Nyt Attendo kommentoi 86-vuotiaan Heimon kotiateriaa: "Muusi herran lautasella alittaa laatukriteerit
https://www.keski-uusimaa.fi/paikalliset/5635349
Maksullinen linkki. Voiko joku laittaa tekstin?
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vielä toisesta uutisesta se, miksi Attendo ns. tuottaa palvelut:
Tarjouksena jättivät Palmia Oy sekä Attendo Majakka Oy ja Sol Palvelut-ryhmittymä. Palmian hinta oli liki 63 miljoonaa euroa ja Attendon 47,5 miljoonaa euroa.
On se kumma, että vieläkin kilpailutetaan vain hinnalla. Mihin on unohtunut laatu? Nähtävästi vanhusten palveluissa laadulla ei ole niin väliä...
Vierailija kirjoitti:
Attendo Riikka kommentoi nyt vaan siksi, koska asia on lehdissä. Hän on kyllä tiennyt alusta asti mitä paskaa ne syöttää ihmisille. Nyt on valitettavasti alittanut laatukriteerit. Ne on ollut aina samaa laatua. Noi safkat ei ole ekaa kertaa otsikoissa.
Niin no, köyhällä ei ole varaa halpaan ja sama taitaa päteä hoivapalveluihin. Tässä nähdään, miltä se halvin vaihtoehto sitten näyttää. Eihän tuo annos silmiä eikä varmaan makunystyröitäkään hivele, mutta julkiselta sektorilta säästäminen ja palvelujen yksityistäminen tulee näyttämään yhä enemmän vain tältä. Paitsi että jatkossa on vain se puolikas nakki lautasella. Toki ne, joilla on varaa maksaa saavat edelleen priimaa. Kenellä sitten on varaa, onkin eri asia. Jo nyt ihmisillä menee koko eläke hoivapalvelumaksuihin ja tehostetussa hoidossa (muistisairas tms) olevilla ei jää mitään käteen. Kuitenkin ainakin yksityisissä hoivakodeissa on paljon, mitä täysihoidossakin pitää maksaa itse, vaipoista kynsien/hiusten leikkuuseen. Kunnan palvelusetelit eivät (kaikkialla) kata näitä. Ihanaa vanhuutta kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Annos ei todellakaan näyttänyt hyvältä, mutta puhe nakin puolittamisesta on ylilyönti. Kuvasta päätellen annoksessa ei todellakaan ollut 1,5 nakkia, vaan makkaraa, kooltaan jotain Kabanossia vastaavaa. Silloin harvoin kuin syön makkaraa, yksi kokonainen riittää minulle mainiosti, joten kuvittelisin puolentoista makkaran riittävän vanhukselle.
Annokseen kuului myös salaatti, vaikka sitä ei ollut kuvassa.
Kabanossi ei ole tuollainen laiha liuhu. Tuo on vain pitkä nakki, todennäköisesti lihapitoisuus liki nolla.
Vierailija kirjoitti:
Itse luotan siihen, että ravitsemusalan ammattilaiset ovat jaettavat ateriat suunnitelleet ja hyväksyneet. Tulee myös muistaa, että vanhusten ruokailutottumukset ovat erilaisia kuin nuorison. Ennen syötiin päivästä toiseen pelkkää velliä ilman että paremmasta oli tietoakaan. Eiköhän nämä tutut ja turvalliset perusruoat ole vallan hyvä vaihtoehto. Suurin osa vanhuksista syö kuitenkin ruokansa kiitollisena ja on tyytyväinen kun saa vatsansa täyteen.
Kunnon shittiä heti aamusta.
Vierailija kirjoitti:
Olenkin odottanut koska Attendon ruokapalveluista uutisoidaan. Tosiaan olen ollut 3 vuotta Attendolla töissä hoivakodissa tehostetun palveluasumisen yksikössä etelä-suomessa ja päässyt todistamaan tätä attendon "muutos matkaa" kasvonsa säilyttämiseksi ja ikävä kyllä ruokapalvelut ovat tästä muutoksesta täysin unohtunut.
Joskus asukkaille tarjoillaan 3 x päivässä puuroa. Esimerkkinä aamupalalla kaurapuuroa, päivällisenä ohrapuuroa ja iltapalalla vispipuuroa. Jos olet gluteeniton niin pelkkää gluteenitonta kaurapuuroa.
Meillä ruuat tuodaan erilliseltä "keskuskeittiöltä" jossa ruokien laadun perusteella on töissä makuaistinsa menettäneitä ei päivääkään keittiössä työskennelleitä "ammattilaisia"
Aamu-, ilta- ja välipala tuotteet meillä valmistelee erillinen keittiötyöntekijä. Leipien päälle saa laittaa vaan aamupalalle ja iltapalalle joko juustoa tai kinkkua ja nekin palat täytyy puolittaa. Hedelmä vaihtoehtoina ovat banaani, viinirypäle tai vesimeloni.
Ruoka on mautonta ( ymmärrän että suolaa vältellään, koska kaikille se ei sovi ja helppo lisätä niille jotka voivat käyttää suolaa), mutta olemassahan on muitakin mausteita edes sitä mustapippuria. Ruuan koostumus on useasti mössöä, velliä tai sementtiä sekä usein myös palanut karrelle.
Ne asukkaat jotka vielä ymmärtävät paljon asioita antavat paljon palautetta ruuasta ja itseäni usean hävettää tarjoilla heille ruokaa jota en tarjoilisi edes sioille.
Jatkuvasti johdolta tulee viestiä kustannuksen nousuista ja siitä että kaikesta on säästettävä ja hävikkiä vältettävä mikä on aiheuttanut sen ettei ruokaaa tule tarpeeksi ja perunoita laskettava ja jaettava puoliksi kuin pula-aikana konsanaan.
Olen valokuvannut nyt vuoden ajan ruokia ja välillä miettinyt että lähettäisin ne lehdistölle ja pyytäisin tekemään jutun mutta tarttuisiko siihen kukaan toimittaja
AVI saattaisi kiinnostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annos ei todellakaan näyttänyt hyvältä, mutta puhe nakin puolittamisesta on ylilyönti. Kuvasta päätellen annoksessa ei todellakaan ollut 1,5 nakkia, vaan makkaraa, kooltaan jotain Kabanossia vastaavaa. Silloin harvoin kuin syön makkaraa, yksi kokonainen riittää minulle mainiosti, joten kuvittelisin puolentoista makkaran riittävän vanhukselle.
Annokseen kuului myös salaatti, vaikka sitä ei ollut kuvassa.
Kabanossi ei ole tuollainen laiha liuhu. Tuo on vain pitkä nakki, todennäköisesti lihapitoisuus liki nolla.
Kyseessä on broiskumakkara, aika isoja ovat, ja hyviä! Lihapitoisuus ihan riittävä eikä kovin lihaisat monelle maistukaan.
Puljun tasosta kertoo kaiken tuo mainittu 90 merkkiä pitkä ruokalistan nettioisoite...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin odottanut koska Attendon ruokapalveluista uutisoidaan. Tosiaan olen ollut 3 vuotta Attendolla töissä hoivakodissa tehostetun palveluasumisen yksikössä etelä-suomessa ja päässyt todistamaan tätä attendon "muutos matkaa" kasvonsa säilyttämiseksi ja ikävä kyllä ruokapalvelut ovat tästä muutoksesta täysin unohtunut.
Joskus asukkaille tarjoillaan 3 x päivässä puuroa. Esimerkkinä aamupalalla kaurapuuroa, päivällisenä ohrapuuroa ja iltapalalla vispipuuroa. Jos olet gluteeniton niin pelkkää gluteenitonta kaurapuuroa.
Meillä ruuat tuodaan erilliseltä "keskuskeittiöltä" jossa ruokien laadun perusteella on töissä makuaistinsa menettäneitä ei päivääkään keittiössä työskennelleitä "ammattilaisia"
Aamu-, ilta- ja välipala tuotteet meillä valmistelee erillinen keittiötyöntekijä. Leipien päälle saa laittaa vaan aamupalalle ja iltapalalle joko juustoa tai kinkkua ja nekin palat täytyy puolittaa. Hedelmä vaihtoehtoina ovat banaani, viinirypäle tai vesimeloni.
Ruoka on mautonta ( ymmärrän että suolaa vältellään, koska kaikille se ei sovi ja helppo lisätä niille jotka voivat käyttää suolaa), mutta olemassahan on muitakin mausteita edes sitä mustapippuria. Ruuan koostumus on useasti mössöä, velliä tai sementtiä sekä usein myös palanut karrelle.
Ne asukkaat jotka vielä ymmärtävät paljon asioita antavat paljon palautetta ruuasta ja itseäni usean hävettää tarjoilla heille ruokaa jota en tarjoilisi edes sioille.
Jatkuvasti johdolta tulee viestiä kustannuksen nousuista ja siitä että kaikesta on säästettävä ja hävikkiä vältettävä mikä on aiheuttanut sen ettei ruokaaa tule tarpeeksi ja perunoita laskettava ja jaettava puoliksi kuin pula-aikana konsanaan.
Olen valokuvannut nyt vuoden ajan ruokia ja välillä miettinyt että lähettäisin ne lehdistölle ja pyytäisin tekemään jutun mutta tarttuisiko siihen kukaan toimittaja
Laitatko palautetta keittiölle? Me laitamme ja joka kerta korjaavat asian.
Se on valokuvannut vuoden ja laittaa omalla nimellään lehteen.
Se on harmi että asioita hoidetaan nykyään näin. Jos kirjoittaja olisi laittanut alusta asti palautetta suoraan sinne missä palautteella on vaikutusta, eli keittiölle, niin asiakkaat olisivat jo lähes vuoden syöneet paremmin. Lehtijutuilla ja somekohuilla muutosta tulee lähinnä johonkin keittiön valvonta-asioihin jolloin varsinaiseen ruoanlaittoon on entistä vähemmän aikaa.
Jäin kaipaamaan kuvaa ateriasta.
Minä ymmärrän, että yritysten tehtävä on tuottaa mahdollisimman paljon voittoa. Siksi usein meidän alalla pisteytyksessä on mukana myös laatu ja kokemus. Hinnan vaikutus on 50 %, loput muita kriteereitä. Joskus tarjouspyynnöissä on ollut "mikäli halvin tarjous alittaa keksimääräisen tarjoushinnan enemmän kuin x prosenttiyksikköä, tai kallein ylittää, nämä hylätään eikä näitä oteta mukaan vertailuun". Joskus on ollut myös näin että kallein ja halvin tarjous jätetään pois vertailusta. Terkkuja rakennusalan tarjouslaskennasta.
Minun palleroiseni osaa keittää parempaa riisiä kuin suomalainen.
Mun mielestä siinä oli liikaa kastiketta joka ohensi koko satsin. Vinkkinä tekijöille, luulen, että tästä palautteen määrästä jo oppii jotakin.
Niin, miksi se salaatin olemassaolo vaietaan? Salaattirasiaa näkyi vähän jossakin kuvassa.
Ja niistä nakeista..ne on pit-kiä nakkeja, olen itsekin annostellut lautasille sellaisia asumispalveluissa (ei kuitenkaan attendo).