Saatko Kelan tukirahoja?
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea, olen kokopäivätyössä (opettaja) ja yksinhuoltaja. Ja se lapsilisän yh -korotus.
Eipä olisi varaa olla pk-seudulla töissä ilman asumistukea.
Kela maksaa myös lapsilisän. Ei pelkästään yh-korotusta.
No en. Oon ihan hukassa, kun pitäis auttaa lasta byrokratiaviidakossa. Asumistukien ja muiden kanssa. On järjettömän pienillä tuloilla ja itse sanoo ettei tarvi toimeentulotukea niin turha hakea.
Ite saanut opintotukeen kuuluvaa asumislisää vuonna 1985 ja siitä tosiaan on aikaa
Kyllä. Täysi palkka, kaikilla kokemuslisillä ja halpa vuokra-asunto kahdelle ( lapsi alaikäinen , isä kuollut).
saan asumistukea ja lapsi lapsilisää sekä elatustukea , koska isä ei ehtinyt nuorena kuollessaan ( 22 v) ollut ehtinyt tienata sellaista eläkettä josta lapsen eläkettä maksettaisiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kelan maksamia etuuksia saa jo 80 prosenttia suomalaisista. HS:n grafiikat kertovat, miksi valtaosa suomalaisista saa rahaa Kelasta. Noin 4,4 miljoonaa suomalaista sai jotain Kelan maksamaa etuutta viime vuonna. Se tarkoittaa, että 80 prosenttia suomalaisista sai taloudellista tukea Kelalta."
Näyttää siltä että aika moni valehtelee ettei saa mitään...
Tämä on se suomen suurin ongelma. Tuon 80% pitäisi olla maksimissaan 10%. Silloin meidän veroprosentti laskisi ja kaikki voisi paremmin.
Kyllä. Ja kuinka iso osa tuosta rahasta on sellaista, että henkilö ensin maksaa sen verona valtiolle, joka sitten palauttaa sen osittain takaisin. Esimerkiksi työssäkäyvien ihmisten saamat lapsilisät ovat juuri tuollaista tulonsiirtoa minulta minulle. Ihan järjetöntä - varsinkin kun se rahan siirtäminen kansalaisen taskusta valtion taskuun ja sieltä takaisin kansalaisen taskuun ei ole ilmaista.
Joo, saan 55e asumistukea kokoaikatyöstä saadun 1450e nettopalkan päälle.
En saa mitään. Lapsena sain lapsilisää ja olen opiskeluaikana saanut opintorahaa ja asumistukea, näistä ajoista on 20 vuotta. Joskus olen käynyt yksityisellä lääkärin vastaanotolla josta olen saanut Kela-korvausta. Tällä hetkellä minulla ei ole käytössä lääkkeitä ja olen perheetön.
N45
Vierailija kirjoitti:
En saa mitään. Lapsena sain lapsilisää ja olen opiskeluaikana saanut opintorahaa ja asumistukea, näistä ajoista on 20 vuotta. Joskus olen käynyt yksityisellä lääkärin vastaanotolla josta olen saanut Kela-korvausta. Tällä hetkellä minulla ei ole käytössä lääkkeitä ja olen perheetön.
N45
Lapsena sait lapsilisää? Siis oletko teiniäiti ollu aikoinaan? Se lapsilisähän ei tule sen lapsen tilille vaan se menee vanhemman tilille joka voi käyttää sen rahan miten haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No en. Oon ihan hukassa, kun pitäis auttaa lasta byrokratiaviidakossa. Asumistukien ja muiden kanssa. On järjettömän pienillä tuloilla ja itse sanoo ettei tarvi toimeentulotukea niin turha hakea.
Ite saanut opintotukeen kuuluvaa asumislisää vuonna 1985 ja siitä tosiaan on aikaa
Kela maksaa sen opintotuenkin.
Ei siinä mitään erikoista byrokratiaa ole, kelan sivuilla on erittäin selkeästi mitä tukea mihinkin tilanteeseen saa. Netissä saa täytettyä kupongit, ei tarvi juuri mitään liitteitäkään nykyään. Tulot tulee automaattisesti tulorekisteristä, veroprosentti verottajalta suoraan, pitää vain käydä siellä omavero.fi laittamassa tiedot oikein, mitä saa mistäkin. Kun laittaa etuuden maksajaksi kela, tieto menee suoraan kelalle jne.
Ja kai sä lapsilisää sait kun sulla kerran lapsi on? Ja kaikki äitiysrahat, äitiysavustuksen eli pakkauksen tai vastaavan rahan jne.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Lapsena sait lapsilisää? Siis oletko teiniäiti ollu aikoinaan? Se lapsilisähän ei tule sen lapsen tilille vaan se menee vanhemman tilille joka voi käyttää sen rahan miten haluaa.
Kyllä se on lapselle tarkoitettu etuus, ja monet vanhemmat laittaakin sen menemään lapsen tilille. Ei sitä tukea kukaan saa jos ei ole lasta, eli se jo kertoo että se on lapseen kohdistuva etuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Vanhemmat päättivät käyttää sen niin että siirsivät rahan minun tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Meidän lapsi on jo täysi-ikäinen, mutta se lapsilisä meni 13-vuotiaasta asti hänen omalle tililleen.
Vierailija kirjoitti:
"Kelan maksamia etuuksia saa jo 80 prosenttia suomalaisista. HS:n grafiikat kertovat, miksi valtaosa suomalaisista saa rahaa Kelasta. Noin 4,4 miljoonaa suomalaista sai jotain Kelan maksamaa etuutta viime vuonna. Se tarkoittaa, että 80 prosenttia suomalaisista sai taloudellista tukea Kelalta."
Tein aloituksen hiljattain kuinka moni hakee kelalta tukea sähkö kuluihin ja aloitus poistettiin. Väitin että määrä on vähintään miljoona mutta asialle naurettiin kommenteissa.
Kohta yle tekee aiheesta jutun.
Vierailija kirjoitti:
Joo, saan 55e asumistukea kokoaikatyöstä saadun 1450e nettopalkan päälle.
Laitatko pelle nenän kun menet töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se suomen suurin ongelma. Tuon 80% pitäisi olla maksimissaan 10%. Silloin meidän veroprosentti laskisi ja kaikki voisi paremmin.
Kyllä. Ja kuinka iso osa tuosta rahasta on sellaista, että henkilö ensin maksaa sen verona valtiolle, joka sitten palauttaa sen osittain takaisin. Esimerkiksi työssäkäyvien ihmisten saamat lapsilisät ovat juuri tuollaista tulonsiirtoa minulta minulle. Ihan järjetöntä - varsinkin kun se rahan siirtäminen kansalaisen taskusta valtion taskuun ja sieltä takaisin kansalaisen taskuun ei ole ilmaista.
Mitä ihmettä höpötät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Meidän lapsi on jo täysi-ikäinen, mutta se lapsilisä meni 13-vuotiaasta asti hänen omalle tililleen.
Tuo on erittäin epätasa-arvoista että valtio oikein itse asettaa rikkaiden lapset parempaan asemaan kuin köyhien lapset. Rikkaiden perheiden lapsilisät menee säästöön ja ne annetaan lapselle kun se täyttää 18 ja köyhien perheiden lapsilisät menee kulutukseen.
Asumistuki, opintotuki ja terapian kelakorvaukset. Näistä jäisi kaikkien kulujen jälkeen n. 50 euroa kuukaudessa päivittäistavaroihin, mutta onneksi vanhempani maksavat ne minulle niin saan tuon 50 euroa kuukaudessa säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N45
Tuo on erittäin epätasa-arvoista että valtio oikein itse asettaa rikkaiden lapset parempaan asemaan kuin köyhien lapset. Rikkaiden perheiden lapsilisät menee säästöön ja ne annetaan lapselle kun se täyttää 18 ja köyhien perheiden lapsilisät menee kulutukseen.
Olen tuo, jolle kommentoit. Lapsi on lapsi ja oikeutettu lapsilisään, olivat hänen vanhempansa sitten köyhiä tai rikkaita. Meidän lapsi esim. osti noilla omalle tililleen laitetuilla lapsilisillään itselleen vaatteet ja joitan harrastukseen liittyvää tavaraa. Hän sai kyllä käyttää ne jo ennen kuin käytti 18-v.
Nej, inte en cent. Trots att man inte bor i Finland, betalar man skatt till världens skattekåtaste skithål som heter Finland. Skulle Åbolands skärgård inte existera, skulle man för länge sedan ha gjort slut på det hela. Hur kunde det gå så helt åt röven för er?
Lapsilisää en ole koskaan saannut tililleni. Minä olen nettomaksaja ja en tukia saa yhteiskunnalta kun taas jotkut muut saa. Ne ketkä saa yhteiskunnalta tukia elävät minun rahoilla ja minä elän ihan omilla ansaitsemillani rahoillani. Vaadin että lapsilisät lakkautetaan, tukia ainoastaan maksetaan sellaisille ihmisille ketkä ei pysty terveydentilansa takia työelämään.
M33