotain sosiaalisia etuuksia?

Jos tarkoitit, että saako adhd-diagnoosilla sairauslomaa tai eläkettä, niin ei, kyllä hän edelleen töissä käy. Lääkitystä hän on aloitellut ja siitä tulee kyllä olemaan apua.

Luulen, että hän tarkoitti sosiaalietuuksia.

Millaisia sosiaalietuuksia? Luuleeko joku, että ADHD-diagnoosi oikeuttaisi yksinään johonkin tukeen?

Puolisoni käy edelleen töissä, joten ei ADHD tuonut ainakaan sairauslomaa tai eläkettä :D Lääkkeet toki ovat Kela-korvattavia alkuomavastuun jälkeen.

Olen kuullut, että diagnoosin perusteella voi saada vammaistukea. Tosin vain määräajaksi.

Vierailija
325/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi on keksinyt vaan kivan keinon saada vähän lääkkeitä. On mielenterveysongelmia ja masennusta,yritetään keksiä joku diagnoosi ja lääkitä itsensä.

Nykyään tosiaan vähän kaikki naisilla olevat masennusoireet lasketaan ADHD:ksi. Se on jo niin muotia että osa lääkäreistä ei suostu enää kirjoittamaan ADHD diagnooseja.

Vierailija
326/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään oletetaan, että jokainen meistä voi pystyä mihin vain. Jokaisella 5 keskiarvon lapsellakin on mahdollisuus päästä oikikseen ja lääkikseen, jos vain saa oikeat lääkkeet. Kuitenkin myös niitä tarvitaan, jotka kuokkivat sitä ojaa. 

Eli lääkkeillä paikataan heikkoa älyä?

Mahtavaa, olet keksinyt ratkaisun käytännössä kaikkiin ihmiskuntaa piinaaviin ongelmiin. Kun näillä ihmelääkkeillä saadaan ihmisten keskimääräinen älykkyys ja motivaatio lääkistasolle, niin äkkiäkös älyllistynyt ihmiskunta keksii ratkaisut nälänhätään ja ilmasto-ongelmaan. JESS!! 

Ohiksena kysyn, että puhutko nyt älystä vai adhd:sta? Adhd ei vähennä älykkyyttä. Olen itse äärimmäisen hyvä esimerkki siitä mitä diagnoosi, hoito ja lääkitys voi tehdä. Peruskoulu kompurointia. Tunnollinen luonne ja nopea oppimiskyky auttoi, että kykenin ylipäänsä peruskoulun suorittamaan. Paljon poissaoloja, jo lapsesta asti erilaisuuden tunnetta, ahdistuneisuutta jne. Kesken jääneitä kouluja, sairaslomia, todella repaleinen työura. Vasta aikuisena sain diagnoosin. Nyt lääkittynä suoritettu amk ja työuralla eteneminen ollut nopeaa. Nyt sitten maksan veroina takaisin aikoja jolloin elin tuilla.

Vierailija
327/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute. Aiemmin syötiin maksaruokia, veriruokia ja muutenkin enemmän lihaa. Raudanpuute aiheuttaa mm. keskittymiskyvyttömyyttä ja aivosumua. Ja ihan pikkuesimerkkinä, kun vauva syntyy valmiiksi raudanpuutteisena, voi vauvallakin ja pikkulapsella olla oireena mm. levottomat jalat. Tällöin uni ja aivojen kehitys häiriintyy.

Aiemmin syötiin kylläkin selvästi vähemmän lihaa. Talvella ei syöty varsinkaan riittävästi C-vitamiinia, joka on välttämätöntä raudan imeytymiselle.

Siis jos nyt puhutaan vaikka 1950-1990 -luvuista, niin taatusti syötiin enemmän lihaa kuin nykyään. Nyt on kasvissyöjiä niin paljon, ja sekasyöjätkin vähentäneet lihan käyttöä ja pienentäneet annoskokoja. Ainakin itse olen ja kaikki tuttavapiirissäni! Kuka enää puhuu lehtipihveistä, porsaankyljyksistä, verilätyistä tai maksapihveistä? Menneillä vuosikymmenillä on porukka asunut suureksi osaksi maalla, ja toki siellä lihaa tuotetaan ja syödään, metsästetään jne. Ja kyllä noilla vuosikymmenillä jo appelsiinit, mandariinit ja monivitamiinit on tunnettu, mutta ferritiinistä ei puhuttu mitään.

Vierailija
328/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä pitäisi vaan myöntää, että adhd on luonnollinen ominaisuus, joka ilmenee tietyllä määrällä väestöä. Ja sen myöntämisen myötä muokata koulu- ja työelämää joustavammaksi.

No ei se kyllä ole luonnollista. Siinä on jotain patologista. Tottakai ympäristö voisi sen huomioida.

Mehän vertaamme sitä mikä on normaalia/luonnollista niihin raameihin, mitä yhteiskunta asettaa. Jos käännetään kelloa taakse vaikka sata vuotta, niin yhteiskunta oli niin erilainen että harvalla oli nähtävissä selkeää "erityisyyttä". Nyt pitäisi osata ja jaksaa kaikkea, revetä joka suuntaan, kehittyä, olla superihminen niin kotona kuin sen ulkopuolella.

Minä en tee tuota vertailua, koska eihän siitä saada referenssiä normaaliin.

Mä en siis käsitä normaalilla yleisintä. Jos käsittäisin, pohtisin, miksi osa populaatiosta poikkeaa ADHD-piirteisyydestä...

selvennys: koska suurin osa lapsista mielestäni on adhd-piirteistä eli "normaalia," miettisin, miksi pieni osa ei ole. 

Vierailija
329/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jengi on keksinyt vaan kivan keinon saada vähän lääkkeitä. On mielenterveysongelmia ja masennusta,yritetään keksiä joku diagnoosi ja lääkitä itsensä.

Nykyään tosiaan vähän kaikki naisilla olevat masennusoireet lasketaan ADHD:ksi. Se on jo niin muotia että osa lääkäreistä ei suostu enää kirjoittamaan ADHD diagnooseja.

Aina näissä ketjuissa joku nostaa esille sen, että ihmiset haluaa lääkkeitä. Miksi kuvittelet, että ihmisee haluaa lääkkeitä? Miten luulet niiden vaikuttavan? Itse käytän adhd-lääkettä arkisin. Se auttaa keskittymään ja rauhoittumaan, jonka myötä myös kuormitun vähemmän, kun ei tarvitse pinnistellä eikä säntäillä niin paljoa. Lääkkeen tarkoitus on normalisoida aivoja. Teillä nenteillä ne aivot toimivat oikein omasta takaa! Adhd-lääke heikentää unia, lisää rytmihäiriöitä, nostaa verenpainetta ja pahin mahdollinen sivuoire on äkkikuolema. Ei näitä kaikille tietenkään tule. Tämän takia en itse syö viikonloppuisin, vaikka pitäisi. Kuvitteletko siis tosiaan, että tällaisia lääkkeitä _halutaan_ syödä?

Vierailija
330/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi lapsen itsensä on kyettävä esittämään keskittymiskyvytöntä, psykologille, psykiatrille ja psyk.sairaanhoitajalle, sekä tehtävissä että haastattelussa että kahdenkeskisessä "vapaassa keskustelussa". Kuinka moni pikkulapsi jaksaa feikata useammalle aikuiselle tietoisesti? Usempana kertana, usealle aikuiselle? 

Puolisoni sai diagnoosin nyt aikuisena vasta hiljattain. Kysykää ihmeessä, kuinka helposti ADHD-diagnoosin saa :)

Jos tarkoitit, että saako adhd-diagnoosilla sairauslomaa tai eläkettä, niin ei, kyllä hän edelleen töissä käy. Lääkitystä hän on aloitellut ja siitä tulee kyllä olemaan apua.

Millaisia sosiaalietuuksia? Luuleeko joku, että ADHD-diagnoosi oikeuttaisi yksinään johonkin tukeen?

Puolisoni käy edelleen töissä, joten ei ADHD tuonut ainakaan sairauslomaa tai eläkettä :D Lääkkeet toki ovat Kela-korvattavia alkuomavastuun jälkeen.

Olen kuullut, että diagnoosin perusteella voi saada vammaistukea. Tosin vain määräajaksi.

Vammaistukea ei saa diagnoosin vaan toimintakyvyn perusteella. Ja sitä saa 102 euroa useimmiten. Osalla lääkkeet maksaa jo tuon verran.

Vierailija
331/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuute. Aiemmin syötiin maksaruokia, veriruokia ja muutenkin enemmän lihaa. Raudanpuute aiheuttaa mm. keskittymiskyvyttömyyttä ja aivosumua. Ja ihan pikkuesimerkkinä, kun vauva syntyy valmiiksi raudanpuutteisena, voi vauvallakin ja pikkulapsella olla oireena mm. levottomat jalat. Tällöin uni ja aivojen kehitys häiriintyy.

Aiemmin syötiin kylläkin selvästi vähemmän lihaa. Talvella ei syöty varsinkaan riittävästi C-vitamiinia, joka on välttämätöntä raudan imeytymiselle.

Siis jos nyt puhutaan vaikka 1950-1990 -luvuista, niin taatusti syötiin enemmän lihaa kuin nykyään. Nyt on kasvissyöjiä niin paljon, ja sekasyöjätkin vähentäneet lihan käyttöä ja pienentäneet annoskokoja. Ainakin itse olen ja kaikki tuttavapiirissäni! Kuka enää puhuu lehtipihveistä, porsaankyljyksistä, verilätyistä tai maksapihveistä? Menneillä vuosikymmenillä on porukka asunut suureksi osaksi maalla, ja toki siellä lihaa tuotetaan ja syödään, metsästetään jne. Ja kyllä noilla vuosikymmenillä jo appelsiinit, mandariinit ja monivitamiinit on tunnettu, mutta ferritiinistä ei puhuttu mitään.

Ei tuo lihankulutus nyt suorastaan romahtanut ole. Vuonna 1950 syötiin lihaa noin 29 kiloa vuodessa henkilöä kohti. Vuonna 1990 luku oli noin 69 kiloa ja vuonna 2021 79,1 kiloa. Huippuvuosi oli 2019, jolloin lihaa syötiin nuppia kohti 79,6 kiloa.

Lähde: Lihatiedotus.

Vierailija
332/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään oletetaan, että jokainen meistä voi pystyä mihin vain. Jokaisella 5 keskiarvon lapsellakin on mahdollisuus päästä oikikseen ja lääkikseen, jos vain saa oikeat lääkkeet. Kuitenkin myös niitä tarvitaan, jotka kuokkivat sitä ojaa. 

Eli lääkkeillä paikataan heikkoa älyä?

Mahtavaa, olet keksinyt ratkaisun käytännössä kaikkiin ihmiskuntaa piinaaviin ongelmiin. Kun näillä ihmelääkkeillä saadaan ihmisten keskimääräinen älykkyys ja motivaatio lääkistasolle, niin äkkiäkös älyllistynyt ihmiskunta keksii ratkaisut nälänhätään ja ilmasto-ongelmaan. JESS!! 

Ohiksena kysyn, että puhutko nyt älystä vai adhd:sta? Adhd ei vähennä älykkyyttä. Olen itse äärimmäisen hyvä esimerkki siitä mitä diagnoosi, hoito ja lääkitys voi tehdä. Peruskoulu kompurointia. Tunnollinen luonne ja nopea oppimiskyky auttoi, että kykenin ylipäänsä peruskoulun suorittamaan. Paljon poissaoloja, jo lapsesta asti erilaisuuden tunnetta, ahdistuneisuutta jne. Kesken jääneitä kouluja, sairaslomia, todella repaleinen työura. Vasta aikuisena sain diagnoosin. Nyt lääkittynä suoritettu amk ja työuralla eteneminen ollut nopeaa. Nyt sitten maksan veroina takaisin aikoja jolloin elin tuilla.

tämä oli vastaus kirjoittajalle joka oli sitä mieltä, että ADHD lääkkeillä saadaan vitosen oppilas lääkikseen. Jos näin on, että oppilas on riittävän älykäs, että riittäisi paukut lääkikseen, mutta tarkkaavaisuushäiriö on niin vaikea, että tokarissa onkin ilman lääkitystä ysin sijaan vitonen, niin minusta silloin lääkitys on enemmän kuin paikoillaan!  Korjasin siis tuon yhden kiusaajan vihjausta siitä, että nepsyhäiriöt tekisivät jollain lailla vähä-älyiseksi.

Vierailija
333/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tahoille on valjennut että tätä hoidetaan Amfetamiinijohdannaisilla.!

Vierailija
334/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd lääke ei minulla vähennä unia. Vaan uniongelma poistui lääkityksen myötä .

Moni adhd luulee että normaalia että tulee lääkkeestä univaikeus.

Kannattaa vaihtaa lääkettä .

Vierailija
335/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on kombinaatio.

1. Vanhemmat tuijottaa älypuhelimia, eikä seurustele lapsien kanssa.

2. Ruokavalio on niin vanhemmilla kuin lapsillakin täysin surkea. Karkkia, pikaruokaa ja energiajuomia. Tämä on varmasti 90%:sti syypää lähes kaikkiin mielen ongelmiin. Ravintoaineiden puutokset.

3. Älylaitteet myös lapsille, joka on suurin virhe.

4. Lapsia holhotaan liikaa, ei osata opettaa sanan ei merkitystä.

5. Älyttömästi kemikaaleja, jotka vasta nyt on saanut hieman huomiota myös valtavirrassa. Esim PFAS-yhdistert, joka on vain vuoren huippu.

6. Liittyen ravintoon, huono bakteerikanta suolistolla ja iholla.

Tästä kaikesta pääsisi helposti eroon vanhempien yhteistyöllä. Yhdessä päätetään, että älypuhelimen nettiä ei käytetä kuin vaikka tunnin päivässä. Kouluihin puhelinkielto. Vaaditaan ja tehdään ravitsevaa ruokaa ultraprosessoitujen "ruokien" tilalle.

Mutta aina löytyy näitä, jotka haluaa päästä helpolla ja pistetään puhelimet käteen. Tämän seurauksena vanhemmat, jotka oikeasti välittäisivät jälkikasvun paremmasta oppimisesta joutuvat antautumaan, kun eivät halua ettei oma lapsi jää ulkopuoliseksi, kun muutkin käyttää puhelinta jatkuvasti.

Mikään tältä listalta ei päde perheeni kohdalla. Lapsista (vähintään) 3/4 nepsyjä.

Vierailija
336/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin tahoille on valjennut että tätä hoidetaan Amfetamiinijohdannaisilla.!

Kun kamaa saa sitä myös haetaan mielestäni koko ADHD diagnoosi on kyseenalainen!

Vierailija
337/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Diagnosointi on muuttunut. Ennen vilkas, nyt adhd. Ennen hermoheikko, nyt yliherkkä jne.

Ihmisillä on erilaisia ominaisuuksia. Hyviä ja huonoja. Sen sijaan että kehutettäisiim hyviä ominaisuuksia ja paranneltaisiin niitä huonoja haetaan diagnoosi jotta voidaan avoimesti siihen nojaten käyttäytyä huonosti.

Mistä lähtien nepsy-diagnooseihin on liittynyt huonokäytöksisyys? Ei ole oireena muuta kuin aspergerissä ja siinäkin se liittyy enemmän niihin omiin pelkoihin, mitä ei tahtoisi missään tapauksessa tehdä ja sanoa ja se sitten tulee julki.

Varmasti kukaan ei käy hakemassa mitään diagnoosia saadakseen syyn käyttäytyä huonosti. Todella törkeästi sanottu.

Itse olen paljon tekemisissä ns. nepsy-häiriöisten kanssa enkä ole törmännyt yhtään huonoon käytökseen, vaan yleensä nämä ovat herkkiä ihmisiä ja kilttejä, koska heillä on itsellään ongelmia, ymmärtävät myös muita.

Vierailija
338/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EA3 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen. Minä en saa kuin minimitukea vaikeaan fyysiseen sairauteen, ja sekin oli kiven alla.

Vierailija
339/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen meistä inhoaa työntekoa, jos se ei ole omaa lempihommaa, joka motivoi tarpeeksi. 

Toiset vaan eivät osaa tehdä asioita, jotka on pakko tehdä, koska on myös vaihtoehto jättää ne hommat tekemättä. Mitä jos vaihtoehtoa ei olisi. 

Vierailija
340/409 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älylaitteet

Kas kun ei videopelit, televisio, sarjakuvat, hömppäkirjallisuus, rockmusiikki ja teatteri.

No koittakaahan epäilijät katsoa minkä vaan kaupallisen tv-kanavan lastenohjelmat viikonloppuaamuna alusta loppuun niin alkaa adhd fiilikset tulemaan aikuisellekin.

Helppo se on jättää ipanat katsomaan telkkaria ja mennä itse naiskentelemaan muttei seurauksia ajatella yhtåån että mitä vaikutuksia tuolla on lapselle.