Kuinka paljon asunnosta kehtaa tarjota?
Olen mahdollisesti ostamassa asuntoa. Se ollut myynnissä koko syksyn. Kuinka monta prosenttia pyyntihintaa alemman tarjouksen kehtaa tehdä?
Kommentit (100)
Riippuu vähän, että minkälaiset on kyseisen alueen markkinat. Itse myin muutama vuosi takaperin oman asuntoni lähes kymmenen prosenttia hintapyyntöä halvemmalla ennen ensimmäistäkään yleistä näyttöä ja olin tyytyväinen kauppaan. Täällä päin on yleinen tapa toimia asuntojen suhteen ikään kuin Tori.fi-kaupoissakin. Tiedetään, että ostaja esittää pyyntöä alemman tarjouksen, niin laitetaan valmiiksi hintaan hieman ylimääräistä jo lähtökohtiaan.
No minä tarjosin yhdestä kohteesta (perustellusti) 100 000 vähemmän kuin pyynti oli. No kävikin niin että kävi pari muutakin asiaa sitten ilmi ja vedin tarjouksen takasin, kun oli ehdollinen vielä tuossa vaiheessa. Eli noin 35% pyyntiä alempaa hintaa tarjosin.
myyjä harkitsi.
Palsanmäki-tarjous eli miinus 50 % pyynnistä. Perustelee sillä, että remontoi sen perusteellisesti uudelleenmyyntikuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyyntihinta on mielestäni hieman yläkanttiin. Mietin tarjota -15%
-apJos on koko syksyn ollut myynnisså, niin kielii täysin siitä, etrei kyseiselle asunnolle ole esitetyllä hintapyynnöllä kysyntää. Tuon -15% kehtaa hyvinkin tarjota, enkä nostaisi yhtään lopullistakaan tarjousta.
On niitäkin, jotka ei myy, koska ei ole tarjottu tarpeeksi paljon ja siksi asunto ei liiku. Näitä tosin nykytilanteessa taitaa vähemmän olla. Viime talvena oli yleisempää (itse käynyt näytöillä tai naapuri/tuttu myynyt, niin tullut juteltua asiasta).
Mutta asiaan eli -15 % on hyvä aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjä ei ole pakkotilanteessa, voi nyös loukkaantua alhaisesta tarjouksesta.
Voi kuinka ikävää ..... sniff (kyynel silmäkulmassa)
No, ostajalta voi jäädä asunto silloin samatta. Itselleni on käynyt näin, kun yritin tinkiä jo ihan kohtuullisesta hinnasta. Se harmitti, koska todella pidin talosta, mutta rupesin kitsastelemaan.
"Välittäjä soitti kyynelsilmin, että myyjä on loukkaantunut tarjouksesta jota pitää lähes loukkauksena."
Krokotiilinkyyneleitä...
Vierailija kirjoitti:
Palsanmäki-tarjous eli miinus 50 % pyynnistä. Perustelee sillä, että remontoi sen perusteellisesti uudelleenmyyntikuntoon.
Myyjänä mua ei kiinnostaisi sun remonttisuunnitelmat pätkääkään.
Itse olen tarjonnut 180k pyyntihinnasta 150k, eivät suostuneet mutta mitä se minua haittaa, en maksanut ylihintaa ja myyjä jäi jumiin ylikalliin asuntonsa kanssa. Myyjän ongelmahan tuo on, ei oma.
Minä myin taloni, tuli yksi tarjous, kerroin tarjoajalle, että on kolmanneksi paras hänellä, nosti heti roimasti ja sain 14,8 % yli pyyntihinnan, joka sekin oli yläkanttiin. Tarinan opetus on, että älä koskaan kerro myyjälle, että haluat ehdottomasti tämän talon.
🥳😂
Vierailija kirjoitti:
"Välittäjä soitti kyynelsilmin, että myyjä on loukkaantunut tarjouksesta jota pitää lähes loukkauksena."
Krokotiilinkyyneleitä...
Teatteria se oli, ja sen tanssin askeleet tietää kaikki. Mutta lopulta mökki löysi ostajan ja välittäjäkin sai palkkionsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjä ei ole pakkotilanteessa, voi nyös loukkaantua alhaisesta tarjouksesta.
No, ostajalta voi jäädä asunto silloin samatta. Itselleni on käynyt näin, kun yritin tinkiä jo ihan kohtuullisesta hinnasta. Se harmitti, koska todella pidin talosta, mutta rupesin kitsastelemaan.
Tuskin olit nyt kesän jälkeen kaupoilla. Ihmettelisin jos joku tässä tilanteessa löisi suoraan pyydetyn hinnan tarjoukseensa.
Bisneksissä ei kannata tunteilla. Markkinat ovat täysin välinpitämättömät ja kylmät.
-15%ainakin ..uudiskohteista saa helposti -20%
Vierailija kirjoitti:
Krokotiilinkyyneleitä...
Onko vaikea tajuta, että myyjä voi oikeasti loukkaantua. jos kotia yritetään ostaa alihintaan, vaikka hinta on asetettu kohtuulliseksi? Ei taida sinulla olla kokemusta asuntokaupoista.
Tällaisena aikana voinaivan hyvin tarjota vaikka puolet tai alle. Nyt on ostajan markkinat, kaupankäynti hidastuu koko ajan. Kannattaa kouluttaa myyjiäkin realistisempiin odotuksiin.
Geelitukkaisen kiinteistönvälittäjän sanomisista ei kannata välittää. Ne pelaavat vain ja ainoastaan omaan pussiinsa.
Sähkölämmitteisistä omakotitaloista jätän ihan huvikseni tarjouksia viidesosalla tai alle pyyntihinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olit nyt kesän jälkeen kaupoilla. Ihmettelisin jos joku tässä tilanteessa löisi suoraan pyydetyn hinnan tarjoukseensa.
Olin myyjänä. En saanut hyviä tarjouksia, joten pistin asunnon vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Krokotiilinkyyneleitä...
Onko vaikea tajuta, että myyjä voi oikeasti loukkaantua. jos kotia yritetään ostaa alihintaan, vaikka hinta on asetettu kohtuulliseksi? Ei taida sinulla olla kokemusta asuntokaupoista.
Mitä sen myyjän tunteet tähän kuuluu? En minä mitään ystävyyttä ole ostamassa, vaan asuntoa ja nyt on myyjän kannalta kammottavat markkina-ajat käsillä ja edessä. Siinähän märisee.
Vierailija kirjoitti:
Pyyntihinta on mielestäni hieman yläkanttiin. Mietin tarjota -15%
-ap
Kaikkien mielestä pyyntihinta on hieman yläkanttiin. Sitten olet myymässä, niin ajattelet toisin.
Moni myyjä ei ole vielä hyväksynyt sitä, että on ostajan markkinat, siksi kaupankäynti on seis. Jos ei ole kiire ostaa ja ihan fiksoitunut ko asuntoon, niin voi kokeilla vuoronperään tarjota eri asunnoista. Tietystikin pitää odottaa, että edellinen tarjousaika on loppunut, ettei vahingossa sitoudu useampaan päällekkäin. Tänä vuonna hinnat laskevat yhä lisää, joten ei ole kiire ostaa.
Mitä sitten, loukkaantuuko vaiko ei? Kauppa se on mitä kannattaa.
Siskoni osti mökkiä. Oli ollut pitkään myynnissä. Hp oli 76.000e. Siskoni kysyi, että kehtaisko tarjota 66.000e?
Sanoin, että tarjoa 46.000e. Sen tarjosi.
Välittäjä soitti kyynelsilmin, että myyjä on loukkaantunut tarjouksesta jota pitää lähes loukkauksena, hehehhehe.
Lopulta kaupat syntyi hintaan 59.000e. Eli jos siskoni olisi aloittanut 66.000e tarjouksesta, niin monta tonnia olisi hävinnyt.