Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö miehen osata vaihtaa renkaat?

Vierailija
03.01.2023 |

Mielestäni pitää.

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä renkaanvaihdosta on tullut kuin joku maskuliinisuuden mitta?

Vierailija
42/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika avuttomana kyllä pitäisin ihmistä joka ei auton renkaita osaisi ainakin periaatteessa vaihtaa.

Joskus olen itsekin vaihtanut, nykyisin hillopurkin avaus vaatii tekniikkaa kun voimat ei riitä purkin avaamiseen.

Mummo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetin vaimoani vaihtamaan renkaat omaan autoonsa rengasrikon varalta, koska matkusteli paljon harrastuksensa vuoksi autollaan. Minä hoidin viikonloput lapsia sillä välin. Syksyllä suuttui, kun sanoin, että voi itse vaihtaa renkaat autoonsa, kun minä laitan nyt ruokaa.

Vierailija
44/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse. Itse osaan vaikka en ole koskaan omistanut autoa. Ei se mitään rakettitiedettä ole.

Oletetaan, että sinulla on teini-ikäinen lapsi, joka ei ole seurannut tai vaihtanut auton renkaita ikinä. Laittaisitko kylmiltään vaihtamaan ilman opastusta?

Itseasiassa olen joutunut ensimmäisen kerran renkaan vaihtamaan auton ohjekirjan ohjeilla (jos YouTube oli olemassa ei ollut niin iso juttu mitä on nykyään, puhelinkin oli näppäinpuhelin). Kortti oli ihan tuore eikä ollut sitä ennen tullut mieleen opetella taitoa. Sen jälkeen monta vuotta tein itse kausivaihdot siskon kanssa. Nykyään käytän ostopalvelua.

Itse käytän yleensä tunkkia ja rengasavainta.

Vierailija
45/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä jokaisen autoilevan ihmisen sukupuolesta riippumatta tulisi osata vaihtaa rengas. Hätätilanteessa taidosta on hyötyä, jos rengas puhkee tien päällä, osaa vaihtaa vararenkaan. Nopeemmin sen hoitaa itse kuin jäisi odottamaan "pelastajaa". Ja mitä korvemmassa sattuu rengaspuhki niin sen pas kempi odotella. Se toki edellyttää että pitää autossa renkaidenvahtoon tarvittavat välineet sekä renkaan.

Se on ihan sama sitten viitsiikö itse kesä/talvi renkaat vaihtaa vai viekö liikkeeseen, sillä nyt ei ole vit unkaan väliä.

Itse sain kokea yhden rengasepisodin tien päällä ja itte se piti fiksata, eipä tuo mieskään olisi voinut auttaa kotoa käsin.

Nykyäänhän autoissa ei ole vararenkaita vaan pikapaikkaussarja. 

Minun vanhassa ruoskassa oli vararengas 2012 ja tässä nykyisessäkin vanhassa ruoskassa on takana vararengas kiinni takakontin alla. En tiedä miten muut paikkailee.

Mulla on Falkin tieturva https://www.falck.fi/hinauspalvelu/tieturva-tiepalvelu/

Soitto vaan niin ammattilainen tulee ja hoitaa renkaan kuntoon.

Vierailija
46/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika avuttomana kyllä pitäisin ihmistä joka ei auton renkaita osaisi ainakin periaatteessa vaihtaa.

Joskus olen itsekin vaihtanut, nykyisin hillopurkin avaus vaatii tekniikkaa kun voimat ei riitä purkin avaamiseen.

Mummo

Meinaatko, että olet nähnyt kaikki erikoisasennukset ja holkitukset mitä käytetään alumiinivanteen sovittamisessa paikalleen...? Sen kun asennat väärin niin hegenlähtö voi olla useammalla kysessä kun rengas irtoaa...

Vierailija
47/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nYKYAIKAISIA renkaita ei käytännössä ole mahdollista vaihtaa kotikonstein.

Taas on jotain höynäytetty

Räjäyttämälläkö teet täytön? Et ressukka ymmärrä edes vanteen ja renkaan eroa.

Vierailija
48/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opetin vaimoani vaihtamaan renkaat omaan autoonsa rengasrikon varalta, koska matkusteli paljon harrastuksensa vuoksi autollaan. Minä hoidin viikonloput lapsia sillä välin. Syksyllä suuttui, kun sanoin, että voi itse vaihtaa renkaat autoonsa, kun minä laitan nyt ruokaa.

Mitäs tuosta suuttumaan. Olisi vienyt liikkeeseen, jos itse ei halunnut vaihtaa. Ei kai sinulla mitään sitä vastaan olisi ollut?

Vierailija
49/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä renkaanvaihdosta on tullut kuin joku maskuliinisuuden mitta?

Kai siksi, kun se on niin yksinkertaista, että mies pystyy siihen.

Vierailija
50/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö naisen osata ommella?

Vierailija
51/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubeless-renkaita ei kukaan kotiasentaja pysty vaihtamaan. Vanne ja rengas vaurioituu irrotukseesa, täyttö kotikonstein ei onnistu. Ennenkuin länkytät, ota selvää persuasioista. Mikä on rengas, mikä on vanne ja mikä on pyörä.

Vierailija
52/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tubeless-renkaita ei kukaan kotiasentaja pysty vaihtamaan. Vanne ja rengas vaurioituu irrotukseesa, täyttö kotikonstein ei onnistu. Ennenkuin länkytät, ota selvää persuasioista. Mikä on rengas, mikä on vanne ja mikä on pyörä.

No nyt on oikea asentaja linjoilla :D

Vierailija
53/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo

Meinaatko, että olet nähnyt kaikki erikoisasennukset ja holkitukset mitä käytetään alumiinivanteen sovittamisessa paikalleen...? Sen kun asennat väärin niin hegenlähtö voi olla useammalla kysessä kun rengas irtoaa...

No ei kyllä ole nähnyt rengasliikkeen kiirepoikakaan. Koulutusta takana aamupäivällä alle 4 tuntia.

Vierailija
54/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä höpiset mitä eroa on renkaan vaihdossa kotikonstein tai liikkeessä

perusperiaate on kyllä aika sama

Vierailija
55/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kaikkien on hyvä osata rengas vaihtaa tarvittaessa, mutta renkaat kannattaa kyllä vaihdattaa liikkeessä niin voi tarkistaa aurauskulmat samalla.

Vierailija
56/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on ammattilaiset jotka tekee ne hommat. Minä vain ajan.

Kun vaan löytyisi niitä ammattilaisia edes rengasliikkeistä. Kahteen autooni vaihdatin uudet kesärenkaat, itse tein jälkikiristyksen muutama 100km jälkeen. Molemmissa oli pultit lähempänä 20Nm kun kymmentä.

Alumiinivanteen pultit ei kiristy yksinään. Niissä vedetään surutta mutteripyssyllä.

Vierailija
57/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tubeless rengas on kotioloissa helppo vaihtaa tunkin nokassa rengas irti ja sitten nuljauttaa kumin vanteen reunasta irti, siihen on monelaista konstia ja sitten rengasraudalla kumi pois joten aikaa mennyt tuohon manööveriin jo pari minsaa  aika sisältää tunkkauksen ja renkaan irroituksen autosta. sitten vähänä varmasalvaa uuteen kumiin ja lopsauttaa sen paikalleen ja kompuralla ilmaa  ai millä? no ota rengas pp sarveen ja aja fillarilla huoltsikalle täyttään se ja sit takasin himaan

Vierailija
58/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta se on mukavaa yleistietoa. Jos omistat auton, niin olisi hyvä osata tehdä perusjutut. 

Vierailija
59/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten joku rengas irtoaa muutaman sadan ensimmäisen kilometrin aikana.

Pyörä irtoaa, ei rengas. Jotain pitää mennä pahemmin pieleen, että pelkkä rengas irtoaa (vanteelta).

Vierailija
60/110 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä höpiset mitä eroa on renkaan vaihdossa kotikonstein tai liikkeessä

perusperiaate on kyllä aika sama

Oot pihalla, et tajua renkaan ja pyörän eroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän