Mies ilmoitti että yhteiseen käyttöön rahat täytyisi laittaa tästä lähtien puoliksi
Tähän mennessä kaikki tulot on mennyt samalle tilille ja kummallekin on siirretty sieltä omalle säästötilille. Tämä tuntui helpolta ratkaisulta silloin kun parisuhde sujui hyvin ja yhdessä tähän päädyttiin että minun ollessani hoitovapaalla on helppo maksaa yhteiset menot kun on kaikki samassa.
Olen nyt opintovapaalla ja kotona lasten kanssa. Saan tukea noin 1300e. Miehen nettopalkka, ja lapsilisät ym jotka hän on hakenut, ovat yhteensä noin 4000e. Ja nyt sanoi että haluaa että yhteiset kulut (lainat, ruoka, vakuutukset yms) pitäisi alkaa laittaa yhteiselle tilille puoliksi ja loput omaan käyttöön. Ehdotin että prosenttiosuus tuloista olisi reilumpaa mutta se ei käy, hän ei suostu siihen ja jos ei ehdotuksensa kelpaa niin hän ei laita yhtään rahaa yhteisiin juttuihin.
Niin mitä nyt sitten teen? Pelkkä laina on 1500e/kk ja siihen kaikki muu. Käytännössä koko mun tuloni uppoaa siihen ja miehelle jää omaan käyttöön sitten 2700 omiin juttuihin. Ei tunnu ihan reilulta mutta mitä voin tehdä? Elää säästöillä mutta ei sekään tunnu reilulta.
Ja kyse ei ole siitä että tuhlaisin holtittomasti rahoja itseeni. Säännölliset omat menoni on harrastus 40e/kk ja kosmetologi 60e/joka toinen kk. On kuukausia kun en osta mitään muuta, olen aika pihi. Niin ja töissä ollessani nettoni on noin 2500e ja valmistuttuani palkkani nousee.
Kommentit (1717)
Vaihtakaa! Mies kotiin hoitamaan lapsia kodinhoidontuella.
No siinä kohtaa kun ap valmistuu, niin ero koittaa. Onnea tulevalle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjän syrjäseuduilla mies joutuu luovuttamaan koko palkkansa vaimon käyttöön. Vaimo on perheen kirjanpitäjä, joka hoitaa perheen laskut ja mies on johtaja.
Tuota tehdään muuallakin, silloin, kun vaimo ei luota miehensä taloudenpitoon eikä oikeudenmukaisuuteen. Ja jos vaimo jaksaa holhota aikuista miestä, eikä miehellä ole mitään käsitystä rahan arvosta eikä elämän realiteeteista.
Näin tehdään meilläkin. Syy: tulomme ovat niin pienet, että tarkalla taloudella juuri ja juuri riittävät välttämättömään. Jos raha jää miehelle, hän unohtaa mitä laskuja pitää maksaa ja raha häviää taivaan tuuliin. Itse huolehdin, että laskuihin rahat riittää ja loput tulee käyttöön tasaisesti, kunnes on seuraava rahapäivä. Siirrän siis käyttörahan takaisin miehelleni pienissä erissä, hän hoitaa mm kauppareissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit tehdä saman kuin mies: ilmoitat, siis ILMOITAT etkä kysele, että sinä jätät omista tuloistasi omaan käyttöön saman verran kuin mies. Sitä voitte sitten neuvotella, tarkoittaako "saman verran" yhtä monta euroa vai yhtä suurta prosenttiosuutta tuloista.
Omalle äidilleni taisi käydä juuri noin, kun pikkuisesta eläkkeestään maksoi puolet kaikesta, ruokakuluistakin. Juomat mies osti itse, ja niitä oli paljon.
Mutta millä perusteella se nainen laskee oerheensä elatuksen oman rahan kautta kun sen miehen pitää laskea perheen kautta? Onko tässä nyt todella kyse siitä 200-300 eurosta? Eikö ole aika pikkumaista naiselta? Missä se äidin elatusvastuu on? Ja vielä pitäisi miehen kompensoida sitä että itse jää kotiin. Huh, onneksi en ole noin pimeä ja olemme lapsemme kasvattaneet ja elämämme eläneet onnellisina. Jos olisin hoitovapaallani miehelleni valittanut miten hän ei mulle anna palkkaa siitä että olen lasten kanssa, olisi hän pitänyt mua varmaan ihan sairaana.
No nyt olet lähinnä tyhmä, jos et tajua, miten paljon rahaa menetit hoitovapaalla, ja miten paljon mies säästi lastenhoitokuluissa. Mutta tottakai jos sinä haluat maksaa siitä, että mies saa käydä töissä, niin se on sinun oikeutesi.
Kai mä nyt tiedän paljonko hoitovapaalla menetin. Sehän se yksi mieti tä lapsia tehdessä ja kptiin jäädessä oli, haluanko rahaa vai perheen. Mieheni maksoi elämästämme siksi paljon enemmän palkastaan kuin hän olisi maksanut hoitokuluista. Oletko vähän yksinkertainen? Minä en todellakaan maksanut siitä että mies saa käydä töissä vaan siitä että sain olla kotona. Siitä se miehenikin maksoi. On kyllä todella kieroutunut ajatus että sut on pakitettu kotiin ja siksi saat kompensaatiota kun miehen ei tarvitse. Hulluja palsta täysi.
Pösilö. Sinä sanot, että mies maksoi enemmän. Eli kompensoi sinun tulonmenetyksesi, kuten pitää. Nyt puhuttiin siitä, että nainen maksaa 50/50 ja hoitaa lapset. Se on hyväksikäyttöä.
No jos voi maksaa 50/50, niin sit maksaa, tietenkin. Lasten hoitaminen on ihan oma valinta, suurin osa haluaa sen tehdä. Jos se on vastenmielistä tai kisa miehen kanssa, menee töihin.
Sen jälkeen kun lapset syntyvät, niiden hoitaminen ei ole oma valinta. Pieni vauva on pakko hoitaa kotona. Työpäivän ulkopuolinen osuus on pakko hoitaa. Sairas lapsi on pakko hoitaa kotona. Ja mies on yhtä lailla tästä vastuussa, koska oli ihan miehen oma valinta tehdä lapsia.
Työpäivän ulkopuolinen osuus niin, täällä rääytään siitä että sen miehen pitää maksaa palkkaa äidille siitä 8 tunnista ja sit hoitaa 8 tuntia oman työnsä päälle. Sairasta, todella sairasta.
Tyhmä. Ei. Vaan miehen pitää JOKO hoitaa lapsi 50/50 TAI kompensoida naiselle se ylimääräinen hoitotyö, jota tämä tekee. Eli joko kaikki 50/50 tai kaikki tekevät yhteiseen hyvään ja auttavat toinen toistaan. Saat valita. Mutta sitä et voi valta, että rahat 50/50 mutta nainen tekee silti 90/10 lastenhoitotyötä.
Mikä ylimääräinen hoitotyö? Se sun lapsen hoito on se sun työ, ei mikään ylimääräinen hoitotyö. Sit se on ylimääräinen hoitotyö, jos sä käyt 8h töissä ja sen lisäksi hoidat lapsia 8h. Tiedätkö mitä tarkoittaa ylimääräinen?
Jos rahat menee 50/50, myös hoito menee 50/50. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi tehdä miehelle ilmainen 8h hoitopäivä. Toki sen 50/50 hoidon voi tehdä myös niin, että perhevapaat puolitetaan. Miehet tietysti mielellään maksavat 50% perheen kuluista myös silloin, kun hoitavat lapset ja kodin.
Miten ne rahat voisivat mennä 50/50, jos naisen tulot on 30/70?
Siten että isotuloisempi pitää ylimääräiset itsellään. Tietysti.
Sille toiselleko ne pitäisi antaa? Miksi? Jos maksaa kuluista 70%, sekö ei riitä?
Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko?
Miesvihamies saisi tulla liputtamaan kommenttejasi, olet täällä tekemässä isoa vahinkoa mieskuvalle. Ei ne oikeesti ihan noin tyhmiä ole kuin sinä annat ymmärtää.
Meillä yhteinen ns kotitatalous tili josta maksetaan ruoka ostokset yms.
Normaalisti laitan 40% kuukauden tarpeestamme sinne tilille ja mieheni 60%. Koska mieheni tienaa reilusti enemmän kuin minä ja syö myös enemmän. Kun jäin työttömäksi mieheni olisi maksanut kaiken jos se olisi minulle sopinut. Tietenkin tältä tililtä maksetaan myös lapsen tarpeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit tehdä saman kuin mies: ilmoitat, siis ILMOITAT etkä kysele, että sinä jätät omista tuloistasi omaan käyttöön saman verran kuin mies. Sitä voitte sitten neuvotella, tarkoittaako "saman verran" yhtä monta euroa vai yhtä suurta prosenttiosuutta tuloista.
Omalle äidilleni taisi käydä juuri noin, kun pikkuisesta eläkkeestään maksoi puolet kaikesta, ruokakuluistakin. Juomat mies osti itse, ja niitä oli paljon.
Mutta millä perusteella se nainen laskee oerheensä elatuksen oman rahan kautta kun sen miehen pitää laskea perheen kautta? Onko tässä nyt todella kyse siitä 200-300 eurosta? Eikö ole aika pikkumaista naiselta? Missä se äidin elatusvastuu on? Ja vielä pitäisi miehen kompensoida sitä että itse jää kotiin. Huh, onneksi en ole noin pimeä ja olemme lapsemme kasvattaneet ja elämämme eläneet onnellisina. Jos olisin hoitovapaallani miehelleni valittanut miten hän ei mulle anna palkkaa siitä että olen lasten kanssa, olisi hän pitänyt mua varmaan ihan sairaana.
No nyt olet lähinnä tyhmä, jos et tajua, miten paljon rahaa menetit hoitovapaalla, ja miten paljon mies säästi lastenhoitokuluissa. Mutta tottakai jos sinä haluat maksaa siitä, että mies saa käydä töissä, niin se on sinun oikeutesi.
Kai mä nyt tiedän paljonko hoitovapaalla menetin. Sehän se yksi mieti tä lapsia tehdessä ja kptiin jäädessä oli, haluanko rahaa vai perheen. Mieheni maksoi elämästämme siksi paljon enemmän palkastaan kuin hän olisi maksanut hoitokuluista. Oletko vähän yksinkertainen? Minä en todellakaan maksanut siitä että mies saa käydä töissä vaan siitä että sain olla kotona. Siitä se miehenikin maksoi. On kyllä todella kieroutunut ajatus että sut on pakitettu kotiin ja siksi saat kompensaatiota kun miehen ei tarvitse. Hulluja palsta täysi.
Pösilö. Sinä sanot, että mies maksoi enemmän. Eli kompensoi sinun tulonmenetyksesi, kuten pitää. Nyt puhuttiin siitä, että nainen maksaa 50/50 ja hoitaa lapset. Se on hyväksikäyttöä.
No jos voi maksaa 50/50, niin sit maksaa, tietenkin. Lasten hoitaminen on ihan oma valinta, suurin osa haluaa sen tehdä. Jos se on vastenmielistä tai kisa miehen kanssa, menee töihin.
Sen jälkeen kun lapset syntyvät, niiden hoitaminen ei ole oma valinta. Pieni vauva on pakko hoitaa kotona. Työpäivän ulkopuolinen osuus on pakko hoitaa. Sairas lapsi on pakko hoitaa kotona. Ja mies on yhtä lailla tästä vastuussa, koska oli ihan miehen oma valinta tehdä lapsia.
Työpäivän ulkopuolinen osuus niin, täällä rääytään siitä että sen miehen pitää maksaa palkkaa äidille siitä 8 tunnista ja sit hoitaa 8 tuntia oman työnsä päälle. Sairasta, todella sairasta.
Tyhmä. Ei. Vaan miehen pitää JOKO hoitaa lapsi 50/50 TAI kompensoida naiselle se ylimääräinen hoitotyö, jota tämä tekee. Eli joko kaikki 50/50 tai kaikki tekevät yhteiseen hyvään ja auttavat toinen toistaan. Saat valita. Mutta sitä et voi valta, että rahat 50/50 mutta nainen tekee silti 90/10 lastenhoitotyötä.
Mikä ylimääräinen hoitotyö? Se sun lapsen hoito on se sun työ, ei mikään ylimääräinen hoitotyö. Sit se on ylimääräinen hoitotyö, jos sä käyt 8h töissä ja sen lisäksi hoidat lapsia 8h. Tiedätkö mitä tarkoittaa ylimääräinen?
Jos rahat menee 50/50, myös hoito menee 50/50. Ei ole muuta vaihtoehtoa. Ei ole mitään syytä, miksi naisen pitäisi tehdä miehelle ilmainen 8h hoitopäivä. Toki sen 50/50 hoidon voi tehdä myös niin, että perhevapaat puolitetaan. Miehet tietysti mielellään maksavat 50% perheen kuluista myös silloin, kun hoitavat lapset ja kodin.
Miten ne rahat voisivat mennä 50/50, jos naisen tulot on 30/70?
Siten että isotuloisempi pitää ylimääräiset itsellään. Tietysti.
Sille toiselleko ne pitäisi antaa? Miksi? Jos maksaa kuluista 70%, sekö ei riitä?
Oletko oikeasti noin tyhmä vai trollaatko?
Miesvihamies saisi tulla liputtamaan kommenttejasi, olet täällä tekemässä isoa vahinkoa mieskuvalle. Ei ne oikeesti ihan noin tyhmiä ole kuin sinä annat ymmärtää.
Jos ihan vastaat kysymykseen vaan. Naisethan täällä tyhmyytensä näyttää kun eivät osaa perustella mitään vaatimuksiaan saati lukea.
Vierailija kirjoitti:
No siinä kohtaa kun ap valmistuu, niin ero koittaa. Onnea tulevalle!
Miksi odottaa? Aphan tienaa 1300€, kyllä sillä iysensä elättää.
Tämän ketjun perusteella olen hyvin iloinen, että naiset alkavat ajatella enemmän itseään ja syntyvyys laskee. Ihan hirveitä kommentteja täältä saa lukea. Se on myös hyvä asia, että naisille annetaan hedelmöityshoitoja ilman parisuhdetta, niin lapsen saa halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä netto alle 2000€, miehellä päälle 4000€, en ole vaatimassa itselleni miehen palkasta 1000€ itselleni.
Sovittaisiin jokut summat mitkä laitetaan yhteiselle käyttötilille. Nytkin kumpikin laittaa saman summan.
Onko tuo sinun 2000 euroa sinun vanhempainrahan suuruus? Sinulla on ihan hyvä palkka eikä teillä taida asuntolainaakaan olla iso. Jääkö miehesi vuorostaan lapsen kanssa kotiin vai laitatteko lapsen hoitoon heti kun vanhempainrahakausi päättyy? Miten olette sopineet poissaolot töistä lapsen takia, entä hoitoon viemiset ja hakemiset?
Anna kun arvaan: sinä teet kaikki kotityöt?
Alappa kuule laskuttamaan kotitöistä 15h/alkava tunti ja vähennä se osuudestasi.
Hei, kyllä se on tai tili ja molemmilla vapaa käyttöoikeus👍🏻
Mun mielestä tuo 1300€ ei kyllä ole teidän menoilla ihan kauhean paljon. Mikä olisi se summa millä sä osallistuisit perheen menoihin mielummin? 700€?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo 1300€ ei kyllä ole teidän menoilla ihan kauhean paljon. Mikä olisi se summa millä sä osallistuisit perheen menoihin mielummin? 700€?
Se 1300 euroa on tismalleen sama summa, mitä ap saa rahaa. Hän joutuisi laittamaan kaikki tulonsa eikä hänelle itselleen jäisi euroakaan omiin menoihin. Millä rahalla hän ostaa hygieniatarvikkeet, ruinaa niihin mieheltä rahaa vai?
Vanhempainrahakausi loppuu useimpien vanhempien kohdalla, kun lapsi on hiukan päälle 10 kuukautta vanha. Tuohon päälle useimmat vanhemmat käyttävät omat kertyneet vuosilomansa, päiväkotiin ei juurikaan tule alle 11 kk vanhoja vauvoja tänä päivänä. Ei ainakaan Helsingin kantakaupungissa ja Itä-Helsingissä, joissa olen viime aikoina työskennellyt päiväkodeissa. 9,5 kk vanha vauva tuotiin hoitoon kerran, kun alaikäinen totaaliyksinhuoltajaäiti halusi palata opiskelemaan ammattikouluun. Vanhempainrahakausi loppuu aikaisemmin, jos äiti on hakenut aikaistettua äitiyslomalle jäämistä. Jos meidän päiväkotiin yritetään tuoda 9 kk vanha vauva, päiväkodin johtaja kysyy vanhemmalta paperia aikaistetusta äitiyslomasta/vanhempainvapaasta. Mikäli toiselta vanhemmalta on käyttämättä vanhempainvapaata ja lapsi halutaan tuoda päiväkotiin, päädytään istumaan yhdessä johtajan huoneeseen ja käymään läpi vanhempainrahakauden loppumista ja päivähoidon aloitusta.
Toinen asia on kulujen jakaminen lapsen ollessa 3kk-10kk. Et maininnut viestissäsi, miten lapsen vieminen hoitoon heti vanhempainrahakauden jälkeen tekisi 50/50 jaon ongelmattomaksi lapsen ollessa 3kk-10kk.
What? Ihan jokaiseen päiväkotiin. Vanhempainvapaa loppuu kun lapsi on 9-10kk ja sillon ne äidit kuule palaa töihin. Useampi palaa kuin jää hoitovapaalle. Etkö sä tämmöstäkään asiaa tiennyt?
Siis tähän kommenttiin vastaus.
Vanhempainrahakausi loppuu useimpien vanhempien kohdalla, kun lapsi on hiukan päälle 10 kuukautta vanha. Tuohon päälle useimmat vanhemmat käyttävät omat kertyneet vuosilomansa, päiväkotiin ei juurikaan tule alle 11 kk vanhoja vauvoja tänä päivänä. Ei ainakaan Helsingin kantakaupungissa ja Itä-Helsingissä, joissa olen viime aikoina työskennellyt päiväkodeissa. Vuoden ikäisiä tuodaan hoitoon paljon, ja 11 kk vanhoja aika usein. 9,5 kk vanha vauva tuotiin hoitoon kerran, kun alaikäinen totaaliyksinhuoltajaäiti halusi palata opiskelemaan ammattikouluun. Vanhempainrahakausi loppuu aikaisemmin, jos äiti on hakenut aikaistettua äitiyslomalle jäämistä. Jos meidän päiväkotiin yritetään tuoda 9 kk vanha vauva, päiväkodin johtaja kysyy vanhemmalta paperia aikaistetusta äitiyslomasta/vanhempainvapaasta. Mikäli toiselta vanhemmalta on käyttämättä vanhempainvapaata ja lapsi halutaan tuoda päiväkotiin, päädytään istumaan yhdessä johtajan huoneeseen ja käymään läpi vanhempainrahakauden loppumista ja päivähoidon aloitusta.
Toinen asia on kulujen jakaminen lapsen ollessa 3kk-10kk. Et maininnut viestissäsi, miten lapsen vieminen hoitoon heti vanhempainrahakauden jälkeen tekisi 50/50 jaon ongelmattomaksi lapsen ollessa 3kk-10kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se 1300 euroa on tismalleen sama summa, mitä ap saa rahaa. Hän joutuisi laittamaan kaikki tulonsa eikä hänelle itselleen jäisi euroakaan omiin menoihin. Millä rahalla hän ostaa hygieniatarvikkeet, ruinaa niihin mieheltä rahaa vai?
Öö? Miehensä rahoilla kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
What? Ihan jokaiseen päiväkotiin. Vanhempainvapaa loppuu kun lapsi on 9-10kk ja sillon ne äidit kuule palaa töihin. Useampi palaa kuin jää hoitovapaalle. Etkö sä tämmöstäkään asiaa tiennyt?
Siis tähän kommenttiin vastaus.
Vanhempainrahakausi loppuu useimpien vanhempien kohdalla, kun lapsi on hiukan päälle 10 kuukautta vanha. Tuohon päälle useimmat vanhemmat käyttävät omat kertyneet vuosilomansa, päiväkotiin ei juurikaan tule alle 11 kk vanhoja vauvoja tänä päivänä. Ei ainakaan Helsingin kantakaupungissa ja Itä-Helsingissä, joissa olen viime aikoina työskennellyt päiväkodeissa. Vuoden ikäisiä tuodaan hoitoon paljon, ja 11 kk vanhoja aika usein. 9,5 kk vanha vauva tuotiin hoitoon kerran, kun alaikäinen totaaliyksinhuoltajaäiti halusi palata opiskelemaan ammattikouluun. Vanhempainrahakausi loppuu aikaisemmin, jos äiti on hakenut aikaistettua äitiyslomalle jäämistä. Jos meidän päiväkotiin yritetään tuoda 9 kk vanha vauva, päiväkodin johtaja kysyy vanhemmalta paperia aikaistetusta äitiyslomasta/vanhempainvapaasta. Mikäli toiselta vanhemmalta on käyttämättä vanhempainvapaata ja lapsi halutaan tuoda päiväkotiin, päädytään istumaan yhdessä johtajan huoneeseen ja käymään läpi vanhempainrahakauden loppumista ja päivähoidon aloitusta.
Se että moni pitää lomaa sen kuukauden, ei tarkoita sitä etteikö 9-10kk vauva voisi mennä päiväkotiin, höhlä. Moni menee eikä päiväkodin johtajalla ole mitään sanomista asiaan. Mikäli johtaja istuttaa tällaisen vanhemman keskustelemaan, hänestä tulee tehdä valitus.
Ja kulujen jakaminen ei liity mitenkään tähän asiaan.
Hei, nautitteko oikeasti pikku-lapsi ajasta? Vai mietittekö koko ajan ..minä minä kunhan vaan saan kaikki edut.
Se on halpaa kun rahalla saa, niitä tärkeimpiä asioita ei saa edes rahalla.