tuleeko karensssi? työnantaja irtisanoi minut tänään, koska olin kaksi kertaa sairaslomalla omalla ilmoituksella. olisi pitänyt olla lääkärintodistus, mutta sain ristiriitaiset ohjeet hoitajalta.
terveyskeskuksen päivystyksestä sanottiin puhelimitse että nyt riittää että vain soittaa työnantajalle ja lääkärille ei pääse pelkän sairaslomatodistuksen tarpeen takia. no olin sitten pois omalla ilmoituksella joulukuun alussa ja sain varoituksen. viime viikolla sairastuin ja olin taas pois ja nyt tänään palatessani töihin työnantaja antoi toisen varoituksen samasta asiasta ja purki työsopimuksen.
nyt mietin tuleeko tästä miten pitkä karenssi, koska työttömyys on minusta johtuva? :(
olkaa tarkkana näiden sairaslomakäytäntöjen kanssa ja selvittäkää mitä työnantaja vaatii eli onko mahdollisuus pitää sairaslomaa vai ei.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän liity, se liittyy myös siihen että oliko ap:lla lupa olla poissa töistä. Se ei sitä paitsi määrity edes sillä sairauslomalapulla, vaan se on ainoastaan lääkärin diagnoosi. Jota muuten ei tässä tapauksessa edes ollut. Työnantajalla on oikeus sen lapun perusteella määrittää voiko tehdä jotain vaihtoehtoista työtä, esimerkiksi jalka paketissa olevan tehdastyöntekijän voi esihenkilö silti vielä laittaa tekemään toimistotöitä. Lääkäri ei siitä sairauslomasta päätä.
Onneksi minulla on aina ollut työantajia, jotka eivät kyseenalaista lääkärin sairauslomatodistusta. Aikamoista säätöä pitää olla, jos työntekijät laitetaan opettelemaan jotain uutta hommaa päiväksi pariksi. Ketkä oikein toimii tuollaisissa paikoissa perehdyttäjinä ja miten on aina työpisteitä valmiina sairaita (mutta pomon mielestä ei tarpeeksi sairaita) varten?
Vaikkapa jalkansa murtaneella varastomiehellä voi mennä kuukausia ennen kuin hän pystyy taas nostelemaan painavia laatikoita, mutta hän voi melko nopeasti palata takaisin liimailemaan osoitetarroja paketteihin. Ei sille varastomiehelle aleta kirjanpitoa opettamaan, mutta usein voi löytyä omaan työhön liittyviä avustavia hommia, joita voi alkaa samantien tekemään. Jos ei löydy, niin sitten esimies ei varmaan käske töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän liity, se liittyy myös siihen että oliko ap:lla lupa olla poissa töistä. Se ei sitä paitsi määrity edes sillä sairauslomalapulla, vaan se on ainoastaan lääkärin diagnoosi. Jota muuten ei tässä tapauksessa edes ollut. Työnantajalla on oikeus sen lapun perusteella määrittää voiko tehdä jotain vaihtoehtoista työtä, esimerkiksi jalka paketissa olevan tehdastyöntekijän voi esihenkilö silti vielä laittaa tekemään toimistotöitä. Lääkäri ei siitä sairauslomasta päätä.
Onneksi minulla on aina ollut työantajia, jotka eivät kyseenalaista lääkärin sairauslomatodistusta. Aikamoista säätöä pitää olla, jos työntekijät laitetaan opettelemaan jotain uutta hommaa päiväksi pariksi. Ketkä oikein toimii tuollaisissa paikoissa perehdyttäjinä ja miten on aina työpisteitä valmiina sairaita (mutta pomon mielestä ei tarpeeksi sairaita) varten?
Vaikkapa jalkansa murtaneella varastomiehellä voi mennä kuukausia ennen kuin hän pystyy taas nostelemaan painavia laatikoita, mutta hän voi melko nopeasti palata takaisin liimailemaan osoitetarroja paketteihin. Ei sille varastomiehelle aleta kirjanpitoa opettamaan, mutta usein voi löytyä omaan työhön liittyviä avustavia hommia, joita voi alkaa samantien tekemään. Jos ei löydy, niin sitten esimies ei varmaan käske töihin.
Juurikin näin. Aika moneen työhön sisältyy myös esim. tietokoneella tehtäviä koulutuksia tai työohjeiden kirjoittamista, joiden tekeminen kuuluu normaalistikin vaikka sen varastomiehen päivään kaiken fyysisen työn ohella. Ei kai kukaan ole väittänytkään että mitään uutta työtä pitäisi opetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistiset esihenkilöt ovat tutkitusti vallalla. Lain mukaan noin ei olisi saanut toimia, vie asia eteenpäin. Saatat saada jotain korvauksia. Tärkeintä on se, että tuot kyseisen yrityksen rohkeasti esille jotta muut eivät mene sellaiseen paikkaan töihin. Tee se anonyymisti, koska työnantajilla on salaisia rekistereitä ei-toivotuista hakijoista.
Jotain vastuuta on työntekijälläkin. Jos olet kerran jo saanut varoituksen jostain aiheesta, niin miten ihmeessä voit toisella kerralla kuvitella että se onkin ok? Kyseenalaistaisin myös miten tämä ap:n oma ilmoitus on tapahtunut. Hiukan epäilen että jos hän olisi soittanut työnantajalle sairauslomasta ilmoittaakseen kuten kuka tahansa järkevä ihminen, niin pomo olisi jo tässä kohtaa maininnut sairaustodistuksen tarpeesta.
Kyllä, mutta se todistus liittyy ainoastaan palkanmaksuun. Mikäli ammatitlainen on todennut henkilön sairaaksi, ei esihenkilö voi tehdä ilman ammatillista pätevyyttä muuta päätelmää. Tällä lähtökohdalla esihenkilö häviää oikeudessa varmasti.
Minun veikkaus on se, että kyseinen yritys on erittäin huonosti johdettu yritys, jossa ammattitaidottomat ovat edenneet esihenkilötehtäviin. Ongelma ei poistu ilman yrityksen mustamaalaamista. Se on kuitenkin ongelma, koska yritykset voivat mustamaalata työnhakijoita mielin määrin, mutta yritysten mustamaalaus pitää tehdä anonyymisti.
Arvaappa mitä? Kyllä voi, työnantaja AINA päättää, onko sairausloma oikeasti tarpeellinen. Terveydenhuolto vain ehdottaa.
Tässä ohjeet lääkäreille https://www.kaypahoito.fi/nix02657
Mikäli yritys ei noudata lääketieteen ammattilaisen suosituksia, sellainen yritys kannattaa ehdottomasti tuoda julkiseksi. Kukaan täyspäinen ihminen ei halua työskennellä sellaisessa työpaikassa.
Lain mukaan IHAN JOKAINEN SUOMESSA TOIMIVA YRITYS on sitten sillä listalla. Terveydenhuololla, oli yksityinen tai julkinen, ei ole oikeutta päättää yritysten palkanmaksun perusteita tai toimintatapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen, tulee työnantajan järjestää työterveys sitä varten. Julkiselta puolelta ei pääse päivystykseen lääkärintodistusta varten. Päivystyksen sairaanhoitaja voi kirjoittaa max 3 päivää saikkua ja tämän tulee kelvata työnantajalle.
Turhaa työnantajien on kuormittaa päivystyksiä turhaan.
Kerropa tämä työnantajalle. Hus alueella sairaanhoitajan todistus vastaa lääkärintodistusta ja tämä tieto lukee saikkulapussa.
T. Sh
Tämä on totuus, mutta alapeukuista päätellen monelle palstalaiselle käsityskyvyn ulkopuolella.
Missä laissa on tämä määräys siitä, että työnantajan kustannuksella on se sairauslomatodistus hankittava? Työsopimuslaki sanoo vain: "Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään."
Voit vängätä miten haluat, mutta työnantaja ei voi vaatia työntekijöiltään sellaista mitä on mahdoton saada. Sairaanhoitajan todistus on täysin luotettava selvitys. Työnantajat eivät ole lain yläpuolella missään asiassa vaikka joillakin tuntuu sellainen käsitys olevankin.
AP:lla ei ollut edes sairaanhoitajan todistusta.
Puhelu terkkariiin on kirjattu hänen tietoihinsa. Voivat lähettää todistuksen postitse jälkikäteen.
Jotenkin minusta tuntuu että ongelma ei ole sairaslomalapun puuttuminen vaan ap on tainnut olla "omalla luvalla pois" ilmoittamatta mitään työnantajalle. Ovat siis maanantaiaamuna odottaneet häntä töihin ja perjantaihin mennessäkään ei hänestä ole kuulunut mitään ja porukka ihmettelee tuleeko se töihin enää ollenkaan.
Ja tämä todistaa työkyvyttömyden miten? Mä voin tästä vaikka samantien soitella tuohon omalle terveysasemalle ja jutella niitä näitä mukavia. Ei se minusta vielä työkyvytöntä tee. Js jo kerran on saanut varoituksen puuttuvasta saikkutodistuksesta poissaolon yhteydessä, ehkä ei kannata samantien toistaa tuota temppua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitajankin todistus kelpaa, ja ainakin minulle sellainen on kirjoitettu ihan puhelun perusteella, ei tarvinnut mennä flunssassa terveyskeskukseen. Hoitaja kuuli jo äänestä, että olin kipeä.
Kun sairastuin koronaan vuosi sitten, kirjoitti työterveyslääkäri niinikään puhelun perusteella todistuksen, kun työnantaja ei olisi ohjeistuksesta huolimatta antanut tarpeeksi sairauslomaa. Lääkärille lähetin kuvan kotitestistäni. Esimies siis väitti, että hän saa antaa koronan takia sairauslomaa 5 päivää, vaikka ohjeistus oli, että 10 päivää. Lääkäri tuskaili tätä, että miksi ei mene perille.. Minulla siis testi näytti positiivista vielä 5
päivän jälkeenkin ja olo oli heikko.
**
Irtisanominen sen takia, että ei toimita lääkärintodistusta? Tekikö esimies selväksi alusta alkaen, että heillä pitää AINA olla todistus, ettei hän myönnä sairauslomaa oman ilmoituksen perusteella? Lääkärintodistuksen vaatiminen sairausloman alussa on outoa, koska terveydenhoitajahan sen määrää, lääkärille ei helposti edes pääse vielä siinä vaiheessa.
Ei kai karenssia siitä tule, jos irtisanotaan sairastelun takia?
Se terveydenhoitajan todistus ei kelpaa jos työnantaja sanoo että se ei kelpaa. Mitenköhän esimies sen olisi voinut jotenkin tehdä vielä selvemmäksi kuin antamalla varoituksen, sekään kun ei näköjään riittänyt?
Riippuu myös siitä onko varoitus annettu oikein https://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/oikeudet-ja-velvollisuudet-tyossa/va…
Ap kertoo ettei ole ymmärtänyt miten menetellä. Siitä voisi päätellä sen, että varoitusta ei ole annettu kirjallisesti ja mitä ilmeisimmin varoitus on ollut epäselvä.
Tai sitten ap ei ymmärrä mitä hänelle sanotaan, ei vaikka käytetään selkokieltä. Eikä osaa lukea, siis ymmärrä lukemaansa.
Täysin mahdollista, etenkin muualta muunkielisten osalta. Voikin siis kysyä, pitäisikö varoitustilanteita varten olla tulkki, joka varmistaa sanoman perillemenon?
Ai suomi-urpo-suomi -tulkki? Mikä sai sinut päättelemään, että ap ymmärtäisi jotain muuta kieltä paremmin kuin suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se terveyskeskus voi päättää, millaisen todistuksen sun työnantajasi hyväksyy. Se pitää selvittää ensin työnantajalta ja sen jälkeen olla joko omailmoituksella pois tai hankkia se työnantajan vaatima todistus. Ja mielellään nämä käytännöt selvitetään ennen kuin ensimmäinen sairausloma tulee eteen, jotta tietää sitten, miten toimitaan.
Tuo liittyy palkanmaksuun. Työkyvyttömyys ei voi olla työsuhteen irtisanomisen peruste.
HR pomo tässä, potkut olivat ihan oikeutetut, ei niiden syy ollut sairaus vaan vastoin työnantajan ohjeita toimiminen!
Ap kuulostaa heikkolahjaiselta. On aina TYÖNANTAJAN päätösvallassa millainen sairastodistus pitää tuoda, Ap ei ollenkaan toiminut työnantajan ohjeiden mukaan vaan itse päätti miten toimii.
Ihan oikeutetut potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja vaatii lääkärintodistuksen, tulee työnantajan järjestää työterveys sitä varten. Julkiselta puolelta ei pääse päivystykseen lääkärintodistusta varten. Päivystyksen sairaanhoitaja voi kirjoittaa max 3 päivää saikkua ja tämän tulee kelvata työnantajalle.
Turhaa työnantajien on kuormittaa päivystyksiä turhaan.
Kerropa tämä työnantajalle. Hus alueella sairaanhoitajan todistus vastaa lääkärintodistusta ja tämä tieto lukee saikkulapussa.
T. Sh
Tämä on totuus, mutta alapeukuista päätellen monelle palstalaiselle käsityskyvyn ulkopuolella.
Missä laissa on tämä määräys siitä, että työnantajan kustannuksella on se sairauslomatodistus hankittava? Työsopimuslaki sanoo vain: "Työntekijän on pyydettäessä esitettävä työnantajalle luotettava selvitys työkyvyttömyydestään."
Voit vängätä miten haluat, mutta työnantaja ei voi vaatia työntekijöiltään sellaista mitä on mahdoton saada. Sairaanhoitajan todistus on täysin luotettava selvitys. Työnantajat eivät ole lain yläpuolella missään asiassa vaikka joillakin tuntuu sellainen käsitys olevankin.
AP:lla ei ollut edes sairaanhoitajan todistusta.
Puhelu terkkariiin on kirjattu hänen tietoihinsa. Voivat lähettää todistuksen postitse jälkikäteen.
Jotenkin minusta tuntuu että ongelma ei ole sairaslomalapun puuttuminen vaan ap on tainnut olla "omalla luvalla pois" ilmoittamatta mitään työnantajalle. Ovat siis maanantaiaamuna odottaneet häntä töihin ja perjantaihin mennessäkään ei hänestä ole kuulunut mitään ja porukka ihmettelee tuleeko se töihin enää ollenkaan.
Ja tämä todistaa työkyvyttömyden miten? Mä voin tästä vaikka samantien soitella tuohon omalle terveysasemalle ja jutella niitä näitä mukavia. Ei se minusta vielä työkyvytöntä tee. Js jo kerran on saanut varoituksen puuttuvasta saikkutodistuksesta poissaolon yhteydessä, ehkä ei kannata samantien toistaa tuota temppua?
Tässä kun ei edelleenkään ylipäätään ole kyse työkyvyttömyydestä. Ihan riippumatta siitä olisiko ap ollut työkykyinen vai ei, hän on ollut luvatta poissa vastoin työnantajan ohjeistusta ja jo kerran ennenkin saamaansa varoitusta samasta aiheesta.
Olen pitkäaikaistyötön ja aina välillä työttömyyteni ahdistaa. Kun tällaisia keskusteluita lukee niin ahdistus kuitenkin katoaa kuin tuhka tuuleen. Työelämä on selvästikin edelleen täynnä järjettömiä sääntöjä ja diktaattorimaisia työnantajia joiden tekoja osa työntekijöistä ei kyseenalaista lainkaan vaan kuvaannollisesti nuolevat tämän persettä. Silläkään ei ole mitään merkitystä, että osa perseennuolijoista on itsekin todella uupuneita työhönsä ja työelämään. Heidän vain on pakonomainen tarve totella pomoaan ja jatkaa hänen ahterinsa palvomista.
Opiskella joskus vielä voin vaikka minulla on jo nyt kahden eri alan perustutkinto joiden töitä olen joskus tehnytkin, mutta nykyään teen kaikkeni jotta en joudu enää työelämään mukaan. Henkinen ja fyysinen terveyteni menee heittämällä työn edelle minun kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön ja aina välillä työttömyyteni ahdistaa. Kun tällaisia keskusteluita lukee niin ahdistus kuitenkin katoaa kuin tuhka tuuleen. Työelämä on selvästikin edelleen täynnä järjettömiä sääntöjä ja diktaattorimaisia työnantajia joiden tekoja osa työntekijöistä ei kyseenalaista lainkaan vaan kuvaannollisesti nuolevat tämän persettä. Silläkään ei ole mitään merkitystä, että osa perseennuolijoista on itsekin todella uupuneita työhönsä ja työelämään. Heidän vain on pakonomainen tarve totella pomoaan ja jatkaa hänen ahterinsa palvomista.
Opiskella joskus vielä voin vaikka minulla on jo nyt kahden eri alan perustutkinto joiden töitä olen joskus tehnytkin, mutta nykyään teen kaikkeni jotta en joudu enää työelämään mukaan. Henkinen ja fyysinen terveyteni menee heittämällä työn edelle minun kohdallani.
En yhtään ihmettele, että olet pitkäaikaistyötön, jos mielestäsi on järjetön sääntö, että töihin pitäisi tulla ja jos ei tule, niin pitäisi toimittaa lääkärintodistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, että olet pitkäaikaistyötön, jos mielestäsi on järjetön sääntö, että töihin pitäisi tulla ja jos ei tule, niin pitäisi toimittaa lääkärintodistus.
Olet oiva esimerkki perseennuolijoista. Mielestäsi on täysin oikein, että työnantaja voi vaatia työntekijältä jotain sellaista mitä voi olla mahdoton saada, tässä tapauksessa lääkärin todistus lyhytyaikaisesta työkyvyttömyydestä. Olen vain entistä onnellisempi työttömyydestäni ja vapaudestani.
Ps. Jättäydyin itse pois työelämästä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että on kohtuuton vaatimus ilmoittaa sairauspoissaolosta työnantajalle ja selvittää, millaisen todistuksen hän poissaolosta haluaa sinun toimittavan (joissain paikoin oma ilmoitus riittää, joissain paikoin tarvitaan todistus terveydenhuollosta), niin sitten et tosiaan ole työelämäkykyinen. Tämä on jo ihan perus-työelämätaitoja, joita opetellaan jo ihan ensimmäisessä työsuhteessa, usein jopa ala-ikäisenä kesätöiden kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet sitä mieltä, että on kohtuuton vaatimus ilmoittaa sairauspoissaolosta työnantajalle ja selvittää, millaisen todistuksen hän poissaolosta haluaa sinun toimittavan (joissain paikoin oma ilmoitus riittää, joissain paikoin tarvitaan todistus terveydenhuollosta), niin sitten et tosiaan ole työelämäkykyinen. Tämä on jo ihan perus-työelämätaitoja, joita opetellaan jo ihan ensimmäisessä työsuhteessa, usein jopa ala-ikäisenä kesätöiden kohdalla.
En minä tuossa kirjoituksessani edes maininnut mitään saikusta mutta teillä perseennuolijoilla käsityskyky onkin aina ollut erittäin rajallinen.
Toi on laiton irtisanominen Ap. Vie asia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Se oli työsopimuksen purkaminen kahden varoituksen jälkeen.
No tulee karenssi. Pituudesta en tiedä, mutta eikö ainakin ennen ole olleet kolme kuukautta korvauksetonta aikaa.
Irtisanominen sinusta johtuvasta syystä on aina karenssin paikka.
Mikset ota yhteyttä luottamushenkilöön tai työsuojelupiiriin. Toisaalta, työantajalla on syytä epäillä sairauslomasi tarvetta, jos et kerran ole terveydenhuollon asiantuntijan todistusta saanut hankittua. Ja työnantaja saa vaatia sen todistuksen, jos niin haluaa, ja jos se vaatimus on kirjattu työpaikan sääntöihin.
Jos yleensä se omalla ilmoituksella poissa oleminen sairauden takia saa kestää kolme päivää, niin eipä ole mistään vakavista sairauksista sitten kyse.
Päivystyksen hoitaja ei voi tietää, mitä sinun työnantajasi vaatii sairausloman tarpeen todistamiseksi. Ei kannata luottaa niitten ammattilaisten puheisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se oli työsopimuksen purkaminen kahden varoituksen jälkeen.
Työsopimuksen irtisanominen, ei purkaminen. Purkuperustetta tuossa tapauksessa EI ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oiva esimerkki perseennuolijoista. Mielestäsi on täysin oikein, että työnantaja voi vaatia työntekijältä jotain sellaista mitä voi olla mahdoton saada, tässä tapauksessa lääkärin todistus lyhytyaikaisesta työkyvyttömyydestä. Olen vain entistä onnellisempi työttömyydestäni ja vapaudestani.
Ps. Jättäydyin itse pois työelämästä
Lääkärintodistusta ei ole mahdotonta saada. Digiklinikoille pääsee aina samalle päivälle ja maksu on muutaman kympin.
Ps. Minä en ole onnellinen, että joudun maksamaan sinunkin elämäsi, mutta kait se on pakko tässä sosialistisessa utopiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisitko vielä, että minkä lain vastaisesti toimittiin?
Pomo antoi kirjallisen varoituksen henkilölle luvattomast poissaolosta, VAIKKA hänellä oli sairaslomatodistus koko sairasajalta. Henkilö myös ilmoitti aamulla, että on sairas, kun oli yöllä tullut kuumeeseen. Miten tämmöistä voi tapahtua ?!!