Oletko ajanut koskaan sähkö-/hybridiautoa?
Kommentit (95)
Joskus yli 10 vuotta sitten lataushybridiä ajanut jonkun 20km lenkin, muuten ok mutta sisätilat oli laadultaan ja käytettävyydeltään huono tai välttävä kun amerikkalainen auto kyseessä, sen jälkeen yhdessä työssä siirrellyt jotain uudempia hybridejä tyyliin pihalta halliin ja ulos mutta siinäpä ne, paremman laatuisia ainakin olivat sisältä ja näyttivät normaaleilta autoilta. Priusta en ole ajanut eikä kyllä kiinnostakaan.
Siis bensa-auton tankkaamisesta on mun mielestä huomattavasti enemmän vaivaa kuin siinä, että kotiin tullessasi tälläät sähköauton laturin kiinni. Vie 5 sekuntia, ja aamulla nappaat irti toiset 5 sekuntia.
Kaupunkiajossa sähkö aivan ylivoimainen, matkaa varten bensa. Hybridillä siis kaksi vuotta, 58000 km ajettu (5x Lapinreissu takana...)
Bra tråd, men då svenskhataren har besökt den får ni diskutera något annat. Svenskahataren valde så för oss alla.
Kaverin hybridiä olen ajanut en kyllä pitkillä matkoilla uskaltaisi kun ei vaadi oikein ajamista ollenkaan pitää nopeuden ja välimatkan edessä olevaan autoon koko ajan samana ,ohjaa itse jos menossa toiselle kaistalle tai tienpientareelle. nukahtamisen vaara olisi itsellä aika korkea :D kun ei vaadi niin paljoa jatkuvaa tarkkana olemista.
Meillä on ollut nyt puoli vuotta plug-in-hybridi, tilattiin siis ihan uusi. Edelliset 15 vuotta ajettiin diesel-automaateilla. Kaupunkiajossa sähköllä ajaminen on tosi kivaa. Enimmäkseen ajo on kaupunkipyöritustä. Hybridi on myös ollut tosi lämmin näillä pakkasilla. Paljon on tässä hybridissä menty eteenpäin mm. voimalinjan osalta vrt viimeisimpän dieseliin, mutta ehkä ei ole reilua vertailla 10 vuotta vanhaa tekniikkaa uuteen.
Koeajoin BMW 2 ActiveTourer xDrive lataushybridin. Tykkäsin autosta, sen varustelusta ja kohtalaisesta hybridin toimintamatkasta, noin 90km. Olisin tilannut, mutta emme päässeet myyjän kanssa sopimukseen välirahasta. Harmi että ei ole muita BMW-myyjiä mailla halmeilla, olisin edelleen kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on täyssähkö, miehellä diesel. Sähköauto on perheen kaupunkiauto, diesel pitkien matkojen auto. Tämä kombo toimii meillä, sillä sijaintimme ja perheen menojen vuoksi kaksi autoa on oltava. Ajan mieluummin ketterällä sähköautolla kuin isolla dieselillä. Lataus ei ole ongelma, tällään laturin kotipihassa kiinni. Ehkä joka toinen päivä.
Meillä on kaksi bensa-autoa, tai toinen on toyota-hybridi, ja sähkäri sopisi kaupunkiautoksi kuten teillä. Mutta, eikös tuo ole epätaloudellinen ratkaisu? Sähköautoon tulee niin vähän kilometrejä että niillä ei kuittaa ikinä kovempaa hankintahintaa.
Kun ajoin ensimmäistä kertaa Priuksella, tuntui, kuin olisi leikkiautolla ajanut. Vähän säikähdin, kun sen polttomoottori sammui risteyksessä. Se oli myös ensimmäinen automaattivaihteinen auto, millä olen ajanut.
Anut ikävä puoli tuossa on, että ulkolämpötilan ollessa kylmempi kuin -26 astetta, tipahtaa sähkömoottori pois käytöstä. Pelkällä polttomoottorilla ajaessa tuntuu kuin mopolla ajaisi.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin hybridiä olen ajanut en kyllä pitkillä matkoilla uskaltaisi kun ei vaadi oikein ajamista ollenkaan pitää nopeuden ja välimatkan edessä olevaan autoon koko ajan samana ,ohjaa itse jos menossa toiselle kaistalle tai tienpientareelle. nukahtamisen vaara olisi itsellä aika korkea :D kun ei vaadi niin paljoa jatkuvaa tarkkana olemista.
Eipä ole minun hybridiautossani kuvailemiasi ominaisuuksia. Kyllä sitä vaan pitää koko ajan ohjata, muuten mennään ojaan niin että rytisee, ja nopeus pitää kuskin säätää niin, ettei törmää edellä ajavaan.
Töissä ajan itselataavalla hybridillä, kiva auto on. Alkuun aina säikähdin et sammui kun vaihtoi söhköön mutta siihenkin tottuu.
Meillä on ollut Kian sähköauto nyt pari vuotta. Aiempi auto oli diesel. Pitkään pohdittiin, että mikä olisi hyvä ratkaisu, kun ajo on paljolti lyhyttä ja pätkittäistä kaupunkipyöirttellyä (huonoa nykydieseleille), mutta kesällä taas tulee tehtyä pidempiä reissuja.
Itse olin jo varma, että jonkinlainen ladattava hybridi meille tulee, mutta mies sai jotenkin minut vakuutettua siitä, että kyllä ihan täyssähköauto on parempi. Ei ole kahta tekniikkaa päälekkäin ja huollot halvempia ja ties mitä. Kuulemma talvella ne hybridit ajelisi bensalla kuitenkin.
No meille sitten tuli e-Niro. Olin alkuun tosi epäileväinen. Koko merkki arvelutti ja pelkän sähkön varassa ajelu vielä enemmän. Mutta enpäs enää vaihtaisi pois. Ihan mahtava auto ajaa. Jotenkin niin sähäkkä ja heti menossa, jos vähän kaasua painaa. Ja se osaa ajaa ihan itse, jos vaan tiessä näkyy kaistaviivat. Ajaminen muuten on tosi helppoa. Sen kun kaasua painaa ja rattia kääntää.
Lataus hoituu meillä kotona ja nyt tuntuisi jo tyhmältä lähteä tankkaamaan autoa johonkin asemalle. Pitkät matkatkin ovat onnistuneet ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Tuolla kuitenkin ajaa suunnilleen mihin vaan Oulun eteläpuoliseen kaupunkiin lataamatta. Ja ne kerrat,kun matkalla on tarvinut ladata, niin lataus on hoitunut ruokatauon aikana. Mutta tosi harvoin on tarvinut matkalla ylipäätään ladata. Yleensä aina on menty johonkin ja siellä sitten ladattu. Hyvin majapaikat huomioi sähköautoilijat. Monesti löytyy ihan latauspiteet (hotelleista ainakin), mutta ollaan saatu ladata töpselistä mökeillä ja erilaisissa airbnb-kohteissa. Maksu on menny useiten niin, että kerron paljonko ollaan ladattu ja heillä on joku hinta sähkölle ollut (20-30 snt/kwh).
Vaan ehdottomasti suosittelen, jos vaan pystytte kotona lataamaan. Jos ei, niin sitten voi olla turhan hankalaa.
Olen. Audin hybridi oli oikein kiva ajettava. Bemari ei ollut yhtä kiva.
Pelkällä sähköllä viimeiset 13 kk. Paluuta polttomoottoriin ei ole.
Molemmilla monet kerrat. Itselläni on tällä hetkellä hybridi, enkä pois vaihtaisi.
Pruis hybridi vm. 2011, omistanut uudesta asti. Bensankulutus on vähäinen ja ajettavuus hyvä. Luotettavuus erinomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva latausrumba ja pelko akun tyhjenemisestä matkanloppumisesta. Ja kylmä talvella kun piti säästää akkua. Vaihdoin takaisin oikeaan vanhankunnon bensavehkeeseen.
Ei sinulla ole sähköautoa ollutkaan. Täyssähköistä ladataan normiajossa kerran viikossa.
Joka päivä joutuu lataamaan jotta pääsee töihin ja takaisin. Pakkaset verottaa rangea ja pitkä työmatka.
Niin tietenkin, vähintään 150 km suuntaansa. Uskomme toki.
Jos on vaikka 50 km/suunta ja auto on joku pieniakkuinen Leaf, Mii tms, niin varmaan joutuukin. Vai onko sulla siis tietoa, että noin ei voi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole minun hybridiautossani kuvailemiasi ominaisuuksia. Kyllä sitä vaan pitää koko ajan ohjata, muuten mennään ojaan niin että rytisee, ja nopeus pitää kuskin säätää niin, ettei törmää edellä ajavaan.
Adaptiivinen vakionopeussäädin ei tiedä eikä välitä siitä, mikä kone siinä autossa on. Eikä ajoavustimet muutenkaan, kyllä ne rahalla saa kaikenlaisiin autoihin.
Olen koeajanut täyssähköautoja muutaman kerran ja varmaan ensi kuussa ajan omalla.
Olen ajanut Porsche Taycanilla. Mitäpä siitä kertoisi muuta kuin että uskomaton vehje.