Jaahas, 8. kesä edessä lihavana, ei jaksa! :( Koska tämä oikein onnistuu?
Taas paino 96kg.
Seilaa 94kg-102kg, vaikka jatkuvasti yritän laihduttaa.
Nyt oli tauko,kun heitin puntarin roskiin heinäkuussa, syy: maaliskuussa paino 93,jee! Heinäkuussa 98kg. Itku tuli.
Joulukuun alussa 94kg,nyt taas noussut.
Vinkkejä?
N37
Kommentit (68)
Sinä sitten päätit, teit oikein uuden vuoden lupauksen että taas kesä edessä lihavana?
No, ainakin se lupaus pitää.
Itse vaihdoin kaikki herkut vauvojen hedelmä soseisii, pähkinöitä ja paljon kasviksia..et voi lihoa jos et syö rasvasta ja herkkua, kyllä rupeet laihtuu..se on matikkaa loppu peleissä kun rupee laihduttaa ja liiku..kävele joka paikkaan..
Aloita lisäämällä kasviksia joka aterialle, jo pelkästään sillä putoaa muutama kilo kesään mennessä..
Jos vielä innostuisit pienentämään annoskokoja kasvisten lisäämisen lisäksi ja ottaisi arkiliikuntaa mukaan päivääsi, tyyliin kävele kaikki alle kahden kilometrin matkat, valitse rappuset hissin tai liukuportaiden sijaan ja syöt herkkuja (mitä ne sulle sitten onkaan) max 2 x viikossa niin laihdut kesään mennessä kymmenen kiloa, ilman että täytyy olla yhdelläkään dieetillä tai tehdä valtavia muutoksia arkeen.
Sitten jos vielä lisäät kunnolla liikuntaa (3-4x viikko) ja syöt herkkuja vain 1-2 kertaa kuussa niin voit odottaa jo ihan tuntuvaa painon pudotusta.
Laihduttaessa usein suurin kompastuskivi on se että yrittää tehdä liian monta liian isoa muutosta yhdellä kertaa, sen sijaan että tekisi ihan pikkujuttuja yhden tai kaksi kerrallaan.
Toinen kompastuskivi on että haluaa vain laihtua mahdollisimman nopeasti. Itseäni auttoi aikoinaan kun tuskailin hidasta laihtumista, oivallus siitä että jos laihdun vaikka 10 kiloa vuoden aikana, olen silti n viisitoista kiloa laihempi vuoden lopussa kuin jos olisin jatkanut entiseen malliin + 5 kiloa vuodessa.
Älä yritä laihduttaa. Ota käyttöön pienemmät lautaset, annos näyttää isolta vaikka on pienempi kuin isolla lautaselle ja kas tulee syötyä vähemmän kun silmät kuvittelee että onpas paljon ruokaa. Tuo tutkittu fakta.
Mä olin normaalipainossa viimeksi 2016. Nyt lievä ylipaino ja painoa tasan 10 kg siihen että pääsisin edes normaalipainon ylärajalle. Toivottomalta tuntuu. Nytkin kahden viikon lomalla tuli +3 kg...
Itse sain nyt lääkäriltä saxendaan reseptin. Suurin osa käyttää kai nyt ozempicia, mutta itse en jaksaisi sitä stressiä saako sitä vai ei. Sain kuudessa viikossa jo 7,5kg pois saxendalla, joten näyttäisi toimivan. Toki maksaa, mutta maksaa ne herkutkin.
Yritin 20 vuotta laihduttaa aina välillä hetkellisesti onnistuen. Mulla lääkkeet ja sairaudet vaikeuttaa painonhallintaa. Ihanaa kun nyt sain kylläisyyden tunteen takaisin. Ja toki nyt tulee porukkaa ilkkumaan lääkkeiden käytöstä, teille toivon useita kroonisia sairauksia, kymmentä eri lääkitystä, liikuntakyvyn heikkenemistä ja lääkkellisiä vaihdevuosia, niin tiedätte jotain laihduttamisen vaikeudesta.
Jos vaihtaisit näkökulmaa 180 astetta ja lopettaisit laihduttamisen ja laihdutusyrityskierteen ja keskittyisit sen sijaan huoltamaan kehoasi niin, että se jaksaa toimia ainakin 90 vuotta? Elät ainutlaatuisen monimutkaisessa systeemissä, joka mahdollistaa elämäsi. Mitä se systeemi tarvitsee toimiakseen, pysyäkseen kunnossa ja palvellakseen sinua vielä vuosikymmenet, jotta voit elämässäsi tehdä kaikkea sitä mitä haluat/haluaisit tehdä?
EI: mitä täytyy tehdä, mitä pitäisi tehdä, syödä ym. Ei vaakaa varten, ei peiliä tai mittanauhaa varten. Ei ensi kesää varten.
VAAN: loppuelämää varten. Mitä tarvitsen, mitä haluan, jotta voisin paremmin, terveemmin, energisemmin.
Ravitsemuspuoli on sitä polttoainetta, energiaa, voitelu- ja paikka-aineita: terveellistä, monipuolista, sopivasti kaikkea. Eri värisiä kasviksia = vitamiineja, hyviä täysjyvähiilareita = polttoainetta, laadukasta proteiinia = korjausainetta. Ei kohtuuttomasti mitään, kun sitten kone vaan tukkiutuu.
Kolmiyhteyden kaksi muuta kulmaa ovat liikunta ja lepo. Liikunnassa pätee use it or lose it. Matalatehoista, mukavaa arki- ja hyötyliikuntaa aina kun tilaisuus tarjoutuu ja muutama kerta viikossa harrastettua liikuntaa oman maun mukaan. Epämukavuutta pienissä annoksissa. Kävely on kätevintä ja jumppaa myös mentaalipuolta, uinti, pyöräily, joogailu, frisbeegolf mikä vaan sopii sinulle. Joka toinen aamu tai ilta osaksi aamu- tai iltarutiineja kehonhuoltoa: venyttelyä, kuntojumppaa, lihaskuntoa- ja voimaa ihan oman olohuoneen lattialla. 10 minsaa kerrallaan auttaa jo alkuun. RUTIINI on se avainsana. Ja sitten ihan lepoa ja palautumista. Rääkätty keho ei kestä, ei voi hyvin eikä ole terve.
Jos on ahminut vuodet ylikaloreita ja sitten kohtuullistaa ne, täytyy vähän aikaa sietää epämukavuutta.