Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaveriporukan fine-dining hifistely - polttareitakin pahempaa

Vierailija
05.01.2023 |

Itseä ärsyttää, kun koulutetuilla kavereilla, jotka on aika hyvillä palkoilla, alkaa mennä tähän fine dining-hommaan. Jo pelkkä kaveri-ilta alkaa mennä ruokien ja juomien puolesta sinne osastolle. Ja itse haluaisin vain rauhassa istua jossain peruspaikoissa ruoan ja kaljan ääressä. Varsinkin kun on kaverihommasta kyse, jossa täytyisi olla rentoutta touhussa mukana. 

Kokemuksia aiheesta muilla?

Kommentit (1087)

Vierailija
461/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika, hyvissä ravintoloissa on aina ala carte lista sekä muutama menu kokonaisuus plus yllätysmeny jos niin haluaa. Itse syön usein kolmet alkupalat koska ne on parhaita. Myös viiniä voi ostaa ihan oman mielen mukaan jos ei halua viinipakettia. Turkulainen Kaskis on 1 tähden Michelinravintola, ympäristö kuin suoraan Kaurismäen elokuvista mutta sekä ruoka että palvelu on loistavaa. Sekä tarjoilijat että asiakkaat ovat laidasta laitaan, nuoresta vanhaan ,ei pukeutumisvaatimuksia , ainoa ongelma on saada sieltä pöytä, vaatii aika paljon työtä. Mutta mielestäni on sen arvoinen.ps. Fine dining on aika vanhanaikainen termi.

Kaskis tarjoilee myös vain pelkkää pitkää illallismenua.

Samoin ainakin toinen tähtiravintola Ora.

Vierailija
462/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?

Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.

Ap

Tämä tuntuu olevan monille ylivoimainen asia ymmärtää, siis että jotkut ajattelevat hintoja pääasiassa tuolta hinta-laatusuhteen kantilta. Minä olen juuri samanlainen. Kyllä minulla olisi varaa maksaa ravintolaruoasta vaikka 100 euroa, mutta jos lopputuloksena on vain hienoinen nälän tunne ja morkkis siitä, että tuhlasi johonkin noin epätyydyttävään asiaan rahaa, niin eipä se kannata. En ole vielä ikinä saanut hienossakaan ravintolassa niin hyvää ruokaa, että siitä olisi jäänyt sellainen olo, että kylläpä kannatti maksaa. Mutta totta kai sitä tulee silti hyvin satunnaisesti käytyä niissä, työnkin puolesta joskus. 

Kenties ongelmasi onkin siinä, ettei se "vaikka 100 euroa" oikein parhaimpiin ravintoloihin riitä. 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OT mutta en ole muuten yhteenkään fine dining-paikkaan Suomessa törmännyt mistä ei saisi olutta (toki yleensä jotain artesaaniolutta eikä Lapin Kultaa) tai jossa naisilta vaadittaisiin mekkoa. Flip flopeissa en ihan kehtaisi tulla paikalle mutta siistit farkut ja kauluspaita ja naisilla siistit vaatteet on ihan riittävät. Juomapaketeistakin ovat hyvin joustavia ja aina on esim. onnistunut vaihtaa punaviini valkoviiniin tai olueen, kun kysyy. Allergiatkin huomioidaan tosi hyvin - esim. viime kerralla ravintola oli tehnyt kokonaan eri version lautasella olleesta komponentista eikä vaan jättänyt sitä pois. 

Jep. Itse olen aina kertonut omat ruokarajoitteeni ja ne huomioidaan ja jotkut ruokalajit on vaihdettu toiseksi. Viinipaketin sijaan voi ottaa viiniä vain joillekin ruuille, tai voi ottaa paketin puolikkailla annoksilla. Tai voi olla ottamatta koko viinipakettia, ja pyytää jotain muuta, joskus olen ottanut myös alkoholittoman juomapaketin. Normaalit siistit vaatteet riittää eikä ikinä ole jäänyt nälkä.

Eikä oikeasti tarvitse olla edes siistit vaatteet. Onhan se vähän noloa mennä paremman luokan ravintolaan paskaisissa rytkyissä, mutta kukaan ei niistäkään tule kyllä mitään huomauttelemaan. 🙂

Vierailija
464/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, no ne ei halua enää laittaa rahaa kaljaan ja pahaan ruokaan.

Onko hienompaa syödä linnunpaska-aterioita (kooltaan suunnilleen) monilta lautasilta muka hienojen (hinnaltaan) litkujen kera.? Sosiaalisesti riippuvia, kun pitää muka olla hienoja muitten silmissä. Vapaa yksilö piutpaut välittää muitten arvostuksista.

Hienoa tai ei, mutta on ne vaan tosi herkullisia. Itsehän tässä lataat tiskiin omia ennakkoluuloisia arvostuksiasi ja mollaat muut.

Toiset vaan haluavat joskus syödä jotain ihan muuta kuin arkena, mikä siinä on vikana? Ei kukaan sinua pakota samaan.

Vierailija
465/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se kun.osa näistä on sellaisia jotka hifistelevät vain instaan. Esitetään muuta kuin ollaan. Kuvia otetaan vain kylpylöistä, hotelleista, ja paremmista ruokapaikoista. Totuus on 99% ihan muuta. Eletään voikkuleivällä. Arkisin ei syödä muuta. Paitsi jos somefrendi pyytää lounaalle niin sitten käydään sushilla ja kuvataan se. Nämä ihmiset haluavat esittää jotain ihan muuta mitä ovat! Että se hienosti elävistä!

Vierailija
466/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se kun.osa näistä on sellaisia jotka hifistelevät vain instaan. Esitetään muuta kuin ollaan. Kuvia otetaan vain kylpylöistä, hotelleista, ja paremmista ruokapaikoista. Totuus on 99% ihan muuta. Eletään voikkuleivällä. Arkisin ei syödä muuta. Paitsi jos somefrendi pyytää lounaalle niin sitten käydään sushilla ja kuvataan se. Nämä ihmiset haluavat esittää jotain ihan muuta mitä ovat! Että se hienosti elävistä!

Tai sitten kyse onkin vain omista kuvitelmistasi.

Vierailija
467/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fine dining pikkulusikallisia ruokaa. Ei kiitos. Kohtuuhinnalla saa hyvän kalan pihvin laadukkaassa paikassa.

Pihvi tai varsinkin kalapihvi, ei kiitos. Mieluummin ne pikkulusikalliset. Makuja on monia ja onneksi löytyy ravintoloita joka lähtöön, sieltä voi valita mieluisan.

Vierailija
468/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voi hyvänen aika, hyvissä ravintoloissa on aina ala carte lista sekä muutama menu kokonaisuus plus yllätysmeny jos niin haluaa. Itse syön usein kolmet alkupalat koska ne on parhaita. Myös viiniä voi ostaa ihan oman mielen mukaan jos ei halua viinipakettia. Turkulainen Kaskis on 1 tähden Michelinravintola, ympäristö kuin suoraan Kaurismäen elokuvista mutta sekä ruoka että palvelu on loistavaa. Sekä tarjoilijat että asiakkaat ovat laidasta laitaan, nuoresta vanhaan ,ei pukeutumisvaatimuksia , ainoa ongelma on saada sieltä pöytä, vaatii aika paljon työtä. Mutta mielestäni on sen arvoinen.ps. Fine dining on aika vanhanaikainen termi.

Jos paikka tarjoaa vain yhtä vaihtoehtoa, onko se enää ravintola. Muutamat näistä yhden/kahden menun tarjoajista, tuntuvat enemmän teatteriesityksiltä. 

En pidä myöskään ravintoloista, joiden henkilökunta esitetään hyvin personoituna. Tulee tunne, että jos ruuan on isoäiti valmistanut rakkaudella, siinä ei ole vikaa. Hyvä ruoka puhuttelee ilman kommervinkkejä, minuun niillä koukeroilla saa viritettyä negatiivisen ennakkovarauksen.

Vierailija
469/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tunne ketään joka käyttäytyisi noin, mutta fine diningistä, hienoista hotelleista jne nauttivia tunnen kyllä useita. Harva jaksaa joka käännettä someen päivittää. Kavereille saatetaan whatsappina lähettää kuvia, mutta kyllä heille jaetaan ne huonotkin hetket. Sometyrkkyjä on oikeasti tosi pieni osa väestöstä...

Vierailija
470/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä tunne ketään joka käyttäytyisi noin, mutta fine diningistä, hienoista hotelleista jne nauttivia tunnen kyllä useita. Harva jaksaa joka käännettä someen päivittää. Kavereille saatetaan whatsappina lähettää kuvia, mutta kyllä heille jaetaan ne huonotkin hetket. Sometyrkkyjä on oikeasti tosi pieni osa väestöstä...

Jep. Itse kulutan em. asioita varmasti merkittävästi keskivertoa enemmän, mutta ainottakaan kuvaa en ole koskaan niistä someen laittanut (mutta kuvannut kyllä itselleni muistoksi).

Vierailija
471/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

121212 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pidä siitä myöskään.

Olen hyvätuloinen ja korkeakoulutettu, jos tästä nyt taas yritetään vängätä luokkakysymystä.

Fine dining-ravintola sinänsä kelpaa, mutta en ole kiinnostunut analysoimaan ruokalajeja "oih, ihanaa"-hihkaisujen säestämänä. Hampaani kiristyvät kun joku porukan naisista kuvaa iltaa tai ravintolaa täydelliseksi.

Myös lasien kilistelyt ja hip hip hurraa-henkiset huudot ovat teennäisiä; suomalainen keskiluokka leikkimässä 1800-luvun aatelisia.

Turha oheissäätö ja hifistely pois, niin on paras.

Suomalainen keskiluokka on ylipäätään noloa.

Kilistelijät haluavat erottua muusta keskiluokasta, vaikka ovat käytännössä samanlaisia asuntolainaa ja autolainaa maksavia taviksia kuin Reinot ja Crocsit jalassa tallustelevat tehdastyöläiset ja lähihoitajat.

Viinien harrastajana ihnoan etenkin viinien maistelua porukassa. Suurin osa ei erottaisi kympin kyykkyviiniä harvinaisesta vuosikerrasta.

Naisille on tärkeää tuntea että he ovat nousseet korkeampaan sosiaaliluokkaan. Siksi tehdään asioita joita "kuuluu" tehdä, kuten tilataan viiniä, pidetään puhe ja analysoidaan ravintolan laatua sopivan keveästi ilosta hihkuen.

Sattuneesta syystä olen viettänyt kovastikin aikaa oikeasti varakkaiden ihmisten seurassa. ns. vanha raha on ainoa osa Suomen kansasta joka ei aiheuta myötähäpeää.

Enpä ole kyllä ikinä nähnyt kenenkään hihkuvan fine dining-ravintolassa ja jos joku ottaa kuvia niin tekee sen kyllä hyvin hillitysti ja huomiota herättämättä. Ja miten ajattelet että suomalainen keskiluokka olisi jotenkin nolompaa kuin muualla, noloa täällä olet sinä joka esität niin paljon parempaa ihmistä. Oikeasti.

Kuvien ottaminen on varma merkki keskiluokkaisuudesta. Varakkaat eivät ota kuvia eivätkä postaa niitä someen.

-ohis

Yleensähän ihmiset ylipäätään ottaa kuvia hetkistä jotka haluavat muistaa. Semmoinen, jolle hienot ravintolat on arkipäivää, ei tietenkään viitsi kuvata kaikkia ruoka-annoksia. Mutta kyllä varakkaatkin kuvia ottaa ja jotkut postaa someenkin, sellaisista aiheista jotka on heille tärkeitä.

Vierailija
472/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos paikka tarjoaa vain yhtä vaihtoehtoa, onko se enää ravintola. Muutamat näistä yhden/kahden menun tarjoajista, tuntuvat enemmän teatteriesityksiltä. 

En pidä myöskään ravintoloista, joiden henkilökunta esitetään hyvin personoituna. Tulee tunne, että jos ruuan on isoäiti valmistanut rakkaudella, siinä ei ole vikaa. Hyvä ruoka puhuttelee ilman kommervinkkejä, minuun niillä koukeroilla saa viritettyä negatiivisen ennakkovarauksen.

Yhtä säännöllisesti vaihtuvaa n. kymmenen (tai yli) ruokalajin vaihtoehtoa. Ja kyllä, on se edelleen ravintola. Vieläpä keskivertoa tasokkaampi sellainen.

Vierailija
473/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Itse kulutan em. asioita varmasti merkittävästi keskivertoa enemmän, mutta ainottakaan kuvaa en ole koskaan niistä someen laittanut (mutta kuvannut kyllä itselleni muistoksi).

Sama täällä. On tässä syksyn ja talven mittaan tullut kyllä käytyä hienosti syömässä, baletissa, hotellissa, kylpylässä jne. Ja mitä olen postannut someen... Muutama kuva koirista, selfie työpaikalta tonttulakki päässä, yksi kuva talven ekasta lumiukosta ja pari otosta uuden vuoden raketeista. Voi mitä hienostelua.

Vierailija
474/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä säännöllisesti vaihtuvaa n. kymmenen (tai yli) ruokalajin vaihtoehtoa. Ja kyllä, on se edelleen ravintola. Vieläpä keskivertoa tasokkaampi sellainen.

Se on vain julkisuuskuvaa - lopputuomion se saa syöjän suussa. Kyynisyyteni syynä on todennäköisesti liian moni ravintola-annos.

Vierailija
475/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et pysty rentoutumaan paremmassa ravintolassa? Tarkoittaako sinulle rentoutuminen vain kännien vetämistä? Oletko jämähtänyt opiskeluaikaan, kun kaverisi ovat vähitellen alkaneet aikuistua?

Olen itsekin hyvätuloinen, mutta pihi. Tai en ainakaan haluaisi käyttää rahaa fine diningiin, se ei tuo minulle hinta-laatu suhteeltaan tyydytystä.

Ap

Tämä tuntuu olevan monille ylivoimainen asia ymmärtää, siis että jotkut ajattelevat hintoja pääasiassa tuolta hinta-laatusuhteen kantilta. Minä olen juuri samanlainen. Kyllä minulla olisi varaa maksaa ravintolaruoasta vaikka 100 euroa, mutta jos lopputuloksena on vain hienoinen nälän tunne ja morkkis siitä, että tuhlasi johonkin noin epätyydyttävään asiaan rahaa, niin eipä se kannata. En ole vielä ikinä saanut hienossakaan ravintolassa niin hyvää ruokaa, että siitä olisi jäänyt sellainen olo, että kylläpä kannatti maksaa. Mutta totta kai sitä tulee silti hyvin satunnaisesti käytyä niissä, työnkin puolesta joskus. 

Kenties ongelmasi onkin siinä, ettei se "vaikka 100 euroa" oikein parhaimpiin ravintoloihin riitä. 😂

Mutta kun se hinta ja parhaimman makuiset ruuat ei käy käsi kädessä.

Mikä on sitten paras ravintola on ehkä eri asia. Parhaimmat pöytäliinat, parhaimmat posliiniastiat, parhaimmat aterimet ja kauneimmat kukkaset ehkä?

Voit olla ihan varma, että Italian parhaimmat pizzat eivät valmistu Milanon tai Venetsian kalleimmassa ravintolassa, vaikka he sen sinulle siellä valmistaisivat, vaan jossain Napolin pikkuravintolassa alle kympillä.

Eikä missään ole sanottu, että joku kallis kalaruoka, jossain superkalliissa ravintolassa yhtään sen parempi, kun jossain kreikkalaisessa perheravintolassa kympillä. Jos haluaa maksaa kaikkein teknisesti monimutkaisesta tms. se on ihan ok, mutta makua siihen ei kannata sotkea mukaan, eikä hinta/laatusuhdetta.

Vierailija
476/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja ruuan määrä/hinta, nälkä ei lähde yhdellä kastikeviirulla, yhden suupalan lihalla sekä kahdella pienellä potulla!

Vierailija
477/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän itseäkin ottaa pattiim, että nykyään joka toinen on jonkinmoinen ruoan intohimoinen harrastaja. Sitten niistä viineistä ja ruokalajesta puhutaan kuin asiantuntija, mutta edes nimeä ei osata lasua tai kirjoittaa oikein.

Tää on nyt vaan taas yksi osa-alue millä saada statusta sosiaaalisen hierarkian pelikentillä. Ei niin vakavaa, mutta vähän ärsyttävää tuputtamista haluamattaakin.

Minä olen se kaveri, joka haluaisi mennä fine diningiin ja tietää jotain viineistäkin. Itselleni kyse ei ole mistään sosiaalisesta hierarkiasta. Kyse on siitä, että tykkään hyvästä ruuasta ja viinistä. Kyse on siitä, että olen itsekin hyvä tekemään ruokaa ja niin on suurin osa kavereistanikin. En halua mennä syömään ravintolaan jotain minkä valmistaisin itse paremmin. Haluan nauttia ja toivottavasti yllättyä. Olen hyvätuloinen, joten siitä ei jää kiinni. Arkena teen edullista ja terveellistä ruokaa. Seuraan paljon eri ruokablogeja, erityisesti kasvisruokaan painottuvia.

Vierailija
478/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja ruuan määrä/hinta, nälkä ei lähde yhdellä kastikeviirulla, yhden suupalan lihalla sekä kahdella pienellä potulla!

Niitä ruokalajeja syödään yleensä useampi, ja juuri siksi ne on pieniä että jaksaa syödä montaa erilaista. Toki jos hyvän ruokapaikan kriteeri on missä saa nopeimmin mahansa täyteen niin fine dining ei ole se.

Vierailija
479/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eipä ole tuollaista kattausta vielä tullut yhdessäkään tasokkaammassa ravintolassa vastaan. Siitäkään huolimatta, että olen käynyt niissä todella paljon. Yhden tai useimmiten parin suupalan liha-annos on toki saattanut kuulua pidemmän menun johonkin annokseen.

Vierailija
480/1087 |
09.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta kun se hinta ja parhaimman makuiset ruuat ei käy käsi kädessä.

Mikä on sitten paras ravintola on ehkä eri asia. Parhaimmat pöytäliinat, parhaimmat posliiniastiat, parhaimmat aterimet ja kauneimmat kukkaset ehkä?

Voit olla ihan varma, että Italian parhaimmat pizzat eivät valmistu Milanon tai Venetsian kalleimmassa ravintolassa, vaikka he sen sinulle siellä valmistaisivat, vaan jossain Napolin pikkuravintolassa alle kympillä.

Eikä missään ole sanottu, että joku kallis kalaruoka, jossain superkalliissa ravintolassa yhtään sen parempi, kun jossain kreikkalaisessa perheravintolassa kympillä. Jos haluaa maksaa kaikkein teknisesti monimutkaisesta tms. se on ihan ok, mutta makua siihen ei kannata sotkea mukaan, eikä hinta/laatusuhdetta.

Hinta koostuu monista tekijöistä, ei pelkästään mausta.