Elämäsi merkittävimpiä ilon lähteitä?
Hieroja kysyi minulta, mitkä asiat tuovat iloa ja mistä nautin.
Pysähdyttävä kysymys, jota täytyy oikeasti alkaa miettiä. Suoritan ja olen vaan muita varten.
Siksi kysyn teiltäkin.
Kommentit (230)
Onnistuminen jossain asiassa antaa eniten iloa. Vaikka olisit muita varten, ja sinun ansiosta toinen onnistuu, niin eikö se anna iloa? Auttajasyndroomassa ainakin.
Kysymys on vaikea. Iloa tunnen harvemmin, onnellisuutta ja tyytyväisyyttä useammin. Mutta sitähän ei kysytty.
Talvella on vain kaupassa käynti ja netissä roikkuminen. Elämä alkaa vasta keväällä.
Aamukahvi ja aamulenkki säässä kuin säässä. Hyvä kirja ja hyvä sarja/elokuva. Ystävien kanssa vietetyt hetket. Kun näen, että lapseni ovat onnellisia/tyytyväisiä.
- sisko ja lemmikit
- yksinolo
- oma talo
- musiikki
- kannabis ja taikasienet satunnaisesti
- mukavat työkaverit
Lapset, työ, uusi miesystävä.
Hiljaiset hetket yksin, kynttilät pimeinä iltoina/kesäillat, mahdollisuudet edessä.
Kuu
Tähdet
Metsät
Folklore
Mieheni
Hyvä sänky, untuva tyyny ja -peitto, puhtaat petivaatteet.
Kauneus ja rakkaus.
Kuuran peittämät puut, auringon valo, hymyilevä ihminen, se että asuu maassa jossa on perusturva ja ei sotaa.
Noh; Toki kaksi lasta. Ovat ihan peruslapsia ilman mitään erityisyyksiä (diagnooseja tmv. joita lähipiirissä monilla on ja joiden vuoksi arki on haastavaa mm. raivareita koulussa, lääkityskokeiluita, tilanteita kotona jne. Meillä arki ja rutiinit jopa teinin kanssa aina sujujeet.). Ovat eläväisiä ja ihania, mutta ilman tukiverkkoja tuntuu, että turhan tauotonta on.
Siispä lisäksi ilon aiheita ovat:
- Piirtäminen ja käsillä tekeminen (oma juttu, jolla saa vetäydyttyä kotona omaan kuplaan hetkeksi)
- Yksinolo. Aivan mahtavaa. Kun joskus saa olla parikin tuntia yksin kotona. Iso ilo.
- Siivoaminen ja siisti koti; On aina rauhoittanut minua
- Silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) kokoontuminen tyttöjen iltaan kolmen ystävän kanssa, jotka kaikki asumme eri paikoissa.
- Liikkuminen ja hyvä ruoka.
- Kiva haastava työ, jossa sopiva työmäärä (vaihdoin burnoutin jälkeen pari vuotta sitten ja en ole katunut)
Ps: Huomasit varmaan, että parisuhde ei noussut listalle. Nimimerkki eroa tässä vakavasti pohdin :D
Elämässäni on paljon isoja asioita joista saan olla kiitollinen. Kuitenkin elämä on opettanut usean läheisen ihmisen kuoltua ja muiden isompien menetysten myötä, että onnea ei kannata rakentaa niiden isojen asioiden varaan. Ja varsinkaan omaa identiteettiään ei kannata rakentaa minkään sellaisen varaan, minkä voi menettää. Olen oppinut myös sen, että jos hehkutan liikaa jotain tiettyä asiaa, saatan menettää sen nopeammin kuin uskonkaan, ja siksi opettelen jalat maassa -elämistä: vaikka saisin yhtäkkiä 100 miljoonaa euroa tililleni, en hehkuttaisi asiaa liikaa enkä ajattelisi elämäni muuttuneen, koska muuten saattaisin vauhtisokeudessani tuhlata kaiken johonkin sellaiseen mistä alkaa kertyä velkaa, kunnes kaikki 100 miljoonaa euroa olisivat poissa ja jäljelle olisi jäänyt vain isot velat.
Tällä hetkellä olen kiitollinen perheestäni, terveydestäni, ystävistäni, työstäni ja harrastuksistani, tiedostaen kuitenkin että kaiken tämän voin menettää ihan koska tahansa. Onnea minulle tuovatkin sellaiset ihan pienet asiat kuten kävelylenkit kylmässä pakkasaamussa ja se kun näen tuntemattomienkin ihmisten hymyilevän tai nauravan. Ja oma identiteettini rakentuu siihen ajatusmalliin omasta itsestäni, että olen vähään tyytyväinen, pienistä asioista nauttiva ihminen, joka kuitenkin tiedostaa saaneensa elämältä paljon hyvää ja juuri siksi haluaa antaa sitä hyvää myös eteenpäin. En anna sitä kovin usein suurina tekoina, vaan ihan pieninä asioina, kuten kysymällä toisten kuulumisia ja sanomalla muille jotain positiivista.
Luonto, eläimet, värit, kauneus, tunnelmien aistiminen, maukas ruoka, liikuntasuoritukset, oman teinin hali, musiikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- sisko ja lemmikit
- yksinolo
- oma talo
- musiikki
- kannabis ja taikasienet satunnaisesti
- mukavat työkaverit
Mistä hankit ilopäihteet? Tekis mieli kokeilla...
Ihan klassisesti tunnen ihmisiä, jotka tuntevat ihmisiä.
Minä luulen, että ketjun vastaajat eivät vastaa itse kysymykseen.
Ilo on tunne, joka pulppuaa ja saa suupielet nousemaan ylöspäin ja silmät säkenöimään. Ilo on enemmän kuin pelkkää tyytyväisyyttä jonkin asian olemassa oloon. Ilo tuntuu joko siltä, että hymyilee itsekseen, tai se voi tuntua pakahduttavalta, tai se on sitä, kun nauraa niin, että mahaa sattuu. Ilo on kaikkien positiivisten tunteiden äärimmäinen tunne.
En aivan jaksa uskoa, että kaikki ylläolevat saavat aikaan tuon äärimmäisen reaktion. Toki tähdet tai mies voivat ilon nostaa ilon tietyissätilanteissa pintaan, mutta en millään jaksa uskoa, että niin tapahtuu joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Noh; Toki kaksi lasta. Ovat ihan peruslapsia ilman mitään erityisyyksiä (diagnooseja tmv. joita lähipiirissä monilla on ja joiden vuoksi arki on haastavaa mm. raivareita koulussa, lääkityskokeiluita, tilanteita kotona jne. Meillä arki ja rutiinit jopa teinin kanssa aina sujujeet.). Ovat eläväisiä ja ihania, mutta ilman tukiverkkoja tuntuu, että turhan tauotonta on.
Siispä lisäksi ilon aiheita ovat:
- Piirtäminen ja käsillä tekeminen (oma juttu, jolla saa vetäydyttyä kotona omaan kuplaan hetkeksi)
- Yksinolo. Aivan mahtavaa. Kun joskus saa olla parikin tuntia yksin kotona. Iso ilo.
- Siivoaminen ja siisti koti; On aina rauhoittanut minua
- Silloin tällöin (pari kertaa vuodessa) kokoontuminen tyttöjen iltaan kolmen ystävän kanssa, jotka kaikki asumme eri paikoissa.
- Liikkuminen ja hyvä ruoka.
- Kiva haastava työ, jossa sopiva työmäärä (vaihdoin burnoutin jälkeen pari vuotta sitten ja en ole katunut)
Ps: Huomasit varmaan, että parisuhde ei noussut listalle. Nimimerkki eroa tässä vakavasti pohdin :D
Mä en edes ajatellut, että olet parisuhteessa. Tekstin perusteella ajattelin, että nyt on kyseessä sinkkuäiti, jolla on elämä tasapainossa niin huolineen kuin iloineenkin.
Jos parisuhde ei nouse merkittävimpien ilonlähteiden listoille sille erolle kannattaa tehdä muutakin kuin vakavasti pohtia.
Perhe, ihanat lastenlapset, tuo oma "taistelupari" jo 27v ajalta, 2 taloamme ja niiden ihanat puutarhat. Ystävät ilman muuta!
Aikaiset kesäaamut ja uinti kaverin kanssa lähijärvellä, mustikkametsä tyttären kanssa. Pitkät päivälliset hyvässä seurassa
Vierailija kirjoitti:
Minä luulen, että ketjun vastaajat eivät vastaa itse kysymykseen.
Ilo on tunne, joka pulppuaa ja saa suupielet nousemaan ylöspäin ja silmät säkenöimään. Ilo on enemmän kuin pelkkää tyytyväisyyttä jonkin asian olemassa oloon. Ilo tuntuu joko siltä, että hymyilee itsekseen, tai se voi tuntua pakahduttavalta, tai se on sitä, kun nauraa niin, että mahaa sattuu. Ilo on kaikkien positiivisten tunteiden äärimmäinen tunne.
En aivan jaksa uskoa, että kaikki ylläolevat saavat aikaan tuon äärimmäisen reaktion. Toki tähdet tai mies voivat ilon nostaa ilon tietyissätilanteissa pintaan, mutta en millään jaksa uskoa, että niin tapahtuu joka päivä.
Ensinnäkin, et voi tietää millaista iloa kukakin kokee kertomiaan asioita kohtaan tai määritellä sitä kuinka joku ilmentää iloaan.
Toiseksi, ilon määritelmä ei ole läheskään noin jäykkä.
Ap:lle, sama.
Ilonaihe: nukkuminen.
Nukkuessa saa elää vain itselleen.
Seuraavana: kuolema
Kuollessa muita varten tekeminen loppuu.
Rakas kissani 🐈