HS: "Naiset eivät voi jatkaa kotien yksinvaltiaina miehille tulee antaa enemmän tilaa"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009298712.html
Joku oli kirjoittanut hesarissa noin ja antoi silti tekstissä sellaisen kuvan, että miehet eivät kotona osaa mitään. Miksi tämä ilmaistaan aina näin, eli miksi ei koskaan puhuta siitä että miehet eivät sitä tilaa itse ota vaan se pitää naisten antaa?
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Näin itsekin ajattelen.
Oma mieheni sinkkuna teki kokkasi ruokaa itselleen ja itseasiassa opetti minulle miten maustetaan hyvin jne. Seurusteluaikoina hemmotteli välillä herkullisilla ja aikaa vievillä kokkauksilla. Eipä mikään muuttunut yhteenmuuton tai lapsien tullessakaan. Edelleen vastaa pääosin ruokahuollosta ja tykkää hemmotella hyvällä ruualla. Siisteyden suhteen on rennompi kuin minä ja se oli jo seurustelusuhteen aikana havaittavissa. Siinäkin silti itse osaa itse tehdä ja tekee. Muutenkin sama vastuuntuntoinen ihminen on, ikää vain on tullut nuorelle miehelle 20 vuotta lisää😊
Mitä muiden parisuhteita on seurannut niin samaa kaavaa ne tuntuvat noudattavan, jos mies on läävässä elävä noutoruualla elävä sinkkuna, ei hän siistiksi ja kokkaavaksi muutu parisuhteessa. Jos taas on tehnyt kotityöt sinkkunakin kunnolla niin tekee parisuhteessakin osansa.
Mitä jos mies kokkaa hyvin, mutta ei jaksa siivota?
Mulla on hyvin tilaa yksin kun asuu kaksiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt joskus sitä, että miehet itse sabotoivat kotia tekemällä kotityöt tahallaan päin mäntyjä. Silloin ei tarvitse tehdä kotitöitä, kun nainen turhautuu huonosti tehtyihin kotitöihin ja mieluummin tekee ne itse. Kuinkahan yleistä tämä "kodin sabotoiminen" on?
Minun on edelleen vaikea kuvitella, että aikuinen ihminen heittäytyisi avo- tai avioliitossa ihan toisenlaiseksi kuin yksin asuessaan. Jos mies arvostaa sinkkuna viihtyisää ja puhdasta kotia, puhtaita ja silitettyjä vaatteita jne, ja pitäisi ihan luonnollisena sitä, että kotityöt kuuluvat elämään, niin miksi hän muuttuisi niin paljon muutettuaan toisen kanssa yhteen?
Väitän, että usein näissä on takana se, että ei se mies sinkkunakaan huolehtinut kodistaan. Asui "poikamieskämpässä", söi pizzaa ja kebabbia ja vaatehuoltokin oli mitä sattuu. Siinä on sitten naisen turha hämmästyä, kun ei sellaisesta miehestä kuoriudu avoliitossakaan siisteyttä arvostavaa.
Minun mieheni tykkää siististä kodista ja siivoaa siinä missä minäkin.
Näin, vaikka poikamiesboksi olikin hirveä läävä. Todellakin edellytin tätä yhtetenmuuttaessamme, ja mies sanoi että ilman muuta koti pysyy siistinä. Nyt ollaan asuttu 8v yhdessä ja toistaiseksi ainakin on kaikki mennyt ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...
Se on juuri näin lapset jäävät naisten harteille mies huolehtii aina vain itsestään...
Ja jonkun pitää katsoa myös lemmikkien jutut, viedä roskapussit, kastella kasvit, tsekata ettei jääkaappiin jää pilaantuvia, ym. ennen sitä reissua... Yleensä jää sille naiselle.
Hankkia sävy sävyyn sopivia astioita, tuoksukynttilöitä, koriste-esineitä ja vaihdella verhoja ja huonekalujen paikkoja vähän väliä ynnä muut vastaavat välttämättömät askareet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tietäisitkin, miten erilaisia joistain ihmisistä kuoriutuu, kun saman katon alle muutetaan. Puhumattakaan siitä, jos perheeseen syntyy lapsi, sehän on oikein stereotypia, että joistain miehistä tulee lapsen syntymän jälkeen kuin yksi ylimääräinen lapsi, vaikka kuinka lupasi hoitavansa sitä ja tätä.
En näe syytä, miksi ihminen ei pystyisi taantumaan parisuhteessakin.
Niistä miehistä tulee tuollaisia, joiden vaimoista tulee lapsen myötä kontrollinhimoisia riivinrautoja. Normaalit mukavat ja kivat ihmiset kun saavat odotetun lapsen, niin he eivät "muutu" miksikään hirviöiksi.
Aina kun joku valittaa miehestään tuohon sävyyn, niin voi olla 100 varma että nainen itse muuttui kaikkea kyttääväksi ja kommentoivaksi kontrollifriikiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuo reissuun/juhliin tms. lähtemiset on kyllä sellaisia joista ollaan riitojakin saatu aikaiseksi. Mies hoitaa vain itsensä ja omat tavaransa ja alkaa valittaa mikä kestää...
Minä ainakin hoidan myös lasten tavarat ja silti kestää. Minulla on lista. Lasten vaatteet, hygieniatarvikeet, lääkkeet, reissuun petivaatteet ja pyyhkeitä. Silti vaimo on jarruna aina. Niissä ei kauan kestä kun mä ne pakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies vähän aikaa jaksaa siivota yhteistä asuntoa jos mies saanut tavallista kauniimman naisen ja on ihastunut, mutta jossain vaiheessa mies palaa takaisin vanhoihin laiskoihin siivoustottumuksiin.
Olen kyllä täysin samaa mieltä tuon HS:n mielipiteen perusidean kanssa, mutta j*malauta miten kyrsii tämä ajatus, että on naisten vastuulla "antaa tilaa" miehelle. Mikä ihme siinä on, että se mies ei ITSE tee osuuttaan, vaan on röhnötys sohvalla on jotenkin naisen vika, kun nainen ei ole antanut tarpeeksi tilaa. Ei voi täysipäiselle aikuiselle voi tulla yllärinä, että kotia on siivottava, ruokaa on tehtävä ja lapsista on huolehdittava.
Metatyöllä yleensä selitellään kontrolloimista ja nalkutusta, joka on pelkästään henkistä väkivaltaa. Naiset lähes aina yliarvioivat omat sosiaaliset, emotionaaliset ja kommunkatiiviset taitonsa, kuten myös osaamisensa kotitöissä. Heillä on luutuneet käsitykset ainoasta oikeasta tavasta tehdä asiat äideiltään ja tätä käytetään verukkeena nalkutukseen yms. Nalkuttaja myös _aina_ ei kiusaa vain puolisoaan vaan myös lapsiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mies vähän aikaa jaksaa siivota yhteistä asuntoa jos mies saanut tavallista kauniimman naisen ja on ihastunut, mutta jossain vaiheessa mies palaa takaisin vanhoihin laiskoihin siivoustottumuksiin.
Ei pidä paikkaansa monestikaan. Itse olin teininä tosi sotkuinen enkä siivonnut koskaan. Kun muutin omaan kotiin on kaikki ollut aina tiptop. Mies oli teininä siisti, mutta muutettuaan omaan kotiin siivoaminen jäi. Nyttemmin hän on taas siisti, kuten minäkin olen edelleen. Niin ne ihmiset muuttuu, ja prioriteetit. Tulihan sitä juotua kaljaakin nuorempana baareissa usein, mutta edellisestä kerrasta ravintolassa on vierähtänyt jo 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Moni mies kyllä tekee osansa kotitöistä ym , kun pari on kahdestaan. Kun/jos perheeseen syntyy lapsi, nainen jää yleensä kotiin hoitamaan lasta ja samalla hoitaa kaikki kotiytyöt itse.
Ja tämä jää valitettavan usein päälle, vaikka vaimo palaa töihin.
Toivon, että nykyajan miehet ovat jo valistuneenpia tässä suhteessa ja tekevät osansa, kun vaimo palaa työelämään. Meillä ei näin tapahtunut.
Me ollaan jo iäkkäämpi pariskunta ja kun alettiin seurustelemaan, mies teki esim ruuan oikeastaan aina.
Elettiin toistakymmentä vuotta kahdestaan ja kotitöistä ei tullut kiistaa. Myöhemmin aika iäkkäinä saatiin lapset.
Minä jäin kotiin ja hoidin kodin ja lapset. Kun palasin työelämään sama jatkui.
Mies luisti kaikista kodin töistä, eikä siinä auttanut mitkään sanomiset. Asia ei koskaan korjaantunut ennalleen.
Sitten oltiin jo niin vanhoja, että mies jäi eläkkeelle. Siellä hän kotona odotteli, kun tulin töistä, että alan tekemään hänelle ruokaa :D
Silloin päätin, että nyt loppuu miehen elo, jossa kaikki tipahtaa miehelle eteen, kuin Manulle illallinen.
Jätin aamuisin miehelle lapun, jossa oli miehen päivän työt . Voi luoja sitä porua, kaikille ihmisille piti valittaa, että hän joutuu kotonaan imuroimaan, laittamaan pyykkejä kuivamaan (laiton koneen aamulla pesemään, kun lähdin töihin) jne. Ei miesraukka tajunnut, ettei tuolla käytöksellä nykyään sympatiapisteitä saa.
Edelleenkin mies jättää kaiken minun huolekseni jos vain annan sen tapahtua. Parasta on vain olla tekemättä ne hommat, jotka kuuluu miehelle.
Olen siis työelämässä edelleen ja mies kotona. Mutta ihmettelen edelleen, miten joku voi vain katsella vierestä, kun toinen raataa itsensä hengiltä, vaikka se toinen on muka rakas ihminen?
Voisko sitä itsekkin olla noin laiska ja itsekäs, jos se mitenkään olisi mahdollista? Eli, että antaisi toisen tehdä kaiken ja itse vaan olla köllöttelisi ja odottaisi valmista eteen joka asiassa?.
Otettiin usein entisen vaimon kanssa yhteen siitä miten kotona tulee elää. Hän halusi päättää itse sisustuksesta siten että minulla oli korkeintaan neuvoa antava ja hänen ideansa toteuttava rooli. Hän ei hyväksynyt sitä että vaadin häntä kunnioittamaan minunkin mielipidettäni.
Koin myös alentavana sen kun hän kertoi minun auttavan kotitöissä, vaikka hän kai tarkoitti sen kehuksi. Hänen näkökulmastaan siis siivosin, kokkasin ja pesin pyykkiä hänen tukenaan ja hänen ehdoillaan. Hän ei hyväksynyt sitä näkökulmaa että tein oman osuuteni yhteisistä askareista.
Kiitos Ei Kiitos kirjoitti:
Metatyöllä yleensä selitellään kontrolloimista ja nalkutusta, joka on pelkästään henkistä väkivaltaa. Naiset lähes aina yliarvioivat omat sosiaaliset, emotionaaliset ja kommunkatiiviset taitonsa, kuten myös osaamisensa kotitöissä. Heillä on luutuneet käsitykset ainoasta oikeasta tavasta tehdä asiat äideiltään ja tätä käytetään verukkeena nalkutukseen yms. Nalkuttaja myös _aina_ ei kiusaa vain puolisoaan vaan myös lapsiaan.
Vanha kansanviisaus: Jos sinulle nalkutetaan, katso peiliin ja syyllinen näkyy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meidän tulee kasvattaa poikamme ottamaan vastuuta yhtä paljon kuin tytöt. Ja meidän tulee kasvattaa kaikki lapsemme siten, että lapset eivät näkisi eroa naisten ja miesten tehtävissä vaan että kaikki työt ovat mahdollisia kaikille."
Eikö tää ole jo niiiiin vanhaa, niin vanhaa...
En tunne yhtään perhettä, jossa elettäis näin. Kyllä joka perheessä lapsilla muut asiat määrittelee velvollisuudet kuin sukupuoli. Yleensä ikä.
En ole saanut ainuttakaan poikaani tekemään kotitöitä. Tai saisin mutta en halua hakata lapsiani. Ei ne pyytämällä mitään tee eikä omaehtoisesti. Ei minuakaan lapsena kotitöihin saatu kuin hiuksista repimällä ja lyömällä, kun aikansa sitä tehtiin niin jo alkoi työt maistua.
No ihan taatusti saa kun vain oikeasti laittaa tekemään. Meilläkin oli pitkään vastustusta siiheen että ei vaikka voi kattaa pöytää tai laittaa astioita tiskikoneeseen. No lakkasin sitten kattamasta lapsille astioita pöytää, otin vain itselleni. Kummasti alkoi se lautanen tulemaan ihan itse pöytään. Samoin jos ei laita astioita tiskikoneeseen niin kohta ei sitten ole talossa yhtään puhdasta astiaa. Ja sama juttu vaatteiden kanssa. Jos ne eivät tule sieltä omasta huoneesta pyykkikoriin niin niitä en myöskään pese. Ja puhtaat vaatteet löytyvät narulta, sieltä voi ottaa jos sellaisia kaipaa.
Pitää vain näyttää niille lepsille että mikään ei pyöri jos he eivät tee osaansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä täysin samaa mieltä tuon HS:n mielipiteen perusidean kanssa, mutta j*malauta miten kyrsii tämä ajatus, että on naisten vastuulla "antaa tilaa" miehelle. Mikä ihme siinä on, että se mies ei ITSE tee osuuttaan, vaan on röhnötys sohvalla on jotenkin naisen vika, kun nainen ei ole antanut tarpeeksi tilaa. Ei voi täysipäiselle aikuiselle voi tulla yllärinä, että kotia on siivottava, ruokaa on tehtävä ja lapsista on huolehdittava.
Ihmetetyttää kyllä, että normaali mies ei osaa ottaa tilaansa normaalissa elämässä, ellei sitä erikseen hänelle kultalautasella tarjota.
Mies ei ymmärrä hoitaa kotiaan, ellei hänelle erikseen anneta siihen tilaa. Miksi mies ei heti kodinperustamisen ensimmäisestä hetkestä ota sitä tilaa ja tee omaa osuttaan?
Ja sama jatkuu vauvan synnyttyä. Naisen täytyy antaa miehelle tilaa hoitaa omaa lastaan. Miksi mies ei vain ota sitä tilaa? Ei kai naisellekaan kukaan mitään "tilaa" anna, hän väin tekee sen, mitä on tehtävä. Se on sitä elämää. Tee oma osasi, äläkä odota, että joku muu sen hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Ei Kiitos kirjoitti:
Vanha kansanviisaus: Jos sinulle nalkutetaan, katso peiliin ja syyllinen näkyy siellä.
No ei. Nalkuttaminen on aina sen vika joka nalkuttaa. Nalkuttaminen ei ole normaalia kypsän aikuisen viestintää vaan vallankäyttöä jossa nalkuttaja asettuu ylemmälle tasolla ja katsoo nalkutuksen kohdetta alaspäin.
Sellaisia tyranneja ja hirmuhallitsijoita naiset ovat, että he haluavat päättää kotona ja perheessä kaikesta, haluavat hallita kaikesta ja ajavat miehen ja poikalapset mahdollisimman ahtaalle, mieluiten kokonaan pois kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Otettiin usein entisen vaimon kanssa yhteen siitä miten kotona tulee elää. Hän halusi päättää itse sisustuksesta siten että minulla oli korkeintaan neuvoa antava ja hänen ideansa toteuttava rooli. Hän ei hyväksynyt sitä että vaadin häntä kunnioittamaan minunkin mielipidettäni.
Koin myös alentavana sen kun hän kertoi minun auttavan kotitöissä, vaikka hän kai tarkoitti sen kehuksi. Hänen näkökulmastaan siis siivosin, kokkasin ja pesin pyykkiä hänen tukenaan ja hänen ehdoillaan. Hän ei hyväksynyt sitä näkökulmaa että tein oman osuuteni yhteisistä askareista.
Ihan sama oli meillä aikanaan. Ilmoitinkin sitten aika tiukasti vaimolle että minulle ei ole mikään ongelma tehdä kotitöitä miten paljon vain mutta joksikin auttajaksi minä en omassa kodissani ryhdy. Tätä vähän aikaa kakisteli mutta ymmärsi sitten kyllä asian kun hänelle sen rautalangasta sen eron väänsin. Sen jälkeen onkin sitten sujunut yhteiselo sopuisammin vaikka muutaman kerran on pitänyt muistuttaa kun on meinannut tulle vaimoilla vanhat tavat esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tälle suomenkielistä käsitettä, englanniksi se on "weaponized incompetence" kun laiskuudesta ja/tai itsekkyydestä tehdään asioita tahallaan päin männikköä, että pääsee jatkossa itse helpommalla tai ei tarvitse tehdä lainkaan. Rikä ilmiö edes rajoitu kotiin: mulla oli aikanaan työkaveri (nainen), joka "ei osannut" keittää kahvia.
Tätä on tullut kyllä nähtyä enemmän naisten toimesta.
En ole saanut ainuttakaan poikaani tekemään kotitöitä. Tai saisin mutta en halua hakata lapsiani. Ei ne pyytämällä mitään tee eikä omaehtoisesti. Ei minuakaan lapsena kotitöihin saatu kuin hiuksista repimällä ja lyömällä, kun aikansa sitä tehtiin niin jo alkoi työt maistua.