HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Nää samat miehet voi olla hyvinkin ohjat käsissä esim. työelämässä, kun taas naisensa voi olla enemmänkin sellaista nöyrää sorttia. Sanomattakin selvää, että se mies saisi kyllä aivan varmasti hoidettua osuutensa kotitöistä, jos ottaisi asiakakseen, ja se vaimo ei sitä mitenkään estäisi. Kyllä se on vain laiskuutta ja sitä, että haluaa hyötyä siitä kotiorjasta, jonka on saanut samaan huusholliin jallitettua.
Siis jos mies vaikka ostaa lapselle jotain, ja nainen valittaa, että tämä on vääränlainen, niin mies välittömästi uhriutuu ja toteaa, ettei koskaan enää voi ostaa lapselle mitään, vaan naisen on tehtävä tästä lähtien kaikki hankinnat. Vastaavasti, vaikka mies kuinka valittaa jostain naisen hankkimasta lapsen asiasta (esim. meillä valitti juuri yksistä hanskoista, jotka on kuulema vaikea pukea, vaikka minun mielestäni ei ole), niin ei naisen tulisi mieleenkään lopettaa tekemästä hankintoja lapselle, vaan tuntevat olevansa vastuussa lapsen hankinnoista jatkossakin kritiikistä huolimatta. Eli miehet tekee noin ihan vain pahuuttaan ja laiskuuttaan. Vätyksiä ovat.
Ja siis tietysti on myös miehiä, ketkä kritiikistä huolimatta tuntee vastuunsa, mutta taitavat olla vähemmistö.
Minä en ymmärrä miksi pitää aina valittaa. Aina ei asiat mene putkeen mutta ne eivät siitä parane että asioista toiselle kovaäänisesti valittaa. Näissä perheissä tuntuu muutenkin olevan pulaa siitä toisen kunnioituksesta puolin ja toisin.
Monesti on meilläkin mies tehnyt jotain eri lailla kuin olisin itse tehnyt mutta olen huomannut että paljon parempi on kuin vain toteaa asian eikä sano siitä sen kummemmin mitään. Jos kokee asian kovin tärkeäksi niin tekee sitten itse uudestaan mutta suurimmalla osalla kertoja se kuitenkin lopulta on ihan riittävän hyvää.
Muutenkin elämässä saa paljon enemmän aikaan kehumalla kuin haukkumalla.
Huono kirjoitus kaikin puolin, mutta ehkä on tosiaan parodiaa. Meillä lähdetään siitä, että miehellekin pitää laittaa puolesta vaatteet, herätykset, aamupalat. Muuten ollaan myöhässä ja syy on tietysti minun! Anna siinä tilaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää samat miehet voi olla hyvinkin ohjat käsissä esim. työelämässä, kun taas naisensa voi olla enemmänkin sellaista nöyrää sorttia. Sanomattakin selvää, että se mies saisi kyllä aivan varmasti hoidettua osuutensa kotitöistä, jos ottaisi asiakakseen, ja se vaimo ei sitä mitenkään estäisi. Kyllä se on vain laiskuutta ja sitä, että haluaa hyötyä siitä kotiorjasta, jonka on saanut samaan huusholliin jallitettua.
Siis jos mies vaikka ostaa lapselle jotain, ja nainen valittaa, että tämä on vääränlainen, niin mies välittömästi uhriutuu ja toteaa, ettei koskaan enää voi ostaa lapselle mitään, vaan naisen on tehtävä tästä lähtien kaikki hankinnat. Vastaavasti, vaikka mies kuinka valittaa jostain naisen hankkimasta lapsen asiasta (esim. meillä valitti juuri yksistä hanskoista, jotka on kuulema vaikea pukea, vaikka minun mielestäni ei ole), niin ei naisen tulisi mieleenkään lopettaa tekemästä hankintoja lapselle, vaan tuntevat olevansa vastuussa lapsen hankinnoista jatkossakin kritiikistä huolimatta. Eli miehet tekee noin ihan vain pahuuttaan ja laiskuuttaan. Vätyksiä ovat.
Ja siis tietysti on myös miehiä, ketkä kritiikistä huolimatta tuntee vastuunsa, mutta taitavat olla vähemmistö.
Minä en ymmärrä miksi pitää aina valittaa. Aina ei asiat mene putkeen mutta ne eivät siitä parane että asioista toiselle kovaäänisesti valittaa. Näissä perheissä tuntuu muutenkin olevan pulaa siitä toisen kunnioituksesta puolin ja toisin.
Monesti on meilläkin mies tehnyt jotain eri lailla kuin olisin itse tehnyt mutta olen huomannut että paljon parempi on kuin vain toteaa asian eikä sano siitä sen kummemmin mitään. Jos kokee asian kovin tärkeäksi niin tekee sitten itse uudestaan mutta suurimmalla osalla kertoja se kuitenkin lopulta on ihan riittävän hyvää.
Jos piti vaikka ostaa talvikengät ja toi välikausikengät, niin pakko kai siitä on sanoa, että eihän se lapsi noilla pärjää pakkasilla?! Mutta jos miehelle sanoo, niin mies heittää välittömästi hanskat tiskiin ja toteaa, että teeppä kuule itse. Mies saa kuitenkin rajattomasti valittaa kaikista naisen tekemistä hankinnoista (nämä hanskat on huonot, ei näitä saa puettua jäkäjäkäjäkä), mutta ei se nainen siltikään lopeta tekemästä hankintoja lapselle. Miehet tekee tuota ihan tahallaan, koska haluavat siirtää vastuun naiselle, koska ovat vastuuttomia ja laiskoja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina akatkin on käskemässä naisia? Väitätte että nainen on yksinvaltias, vaikka mies saa aina nimensä jatkumaan pelkästään nimensä perusteella. Tämän takia tyttöjä abortoidaan ja syrjitään perheissä, ja silti yhteiskunnan varoilla kustannetaan tämä lasten oikeuksien SAIRAS alasajo. On se isukin nimi tärkeämpi kuin vauvan turvallisuus ja arvo!
Kuka kirjoittaja on käskemään perheitä? On tasan vapaa valinta, että nainen saa päättää asioita. Miksi miehen valta, miehen sukunimi, poikien suosiminen, Kiinan tyttöjen abortit on VAPAA VALINTAHHHHH, mutta heti kun valinta suosii naista, tullaan kertomaan että se on väärin? :D
Väitättekö vielä että kaiken saa valita? :D Ettepä te naisen valtaa anna valita. Jos kerron että miesten on aika lopettaa yksinvaltiaan lailla annettavat nimet niin johan tullaan kiljumaan miten valinta on vapaa, vaikka se on ollut pidempään pakko kuin vapaus SUomessakin.
Kovin on valikoivaa vapaus heterosuhteissa. :D
Ihan sivusta, mutta sun ehkä kannattaisi nyt keskittyä siihen sun OMAN sukunimen valintaan ja mielenterveyteen. Oletko huomannut että muiden valinta koskien heidän omaa sukunimeä aiheuttaa sulle kohtuuttoman pahaa oloa, ja se että yhtälössä on mies? Nyt keskityt ihan omaan elämään ja sen laittamiseen sellaiseen tilaan, ettei muiden henkilökohtaiset asiat rapauta sun mielenterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Huono kirjoitus kaikin puolin, mutta ehkä on tosiaan parodiaa. Meillä lähdetään siitä, että miehellekin pitää laittaa puolesta vaatteet, herätykset, aamupalat. Muuten ollaan myöhässä ja syy on tietysti minun! Anna siinä tilaa!
Ja teet tämän miehen kanssa lapsia, mitä se kertoo sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta on ettei naisten kritiikinkesto varsinaisesti loista :D katso nyt tätäkin ketjua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teet tämän miehen kanssa lapsia, mitä se kertoo sinusta?
Miten on niin vaikeaa uskoa ihmisten muuttuvan? Mitään tuollaista ei ollut ilmassa nuorina (+sairaus myöhemmin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina akatkin on käskemässä naisia? Väitätte että nainen on yksinvaltias, vaikka mies saa aina nimensä jatkumaan pelkästään nimensä perusteella. Tämän takia tyttöjä abortoidaan ja syrjitään perheissä, ja silti yhteiskunnan varoilla kustannetaan tämä lasten oikeuksien SAIRAS alasajo. On se isukin nimi tärkeämpi kuin vauvan turvallisuus ja arvo!
Kuka kirjoittaja on käskemään perheitä? On tasan vapaa valinta, että nainen saa päättää asioita. Miksi miehen valta, miehen sukunimi, poikien suosiminen, Kiinan tyttöjen abortit on VAPAA VALINTAHHHHH, mutta heti kun valinta suosii naista, tullaan kertomaan että se on väärin? :D
Väitättekö vielä että kaiken saa valita? :D Ettepä te naisen valtaa anna valita. Jos kerron että miesten on aika lopettaa yksinvaltiaan lailla annettavat nimet niin johan tullaan kiljumaan miten valinta on vapaa, vaikka se on ollut pidempään pakko kuin vapaus SUomessakin.
Kovin on valikoivaa vapaus heterosuhteissa. :D
Ihan sivusta, mutta sun ehkä kannattaisi nyt keskittyä siihen sun OMAN sukunimen valintaan ja mielenterveyteen. Oletko huomannut että muiden valinta koskien heidän omaa sukunimeä aiheuttaa sulle kohtuuttoman pahaa oloa, ja se että yhtälössä on mies? Nyt keskityt ihan omaan elämään ja sen laittamiseen sellaiseen tilaan, ettei muiden henkilökohtaiset asiat rapauta sun mielenterveyttä.
Taitaa valitettavasti olla jo myöhäistä tämän Lepso-Alban kohdalla jo... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio. Sinänsähän tuo oli hyvä kirjoitus, mutta tosiaan naisnäkökulmasta.
...
Eli helposti saisin asian näyttämään siltä, että minä teen kaikki metatyöt, mutta kyllä ne todellisuudessa aika tasan puoleksi menevät.Näinhän tämän asian käsittely yleensä mediassa menee. "Metatöistä" jätetään pois kaikki mitä mies tyypillisesti hoitaa ja valitetaan miksei hoideta niitä naisen tyypillisesti hoitamia tasan.
Anteeksi? Kyllä naiset hoitaa nämä metatyöt. Eli orgsnisoi, suunnittelee, aikatauluttaa. Sitä miehet eivät pidä työnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos piti vaikka ostaa talvikengät ja toi välikausikengät, niin pakko kai siitä on sanoa, että eihän se lapsi noilla pärjää pakkasilla?! Mutta jos miehelle sanoo, niin mies heittää välittömästi hanskat tiskiin ja toteaa, että teeppä kuule itse. Mies saa kuitenkin rajattomasti valittaa kaikista naisen tekemistä hankinnoista (nämä hanskat on huonot, ei näitä saa puettua jäkäjäkäjäkä), mutta ei se nainen siltikään lopeta tekemästä hankintoja lapselle. Miehet tekee tuota ihan tahallaan, koska haluavat siirtää vastuun naiselle, koska ovat vastuuttomia ja laiskoja.
No ei ole pakko sanoa, eikä varsinkaan epäystävällisesti. Jos meillä mies tuo vääränlaiset kengät niin totean vain tilanteen ja laitan ne sitten odottamaan sitä oikeaa vuodenaikaa ja ostan sitten itse toiset. Tai sanon miehelle vaikka että "nämä ovat oikein hyvät. Pitäisiköhän samalla ostaa vielä sitten toiset vähän lämpimämmät niin pärjää kovemmillakin pakkasilla".
En minä itsekään osaisi ostaa autoon oikeanlaisia sytytystulppia mutta siltikään en tykkäisi jos mies siitä väärästä ostoksesta minulle huomauttelisi ivallisesti. Kuten jo sanoin, positiivisuudella ja kehulla pääsee paljon pidemmälle kuin haukkumisella. Se että se mies "lyö hanskat tiskiin" arvostelusta johtuu juuri siitä että se arvostelu sattuu niin syvälle ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
En tiedä onko tälle suomenkielistä käsitettä, englanniksi se on "weaponized incompetence" kun laiskuudesta ja/tai itsekkyydestä tehdään asioita tahallaan päin männikköä, että pääsee jatkossa itse helpommalla tai ei tarvitse tehdä lainkaan. Rikä ilmiö edes rajoitu kotiin: mulla oli aikanaan työkaveri (nainen), joka "ei osannut" keittää kahvia.
Todella moni mies tekee tätä. Siivoaa huonosti, niin ei tarvitse siivota.
Kirjoittaja painotti lopussa naisten epätasa-arvoa työelämässä ja se ei poistu ennen kuin naiset lopettavat kotona nyhjäämisen lasten kanssa ja jakavat miehen kanssa vahnempainvapaat ja lapset laitetaan päivähoitoon. Tähän tarvitaan myös yhteiskunnan apua, jotta homma toimisi kuten muissa Pohjoismaissa, joissa nainen ei ole riski työnantajalle ja ainoa oikea hyvä äiti ei ole kymmenen vuotta kotona lapsia hilloava kodin hengetär.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten sinun tapasi ilmaista asiat miehelle saavat miehen tuntemaan itsensä huonoksi ja tyhmäksi joten hän ei enää halua ottaa jatkossa samanlaista kritiikkiä vastaan ja lyö vain hanskat tiskiin. Mitä olen itse kuullut niin monilla pariskunnilla on uskomattoman ikävä tapa puhua toisilleen. Se on lähinnä erilaista sättimistä ja vähättelyä ilman minkäänlaista kunnoitusta ja arvostusta sitä toista kohtaan.
Enkä siis sano ettei kritiikkiin voisi olla mitään aihetta mutta kannattaa miettä välillä että millaista palautetta haluaisi itse omista virheistään ja sitten antaa se omakin palaute toiselle sillä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio. Sinänsähän tuo oli hyvä kirjoitus, mutta tosiaan naisnäkökulmasta.
...
Eli helposti saisin asian näyttämään siltä, että minä teen kaikki metatyöt, mutta kyllä ne todellisuudessa aika tasan puoleksi menevät.Näinhän tämän asian käsittely yleensä mediassa menee. "Metatöistä" jätetään pois kaikki mitä mies tyypillisesti hoitaa ja valitetaan miksei hoideta niitä naisen tyypillisesti hoitamia tasan.
Anteeksi? Kyllä naiset hoitaa nämä metatyöt. Eli orgsnisoi, suunnittelee, aikatauluttaa. Sitä miehet eivät pidä työnä.
Jep, ja mitähän ne metatyöt on, mitä se mies tyypillisesti hoitaa? Esim. meillä kyllä remontti-ideat sekä työn tilaaminen ja koordinointi tekijän kanssa oli kyllä ihan naisen hommaa, autoista kumpikin huolehti omansa (kumpikaan ei tehnyt mitään autoon liittyvää itse, mutta molemmat huolehtivat oman autonsa ajallaan huoltoon, renkaanvaihtoon jne.).
Mitään lapsiin liittyvää mies ei koskaan hoitanut tai pyytänyt minua hoitamaan, eli ihan saatoin varata lapsen neuvolan ja viedä lapsen sinne jne., eikä mies edes vuoden sisään kysynyt, että kävikö se lapsi neuvolassa. Tämä siis meni näin siinä vaiheessa, kun olin jo lopen kyllästynyt siihen, ettei mies missään vaiheessa edes kyseenalaistanut sitä, että olinko minä hoitanut asian, jos en tarkoituksella puhunut asiasta mitään, eli mies olisi unohtanut ihan koko jutun. Ihan nolla tyyppi. Erosin. En kyllä tähän päivään mennessä ymmärrä, miten hän saa omat työnsä ja omat asiansa hoidettua, kun lasten asioiden hoito oli niin ylitsepääsemätöntä.
Hirvittää lasten puolesta, jos minä vaikka kuolisin. Varmaan jäisi eka luokkalainen ilmoittamatta kouluun jne., kun ei kerta kaikkiaan voi mitenkään muistaa mitään ellei joku kokoajan häntä nakita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
En tiedä onko tälle suomenkielistä käsitettä, englanniksi se on "weaponized incompetence" kun laiskuudesta ja/tai itsekkyydestä tehdään asioita tahallaan päin männikköä, että pääsee jatkossa itse helpommalla tai ei tarvitse tehdä lainkaan. Rikä ilmiö edes rajoitu kotiin: mulla oli aikanaan työkaveri (nainen), joka "ei osannut" keittää kahvia.
Ja mikä tämän mahdolistaa? Se että nainen "tarttuu toimeen" ja sysää sen miehen pois siitä siivoamasta. Aika harva mies jaksaa siivota tahallaan huonosti vuosikausia jos hänen vain annetaan jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tämän mahdolistaa? Se että nainen "tarttuu toimeen" ja sysää sen miehen pois siitä siivoamasta. Aika harva mies jaksaa siivota tahallaan huonosti vuosikausia jos hänen vain annetaan jatkaa.
Usein työelämästäkin kaikki tietää näitä miehiä, ketkä tosi mielellään teettää varsinaiset hommat muilla, koska joku muu osaa paremmin tai tietää asiasta enemmän tms. Naiset useammin ovat sellaisia puurtajia, ketkä tekee hommat itse. Samaa se on parisuhteissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on harvinaista. Miehen siisteyskäsitys on vain paljon löysempi. Riittää, että on siivottu vähän sinne päin.
Kenestä miehestä nyt puhutaan? Olisiko ihan ylivoimaista viitata henkilöön sanomalla "mieheni"?
Mun mies tekee ainakin metatyötä kotona niissä asioissa mihin mä en edes kiinnitä huomiota. Yleensä laitteiden päivitykset, ilmalämpöpumpun/robotti-imurin/viemäreiden/rännien yms. Putsaus. Samoin huolehtii monesta muusta omakotitaloon liittyvästä asiasta ja hankinnoista.
Mutta ihan taatusti niitä kädettömiä miehiä löytyy, jotka ei osaa tehdä mitään ja kotityöt menee auttamisen puolelle etenkin, jos eletään helposti kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Näin itsekin ajattelen.
Oma mieheni sinkkuna teki kokkasi ruokaa itselleen ja itseasiassa opetti minulle miten maustetaan hyvin jne. Seurusteluaikoina hemmotteli välillä herkullisilla ja aikaa vievillä kokkauksilla. Eipä mikään muuttunut yhteenmuuton tai lapsien tullessakaan. Edelleen vastaa pääosin ruokahuollosta ja tykkää hemmotella hyvällä ruualla. Siisteyden suhteen on rennompi kuin minä ja se oli jo seurustelusuhteen aikana havaittavissa. Siinäkin silti itse osaa itse tehdä ja tekee. Muutenkin sama vastuuntuntoinen ihminen on, ikää vain on tullut nuorelle miehelle 20 vuotta lisää😊
Mitä muiden parisuhteita on seurannut niin samaa kaavaa ne tuntuvat noudattavan, jos mies on läävässä elävä noutoruualla elävä sinkkuna, ei hän siistiksi ja kokkaavaksi muutu parisuhteessa. Jos taas on tehnyt kotityöt sinkkunakin kunnolla niin tekee parisuhteessakin osansa.
Mitä jos mies kokkaa hyvin, mutta ei jaksa siivota?
Sellainen mies etsii tietysti naisen, jolle tuo on ok. Minulle ei olisi.