Säästäminen kylppärin lattialämmityksen sammuttamisella
Jos kytken kylpyhuoneen lattialämmityksen pois päältä, niin kauanko kestää, että olen säästänyt homehtuneen kylpyhuoneen remontin hinnan takaisin?
Kommentit (94)
Minä en säästä lattialämmityksessä. Kompensoin muulla elämiselläni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi maksanut 120/kk euroa pienen kylppärin lattialämmitys pienimmällä teholla, joten ei todellakaan ole päällä. Onneksi ei ole oma asunto.
No niin, täällä toinenkin. Minä kirjoitin siitä että en ole pitänyt 20 vuoteen ison kylpyhuoneeni lattialämmitystä päällä, ja kun kokeilin välillä pitää niin lasku oli 150-200 eur / kk. Täällä ei jotkut uskoneet että voi olla niin kallista. Kyllä se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.vattenfall.fi/fokuksessa/koti/ala-homehduta-kylppariasi--ka…
Mä olen aina ollut siinä luulossa, että kylpyhuoneessa oli syytä olla lämmitys (tai ainakin mahdollisuus lämmitykseen, eihän sen ole välttämätöntä olla jatkuvasti päällä) mutta olen tainnut olla väärässä.
Kyllä sähköyhtiöt haluavat että ihmiset lämmittävät asuntojaan sähköllä.
Jep, tämä. Kannattaa suhtautua vähän kriittisesti näihin sähköyhtöiden uutisointeihin, ei ihan "puolueetonta" 😁
Ja yhtä puolueettomasti pitää muistaa suhtautua myös rakennusalan ihmisten mielipiteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sammutan välipäiviksi, kun en käytä suihkua. Päällä on vain niinä päivinä kun käyn suihkussa ja tietysti kuivaan kylppärin siitä huolimatta lastalla ja pyyhkeellä. Näillä sähkön hinnoilla on yksinkertaisesti pakko. Toki kävin joka päivä suihkussa silloin, kun sähkölaskusta pystyi vielä selviämään ja käyn taas, kun sähkön hinta palaa entiselleen.
Jos normaali vastukset betonivalussa niin säästö jää kyllä vähäiseksi välillä päällä/pois.
Minulla on kylppärissä vesieristys, mikä estää vesivahingot. On siinä kyllä lattialämmityskin, mutta en minä sitä kuivamisen takia päällä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi maksanut 120/kk euroa pienen kylppärin lattialämmitys pienimmällä teholla, joten ei todellakaan ole päällä. Onneksi ei ole oma asunto.
No niin, täällä toinenkin. Minä kirjoitin siitä että en ole pitänyt 20 vuoteen ison kylpyhuoneeni lattialämmitystä päällä, ja kun kokeilin välillä pitää niin lasku oli 150-200 eur / kk. Täällä ei jotkut uskoneet että voi olla niin kallista. Kyllä se on.
Ton postimerkin kokoisen kylppärin lattialämmitys muodosti yli puolet koko talouden sähkölaskusta. Kylppäri on vieläpä ihan uusi ja teho tosiaan matalin. Ihan järkyttävää oli huomata kun aloin seurata energiankulutusta sähköyhtiön nettisivuilta, et miten paljon toi kulutti. Ovi oli aina kiinni, tuuletus toimiva, kuivattiin lastalla. Mut hyvästi lattialämpö, ei ole varaa pitää sitä enää päällä. Lattia on toki kylmä, mutta ei suihkussa onneksi asuta. Tuuletus hoituu pitämällä ovi aina auki.
Vuokranantaja päätti remontissa poistaa rättipatterin. Talo on kaukolämmössä ja ehdotin, että voisko vesikiertoisen patterin kuitenkin jättää, ei käy. Ei käynyt myöskään lattialämmitys kaukolämmöllä. Kaikki nää ois olleet paljon halvempia vaihtoehtoja kuin lämmittää sähköisellä lattialämmityksellä koko suihku- ja kylppäritila, joka on vieläpä ulkoseinää vasten. Olisin mieluummin maksanut muutaman kympin kaukolämpömaksua kuin jukopliuta 120e/kk viileimmästä lattialämpöasetuksesta! En ole uskaltanut edes kokeila, miten paljon korkeampi lämpö kuluttaa, varmaan 300e/kk. :D No ei ole onneksi mun ongelma, muutetaan pian pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vanha omakotitalo, kylppärissä ei muuta lämmitystä kuin lattialämmitys ja huone on aika iso ja kylmä. Ennen pidin aina lattian ihanan lämpimänä, niin että se oli jalan alla mukava.
Nyt sähkölaskut on olleet tonnin molemmin puolin, joten olen laskenut lämmöt niin alhaalle kuin viitsin, eli ei ole mukava enää jalan alla, tuntuu kylmältä.Mutta nyt lämmitän saunaa 1-2 kertaa päivässä. Yksi pieni pesällinen riittää lämmittämään kivasti koko kylppärin, kun pitää saunan ovea auki. Puukiuas lämmittää kuin mikä vaan pikkutakka. Käyn suihkussa vain silloin, kun sauna on lämmin. Hyvin on toiminut nyt noin kuukauden ajan, kun olen tätä tehnyt.
Asuttiin joskus kunnan rivarissa vuokralla niin oli pakko lämmittää kiuasta iltaisin että sai asuntoon lämmintä. Suora sähkölämmitys pattereilla eikä lämpö riittänyt vaikka patterit täysillä. Sähkölämmitys ei kuulunut vuokraan. Kulutusta en muista mutta sääliksi käy jos vielä asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, säästäkää nyt senttejä, kyllä se kuntotarkastaja sitten lukee ne madonluvut, kun yritätte näitä mätiä asuntojanne myydä. Kai tiesitte, että taloyhtiössäkin teidän vastuu myynnin jälkeen on 2 vuotta, okt:ssä 5 vuotta. Eli hyvin aloiteltu homeviljelmä nyt tietää jopa myyntihinnan veroista korvaussummaa kohta. Onnea valitsemallenne tielle.
Kuntotarkistajan kuulustelussa tarkistetaan kaikki sähkölaskut, jos on puutetta kulutuksessa jossain kuussa, niin asunto on arvoton ja asunnon haltijan täytyy maksaa koko talon homesaneeraus.
Ihan vissiin. Taitaa olla arvottomat asunnot kaikilla, kun suomalaiset ovat onnistuneet säästämään sähköä jo 10 prosenttia. Entäs jos ei ole kuukauteen kotona?
en oo kotona, ei mene sähköä, kerrostalo, nyt omakotitalossa pari viikkoa vielä ja en maksa sähkölaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lämmitys riittää että se on aika pienimmällä asetuksella, kunhan se on vain päällä.
höpöhöpö
HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ
HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ HÖPÖ
Meillä on kh seinäsaumoissa niitä mustia homepisteitä siellä täällä, tulee takaisin vaikka pesee pois.
Miksi se homehtuisi, jos ilmanvaihto on päällä ja säädetty noin toimivaksi, niin korvausilma kyllä lämmittää, lisäksi voi ovet pitää auki.
Tarkkailla kannattaa, home tulee pintaan ei lastan alle, jos laatoitus tehty oikein.
On olemassa paljon rakennuksia, joissa ei edes ole olemassa mitään lattialämmitystä yhtään missään.
Oletteko koskaan ihmetelleen, miksi ne rakennukset eivät ole homehtuneet pilalle jo vuosikymmeniä sitten?
Mulla vanha omakotitalo, kylppärissä ei muuta lämmitystä kuin lattialämmitys ja huone on aika iso ja kylmä. Ennen pidin aina lattian ihanan lämpimänä, niin että se oli jalan alla mukava.
Nyt sähkölaskut on olleet tonnin molemmin puolin, joten olen laskenut lämmöt niin alhaalle kuin viitsin, eli ei ole mukava enää jalan alla, tuntuu kylmältä.
Mutta nyt lämmitän saunaa 1-2 kertaa päivässä. Yksi pieni pesällinen riittää lämmittämään kivasti koko kylppärin, kun pitää saunan ovea auki. Puukiuas lämmittää kuin mikä vaan pikkutakka. Käyn suihkussa vain silloin, kun sauna on lämmin. Hyvin on toiminut nyt noin kuukauden ajan, kun olen tätä tehnyt.