Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yhtään kynttilänvihaajaa?

Vierailija
03.01.2023 |

Pari tuttua ja muutama sukulainen pelkäävät kuin kuollaakseen kynttilöitä. He hermostuvat heti kun näkevät, että jossain palaa kynttilä. Ihmettelen heitä kovasti, sillä itse rakastan kynttilöitä ja ne tekevät talvi-illoista ihania.

Onko teidän lähipiirissä tällaisia ihmisiä, jotka vievät tyyliin haudoillekin ledikynttilät?

Kommentit (413)

Vierailija
101/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vihaa kynttilöitä, mutta on isot läjät vanhoja ja uusia ei osteta, eikä ole ostettu kymmeneen vuoteen.

Eihän ne terveellisiä ole polttaa.

Ei se mitään epäterveellistäkään ole. Varmaan vuoden kynttilän poltto vastaa Helsingin keskustassa otettua henkäisyä.

Päin vastoin.

Huoneessa poltettava steariinikynttilä nostaa huoneilman hiukkaspitoisuuden muutamassa minuutissa 300 000 hiukkaseen kuutiosenttimetriä kohden, kun Tanskan vilkasliikenteisimmän kadun ilmassa on mitattu 40 000 hiukkasta kuutiosenttimetrissä.

Vierailija
102/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaalialtistuin töissä kosteusvaurion takia, enkä sen jälkeen ole voinut polttaa kynttilöitä, saan niistä päänsärkyä. Kynttilä nostaa ilman noki-pitoisuutta suuresti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen kynttilöiden rakastaja täällä! Etsin jotain hyviä tuoksukynttilöitä pimeneviin iltoihin, ei mielellääm mitään liian pisteleviä tuoksuja vaan ihanan pehmeän harmonisia. Vinkkejä? 

Parhaimmat tuoksut löytyy mun mielestä löytyy netin valikoimista. Tää on mun ehdoton lemppari: https://tinyurl.com/t8hhn34m tosta oon tykänny kovasti ja se on kiva, kun se on luonnonvalkoinen niin sopii moneen eri sisustukseen.

Kiitos laitan testiin

Vierailija
104/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poltan kynttilöitä, mutta en jätä niitä hetkeksikään yksin. On ollut muutama läheltä piti tilanne, joissa olisi käynyt huonosti, jos en olisi ollut parin metrin päässä.

Vierailija
105/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meille tuli jouluvieraita jotka kielsi kynttilöiden polttamisen ruokapöydässä koska heillä on lapsia.

Lapsethan just tykkää kynttilöistä

Vierailija
106/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kynttilän vihaajat jotka itse tunnen ovat selvästi sitä vanhempaa sukupolvea. En tiedä sitten onko heillä joku fobia siitä, että kun kynttilän laittaa palaamaan niin kohta koko talo on palanut poroksi maan tasalle...

Se vain nyt sattuu olemaan yleisin syy omakotitalojen paloille. Joten meillä ei kynttilöitä polteta. Takassa voi rouva niitä välillä poltella.

No joillekin ei kelpaa vaaraksi kuin lööpit jouluna palaneista taloista, kuten eräs aiempi kommentti möläytti. Leväperäisesti poltellut kynttilät aiheuttavat 500 paloa vuodessa tämän vanhan jutun mukaan, joten turha pilkata kun mummo ei anna kynttilän palaa yksin.

https://yle.fi/a/3-5666974

Vierailija
107/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkaa joskus ortodoksiseen jumalanpalvelukseen niin näette kun ihmiset hosuu ja toheloi tuohusten kanssa, joissain palveluksissa (esim pääsiäinen tai suuren paaston eka katumuskanoni) ihmisillä on tuohukset kädessä siellä tungoksessa.

Tuohuksia putoaa telineistä lattialle. Ne sammuu, ei koskaan sytytä mitään vaikka olisi matto alla.

Koskaan en ole nähnyt että mitään olisi syttynyt, paitsi kerran eräs rouva tuikkasi keinokuitu-paitansa hihan tuohukseen ja se roihahti mut lähellä olevat sammutti. Palvelus jatkui koko ajan ja rouva jatkoi palveluksessa olemistaan.

Ihmiset ortodoksisissa jumalanpalveluksissa paljon, ja kulkevat tuohustelineiden vieressä joita on paljon.

Juu ja joskus tehdään jopa maahankumarrus tuohus kädessä.

En muista kuulleeni tai lukeneeni yhdestäkään tulipalosta joka olisi kirkossa tuohuksesta syttynyt.

Ja siis kun kirkkosalista siirrytään kirkkokahveille niin ne tuohukset jää yksinään palamaan. Monet käy sytyttelemässä lisää. Suomessa ei ole kuitenkaan se kreikkalainen tapa että tuohukset ja lampukat jätetään yksinään palamaan kirkkoon jossa ei ole ketään. Jopa yöksi kreikassa jättävät, ja lampukka palaa ties monta tuntia (siinä on öljyä).

Monet noudattavat Suomessa sitä tapaa että sytyttävät rukousnurkan lampukan aamulla ja polttavat koko päivän, eivätkä sen kummemmin seuraa lampukkaa. En ole kuullut että lampukastakaan olisi lähtenyt yhtään tulipaloa.

Vierailija
108/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Meidän kotona on myös hyvä ilmansuodatuslaite. Nautimme raikkaasta ilmasta samalla kun muut hengittävät pienhiukkasia ja ilmansaasteita.

Vierailija
109/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulkaa joskus ortodoksiseen jumalanpalvelukseen niin näette kun ihmiset hosuu ja toheloi tuohusten kanssa, joissain palveluksissa (esim pääsiäinen tai suuren paaston eka katumuskanoni) ihmisillä on tuohukset kädessä siellä tungoksessa.

Tuohuksia putoaa telineistä lattialle. Ne sammuu, ei koskaan sytytä mitään vaikka olisi matto alla.

Koskaan en ole nähnyt että mitään olisi syttynyt, paitsi kerran eräs rouva tuikkasi keinokuitu-paitansa hihan tuohukseen ja se roihahti mut lähellä olevat sammutti. Palvelus jatkui koko ajan ja rouva jatkoi palveluksessa olemistaan.

Ihmiset ortodoksisissa jumalanpalveluksissa paljon, ja kulkevat tuohustelineiden vieressä joita on paljon.

En muista kuulleeni tai lukeneeni yhdestäkään tulipalosta joka olisi kirkossa tuohuksesta syttynyt.

Ja siis kun kirkkosalista siirrytään kirkkokahveille niin ne tuohukset jää yksinään palamaan. Monet käy sytyttelemässä lisää. Suomessa ei ole kuitenkaan se kreikkalainen tapa että tuohukset ja lampukat jätetään yksinään palamaan kirkkoon jossa ei ole ketään. Jopa yöksi kreikassa jättävät, ja lampukka palaa ties monta tuntia (siinä on öljyä).

Monet noudattavat Suomessa sitä tapaa että sytyttävät rukousnurkan lampukan aamulla ja polttavat koko päivän, eivätkä sen kummemmin seuraa lampukkaa. En ole kuullut että lampukastakaan olisi lähtenyt yhtään tulipaloa.

Niin! Ottakaa opiksi tästä te hysteerikot!!!

Vierailija
110/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilät ovat vähän ristiriitainen juttu minusta. Kauniita ovat jos palavat nätisti. Jotkut eivät pala ja käryttävät. Niissä myös liian pieni liekki. Itsellä on näitä ikäviä myös kaapeissa, kun olen niitä saanut ja jäävät polttamatta. Näin on vaikeaa ennestään tietää mikä kynttilä palaa kauniisti ja käryttämättä. Tai sitten on liiankin iso liekki ja pelkään jotain leimahdusta, kun liekki vaan kasvaa välillä.

Sitten toinen asia on niiden vahtiminen. Itse käyn usein ulkona hakemassa jotain tai lumitöissä yms niin mietin voinko jättää siksi aikaa palamaan. Usein en uskalla jättää. Sopivat varmasti paremmin ihmiselle joka on pitkään sisällä ja näin voi polttaa pidempiä aikoja kerralla. Koirani kanssa on uskaltanut oikeastaan koskaan kunnolla pitää kynttilöitä palamassa.

Sitten pitää olla vielä hyvä paikka niille. Itsellä on vaan kaksi pöytää joista toista en esim sohvalta näe ja toinen taas niin pieni, ettei siihen mahdu montaa kynttilää. Ei paljon pysty kauniisti niitä laittamaan. Tähän yhdistyttyä pitää vielä olla niille sopivat lautaset yms alustat. Silti valuttavat.

Näiden lisäksi sammutus on vaativaa puuhaa. Itse ainakin onnistun yleensä sammuttamaan ne niin, että huoneet käryssä pitkään. Varsinkin iltaisin siihen käryyn ei ole kivaa nukahtaa. Näin käy, vaikka olisi vaan se pari kynttilää siinä pöydällä. Yritin aina sammuttaa ne paremmin, mutta harvoin onnistun. Pidän nyt taukoa kynttilöitä, kun alkoi silmät valumaan savusta yksi ilta.

Kaiken tämän jälkeen pidän kynttilöitä kauniina edelleen. Silti ne ovat jotenkin stressaaviakin. Varsinkin ne pitkät "kruunukynttilät" joille on ole vieläkään löytänyt jalkaa johon uskaltaisin sellaisen palamaan laittaa. Minua ei myöskään tuoksu häiritse. Käry pelkästään.

Mummuni poltti paljon kynttilöitä. Sitten myöhemmin hänenkin oli ilman laadun heikennyttyä pakko lopettaa se. Led-kynttilät ymmärrän hyvin niillä joilla astmaa yms tai lemmikkejä/lapsia. Myös haudoille on ok vielä sellainen jos ei voi usein käydä. Itsekin olen pitkän matkan päähän vienyt led version, kun kiva toisaalta, että on valoa siellä palamassa. Joku jolla mahdollisuus käydä usein saa sitten viedä ne tavalliset. Roskaa niistäkin silti tulee jos muoviset purkit yms niissä. Kuitenkin siis kauniita kynttilät ovat ja pidän niistä. Kalliitakin nykyisin. Varsinkin hienommat. Eu ole rahaa niitä ostaa. Pitkästi jos joku edes jaksaa lukea tämän.

Vierailija
111/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likastavat katon ja seinät.

Tuoksukynttilöille allerginen.

Kauhistuttaa heikkonäköiset suhteessa kauppojen oven pielien roihuihin. Pitäisi kieltää. (Tunnen yhden heikkonäköisen, joka pelkää niitä kovasti)

Ulkona poltan turvallisessa paikassa lyhdyn sisällä kynttilää.

Hautuumaalle olen vienyt.

Vierailija
112/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne lampukat ole niitä öljylamppu-hommeleita jotka roikkuu sellaisten ohuiden vaijerien varassa, pyöreitä mötiköitä joissa sisällä paloöljyä ja jokin sydänlankasysteemi? Missä ne oikein on kiinni? Tätä en muista. Ja siis Valamossa näin ja opas niistä kertoi kirkossa. Kuulostaa tosi riskaabelilta, jos palavaa ainetta sisältävä mötikkä putoaa siten että siinä palaa tuli. Sehän sytyttää välittömästi sen koko nesteen ja sit on oikeasti vaaratilanne. Kuulostaa tosi hurjalta jos jotkut kotonaan polttaa päivät pitkät ja se palaa yksinään jossain huoneessa. Huhuh.

Ne tuohuksethan on tosi ohuita ja pieniä mehiläisvaha-kynttilöitä? Uskon kyllä että ilmavirta ne sammuttaa jos ne niistä teline-viritelmistä putoaa. Että sikäli eri asia kuin normikynttilä.

Vierailija
113/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me poltetaan tuoksukynttilöitä poikaystävän kanssa päivittäin

Vierailija
114/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tuollainen!! Pelkään kuollakseni suurinpiirtein tulta, eli myös kynttilöitä. Haudoillekaan en oikeaa vie enkä missään nimessä voi käyttää tulitikkuja. Ei ole eläimiä mutta taapero on, pelkäsin tosin yhtä paljon ennen lastakin. N31v

Miten olisit sitten elänyt joskus satoja vuosia sitten? On typerää minusta tehdä tulesta joku paha juttu, kun tulen avulla on ennen selvitty ja pärjätty. Lämmitetty ja laitettu ruokaa yms. Ihminen ei olisi pärjännyt ilman tulta.

Vierailija
115/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne lampukat ole niitä öljylamppu-hommeleita jotka roikkuu sellaisten ohuiden vaijerien varassa, pyöreitä mötiköitä joissa sisällä paloöljyä ja jokin sydänlankasysteemi? Missä ne oikein on kiinni? Tätä en muista. Ja siis Valamossa näin ja opas niistä kertoi kirkossa. Kuulostaa tosi riskaabelilta, jos palavaa ainetta sisältävä mötikkä putoaa siten että siinä palaa tuli. Sehän sytyttää välittömästi sen koko nesteen ja sit on oikeasti vaaratilanne. Kuulostaa tosi hurjalta jos jotkut kotonaan polttaa päivät pitkät ja se palaa yksinään jossain huoneessa. Huhuh.

Ne tuohuksethan on tosi ohuita ja pieniä mehiläisvaha-kynttilöitä? Uskon kyllä että ilmavirta ne sammuttaa jos ne niistä teline-viritelmistä putoaa. Että sikäli eri asia kuin normikynttilä.

Tuohuksia olen nähnyt hiekkavadeissa ortodoksikirkossa. Kreikassa kirkot ovat, ainakin enimmäkseen, kivikirkkoja. Syttyvät huonommin kuin puukirkot tai kodit.

Vierailija
116/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on palomies ja hän aina tuo meille lahjaksi kynttilöitä :D

Vierailija
117/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaimoni poikaystävä on juuri tuollainen! Kuulemma kynttilän valo aiheuttaa migreenin, mihin en usko kun hän on aina illat yökerhun melussa ja välkkeessä. Migreeni ilmestyy aina kun kynttilä syttyy, mutta lähtee pois heti kun sen sammuttaa.

Vaimosi poikaystävä. En tainnut ihan ymmärtää. Teillä avoin suhde?

Vierailija
118/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun vaimoni poikaystävä on juuri tuollainen! Kuulemma kynttilän valo aiheuttaa migreenin, mihin en usko kun hän on aina illat yökerhun melussa ja välkkeessä. Migreeni ilmestyy aina kun kynttilä syttyy, mutta lähtee pois heti kun sen sammuttaa.

Vaimosi poikaystävä. En tainnut ihan ymmärtää. Teillä avoin suhde?

Wokea ja modernia

Vierailija
119/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Meilläkin on useampi ilmansuodatin kotona ostimme kun etenkin ydinlaskeuma pelottaa kaikista eniten. Ukrainassa voi minä hetkenä hyvänsä lentää ohjus tahallaan tai tahattomasti ydinvoimalaan jonka jälkeen ei enää naurata.

Jotain rajaa tähän kaikkeen pyydän. Maailmassa elää ihmisiä ilmanlaadullisesti todella huonoissa kaupungeissa. Sen vuoksi liiallinen valitus täällä on minusta turhaa. Samoin mitä pelätä onnettomuuksia täällä etukäteen, kun ne ihmiset siellä Ukrainassa kuolevat ja tänäkin hetkenä joku siellä kuolee. Täällä sitten pelätään jo panikoidaan jo etukäteen. Sivusta.

Vierailija
120/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin on useampi ilmansuodatin kotona ostimme kun etenkin ydinlaskeuma pelottaa kaikista eniten. Ukrainassa voi minä hetkenä hyvänsä lentää ohjus tahallaan tai tahattomasti ydinvoimalaan jonka jälkeen ei enää naurata.

Jotain rajaa tähän kaikkeen pyydän. Maailmassa elää ihmisiä ilmanlaadullisesti todella huonoissa kaupungeissa. Sen vuoksi liiallinen valitus täällä on minusta turhaa. Samoin mitä pelätä onnettomuuksia täällä etukäteen, kun ne ihmiset siellä Ukrainassa kuolevat ja tänäkin hetkenä joku siellä kuolee. Täällä sitten pelätään jo panikoidaan jo etukäteen. Sivusta.

Ne pienhiukkaset tulee tuulen ja sateen mukana Suomeen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän