Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa suomalaisista jäämässä lapsettomiksi

Vierailija
06.01.2023 |

https://yle.fi/a/74-20011458
Minä en osaa nähdä tätä negatiivisena asiana. Jos lapsia haluaa, heidät täytyy uskaltaa tehdä. Jos ei uskalla niin se on luonnonvalinta, tällaiset ihmiset eivät pärjää. Jos ei tahdo, niin se ei ole keneltäkään pois.

Kommentit (541)

Vierailija
221/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin ärsyttää että aina kun puhutaan miksi naiset eivät halua tehdä lapsia niin incel-miehet yrittää kääntää keskustelun siihen, että se johtuu jostain hemmetin deittikulttuurista.

Naiset eivät halua tehdä lapsia, koska:

- He kärsivät siitä eniten taloudellisesti

- He kärsivät raskauden tuomista fyysisistä kuormituksista ja rasituksista mitä VIELÄKÄÄN ei oteta tosissaan

- Raskaus/synnytys pelkoja ei oteta tosissaan

- Raskaus ja synnytys ovat naisille fyysisesti todella raskasta ja voi jättää elinikäiset vauriot kehoon

- Naisten tuki raskauden ja synnytyksen aikana on ajettu minimiin ja voi olla jopa olematon

- Lasten ja kodin hoito on yhä miltei kokonaan naisten harteilla = naiset palavat loppuun

- Naisia ei tueta tarpeeksi taloudellisesti raskauden ja synnytyksen jälkeen

- Lapsille määrätään aina minimielarit erotilanteissa 

- Nykyään miehillä on sama mahdollisuus saada kokoaikainen huoltajuus lapsille, vaikka naiset ovat tehneet huomattavasti suuremman uhrauksen fyysisesti ja taloudellisesti lapsien saannin kannalta

- Vanhemmilla ei ole hirveästi oikeuksia lapsiensa suhteen, mutta silti oletetaan että pitäisi kyetä tekemään suuri määrä asioita. 

Vierailija
222/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen älykkyyteen on muuten vaikuttanut tutkimusten mukaan enemmän se kuinka paljon hän on saanut hellyyttä. Se vaikutti enemmän kuin geenit tai ruoka, sillä ravinnon puutteestakin kärsivät hellyyttä saaneilla lapsilla oli huomattavasti korkeampi äo kuin lapsilla, jotka olivat hyvin ravittuja, mutta jääneet vähälle huomiolle/sylille. Etsin teille tämän tutkimuksen koska se oli itselleni silmiä avaava.

En ole mikään älykkö, mutta olen aina uskonut että rakkaus ja sen osoittaminen on kaiken ydin ja kantaa jokaisessa asiassa mitä lapsi tulee tekemään tulevaiduusessaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa halutaan elää ns. keskiluokkaista unelmaa omakotitaloineen, kaksine autoineen, harrastuskyydityksineen yms. Ja jos tämä ei onnistu, niin lapsia ei tehdä. Monilla halutun elämäntyylin saavuttaminen myös onnistuu niin myöhäisellä iällä, että lasten saanti ei biologisista syistä enää onnistu.

Missä välissä omakotitalo ja auto muuttuivat ökyluksukseksi? En minä ainakaan haluaisi asua lasten kanssa jossain kaksiossa. Ja auto helpottaa lapsiperheen arkea niin paljon, että se auto on lähinnä välttämättömyys arjen toimivuuden kannalta.

On aivan kestämätöntä ja typerää, että nykynuoret haluavat kaiken heti. Pitää olla perheen kuskaukseen uudet autot ja niin isot talot, että kaikille on omat huoneet. Ei täällä uusia autoja ja isoja asuntoja ole perinteisesti ostelleet kuin velattomat keski-ikäiset ja vanhukset. Nykyajan nuorten aikuisten tulee oppia elämään maltillisemmin.

Vierailija
224/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu ihminen ei lisäänny. Maailmalla harvinaista, Suomessa toivottavasti alkaa yleistymään, vaikka Suomessa onkin EU-maista eniten perheitä joissa on vähintään 4 lasta.

https://yle.fi/a/3-10137838

Voisiko tästä siis vetää johtopäätöksen, että tyhmyys lisääntyy?

"Suomalaisten älykkyysosamäärä on kääntynyt selvään laskuun"

https://www.ts.fi/uutiset/3786346

Minkä takia nämä viisaat yksilöt tekevät kaikkensa pelastaakseen maailman, kun kuitenkin maailman jatkossa asuttaa ne tyhmät yksilöt, jotka eivät edes usko ilmastonmuutoksen olevan totta?   

Uskominen ei ole fiksun vaan tyhmän ihmisen toimintaa. Fiksu pystyy perustelemaan ja osoittamaan ilmastonmuutoksen olevan totta/epätotta.

eri

Niin?  Ja kun viisaat eivät lisäänny niin jäljelle jää tyhmät, jotka lopulta tuhoavat maailman, jota nuo viisaat niin armollisesti suojelivat. Turhaan.

Kuinka viisas loppupeleissä on ihminen , joka tiedostaa ylivoimaisen älykkyytensä mutta jättää siltikin jatkamatta geenejään?

Niillä geeneillä pitää olla sopiva kasvuympäristö puhjetakseen kukoistukseensa. Se on arpapeliä.

Vierailija
225/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ihmiset eivät halua enää lapsia, koska heillä ei ole hyvää kokemusta perhe-elämästä tai vanhemmista, jotka rakastaisivat.

Vierailija
226/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni pitäisi palata vanhaan malliin, jossa toinen vanhemmista on kotona lasten kanssa, edes vaikka osan viikosta.  Lapset tarvitsevat vanhempiaan! Ei niistä kasva täyspäisiä kaiken kiireen keskellä jolloin ne lykätään milloin mihinkin hoitoon, jossa ei edes riitä työtekijöitä katsomaan niiden perään.

Ei ole mitään "täyttä kiirettä", jos molemmat vanhemmat tekevät kohtuullisesti töitä, lapsia ja itseä ei kiikuteta liikaa harrastuksiin ja täytetä kalenteria tukkoon kaikella ohjatulla, vaan jätetään mahdollisimman paljon aikaa vapaalle olemiselle ja rennolle yhdessäololle yksin ja muiden kanssa. Se muu elämä eli aikataulutettu vapaa-aika ja liian korkeaksi säädetty elintaso aiheuttaa nähdäkseni enemmän perheille stressiä (ja saa osan nuorista aikuisista pysyttelemään kaukana koko perheellistymisestä, koska se näyttää niin stressaavalta), ei pelkkä molempien vanhempien työelämä. 

Elintasoa olisi monilla varaa hieman laskea ja kalenteri liian täynnä kaikkea turhaa. Valintojen maailma. Itse tehty stressi monilla, sanon minä. 

Vierailija
227/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ongelmana on jatkuvat keskenmenot, joihin ei saa apua. Itse raskautuminen onnistuu kyllä helposti, mutta miten saada raskaus jatkumaan, kun ei syytä ole löytynyt ? 

Onko mahdollista, että sinulla on jokin tulehduksellinen sairaus? Se voi tehdä keskenmenoja ja liian aikaisin syntymistä.

Vierailija
228/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten kanssa halutaan elää ns. keskiluokkaista unelmaa omakotitaloineen, kaksine autoineen, harrastuskyydityksineen yms. Ja jos tämä ei onnistu, niin lapsia ei tehdä. Monilla halutun elämäntyylin saavuttaminen myös onnistuu niin myöhäisellä iällä, että lasten saanti ei biologisista syistä enää onnistu.

Missä välissä omakotitalo ja auto muuttuivat ökyluksukseksi? En minä ainakaan haluaisi asua lasten kanssa jossain kaksiossa. Ja auto helpottaa lapsiperheen arkea niin paljon, että se auto on lähinnä välttämättömyys arjen toimivuuden kannalta.

On aivan kestämätöntä ja typerää, että nykynuoret haluavat kaiken heti. Pitää olla perheen kuskaukseen uudet autot ja niin isot talot, että kaikille on omat huoneet. Ei täällä uusia autoja ja isoja asuntoja ole perinteisesti ostelleet kuin velattomat keski-ikäiset ja vanhukset. Nykyajan nuorten aikuisten tulee oppia elämään maltillisemmin.

Ai nyt jopa oma huonekin on sitä luksusta. Siellä vaatekomerossa pitäisi lasten leikkiä harry potteria.

Ihan jokaisella jonka tunsin lapsena oli oma huone, osalla jopa ylimääräisiä. Sekä kummallakin vanhemmalla auto.

Miksi kukaan tekisi lasta tilanteeseen jossa sille ei ole edes omaa huonetta?

Vierailija
229/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei henkilökohtaisesti hetkauta suuntaan tai toiseen. Jotkut tekee, saa, haluaa lapsia ja jotkut taas ei. Minulla n puolisoni kanssa kaksi lasta jotka on olleet erittäin toivottuja ja haluttuja.

Pääasia että itse tekee omat valinnat ja ne on selvät. Missäännimessä lapsia ei pidä kenenkään tehdä vastoin tahtoaan.

Vierailija
230/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai nyt jopa oma huonekin on sitä luksusta. Siellä vaatekomerossa pitäisi lasten leikkiä harry potteria.

Ihan jokaisella jonka tunsin lapsena oli oma huone, osalla jopa ylimääräisiä. Sekä kummallakin vanhemmalla auto.

Ei minulla ollut lapsena omaa huonetta koskaan. Isäni kertoi, että hänen lapsuudenperheensä asui toisen lapsen syntymään asti yhdessä huoneessa.

eri

Vierailija
231/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, että lapset jäävät erityisesti tekemättä maassa, jossa peruspalvelut ovat kunnossa ja ihmisillä, jos ei töitä, niin ainakin perusturva. Täällä ei kukaan kuole nälkään tai huonon hygienian tuomiin kulkutauteihin.

Haluaisin lapsen, olen pitkään halunnut. Tapailemani miehet eivät ja lisäksi oma terveys prosessissa huolestuttaa.

Nyt olisi tarkoitus yrittää nykyisen mieheni kanssa, joka hänkään ei lapsia haluaisi - vaikka onkin lupautunut. Saa nähdä kuinka käy.

N39

Lapsi miehen kanssa joka ei lapsia haluaisi?

Kolmen ihmisen elämän pilaaminen on OK, kunhan vaan pääset tyydyttämään lisääntymishimoasi?

Höpö höpö, lapsihan olisi hyvinkin toivottu ja rakastettu.

Se, ettei haluaisi ei tarkoita sitä, etteikö lasta rakastaisi. Hän on tämän tarpeen jo aiemmin täyttänyt, ja ymmärtää sen, että se on liian suuri asia ohitettavaksi.

Vierailija
232/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti en näe sitä ongelmana, että väestö vähenee. Mutta jos nyt mietitään tätä biologiselta kannalta. Poislukien vahinkoraskaudet, naisilla herää lisääntymisvietti kunnolla vasta oikeanlaisen miehen kohdalla. Nykyään todella moni mies on jotenkin aivan uuvatti. Luottotiedoton masentunut juoppo tai ahdistunut peliongelmainen erakko. Sellaisen kanssa ei vaan halua lisääntyä. Ja kun miehet jankuttavat rahasta ja työstä, niin kyllä, ne ovat naiselle tärkeitä asioita, koska ne merkitsevät taloudellista turvaa ja vakautta.

Vierailija
233/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua niin ärsyttää että aina kun puhutaan miksi naiset eivät halua tehdä lapsia niin incel-miehet yrittää kääntää keskustelun siihen, että se johtuu jostain hemmetin deittikulttuurista.

Naiset eivät halua tehdä lapsia, koska:

- He kärsivät siitä eniten taloudellisesti

- He kärsivät raskauden tuomista fyysisistä kuormituksista ja rasituksista mitä VIELÄKÄÄN ei oteta tosissaan

- Raskaus/synnytys pelkoja ei oteta tosissaan

- Raskaus ja synnytys ovat naisille fyysisesti todella raskasta ja voi jättää elinikäiset vauriot kehoon

- Naisten tuki raskauden ja synnytyksen aikana on ajettu minimiin ja voi olla jopa olematon

- Lasten ja kodin hoito on yhä miltei kokonaan naisten harteilla = naiset palavat loppuun

- Naisia ei tueta tarpeeksi taloudellisesti raskauden ja synnytyksen jälkeen

- Lapsille määrätään aina minimielarit erotilanteissa 

- Nykyään miehillä on sama mahdollisuus saada kokoaikainen huoltajuus lapsille, vaikka naiset ovat tehneet huomattavasti suuremman uhrauksen fyysisesti ja taloudellisesti lapsien saannin kannalta

- Vanhemmilla ei ole hirveästi oikeuksia lapsiensa suhteen, mutta silti oletetaan että pitäisi kyetä tekemään suuri määrä asioita. 

Olen toinen lisään tähän:

-naisia ei auteta ennakkoon esim pcos:n tai vastaavan hoidossa ja kun sen hoitoon pyytää apua sitä ei julkiselta saa ennen kuin on yrittänyt lasta vuoden. Naisten gynegologisia ja hormooni ongelmia vaan vähätellään. Ja gynegologit on yksityistetty, joka se on mielestäni aika sukupuolisyrjintää itsessään

Mulla ja mun miehellä syy miksi meillä ei ole lasta on pcos, johon en vielä julkiselta saa apua.... Ei todellakaan se että mun mies olisi joku playeri 😂

Vierailija
234/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin myös että nää ihmiset kohtaisi, jotka niitä lapsia haluaa. Aika paljon tuntuu olevan nykyään sitä, että kumppania ei vaan löydy. Se on tosi ikävä ja surullinen asia. Toivottavasti jokainen sen oman lapsen saa, joka sen haluaisi.

Vierailija
235/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sosiaalinentutkimus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on se, että naiset eivät enää kiinnostu kilteistä miehistä, jotka haluaisivat perustaa perheen ja olisivat hyviä isiä.

Kerrankin joku muu kirjoitti tämän viestin niin säästyin itse kirjoittamiselta, kiitos.

Nykypäivänä ongelma on se, että koska nettideittailun suosio on lisääntynyt niin se on muuttanut pariutumismaailmaa todella paljon ja huonompaan suuntaan.

Kun naisella on tuhansia vaihtoehtoja niin hänen valinta ei osu niihin luotettaviin tavismiehiin vaan kaikista kipinöivimpiin suosittuihin supliikkipanomiehiin. Tämän jälkeen nainen kysyy että "miksi kukaan mies ei halua sitoutua?" vaikka todellisuudessa hänen ankaran riman alle jää juuri ne parisuhteen ja perheenperustamisen perässä olevat miehet. Ne jotka ovat vain ihan kivoja kavereita naisen mielessä.

ootekko miettineet edes hypoteettisesti sitä vaihtoehtoa, että ehkä te ette olekkaan niin kivoja kavereita, vaan draamanhakuisia kontrollifriikkejä? Ihan noin esimerkkinä?

Onkos ne "pelimiehet" sun mielestä kivoja kavereita, jotka panevat äitiäsikin, jos saavat siihen tilaisuuden, sekä serkkuasi ja kaikkia ystäviäsi.

Jostain ihmeellisestä syystä, suurinta osaa naisista kiinnostaa nuo "miehet", syytä siihen en ymmärrä.

Minä en ainakaan miehenä voisi alkaa seurustella naisen kanssa, jota joku kaverini on käynyt panemassa.

Mutta jostain syystä te naiset kiinnostutte miehestä, joka haisee toisen naisen alapäältä.

Hyi stna, miksi luulet noin?

No niin se vaan tuntuu olevan, ei se mikään luulo ole. Nuo pellet surinta osaa naisista tuntuu kiinnostavan.

Vierailija
236/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maltillisesti tässä eletään. Yksi lapsi jolla oma huone. Sinne huoneeseen mahtuu sänky ja työpöytä, ei toista sänkyä. Vai onko sekin liikaa vaadittu että ne lapset saisi omat sängyt?

Vierailija
237/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tekee. 

Onko tässä nyt kyseessä jokin suomalaisessa tynnyrissä, muuta maailmaa näkymättämänä pitämästä katsantokannasta? Kuvitellaan, että muunlaista maailmaa ei ole.

Vierailija
238/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti että moni mies on jotenkin "uuvatti " Tuli ekana mieleen, että nämä miehet olisi vain nuorena jo tarvinnut sen naisen joka rakastaa ja leipoo pullaa. Ehkä vähän huolehtii.

Näistä miehistä olisi ihan kelpo isukkeja tullut. Mutta nykyään miehiltä odotetaan ja toivotaan iha helvetisti.

Aika monet miehet on ja on aina olleet vähän "uuvatteja ". Silti ennen heille vielä helpommin löytyi se oma Marjatta tai Leena ja perheeseen syntyi lapsia.

Saa kivittää. Mutta tämä tuli nyt näin kärjistäen myös mulla mieleen.

Odotetaanko mieheltä jo liikoja? Jotain sellaista, mihin perusmiehestä ei kertakakkiaa ole.

Vierailija
239/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "uskalla"? Minä ajattelen ihan sen lapsen omaa parasta ja maapallon liikakansoittumista. Nyt on kahdeksan miljardia ihmistä, miten sitten kymmenen vuoden päästä? Ei se minua silti haittaa jos joku toinen lapsia hankkii.

Vierailija
240/541 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ainoan lapseni nuorena pienipalkkaisena.

Vuosien varrella olen onnistunut nostamaan tulotasoani niin että pärjätään hyvin eikä tarvitse enää jokaista senttiä laskea.

Vielä olisi mahdollista tehdä toinenkin lapsi mutta se tarkoittaisi taas tulojen laskua ja urakehitys jäisi muutamaksi vuodeksi tauolle.

Ihan reilusti myönnän että haluan mielummin tehdä rahaa kun lisää lapsia. Mielummin yhdelle lapselle taloudellisesti vakaa elämä kuin jatkuva senttien laskeminen ja kaikesta tinkiminen monelle.

Mutta nämä on niitä valintoja joihin meillä on onneksi vapaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän