Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö miehen osata vaihtaa renkaat?

Vierailija
03.01.2023 |

Mielestäni pitää.

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvyyden vuoksi: renkaidenvaihto on kieleen vakiintunut termi, jossa vaihdetaan auton pyörät. Juontaa juurensa siitä, että ennen vanhaan ei ollut välttämättä kuin yhdet vanteet ja renkaat vaihdettiin niille. Myöskin vaihdon pointtina on se renkaan vaihto toisenlaiseen (esim. kesärengas -> talvirengas), eli pyörien vaihdon syynä on se rengas.

MUTTA: kun puhutaan tai kirjoitetaan esim. ohjeita renkaan vaihtoon, niin silloin irrotetaan pyörä tai kun sen jälkeen käy huonosti pulttien tai muttereiden ollessa löysällä, niin pyörä irtoaa jne.

Myöskään pelkät renkaat ei pyöri tai rattia käännettäessä ei käännetä renkaita, vaan niitä pyöriä.

Vierailija
82/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen autoilijan kannattaisi osata vaihtaa rengas. Tai vähintään jokaisen autonomistajan. Sama se, onko mies vai nainen.

Kyllä, ja kuten täällä jo sanottiin netissä on ohjeet jos on pakko, tai auton käsikirjasessa. Kyllä jokainen varmaan autokouluajoista muistaa suunnilleen miten homma hoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvyyden vuoksi: renkaidenvaihto on kieleen vakiintunut termi, jossa vaihdetaan auton pyörät. Juontaa juurensa siitä, että ennen vanhaan ei ollut välttämättä kuin yhdet vanteet ja renkaat vaihdettiin niille. Myöskin vaihdon pointtina on se renkaan vaihto toisenlaiseen (esim. kesärengas -> talvirengas), eli pyörien vaihdon syynä on se rengas.

MUTTA: kun puhutaan tai kirjoitetaan esim. ohjeita renkaan vaihtoon, niin silloin irrotetaan pyörä tai kun sen jälkeen käy huonosti pulttien tai muttereiden ollessa löysällä, niin pyörä irtoaa jne.

Myöskään pelkät renkaat ei pyöri tai rattia käännettäessä ei käännetä renkaita, vaan niitä pyöriä.

Muuten edellä oleva pitää paikkansa, mutta kerrottakoon, että esim Belgiassa useimmiten vaihdatetaan rengasliikkeessä syksyisin ja keväisin nimenomaan talvi- ja kesärenkaat samoille vanteille! Säästäähän siinä yhden vannesatsin hankinnan, ja jos auton vaihtaa uuteen joka tapauksessa muutaman vuoden välein, niin tämähän voi olla järkevääkin...

Vierailija
84/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun miehen pitää, muut päättäköön omat kriteerinsä. Mä oon konservatiivinen ja haluun äijän enkä mitään viherpiipertäjää. Tää on vain mun mielipide.

Vierailija
85/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, eikä naisen tarvitse osata/jaksaa viikkosiivousta. Palvelut on olemassa

Vierailija
86/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä jos ei ole autoa.

Vierailija
87/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä ois osata ihan kaikkien, jos joskus tarttee vararenkaan laittaa... tosin en tiiä miten näissä nykyisissä autoissa on, että voiko edes tien päällä vaihtaa rengasta. Meidän perheessä kaikki yli 15-vuotiaat osaa tämän, on opeteltu. Me siis vaihdetaan ite renkaat keväisin ja syksyisin. Meillä on hyvä tunkki ja Bilteman halpa pulttimopo, menee vaihtamiseen noin 30 min, eikä ole vaikeaa tai raskasta... jos siis jonkun ukko koettaa renkaiden vaihdolla kuitata puolen vuoden kotityöt, niin älkää antako periksi :D

Vierailija
88/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Me ei kyykitä vaan rengasliike vaihtaa renkaat ja pesee ne.

Vierailija
89/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen autoilevan henkilön pitää tarvittaessa osata vaihtaa vararengas alle.

Vierailija
90/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi tätä sukupuolikysymyksenä. Periaatteessa jokaisen autoilijan olisi hyvä osata vaihtaa rengas, jos joutuu ongelmiin syrjäseuduilla. Toki tässä tarvitsee huomioida, että yhä useammassa autossa ei ole vararengasta, joten ei ole mitään vaihdettavaakaan. Monikohan autoilija huomioi rengasrikon mahdollisuuden syrjäisemmillä seuduilla liikkuessan?

Vierailija
91/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä osata mut esim. meidän autoon ei pysty ite vaihtamaan. Jättikokoinen avolava, ei nouse ylös millään tee se itse-tunkilla. Liikkeeseen on vietävä.

Vierailija
92/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nämä vanhojen autojen omistajat vaihtaa itse renkaansa. Uusissa autoissa ei ole edes mitään vararengasta.

Kyse ei ole osaamisesta vaan haluaako siellä maantasalla työskennellä. Me ei haluta.

Vierailija
93/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä osata mutten mä ainakaan viitti.

Vierailija
94/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä vanhojen autojen omistajat vaihtaa itse renkaansa. Uusissa autoissa ei ole edes mitään vararengasta.

Kyse ei ole osaamisesta vaan haluaako siellä maantasalla työskennellä. Me ei haluta.

Me on laskettu, että se itse vaihtaminen on loppujen lopuksi kätevämpää ja vie vähemmän aikaa kuin se, että menee rengasliikkeeseen ja odottelee siellä. Kellotin nyt syksyllä kuinka paljon aikaa meni vaihtoon ja tulos oli 42 minsaa. Se että varaa ajan liikkeeseen, ajaa sinne, odottelee että pääsee tiskille ja antaa avaimet ja odottaa sitten että saa auton ja sitten maksaa vaihdosta vie enemmän aikaa. Mun mielestä ei siis ole vaivan väärti, mieluummin vähän "työskentelen sillä maantasalla" omalla pihalla.

Vierailija
95/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien sukupuolien pitäisi osata.

Tarpeen vaatiessa normaali taito eikä edes mitään kovin rakettitiedettä, oppii kerrasta kun kerran joku neuvoo läpi. Eikä auton alle mennä tai työnnetä päätä sinne väliin missään vaiheessa jos huonosti tunkkaa, auto tipahtaa maahan vain eikä kenenkään päälle.

N37

Vierailija
96/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä jokaisen autoilevan ihmisen sukupuolesta riippumatta tulisi osata vaihtaa rengas. Hätätilanteessa taidosta on hyötyä, jos rengas puhkee tien päällä, osaa vaihtaa vararenkaan. Nopeemmin sen hoitaa itse kuin jäisi odottamaan "pelastajaa". Ja mitä korvemmassa sattuu rengaspuhki niin sen pas kempi odotella. Se toki edellyttää että pitää autossa renkaidenvahtoon tarvittavat välineet sekä renkaan.

Se on ihan sama sitten viitsiikö itse kesä/talvi renkaat vaihtaa vai viekö liikkeeseen, sillä nyt ei ole vit unkaan väliä.

Itse sain kokea yhden rengasepisodin tien päällä ja itte se piti fiksata, eipä tuo mieskään olisi voinut auttaa kotoa käsin.

Melkoisia yksisarvisia uudehkot autot mistä löytyy vararengas. Renkaan paikkausainetta tavaratilasta useimmiten löytyy.

Vierailija
97/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä ihmeen sankariteko on Suomessa tää myyttinen renkaidenvaihto? Sillä kun ainakin palstamiesten mukaan saa kaksi kertaa vuodessa tehtynä kuitattua totaalisen osallistumattomuuden kaikkiin muihin kodin töihin. Koska "kukas vaihto autoon renkaat, häh?"

Ja toisekseen -  miksi kukaan jolla nyt on jonkunlaista rahaa tilillä ja huoltamo kohtuullisen lähellä alkaisi resuamaan joittenkin renkaiten vaihtojen kanssa alun perinkään. Huoltamoilla on kunnon tilat, pelit ja vehkeet ja tekevät homman nopsaan. 

En tunne itse ketään - en miestä enkä naista- joka könyäisi auton ympärillä pihalla itse renkaita vaihtamassa. No ne ei olekaan niin pa ettei olisi varaa teettää hommaa huoltamolla. Ymmärrän siinä tapauksessa jos sen tekee pakon edessä koska rahaa ei ole tai asuu niin korvessa että huoltamot on satojen kilometrien päässä.

Vierailija
98/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me on laskettu, että se itse vaihtaminen on loppujen lopuksi kätevämpää ja vie vähemmän aikaa kuin se, että menee rengasliikkeeseen ja odottelee siellä. Kellotin nyt syksyllä kuinka paljon aikaa meni vaihtoon ja tulos oli 42 minsaa. Se että varaa ajan liikkeeseen, ajaa sinne, odottelee että pääsee tiskille ja antaa avaimet ja odottaa sitten että saa auton ja sitten maksaa vaihdosta vie enemmän aikaa. Mun mielestä ei siis ole vaivan väärti, mieluummin vähän "työskentelen sillä maantasalla" omalla pihalla.

Tämä menee pelkästään puoli tuntia edestakaiseen ajoon lähimpään rengasliikkeeseen. Asiaa toki helpottaa, että meillä on tilaa säilyttää renkaat ja hyvät välineet vaihtoon. 

Vierailija
99/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi, kun kaikkien ajokortin omaavien ei tarvitse osata edes ajaa!

Vierailija
100/110 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen pitää osata olla pyytämättä minua siihen hommaan mukaan. Tee itse tai vie laitettavaksi, mutta minä se en ole kuka niitä paskaisia renkaita kopeloi ja pesee tai laittaa paikoilleen. Minulla ei ole edes ajokorttia ja silti tämänkin vastenmielisen toimituksen oppinut kun en kehdannut kieltäytyä. Jos mies sitä ei tee, HYVÄ. EN TEE MINÄKÄÄN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi