Suurin osa suomalaisista jäämässä lapsettomiksi
https://yle.fi/a/74-20011458
Minä en osaa nähdä tätä negatiivisena asiana. Jos lapsia haluaa, heidät täytyy uskaltaa tehdä. Jos ei uskalla niin se on luonnonvalinta, tällaiset ihmiset eivät pärjää. Jos ei tahdo, niin se ei ole keneltäkään pois.
Kommentit (541)
Vierailija kirjoitti:
Joku sanoi jo heti ketjun alussa , että on luonnonvalinta kun moni jää lapsettomaksi. Ja se on silloin just niinkuin kuuluukin olla.
Tämä. Heikon impulssinkontrollin omaavat ihmiset sikiävät kaikista tehokkaimmin maailman jokaisessa maassa.
No mitäs jos vaikka leikattaisiin eläkkeitä niin paljon, että maksimieläke olisi sen 1600 euroa kuukaudessa, joka muuten on muutaman satasen parempi kuin minun nettokuukausipalkkani. Asetetaan minimi myös vähän korkeammalle. Tai sitten kaikille ihan tasapuolisesti samansuuruinen eläke. On typerää heittää rahaa kankkulan kaivoon vanhoille sukupolville, kun se voitaisiin käyttää kannustimiin ja perheellisten tueksi.
Monia tulevaisuuden taloudellinen epävarmuus painaa aivan liikaa. Ei ole kyse pelkästään siitä, saavatko vanhemmat elätettyä lapsensa vaan siitäkin, että saavatko lapset sitten aikuisena elätettyä itsensä. Osa on jo joutunut siirtymään vanhaan malliin, että asutaan vanhempien luona, koska niin vain jää käteen paljon enemmän jos sattuu käymään töissä. Asuminen on kallista ja sitä kalliimpaa se on, mitä isomman asunnon tarvitsee ja lapsiperheellisenähän sitä tarvitsee. Yleensä omalle lapselle halutaan hyvä elämä, ei orjaelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn töissä 160h/vko ja nettotulo 1450e. Ei paljoa ole varaa lapseen näillä sähkönhinnoilla ja alati nousevilla as.koroilla.
Ei tietenkään viikko, vaan kuukausi. Ja työmatkat 1h suuntaansa.
Itse teen töitä yli 100h/vko, mutta olenkin vaativissa asiantuntijatöissä. Kovapalkkainen paperilla, verojen jälkeen ei tulotasot suomalaisten välillä juurikaan eroa.
Vierailija kirjoitti:
Mua niin ärsyttää että aina kun puhutaan miksi naiset eivät halua tehdä lapsia niin incel-miehet yrittää kääntää keskustelun siihen, että se johtuu jostain hemmetin deittikulttuurista.
Naiset eivät halua tehdä lapsia, koska:
- He kärsivät siitä eniten taloudellisesti
- He kärsivät raskauden tuomista fyysisistä kuormituksista ja rasituksista mitä VIELÄKÄÄN ei oteta tosissaan
- Raskaus/synnytys pelkoja ei oteta tosissaan
- Raskaus ja synnytys ovat naisille fyysisesti todella raskasta ja voi jättää elinikäiset vauriot kehoon
- Naisten tuki raskauden ja synnytyksen aikana on ajettu minimiin ja voi olla jopa olematon
- Lasten ja kodin hoito on yhä miltei kokonaan naisten harteilla = naiset palavat loppuun
- Naisia ei tueta tarpeeksi taloudellisesti raskauden ja synnytyksen jälkeen
- Lapsille määrätään aina minimielarit erotilanteissa
- Nykyään miehillä on sama mahdollisuus saada kokoaikainen huoltajuus lapsille, vaikka naiset ovat tehneet huomattavasti suuremman uhrauksen fyysisesti ja taloudellisesti lapsien saannin kannalta
- Vanhemmilla ei ole hirveästi oikeuksia lapsiensa suhteen, mutta silti oletetaan että pitäisi kyetä tekemään suuri määrä asioita.
Lisätään vielä lisää:
-Nainen joutuu kustantamaan kaikki raskauteen ja synnytykseen liittyvät kulut (kaikki laskut tulevat naisen nimissä)
- Gynellä käynnit ovat yksityisiä ja kalliita ja kaikki pieleen menneet asiat synnytyksessä ja sen jälkeen tulee täysin naisen kustannettavaksi
Taloudellisista ja sosioekonomisista syistä perheen perustaminen ja asunnon hankkiminen on yhä useammalle mahdotonta. Nuorten työmahdollisuudet ja varallisuus on romahtanut. Yhä useampi siirtyy tukien varaan odottamaan valmistumista, vakituista työtä ja asuntoa. Nuoruuden epävarmuus jatkuu pitkälle aikuisuuteen. Siirtymävaihe venyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan arvattavissa. Korona-aika ehkä aikaisti joidenkin lasten hankintaa mutta nyt heillä on lapset tehty. Suomen syntyvyys ei tästä nouse. Minusta typerä kommentti tuo että suomalaiset odottaa liikaa täydellisyyttä. Pitäisikö sitä alkaa tekemään lapsia jos oma elämä tai parisuhde on retuperällä ja luottaa että valtio pitää huolen. Sehän on vaan lastenkin kannalta hyvä jos syntyvät harkittuina ja aidosti toivottuina.
Naurettava kommentti täydellisyydestä. Ei ole sen osalta mitään kulttuurista muutosta, Suomessa on aina ollut odotus että se paketti asuntolainoineen on kasassa lastentekovaiheessa.
Kulttuurinen muutos on voinut tapahtua sen osalta että nykyään on vaikeampi kasata se paketti.
Outo ajatus että pitäs olla omistusasunto että vois tehdä lapsia, miksi ihmeessä.
Feminismi sekoitetaan tosi usein sellaiseen naiseen, joka tekee töitä ja uraa , ei leivo, ei tee ruokaa. Ei halua lapsia.
Minä koen olevani feministi myös. Minulle se tarkoittaa sitä että on lupa olla naisellinen nainen. Äidillinen. Mutta on lupa myös rakentaa uraa ja olla itsenäinen.
Ei nämä sulje toisiaan pois.
T: tuo joka kirjoitti ylhäällä jo insinöörimiehestään ja miehen ja naisen rooleista
Jos mietitään niin lasten hankinta on tyyliin 90/10 naisten vastuulla. 90% on naisten ja vaan 10% on miesten.
Miksi yhä raskauteen liittyvät kulut kustantaa nainen? Onhan se sen miehen lapsi myös?
Miksi gynellä käyminen ei ole mahdollista julkisella?
Vierailija kirjoitti:
Feminismi sekoitetaan tosi usein sellaiseen naiseen, joka tekee töitä ja uraa , ei leivo, ei tee ruokaa. Ei halua lapsia.
Minä koen olevani feministi myös. Minulle se tarkoittaa sitä että on lupa olla naisellinen nainen. Äidillinen. Mutta on lupa myös rakentaa uraa ja olla itsenäinen.
Ei nämä sulje toisiaan pois.T: tuo joka kirjoitti ylhäällä jo insinöörimiehestään ja miehen ja naisen rooleista
Se oli selkeästi miehen kirjoittama.
Ei pyykkääminen tee kenestäkään naista.
Vai onko tuon edellinen kirjoittaja sitä mieltä, että sinkkumiehet ovat sinkkuuden aikan naisia kun pyykkäävät tai vastaavasti eivät pyykkää, siivoa tai tee ruokaa lainkaan koska se tekisi heistä naisen?
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä sulje toisiaan pois.T: tuo joka kirjoitti ylhäällä jo insinöörimiehestään ja miehen ja naisen rooleista
Ja näköjään se vaivalla kirjoittamani pitkä viesti poistettiin?? Siis mitä ihmettä. Miks?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli ihan arvattavissa. Korona-aika ehkä aikaisti joidenkin lasten hankintaa mutta nyt heillä on lapset tehty. Suomen syntyvyys ei tästä nouse. Minusta typerä kommentti tuo että suomalaiset odottaa liikaa täydellisyyttä. Pitäisikö sitä alkaa tekemään lapsia jos oma elämä tai parisuhde on retuperällä ja luottaa että valtio pitää huolen. Sehän on vaan lastenkin kannalta hyvä jos syntyvät harkittuina ja aidosti toivottuina.
Naurettava kommentti täydellisyydestä. Ei ole sen osalta mitään kulttuurista muutosta, Suomessa on aina ollut odotus että se paketti asuntolainoineen on kasassa lastentekovaiheessa.
Kulttuurinen muutos on voinut tapahtua sen osalta että nykyään on vaikeampi kasata se paketti.Outo ajatus että pitäs olla omistusasunto että vois tehdä lapsia, miksi ihmeessä.
Perheen asumismuoto määrää usein lapsen sosiaalisen piirin. Meillä koulussa oli omistusasuntolapset ja vuokratalolapset ihan omissa porukoissaan ja tuosta jälkimmäisestä sakista moni on jo kuollut tai vankilassa.
ohis
Miks tavismies ei kelpaa naisille?? Tavismies on kuin ilmaa naisille.. Se pullukkanainenkin haluaa sen atleettisen akateemisen miehen!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurinen muutos on voinut tapahtua sen osalta että nykyään on vaikeampi kasata se paketti.Outo ajatus että pitäs olla omistusasunto että vois tehdä lapsia, miksi ihmeessä.
Perheen asumismuoto määrää usein lapsen sosiaalisen piirin. Meillä koulussa oli omistusasuntolapset ja vuokratalolapset ihan omissa porukoissaan ja tuosta jälkimmäisestä sakista moni on jo kuollut tai vankilassa.
ohis
Suomessa tosiaan kuolee vuokra-asujat keskimäärin viisikymppisinä. Siksi suurin osa elossa olevista suomalaisista on omistusasujia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli selkeästi miehen kirjoittama.
Ei pyykkääminen tee kenestäkään naista.
Vai onko tuon edellinen kirjoittaja sitä mieltä, että sinkkumiehet ovat sinkkuuden aikan naisia kun pyykkäävät tai vastaavasti eivät pyykkää, siivoa tai tee ruokaa lainkaan koska se tekisi heistä naisen?
Kyllä se oli ihan minun kirjoittama. Naisen ja äidin ja puolison.
Onko jopa uskomatonta että nainen voi kirjoittaa noin? Että on olemassa nainen joka haluaa olla nainen. Ja mun mies itseasiassa viikkoa kaikki meidän pyykit. :D Vaikka kirjoitinkin ettei tee sitä ikinä niin hyvin kuin minä.
Eikö ookin outoa. Mä annan silti sen tehdä sen homman. Mun maailma ei kaadu siihen.
Eihän se miehesi vaan vaimosi, jos hän viikkaa pyykit.
Mua ahdisti joskus nuorena naisena se, että en olisi saanut haluta niitä lapsia ja olla kotona heidän kanssa. Mä oon aina luontevasti ottanut sen kodinhengettären roolin.
Tuntui, että ei olisi saanut. Että se on miehen paapomista . Vaikka itselleni se oli vaan tosi luonnollista.
Siksi ymmärrän hyvin tuon ärsyyntymisen feminismiin ja jotenkin minunkin mielestä se on käsitetty väärin.
Vierailija kirjoitti:
Miks tavismies ei kelpaa naisille?? Tavismies on kuin ilmaa naisille.. Se pullukkanainenkin haluaa sen atleettisen akateemisen miehen!!
Se on se 80%-20% sääntö. Eli lähes kaikki naiset ovat kiinnostuneita vain 20% parhaimmista miehistä.
Tähän nyt vaan omat "kaksi senttiäni"; jos ja kun suomalaiset ovat päättäneet jättää lisääntymättä, hyvinvointivaltiota pitää myöskin samaa vauhtia purkaa. Hyvinvointivaltion maksaminen kun vaatii niitä maksajia, ja jos ei uusia maksajia tule, pitää vastuita purkaa.
Eli tulevaisuuden vanhukset pärjätköön yksityisesti hankituilla palveluilla, eli varsinkin te lapsettomat, muistakaa säästää ja sijoittaa! Myös muissa palveluissa pitää mennä "käyttäjä maksaa" linjalle. Niitä nykypäivän lapsia, eli tulevaisuuden aikuisia veronmaksajia, kun ei tarpeeksi ole!
Aika vaikea on tehdä lapsia, kun ei pääse edes treffeille kenenkään kanssa...
Nykyään naisten pitää olla miehiä!
Nämä uuvatit jäi aikoinaan peräkammareihin äitiensä hoivattaviksi. Kun ei ne nuoret Marjatat ja Leenat silloinkaan kaivanneet mitään aikuista mieslasta hoivattavakseen.