Päättäjät tyrmistyivät 86-vuotiaan Heimon annoksesta - näin Attendo nappasi hyvinvointialueen ateriapalvelut
Sianruokaa, tylyttää keravalainen Heimo Mäkinen ateriapalvelun tarjoiluja.
86-vuotias keravalainen Heimo Mäkinen sanoo, että vuodenvaihteen jälkeen ruoka on ollut ala-arvoista ja sitä on toimitettu aiempaa vähemmän, mutta hinta on pysynyt samana
Keravalla seurauksena oli muun muassa se, että ateriapalvelun tuottajaksi kaupungin ateriakeskuksen tilalle tuli Attendo Majakka Oy, joka on osa suurta terveyspalvelukonserni Attendoa.
86-vuotias keravalainen ateriapalvelun asiakas Heimo Mäkinen on maistellut uuden palveluntuottajan lounaita nyt muutaman päivän ajan. Mäkisen mukaan muutos johti palvelun laadun romahtamiseen.
Hän sanoo, että toimitettu lounas on nyt ala-arvoinen, ja ruokaa tulee aikaisempaa vähemmän.
Suoraan sanottuna yökkien syö, Mäkinen sanoittaa.
Keravan kaupungin aikaisemmin toimittamiin ruokiin hän oli tyytyväinen.
Jopa appelsiinilohtakin oli, ja jälkiruoat oli mitä mahtavimmat. Nyt kun tuli tämä uusi isäntä, jälkiruoka lähti. Ei ollut kuin tyhjä tila astiassa.
Kommentit (646)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivoustakaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000. Monessa suvussa alkaa kohta miettiminen siivoaako omaiset eläkeläisen kodin vai ostaako eläkeläinen siivouspalvelun.
Kunnilla on myös pyykinpesu hinnastot netissä tai sitten omainen voi pestä pyykit.
Juu kaikillahan on omaisia ja varsinkin siinä ihan lähellä.
Mitkä ihmeen pyykinpesuhinnastot kunnilla on netissä?Pyykinpesu on maksullinen palvelu. Pyykit otetaan eläkeläisen luota pestäväksi muualle ja tuodaan takaisin.
Ei kotihoitaja pese pyykkiä. Hän on 10 minuuttia eläkeläisen luona, antaa lääkkeet ja aamupalaa, auttaa pukemisessa.
Otetaan? Kuka ne hakee kunnan pestäväksi? En ole kuullutkaan. Toimiiko tällainen palvelu kaikkialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tekee voittoa toisin kuin kaupunki. Heimo lopettaa palvelun ja ostaa ruokansa kaupasta.
Parempaa laatua saisi jos tilaisi mikroaalto eineksiä kotiin. Ja paljon halvemmaksi jos tilaa muutaman samalla kerralla.
Tässähän olisi hyvä bisnesmahdollisuus jollekin valmisruokaa tuottavalle firmalle. Saarioinen hoi, vanhuksille äitien tekemää ruokaa?
Kaupasta voi tilata niin monta nakkikastike- tai lihapullateriaa kuin haluaa, niitä on jo. Valikoimakin on laaja.
Voihan sitä tilailla kaupasta, jos asuu paikassa jossa se on mahdollista. Kaikkialla ei ole.
Kauppa ottaa kotiinkuljetus maksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille ei ole ilmaista kodin siivoustakaan.
Eläkeläisiä on 1 600 000. Monessa suvussa alkaa kohta miettiminen siivoaako omaiset eläkeläisen kodin vai ostaako eläkeläinen siivouspalvelun.
Kunnilla on myös pyykinpesu hinnastot netissä tai sitten omainen voi pestä pyykit.
Juu kaikillahan on omaisia ja varsinkin siinä ihan lähellä.
Mitkä ihmeen pyykinpesuhinnastot kunnilla on netissä?Pyykinpesu on maksullinen palvelu. Pyykit otetaan eläkeläisen luota pestäväksi muualle ja tuodaan takaisin.
Ei kotihoitaja pese pyykkiä. Hän on 10 minuuttia eläkeläisen luona, antaa lääkkeet ja aamupalaa, auttaa pukemisessa.
Otetaan? Kuka ne hakee kunnan pestäväksi? En ole kuullutkaan. Toimiiko tällainen palvelu kaikkialla?
Niin, kotihoitaja voi ottaa ne mukaan pestäväksi, mutta se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityinen tekee voittoa toisin kuin kaupunki. Heimo lopettaa palvelun ja ostaa ruokansa kaupasta.
Parempaa laatua saisi jos tilaisi mikroaalto eineksiä kotiin. Ja paljon halvemmaksi jos tilaa muutaman samalla kerralla.
Tässähän olisi hyvä bisnesmahdollisuus jollekin valmisruokaa tuottavalle firmalle. Saarioinen hoi, vanhuksille äitien tekemää ruokaa?
Kaupasta voi tilata niin monta nakkikastike- tai lihapullateriaa kuin haluaa, niitä on jo. Valikoimakin on laaja.
Voihan sitä tilailla kaupasta, jos asuu paikassa jossa se on mahdollista. Kaikkialla ei ole.
Kuka laittaa ruoat jääkaappiin? Kai eläkeläinen itse.
Ihan karmean näköinen annos!
Nyt olisi vaikka jonkun iltapäivälehden hyvä julkaista joka päivä kuva tuollaisista ällöttävistä aterioista. Luulisi sen jo alkavan attendoa niin paljon hävettämään, että parantaisivat tarjontaansa.
Että nakkikin pitää puolittaa, voi hyvää päivää 🤑
Sota-aikana tuollaisesta annoksesta olisi tapeltu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ottaa, mutta nykyisin on paljon valmisaterioita pakasteinakin. Voi siis tilata koko viikon ruuat kerralla. Samalla saa tilattua pesuaineet, vessapaperit yms, mitä tarvitsee. Maksaa vain yhden kotiinkuljetusmaksun. Tämä kuitenkin edellyttää, että pystyy tilaamaan (tai on joku omainen, joka hoitaa tilauksen vanhuksen puolesta) ja että pystyy lämmittämään itse ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen attendolla töissä hoitajana ja voin kertoa että ruoka mikä meille tulee on ala-arvoista. Kuin koiranruokaa.
Mautonta ja koostumukseltaan oksettavaa. Ruokia ei tule viikonloppuisin ja jo torstaina saatetaan lähettää sunnuntaipäivän salaatit, jotka ovat varmasti jo pilaantuneet siihen mennessä. Haluaisin yrittää jotenkin vaikutraa vanhustemme syömisiin, mutta kaikki yritykseni puhua esimiehellemme on mennyt kuin kuuroille korville.
Joskus 10 vuotta sitten tuttu (nyt jo eläkkeellä) oli hoitoapulaisena. Hän kertoi, että salaatteja ei saa koskaan jättää seuraavaan päivään. Hän oli kunnalla.
Ei saakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sota-aikana tuollaisesta annoksesta olisi tapeltu!
No juupa juu, miten sota nyt tähän liittyy? Kirjoita seuraavaan kommenttiisi vielä, että kyllä kelpaisi nälänhädän alueella elävälle.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ottaa, mutta nykyisin on paljon valmisaterioita pakasteinakin. Voi siis tilata koko viikon ruuat kerralla. Samalla saa tilattua pesuaineet, vessapaperit yms, mitä tarvitsee. Maksaa vain yhden kotiinkuljetusmaksun. Tämä kuitenkin edellyttää, että pystyy tilaamaan (tai on joku omainen, joka hoitaa tilauksen vanhuksen puolesta) ja että pystyy lämmittämään itse ruokansa.
Juu, mutta minun tuttu sanoi, että välillä on puuttunut tuotteita. Yhdellä maitolitralla koko viikko.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi vaikka jonkun iltapäivälehden hyvä julkaista joka päivä kuva tuollaisista ällöttävistä aterioista. Luulisi sen jo alkavan attendoa niin paljon hävettämään, että parantaisivat tarjontaansa.
Että nakkikin pitää puolittaa, voi hyvää päivää 🤑
Attendon toimenkuvaan ei kuulu häpeäminen. Häpeäminen ei tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis koostuuko yli kympin annos todella puolestatoista nakista, pienestä lirusta muusia ja kastiketta, pienestä salaattirasiasta (jossa sentään on ihan oikeaa salaattia eikä mitään porkkanaraastetta) ja ehkä jostain muusta? Sääli kun en pääse lukemaan koko juttua, mutta itse kyllä ostaisin ennemmin kaupasta eineksiä, joiden lämmittämisen mikrossa luulisi sujuvan kaikilta jotka on vielä siinä kunnossa että pystyy asumaan kotonaan.
Ihmettelen miten vanhuksilla on varaa tilailla yli kympin annoksia, kun ei minulla työssäkäyvänä ole varaa löydä lounaalla työpäivän aikana. Euron mikroaterioita sitä joutuu itsekin lämmittelemään, vanhana on vielä vähemmän varaa mihinkään ateriapalveluihin. Vanhuksetkin voisi vähän katsoa, mihin niitä rahojaan sottaavat ja mitä niillä saa.
Ymmärrän kyllä että Heimo ja kumppanit eivät ehkä osaa/jaksa/pysty enää itse tekemään ruokaa alusta asti itse mutta...ajattelen kyllä tämän kirjoittajan kanssa samaan tapaan että miten ihmeessä on varaa tilata kotiin tuon hintaista ruokaa kun töissäkäyvälläkään ei ole? Eipä se sitten ihme ole jos eläkkeet eivät riitä lääkkeisiin ja muuhun tarpeelliseen. Voisin ajatella itse tilaavani ruokani sitten samalla rahalla jostain muualta, lounaspaikat tekevät ihan siedettävää ruokaa ja toimittavat sitä myös. Missä Heimon lapset/omaiset ovat? Eikö joku heistä voisi vähän katsoa asiaa lähemmin tai muuten auttaa vanhaa ihmistä?
Kun alan itse olla vanha enkä enää ymmärrä mistään mitään ja ruoka on sianruokaa, lopetan itseni.
Mun vanha isä halusi kokeilla kaupungin ateriapalvelua. Ei tykännyt vaikka kaupungin tarjoama ateriapalvelun ruuat näyttivät paremmilta ja laadukkaammilta (näin niitä itse) kuin tämä Attendon annos. Oli vielä halvempikin.
Käyn isälle muutenkin viikottain kaupassa niin samalla tuon viikoksi mikroateriatkin. Halvempaa ja isäni mielestä parempaa. Sekä saa vapaasti itse valita mitä syö.
Kaupungilla olisi myös kauppapalvelu, mistä vanhukset voivat soittaa kauppatilaukset. Tuokin olisi parempi tapa kuin tuo Attendon ns. ruoka.
Valitettavasti moni vanhus on huonossa kunnossa, eikä tuollaiset kaikilta onnistu, ei edes mikrossa lämmitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kannattaisi vain tilata Voltilla tai Foodoralla karvakäsi- tai lounasruokalasta annos. Tai itse raahautua lähimpään lounasruokalaan. Saisi rahalle paremmin vastinetta.
Ongelma on, kun vanhukset osaa huonosti käyttää näitä palveluita.
Tietysti lapset voisi sopia palvelun lähimmän lounasruokalan kanssa.
Mun tuttavapiirissä on pari vanhusta. He ovat eläkkeellä hyväpalkkaisista töistä. Melkein joka päivä käyvät yhdessä syömässä jossain lounaspaikassa, menevät aina 12 jälkeen kun on rauhallisempaa. Joskus käyvät pizzalla. Molemmilla vielä jalat toimii. Toinen sanoi, että hän ei kyllä tilaa ikinä ateriapalvelun ruokaa, vaan suoraan oikeista ruokapaikosita ja sitten jos itse ei enää osaa, poika saa tilailla hänelle ruuat ja osa on niin isoja annoksia, että niistä syö kaksi kertaa.
Paljon halvemmaksi ja terveellisemmäksi tulisi itse tehdä vanhukselle alusta loppuun perusarkiruokaa.
Kokkiko niiden pitäisi palkata, vai pitää sukulaisia piikoina?
Nämä ruoanvalmistajat olivat siellä vanhainkodin keittiössä. Joku sai kuitenkin päähänsä vanhainkotien alasajon, joten Heimon kaltaiset vanhukset ovat nyt yksin kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos asuu kaupungissa, ei kannata ottaa ollenkaan noita ateriapalveluja. Jos on kykyä, voi tilata ruuan ihan joltain toimittajalta lähettifirmojen kautta suoraan. Saa sieltä melkein ihan mitä tahansa nykyään. Sukulainen tekee näin, joka toinen päivä tilaa ja me sitten tehdään hänelle myös pakkaseen. Hän jaksaa lämmittää ruokaa ja keittää vettä vielä, mutta kädet ei taivut enää pilkkomiseen ja kuorimiseen.
Kaupoissa myydään hyviä pakastekasviksia valmiiksi pilkottuina. Voitte myös itse pilkkoa ja pakastaa hänelle. Jos tykkäisi laittaakin ruokaa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heimolla on siis varaa ostaa ja valittaa ökyhintaisista tarjoiluista. Sellainen pullamössö-Heimo siellä taas. Siitä vaan vaihtamaan palveluntarjoajaa, jos ei nykyinen tarjonta miellytä.
Sulla ei ole kaikki kotona,uskomaton idiootti.
Ei sullakaan. Et taida tietää miten työssäkäyvät pärjäävät nykyään pienillä tuloillaan, kun samaan aikaan ökyeläkelöisille lapataan lisää rahaa ja silti kehtaavat vielä ruikuttaa ITSE tilaamastaan palvelusta.
Ai viddu, odotapas kun itse pääset ökyeläkkeellesi. Katsotaan kuka nauraa, kun syöt toissapäiväistä makaronin keitinvettä lounaaksi.
Ihmettelen miten Attendo voi kaikesta tästä huolimatta tehdä vuodesta toiseen tappiota! Luulisi noin paskan ruoan myymisen kallilla hinnalla olevan erinomaisen kannattavaa bisnestä. Vai keplotteleekö ne rahat veroparatiisiin jollain konnankoukulla? En olisi yhtään yllättynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että nakkikin pitää puolittaa, voi hyvää päivää 🤑Attendon toimenkuvaan ei kuulu häpeäminen. Häpeäminen ei tuota.
Olet varmaan oikeassa, ikävä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen attendolla töissä hoitajana ja voin kertoa että ruoka mikä meille tulee on ala-arvoista. Kuin koiranruokaa.
Mautonta ja koostumukseltaan oksettavaa. Ruokia ei tule viikonloppuisin ja jo torstaina saatetaan lähettää sunnuntaipäivän salaatit, jotka ovat varmasti jo pilaantuneet siihen mennessä. Haluaisin yrittää jotenkin vaikutraa vanhustemme syömisiin, mutta kaikki yritykseni puhua esimiehellemme on mennyt kuin kuuroille korville.
Suolapurkkia päällä ravista, niin voit vaikuttaa siihen makuun.
Oletko töissä Attendon ateriapalvelussa?
Toinen vaihtoehto on, että dementoitunut vanhus ei syö mitään. Voi olla päivän ainoa ateria.