Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yhtään kynttilänvihaajaa?

Vierailija
03.01.2023 |

Pari tuttua ja muutama sukulainen pelkäävät kuin kuollaakseen kynttilöitä. He hermostuvat heti kun näkevät, että jossain palaa kynttilä. Ihmettelen heitä kovasti, sillä itse rakastan kynttilöitä ja ne tekevät talvi-illoista ihania.

Onko teidän lähipiirissä tällaisia ihmisiä, jotka vievät tyyliin haudoillekin ledikynttilät?

Kommentit (413)

Vierailija
81/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni käy aina puhaltamassa kaikki kynttilät sammuksiin kun silmä välttää.

Mun isävainaa oli myös vähän tämmöinen.

Vierailija
82/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä vihaa kynttilöitä, mutta en kyllä niitä anna sisällä polttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kynttilän vihaajat jotka itse tunnen ovat selvästi sitä vanhempaa sukupolvea. En tiedä sitten onko heillä joku fobia siitä, että kun kynttilän laittaa palaamaan niin kohta koko talo on palanut poroksi maan tasalle...

Se vain nyt sattuu olemaan yleisin syy omakotitalojen paloille. Joten meillä ei kynttilöitä polteta. Takassa voi rouva niitä välillä poltella.

Ei varmasti ole. Vielä pahempaa on se kun pissikset jättävät laturit kiinni seinään.

Vierailija
84/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain välitä kynttilöistä, kun sähkökin on keksitty. Siksi niitä ei kodissa ole, muutama lahjaksi saatu on jemmattu talteen sähkökatkon varalle. Silloinkin paristolla toimiva led on parempi.

Joskus tulee varmaan huonon ilmanvaihdon vuoksi päänsärkyä tai huonoa oloa palavista kynttilöistä. Tuoksuherkkä en ole eikä lepatuksen pitäisi vaikuttaa.

En pelkää kynttilöitä, mutta tuttavani talo on palanut kynttilästä lähteneestä palosta. Hän ei halua nähdäkään palavaa kynttilää missään.

Vierailija
85/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni käy aina puhaltamassa kaikki kynttilät sammuksiin kun silmä välttää.

No on kyllä syytäkin puhaltaa, jos ne vahtimatta kerran jätetään.

Vierailija
86/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain satanistit vihaa kynttilöitä

Vierailija
87/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Kiitos neuvosta

Vierailija
88/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etsin jotain hyviä tuoksukynttilöitä pimeneviin iltoihin, ei mielellääm mitään liian pisteleviä tuoksuja vaan ihanan pehmeän harmonisia. Vinkkejä? "

Mun suosikki on Malia L`Harmonie. Ihanan pehmeä, makea mutta ei ollenkaan imelä. Ei haise halvalle.

Vierailija
89/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Etsin jotain hyviä tuoksukynttilöitä pimeneviin iltoihin, ei mielellääm mitään liian pisteleviä tuoksuja vaan ihanan pehmeän harmonisia. Vinkkejä? "

Mun suosikki on Malia L`Harmonie. Ihanan pehmeä, makea mutta ei ollenkaan imelä. Ei haise halvalle.

Kiitos

Vierailija
90/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne!

Vierailija
91/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kissa ymmärrän hyvin jos ei halua polttaa kynttilöitä mutta mun on vaikea käsittää kun kynttilä on palattomalla astialla vesitilkan ympäröimänä niin miten se tuli siitä lähtis leviämään? Ihme pelkoja ihmisillä.

Yks kynttilä silloin tällöin kun polttaa ei mitään  vastaa passiivista tupakointia. Pahimmat käryt on keskustassa. Piintyneet muun muassa näyteikkunoiden puuosiin. Ja kantakaupungissa elävien stadilaisten keuhkoihin. Mustaa vaan.

Nimim: näyteikkunoiden puuosia, pessyt, entisöiny ja lakkaillut stadissa.

Vierailija
92/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joik.

"JOIK Home & SPA kynttilöiden vaha on valmistettu ruotsalaisesta rapsista, joka on biohajoavaa ja palaa pidempään ja puhtaammin kuin parafiini. JOIK:n kynttilät ovat vegaanisia. Kynttilöiden tuoksut ovat synteettisiä. JOIK käyttää Home & SPA -linjansa kynttilöissä luonnollisen kasvivahapohjan kaverina laadukkaita kosmetiikkalaatuisia synteettisiä tuoksuja, sillä ne ovat tasalaatuisia ja säilyvät kynttilässä paremmin kuin luonnolliset, helposti haihtuvat tuoksut."

Vierailija
93/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaalialtistuin töissä kosteusvaurion takia, enkä sen jälkeen ole voinut polttaa kynttilöitä, saan niistä päänsärkyä. Kynttilä nostaa ilman noki-pitoisuutta suuresti:

Huoneessa poltettava steariinikynttilä nostaa huoneilman hiukkaspitoisuuden muutamassa minuutissa 300 000 hiukkaseen kuutiosenttimetriä kohden, kun Tanskan vilkasliikenteisimmän kadun ilmassa on mitattu 40 000 hiukkasta kuutiosenttimetrissä. Maikkarin juttu kertoo, että noki ”on aivan yhtä haitallista kuin tupakansavukin.

Vierailija
94/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kynttilän vihaaja, mutta en ole polttanut kotonani ns.eläviä kynttilöitä enää vuosikausiin. En tiedä yhtään syytä miksi polttaisin. Paras ja ihanin valo tulee 7-haaraisesta led-kyntteliköstä.

Vierailija
95/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kynttilöiden vihaajia. Mummolla on ledkynttilöitä, mutta sukulaiset on niitä raahannu koska heitä pelottaa pitää mummo yksin palavien kynttilöiden kanssa.

Vierailija
96/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei huolestuta kynttilöiden "terveysriskit". Olen selvinnyt hengissä myös takan ja puulämmitteisen saunan käytöstä.

Vierailija
97/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä. Ei voi sietää, jos sisällä poltetaan kynttilöitä. 

Vierailija
98/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei huolestuta kynttilöiden "terveysriskit". Olen selvinnyt hengissä myös takan ja puulämmitteisen saunan käytöstä.

Vaikutukset eivät tule samalla minuutilla. Miten joku voi olla näin tietämätön?

Pienhiukkaset aiheuttavat pitkäaikaisessa altistumisessa vakavia haittoja etenkin sydän-, verisuoni- ja hengityselimistön terveydelle.

Vierailija
99/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään järkeä kynttilöissä, jos ei syynä ole että tarvitaan valoa, vaikkapa jos ei ole sähköjä.

En yhtään ymmärrä miksi polttaa niitä ulkonakaan, täälläkin naapureilla palaa, vaikka itse ovat visusti sisällä.

En vie haudoillekaan, en kyllä käy niillä muutenkaan.

Vierailija
100/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mies pelkää :D Naurattaa