Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi

Vierailija
04.01.2023 |

Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.

Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.

Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.

Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.

Kommentit (1717)

Vierailija
1421/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä kumma miten kaikenlaiset miehet haluavatkin lisääntyä ja saada perheen.

Halutaan joo, mutta sitten se perhe ei saisi maksaa mitään, lapsista ei saa tulla kustannuksia, eikä lapsista saa olla mitään haittaa miehen elämään. Jos lapset eivät ole ilmaisia, niin naiselle kuuluu kulut lapsista, koska ne ovat naisen juttu maksaa ja hoitaa. Yhdessä ne kyllä haluttiin, mutta yhtä kaikki.

Naisethan täällä rahasta ulisee, ap mukaanluettuna. Apnkin mies on vasta nyt apn siirryttyä opintovapaalle sanonut että asumiskulut puoliksi.

Perhe on yksikkö, yhteiset tulot ja menot. Sama elintaso kaikilla.

Jos toisella on rahaa 500€ ja toisella 3500€, yhteiset menot on 2500€, niin mites sä tän leivot *yhteiset tulot ja menot ja sama elintaso*-moodiin? Fakta nyt on se että se 500€ tienaava käyttää kaiken ja sille toiselle jää sit vähän rahaa.

Tuo ei ole parisuhde. Se on kämppissuhde.

Parisuhteessa tulot on 4000 ja menot 2500. Jos jotain jää yli se menee yhteiseen säästöön. Ja sitä sitten mietitään yhdessä mitä niillä säästöillä tehdään.

Mitähän aktuaalista? Mun rahat on mun rahat, mieheni rahat on hänen. Tietenkin. Jos me yhteinen matka suunnitellaan, se maksaa jolla sitä rahaa on sopivasti/enemmän, usein mies maksaa lennot ja minä hotellin. oksettava ajatuskin että mä vaatisin hänen rahansa yhteiseen käyttöön. Ja kyllä, lapsia on kolme.

Yhteisiä rahoja ja kaiken yhdessä suunnitelemista vaatii vain ne, joilla ei koskaan itsellä ole rahaa. Sit se alkaa näyttää normaalilta vaikka eihän se todellakaan ole.

Vierailija
1422/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne riittää jos puolitetaan

Ei mitenkään. Ap nostaa esiin sen miten hänelle ei jää omaa rahaa vaikka miehellekään jää juuri enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän menot menee puoliksi, pitää myös kotityöt ja lastenhoito hoitaa puoliksi.

Kirjoitit, että olet kotona lasten kanssa. Mitä se tarkoittaa? Jos lapsista menisi normaalisti päivähoitomaksuja, niin miehen tulojen perusteella olisitte ylimmässä maksuluokassa. Nekin pitää ottaa huomioon.

No kun tuota kolkkoa harakkaa ei huvita mennä töihin , haluaa loisia miehen rahoilla.

Vierailija
1424/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt ole kyse rahasta vaan sun miehellä on uus nuorempi nainen ja hän säästää jo eroa ja uutta naista varten rahojaan.

Jokatapauksessa mahdollisen avioeron tullessa varakkaampi maksaa köyhemmälle tasingot ja sitten on kuitenkin varat, omaisuus velat puoliksi.

Vierailija
1425/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen suomalainen mies. Ensin hommataan ne pari lasta ja sovitaan etukäteen että äiti hoitaa kotona. Lasten syntymän  jälkeen isukki voikin mielestään siirrellä maalitolppia miten haluaa koska nainen on pikkulasten kanssa kotona nalkissa eikä hänellä ole enää kuin huonoja vaihtoehtoja. 

Kuka enää ihmettelee että miksi syntyvyys on laskenut?

Ap, sun mies on halveksittava itsekäs nulikka joka on raukkamaisesti perunut sanansa. Jos mies haluaa kaiken puoliksi ottamatta huomioon puolison perheen perustamisen takia pienentyneitä tuloja niin sellainen asia kerrotaan sille puolisolle etukäteen eikä sitten vasta kun ne lapset on jo pullautettu, niin että nainen voi harkita onko järkevää edes  ruveta lapsentekoon. Jösses, jos mun mies olis tehnyt tuollaisen tempun niin oma isäni olisi ollut oven takana jyrynä että sinä stanan jolppi et kyllä tapa minun tytärtä ja lapsenlapsia nälkään. Isä oli vanhan kansan mies jolle perheestä huolehtiminen oli miehisen miehen kunnia-asia, eikä hän sietänyt tuollaisia kloppeja alkuunkaan.

Saat mun puolestani näyttää sille miehenvempulallesi tämän kirjoituksen. Tietää ainakin mitä muut hänestä ajattelee ja ehkä - siis ehkä - osaa edes vähän hävetä.

Vierailija
1426/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit tehdä saman kuin mies: ilmoitat, siis ILMOITAT etkä kysele, että sinä jätät omista tuloistasi omaan käyttöön saman verran kuin mies. Sitä voitte sitten neuvotella, tarkoittaako "saman verran" yhtä monta euroa vai yhtä suurta prosenttiosuutta tuloista.

Omalle äidilleni taisi käydä juuri noin, kun pikkuisesta eläkkeestään maksoi puolet kaikesta, ruokakuluistakin. Juomat mies osti itse, ja niitä oli paljon.

Mutta millä perusteella se nainen laskee oerheensä elatuksen oman rahan kautta kun sen miehen pitää laskea perheen kautta? Onko tässä nyt todella kyse siitä 200-300 eurosta? Eikö ole aika pikkumaista naiselta? Missä se äidin elatusvastuu on? Ja vielä pitäisi miehen kompensoida sitä että itse jää kotiin. Huh, onneksi en ole noin pimeä ja olemme lapsemme kasvattaneet ja elämämme eläneet onnellisina. Jos olisin hoitovapaallani miehelleni valittanut miten hän ei mulle anna palkkaa siitä että olen lasten kanssa, olisi hän pitänyt mua varmaan ihan sairaana.

No nyt olet lähinnä tyhmä, jos et tajua, miten paljon rahaa menetit hoitovapaalla, ja miten paljon mies säästi lastenhoitokuluissa. Mutta tottakai jos sinä haluat maksaa siitä, että mies saa käydä töissä, niin se on sinun oikeutesi.

Kai mä nyt tiedän paljonko hoitovapaalla menetin. Sehän se yksi mieti tä lapsia tehdessä ja kptiin jäädessä oli, haluanko rahaa vai perheen. Mieheni maksoi elämästämme siksi paljon enemmän palkastaan kuin hän olisi maksanut hoitokuluista. Oletko vähän yksinkertainen? Minä en todellakaan maksanut siitä että mies saa käydä töissä vaan siitä että sain olla kotona. Siitä se miehenikin maksoi. On kyllä todella kieroutunut ajatus että sut on pakitettu kotiin ja siksi saat kompensaatiota kun miehen ei tarvitse. Hulluja palsta täysi.

Pösilö. Sinä sanot, että mies maksoi enemmän. Eli kompensoi sinun tulonmenetyksesi, kuten pitää. Nyt puhuttiin siitä, että nainen maksaa 50/50 ja hoitaa lapset. Se on hyväksikäyttöä.

No jos voi maksaa 50/50, niin sit maksaa, tietenkin. Lasten hoitaminen on ihan oma valinta, suurin osa haluaa sen tehdä. Jos se on vastenmielistä tai kisa miehen kanssa, menee töihin.

Sen jälkeen kun lapset syntyvät, niiden hoitaminen ei ole oma valinta. Pieni vauva on pakko hoitaa kotona. Työpäivän ulkopuolinen osuus on pakko hoitaa. Sairas lapsi on pakko hoitaa kotona. Ja mies on yhtä lailla tästä vastuussa, koska oli ihan miehen oma valinta tehdä lapsia.

Työpäivän ulkopuolinen osuus niin, täällä rääytään siitä että sen miehen pitää maksaa palkkaa äidille siitä 8 tunnista ja sit hoitaa 8 tuntia oman työnsä päälle. Sairasta, todella sairasta.

Tyhmä. Ei. Vaan miehen pitää JOKO hoitaa lapsi 50/50 TAI kompensoida naiselle se ylimääräinen hoitotyö, jota tämä tekee. Eli joko kaikki 50/50 tai kaikki tekevät yhteiseen hyvään ja auttavat toinen toistaan. Saat valita. Mutta sitä et voi valta, että rahat 50/50 mutta nainen tekee silti 90/10 lastenhoitotyötä.

Mikä ylimääräinen hoitotyö? Se sun lapsen hoito on se sun työ, ei mikään ylimääräinen hoitotyö. Sit se on ylimääräinen hoitotyö, jos sä käyt 8h töissä ja sen lisäksi hoidat lapsia 8h. Tiedätkö mitä tarkoittaa ylimääräinen?

Jos rahat menee 50/50, myös hoito menee 50/50. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi tehdä miehelle ilmainen 8h hoitopäivä. Toki sen 50/50 hoidon voi tehdä myös niin, että perhevapaat puolitetaan. Miehet tietysti mielellään maksavat 50% perheen kuluista myös silloin, kun hoitavat lapset ja kodin.

Miten se äidin kotona olo nyt siis on miehelle tehtävää työtä? Jos sä et halua hoitaa vauvaa, älä hanki sellaista.

*Perustetaanko perhe?* *Joo, perustetaan!*

*Nyt kun meillä on tää vauva tässä niin mä voisin jäädä kotiin* *Ok, paljos sä haluat palkkaa?* *No jos mun pitää täällä 8h sun lasta hoitaa, niin sellanen pari tonnia kuussa olis kiva*

Hauska, mutta kun niillä on se vauva siinä niin miksi sitä pitäisi jäädä kotiin?

Mihin se vauva sitten laitetaan ensimmäiseksi 10 kuukaudeksi ennenkuin saa hoitopaikan..?

Et kai sä nyt uskonut tota yhtä päiväkodin johtaja tenttaa-kommentoijaa? Suomessa ei ole pakollista vanhempainvapaata.

Kunnalliseen päivähoitoon on ikärajat. Mitä pienempi vauva on, sitä työläämpää ja enemmän henkilökuntaa sitovaa se on. Toki lapselle voi palkata yksityisen hoitajan, jos vaimon kotonaolo ärsyttää. Hintaa sille tulee, mutta mitäpä suomalainen mies ei tekisi hankaloittaakseen vaimon ja lasten elämää.

Millä perusteella luulet että kunta voisi asettaa ikärajan?

Helsingin kaupungilla on ikäraja

Vierailija
1427/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovasti naiset haluavat tasa-arvoa, paitsi näissä raha-asioissa.

Vierailija
1428/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli vaan mieleen että miehellä on joku toinen ja haluaa salata mihin käyttää 1000-2000e/kk eikä laittaa rahoja sen takia yhteiselle tilille.

Vierailija
1429/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei nyt ole kyse rahasta vaan sun miehellä on uus nuorempi nainen ja hän säästää jo eroa ja uutta naista varten rahojaan.

Jokatapauksessa mahdollisen avioeron tullessa varakkaampi maksaa köyhemmälle tasingot ja sitten on kuitenkin varat, omaisuus velat puoliksi.

Avioehto estää tasingon. 

Vierailija
1430/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avioehto estää tasingon. 

Kyllä.

Minun piti se tuohon laittaa mutta en kerinnyt.

Vierailija
1431/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teidän menot menee puoliksi, pitää myös kotityöt ja lastenhoito hoitaa puoliksi.

Kirjoitit, että olet kotona lasten kanssa. Mitä se tarkoittaa? Jos lapsista menisi normaalisti päivähoitomaksuja, niin miehen tulojen perusteella olisitte ylimmässä maksuluokassa. Nekin pitää ottaa huomioon.

No kun tuota kolkkoa harakkaa ei huvita mennä töihin , haluaa loisia miehen rahoilla.

Eli lapsia ei sitten voi tähän maailmaan tehdä. Ei ainakaan perheenä niin, että mies on mukana. Tätäkö haluatte?

Vierailija
1432/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla siis olettamus, että naiset aina pienituloisempia?

Vierailija
1433/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen omaan ei ole tasa-arvoa, että nainen on vastuussa yksin lapsista aiheutuvista rahallisista kustannuksista. Nythän on kyseessä siitä ajasta, kun lapset ovat kotihoidettavia. Normaali arki, kun molemmat tienaavat on eri asia.

Vierailija
1434/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No valitettavasti raskaus, synnytys ja vauvan imetys ekat kuukaudet ovat asioita joita nyt ei vaan voi tasa-arvoisesti jakaa, ja ne myös estävät naisen osallistumisen ansiotyöhön ainakin joksikin aikaa. Jos mies siis haluaa naisen kantavan, synnyttävän ja hoitavan alulle laittamansa vauvan niin nimenomaan tasa-arvon nimessä miehen puolestaan sinä aikana tulisi huolehtia siitä että äidillä ja lapsella on kaikki hyvin eikä tarvitse stressata rahasta. Nainenhan on jo ottanut kontolleen kaikki muut lapsentekoon liittyvät riskit ja ansionmenetykset.

No tosimiehet näin tekevätkin, mutta on paljon noita jotka ovat miehiä vain nimellisesti. Kuten vauvapalstalla notkuvat "miehet". 

Vierailija
1435/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä opiskelisin ja hoitaisin lapsia kotona ja mies alkaisi temppuilla rahan kanssa niin enää en nielisi tuota, nuorempana kyllä.

Tekisin niin, että kun mies tulee töistä niin kävelisin ulos ovesta ja olisin muutaman päivän poissa. Hän voisi kokeilla miten pärjää OMIEN lapsiensa kanssa keskenään.

Sillä aikaa miettisin, että millaista elämää haluan elää. Ja tulisin sitten ehkä takaisin uusien ajatusten kanssa.

Vierailija
1436/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lapsia ei sitten voi tähän maailmaan tehdä. Ei ainakaan perheenä niin, että mies on mukana. Tätäkö haluatte?

Suurin osa miehistä on laskutaitoisia, ja ymmärtävät, että nainen on se, joka ottaa tässä järjestelyssä taloudellisesti takkiinsa, ja tulevat mielellään vastaan, koska haluavat lapsia. Muiden kanssa nyt ei kannata aikaansa viettää lainkaan.

Vierailija
1437/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies kotiin ja nainen töihin. Kas, ongelma on ratkaistu.

Vierailija
1438/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tapauksessa akka pihalle tai töihin loisimasta ja lapsilisät puoliksi.

Vierailija
1439/1717 |
06.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tapauksessa akka pihalle tai töihin loisimasta ja lapsilisät puoliksi.

Nythän mies käyttää lapsilisät itseensä, joten puolittaminen on hyvä juttu. Saa lapsetkin joskus vaatteita.

Vierailija
1440/1717 |
07.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä kumma miten kaikenlaiset miehet haluavatkin lisääntyä ja saada perheen.

Halutaan joo, mutta sitten se perhe ei saisi maksaa mitään, lapsista ei saa tulla kustannuksia, eikä lapsista saa olla mitään haittaa miehen elämään. Jos lapset eivät ole ilmaisia, niin naiselle kuuluu kulut lapsista, koska ne ovat naisen juttu maksaa ja hoitaa. Yhdessä ne kyllä haluttiin, mutta yhtä kaikki.

Naisethan täällä rahasta ulisee, ap mukaanluettuna. Apnkin mies on vasta nyt apn siirryttyä opintovapaalle sanonut että asumiskulut puoliksi.

Perhe on yksikkö, yhteiset tulot ja menot. Sama elintaso kaikilla.

Jos toisella on rahaa 500€ ja toisella 3500€, yhteiset menot on 2500€, niin mites sä tän leivot *yhteiset tulot ja menot ja sama elintaso*-moodiin? Fakta nyt on se että se 500€ tienaava käyttää kaiken ja sille toiselle jää sit vähän rahaa.

Tuo ei ole parisuhde. Se on kämppissuhde.

Parisuhteessa tulot on 4000 ja menot 2500. Jos jotain jää yli se menee yhteiseen säästöön. Ja sitä sitten mietitään yhdessä mitä niillä säästöillä tehdään.

Mitähän aktuaalista? Mun rahat on mun rahat, mieheni rahat on hänen. Tietenkin. Jos me yhteinen matka suunnitellaan, se maksaa jolla sitä rahaa on sopivasti/enemmän, usein mies maksaa lennot ja minä hotellin. oksettava ajatuskin että mä vaatisin hänen rahansa yhteiseen käyttöön. Ja kyllä, lapsia on kolme.

Yhteisiä rahoja ja kaiken yhdessä suunnitelemista vaatii vain ne, joilla ei koskaan itsellä ole rahaa. Sit se alkaa näyttää normaalilta vaikka eihän se todellakaan ole.

Juuri näin. En tajua miten kukaan voi plla niin surkea taloutensa hoidossa että aina on tilillä nolla euroa ja sit se 500€ kun tuki tulee. Apkin on ollut töissä ennen lapsia, sen jälkeen ottanut tililleen summan x tuistaan ja nyt sit tili menee nolliin joka kuu, jos osallistuu asumiskuluihin?

Vaikka mulla olisi omaa rahaa se nolla, ei tulisi mieleenkään pakottaa puolisoa laittamaan rahansa yhteiseen hyvään vain siksi että ollaan perhe. Ihan kuin ei oltais perhe kun ei kyttäillä toistemme rahoja ja käytetä valtaa toista kohtaan. Pikemminkin päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi