Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Ihmiseltä katoaa makuaisti vanhuuttaa. Ukko vain höperihtii!
Vierailija kirjoitti:
Karmeen näköistä, kun löysässä muusissa iso kauhallinen ruskeeta soosia ja kaks nakkia. Näytti ihan lusikkaruualle, ei kyllä haarukassa pysy, paitsi makkara. Puistatus!
Ei ole kenenkään pakko syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ja tekö luulette, että nyt kun saadaan oikeistohallitus, tämä muuttuu? Kokoomushan tämä jumal
auta on tehnyt! Miten yksinkertaisia ihmiset ovat? Miksi äänestitte niitä, jotka yksityistivät vanhuspalvelut? Tajuatteko, että itsekin ennen pitkää istutte siellä skeidat housuissa lusikoimassa sitä kapitalistin tehokkaasti tehtyä vetelää muusia? Ette. Ette te helv
etti tajua yhtään mitään. Itse olette tämä tehneet äänestämällä noita oikeistopellejä.
No juuri näin! Ihmisillä on käsittämättömän huono muisti!
Vasemmistohan nimenomaan haluaa pitää tällaiset palvelut kunnilla/valtiolla, se kuuluu ihan siihen ideologiaan. Oikeisto puolestaan uskoo Pyhään Markkinatalouteen, jossa kaikki yksityistetään.
Näistä voi sitten äänestäjä valita mieluisen suunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tekee voittoa toisin kuin kaupunki. Heimo lopettaa palvelun ja ostaa ruokansa kaupasta.
Periaatteessa kannattaisi vain tilata Voltilla tai Foodoralla karvakäsi- tai lounasruokalasta annos. Tai itse raahautua lähimpään lounasruokalaan. Saisi rahalle paremmin vastinetta.
Ongelma on, kun vanhukset osaa huonosti käyttää näitä palveluita.
Tietysti lapset voisi sopia palvelun lähimmän lounasruokalan kanssa.
Mun tuttavapiirissä on pari vanhusta. He ovat eläkkeellä hyväpalkkaisista töistä. Melkein joka päivä käyvät yhdessä syömässä jossain lounaspaikassa, menevät aina 12 jälkeen kun on rauhallisempaa. Joskus käyvät pizzalla. Molemmilla vielä jalat toimii. Toinen sanoi, että hän ei kyllä tilaa ikinä ateriapalvelun ruokaa, vaan suoraan oikeista ruokapaikosita ja sitten jos itse ei enää osaa, poika saa tilailla hänelle ruuat ja osa on niin isoja annoksia, että niistä syö kaksi kertaa.
Se onkin hyvä jos on näin hyvässä kunnossa, että pääsee itse liikkumaan ja on näin valistunut mitä on tarjolla.
Osa vanhuksista liikkuu huonosti kotoaan ilman apua, eivät osaa käyttää nettiä tai wolttailla ruokaa, ei ole ketään tuttuja auttamassa eivätkä saa tietoa paremmasta. He ovat tällaisten paskojen ateriapalveluiden armoilla.
Oliskin vaihtoehtona Marttakeittiö, jonka kanssa voisi tehdä ruokapalvelusopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tekee voittoa toisin kuin kaupunki. Heimo lopettaa palvelun ja ostaa ruokansa kaupasta.
Parempaa laatua saisi jos tilaisi mikroaalto eineksiä kotiin. Ja paljon halvemmaksi jos tilaa muutaman samalla kerralla.
Tässähän olisi hyvä bisnesmahdollisuus jollekin valmisruokaa tuottavalle firmalle. Saarioinen hoi, vanhuksille äitien tekemää ruokaa?
Kaupasta voi tilata niin monta nakkikastike- tai lihapullateriaa kuin haluaa, niitä on jo. Valikoimakin on laaja.
Vierailija kirjoitti:
Moni vanhus on niin huonossa kunnossa että kykenee juuri ja juuri itse laittamaan lusikan suuhunsa. Eivät he pysty tekemään mitään tilauksia ravintoloista ja maksamaan niistä. Ei ole katos älyluureja käytössä eikä kukaan ole ehkä käteistäkään hakenut automaatilta. Heidän pitää saada lämmin ruoka ja astiat josta syövät ne naamansa eteen. Ei kaupassakaan pääse käymään eikä kukaan sieltä ruokaa tuo noin vain. Se on hyvä määkiä terveenä aikuisena täällä mitenkä pärjää kun itse hakee ainekset ja tekee ruokansa. Taikka tilaa ne netin kautta.
Tuo on ihan totta. Moni vanhus ei pysty itse valitsemaan, millaista palvelua haluaisi käyttää. On tyydyttävä siihen, mitä kunta tarjoaa. Tai nykyisin siis hyvinvointialue. Ja maksettava siitä se, mitä veloitetaan. Omat vanhempani ovat Heimoa 10 vuotta vanhempia ja vaikka eivät itse kauppaan ole enää moneen vuoteen päässeetkään vaan tilaavat päivittäistavarat kotiinkuljetuksella, onneksi isä pystyy vielä laittamaan itse ruokaa, kunhan on kaapeissa ja pakastimissa erilaisia puolivalmisteita. Joskus käyttävät einesruokia. Ja silloin, kun isää ei ruuanlaitto huvita, pystyy vielä soittamaan yhteen paikalliseen ravintolaan ja tilaamaan annoksen sieltä kotiinkuljetuksella. Annos on niin iso, että riittää kahdelle vanhukselle kahdelle aterialle. Tulee kotiinkuljetuksineenkin edullisemmaksi kuin tuo Heimon ateriapalvelusta saamansa annos. Sitten, jos heillä ei jonain päivänä tämä enää onnistu, mä alan hoitamaan heidän ruokansa. Onneksi asun naapurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmeen näköistä, kun löysässä muusissa iso kauhallinen ruskeeta soosia ja kaks nakkia. Näytti ihan lusikkaruualle, ei kyllä haarukassa pysy, paitsi makkara. Puistatus!
Monilla yksinäisillä mummuilla ja papoilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin nämä ala-arvoiset ateriapalvelut. . Ja syötävä on pysyäkseen hengissä.
Miksi ette ala toimittamaan näille vanhuksille laadukasta ruokaa, kun markkinaraon näette asiassa?
Vierailija kirjoitti:
Käyhän katsomassa ap:n aloituksessa ollut linkki, kuvassa varsinainen herkkuannos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla yksinäisillä mummuilla ja papoilla ei ole muita vaihtoehtoja kuin nämä ala-arvoiset ateriapalvelut. . Ja syötävä on pysyäkseen hengissä.
Nälkä on paras kokki.
1,5 nakkia, vähän löysää muusia, runsaasti ruskeaa kastiketta ja pieni annos salaattia (raastetta).
Hintaa yli 10.
Heimo saisi ruokansa halvemmalla tilaamalla woltilla. Laatukin olisi parempi.
Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivoustakaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000. Monessa suvussa alkaa kohta miettiminen siivoaako omaiset eläkeläisen kodin vai ostaako eläkeläinen siivouspalvelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyhän katsomassa ap:n aloituksessa ollut linkki, kuvassa varsinainen herkkuannos.
Ei ole pakko tilata ko. annosta, vaan voi järjestellä asiansa myös toisin.
Suomi on vapaa markkinatalousmaa.
Töissäkävijät: jos tuo olisi teille tarjolla lounarilla niin menisikö läpi?
Vammaisten asunisessa saa välipalaksi kupin teetä tai kahvia ja yhden hedelmän, siitä veloitetaan 4,10e :D ne ruuat on sellaista rahastusta ja kusetusta, että kukaan ei uskois. Alalla olevat kyllä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisiä on 1 600 000. Monessa suvussa alkaa kohta miettiminen siivoaako omaiset eläkeläisen kodin vai ostaako eläkeläinen siivouspalvelun.
Ei kannata säästää eläkeläisen rahoja, valtio vie ne lopussa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Töissäkävijät: jos tuo olisi teille tarjolla lounarilla niin menisikö läpi?
No ei todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Kunnilla on myös pyykinpesu hinnastot netissä tai sitten omainen voi pestä pyykit.
He vaativat kymmenen euron ateriaa vastineeksi maksamastaan kymmenestä eurosta.