Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yhtään kynttilänvihaajaa?

Vierailija
03.01.2023 |

Pari tuttua ja muutama sukulainen pelkäävät kuin kuollaakseen kynttilöitä. He hermostuvat heti kun näkevät, että jossain palaa kynttilä. Ihmettelen heitä kovasti, sillä itse rakastan kynttilöitä ja ne tekevät talvi-illoista ihania.

Onko teidän lähipiirissä tällaisia ihmisiä, jotka vievät tyyliin haudoillekin ledikynttilät?

Kommentit (413)

Vierailija
41/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Vierailija
42/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Joo mutta , lets blame the candles!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän mummo ei polttanut kynttilöitä, koska kuulemma siitä tuli seiniin mustaa savua :D

Mummosi on ihan oikeassa

Vierailija
44/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää kynttilöistä. Meillä on kissa ja pelottaa että kaatais kynttilän.

Meilläkin on kissa mutta ollaan opetettu että hännän kanssa ei mennä palavan kynttilän lähelle

Niin, häntä pitää jättää narikkaan ja sitten vasta kynttilän luo 🙄

Vierailija
45/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaessa tuottavat ilmaan pah partikkeleita ja syöpä riski kasVAAAAA.

"Pienhiukkasia voi vapautua yhtä paljon kuin vilkkaassa liikenteessä

Kynttilät vapauttavat palaessa terveydelle haitallisia pienhiukkasia, orgaanisia haihtuvia kaasuja, nokea ja PAH-yhdisteitä, Säkkinen kertoo.

Muun muassa THL:n vuonna 2019 teettämän tutkimuksen mukaan jo maltillinen kynttilänpoltto voi nostaa omakotitalon pienhiukkaspitoisuuden tasolle, joka on verrattavissa vilkkaaseen liikenneympäristöön.

Kokeessa sytytettiin kynttilöitä esimerkiksi eri huoneisiin koneilmastoidussa omakotitalossa. Olohuoneessa palaneet kuusi kynttilää pitivät ultrapienten hiukkasten lukumäärän korkeana koko polton ajan.

Oletettavaa on, että pienissä vanhoissa kerrostaloasunnoissa ilman koneellista ilmanvaihtoa vaikutus on vielä suurempi."

https://anna.fi/hyvinvointi/terveys/kynttilat

Meillä palaa kynttilät aamiaisella, lounaalla, päivällisellä jopa välipalalla + illalla tv äärellä, on kuulemma romantista!

Vierailija
46/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En inhoa tai pelkää kynttilöitä, mutta lopetin niiden polttamisen kun tuli julki tutkimuksia joiden mukaan ne saastuttavat sisäilmaa. Verrataan jopa passiiviseen tupakointiin. Tuoksukynttilät ovat pahimpia. Eteenkin lapsia pitää suojella näiltä pienhiukkasilta, joten on aivan oikein lapsiperheen tullessa kylään pyytää sammuttamaan kynttilät.

Vierailija
47/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Vierailija
48/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään arsonfobiaa ei ole, mutta ledit haudoilla on ympäristöteko. Hautakynttilöistä tulee ihan valtavasti jätettä. Ledikynttilöitä voi uusiokäyttää

Vierailija
49/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mutta tunnen jalkalamppuvihaajia

Mitä hittoa? Jalkalamppu on just kätevä

Vierailija
50/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa kynttilöitä, mutta en myöskään ymmärrä kynttiläpakottajia, joiden on pakko jatkuvasti polttaa kynttilöitä. Mieluummin olen kotona valot päällä, niin näkeekin jotain.

Vierailija
51/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä ei pidä kynttilöistä. Syy kun aikoinaan exänsä kissojensa avustuksella tuikkasi kämpän tuleen. Kissat onneksi selvisivät hengissä vaikka pienestä oli kiinni.

Mun mielestä kynttilät on ihanan tunnelmallisia, mutta polttaisin vain ulkona, sisällä ledikynttilät sitten. Jo siitä syystä, että mulla on kissoja ja minimoin riskit. Jo ennen kuin kuulin mitä miesystävän edelliselle asunnolle kävi.

Vierailija
52/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Meilläkin on useampi ilmansuodatin kotona ostimme kun etenkin ydinlaskeuma pelottaa kaikista eniten. Ukrainassa voi minä hetkenä hyvänsä lentää ohjus tahallaan tai tahattomasti ydinvoimalaan jonka jälkeen ei enää naurata.

Vierailija
53/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinällään oikeassa, mutta puhutaan aika eritasoisista määristä niitä pienhiukkasia, kun verrataan sisällä asunnossa palavaa kynttilää ja ilmanvaihtoräppänoiden kautta tulevaa kulkeumaa. (Riippuen nyt toki vähän siitä, että onko kämppäsi kiinni vilkkaasti liikennöidyssä motarissa.) Mutta voisi myös kysyä, että jos/kun sitä muutakin pienhiukkassaastetta jo kerran sisään kulkeutuu, niin onko järkeä lisätä sitä huomattavasti kynttilänpoltolla.

Vierailija
54/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa kynttilöitä, mutta en myöskään ymmärrä kynttiläpakottajia, joiden on pakko jatkuvasti polttaa kynttilöitä. Mieluummin olen kotona valot päällä, niin näkeekin jotain.

Mua kutsutaan usein hulluks kynttiläpääks kun mun kodissa palaa koko ajan joku kynttilä ja varastosta löytyy parinsadan kynttilän kokoelma :D

Vierailija
55/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sinällään oikeassa, mutta puhutaan aika eritasoisista määristä niitä pienhiukkasia, kun verrataan sisällä asunnossa palavaa kynttilää ja ilmanvaihtoräppänoiden kautta tulevaa kulkeumaa. (Riippuen nyt toki vähän siitä, että onko kämppäsi kiinni vilkkaasti liikennöidyssä motarissa.) Mutta voisi myös kysyä, että jos/kun sitä muutakin pienhiukkassaastetta jo kerran sisään kulkeutuu, niin onko järkeä lisätä sitä huomattavasti kynttilänpoltolla.

Mutta joo on noi kynttilöiden ja ihan kaiken muunkin pienhiukkaset ihan todellinen haitta kenen tahansa terveydelle. Nehän aihettaa muutaman satatuhatta ylimääräistä kuolemaa vuosittain EUssa. Että ihan oikeasta ongelmasta kyse.

Vierailija
56/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vihaan kynttilöitä enkä ole vanhaa sukupolvea. Se on lapsuuden kodista opittua kun äitini laittoi kynttilöitä palamaan niin isäni muuttui levottomaksi ja aina vauhkosi niistä että kohta syttyy talo palamaan.

En koskaan polta kynttilöitä kotona koska on järjetöntä sytyttää avotulta sisätilaan. Jos vien haudalle kynttilän niin se voi olla kyllä oikea, ulkotilassa ei haittaa.

Minäkään en pidä kynttilöistä. Hermostutti kun joulupöydässä heiluttiin hihojen kanssa tuikkukynttilöiden päällä, kun ojenneltiin jotain pöydän yli. En voi rauhoittua, jos jossain sisätiloissa on kynttilä, ja varsinkin tuulisella säällä ahdistaa liekehtivät ulkotulet. Vaatteet syttyvät helposti tuleen.

Sama. En pidä kynttilöistä sisätiloissa, mielestäni tuli kuuluu sisällä vain uunin/takan sisäpuolelle. Joskus ravintoloissa palaa tuikkuja esim. vessoissa, joissa niitä ei kukaan pysty valvomaan. Puhallan sellaiset aina sammuksiin.

Vierailija
57/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilät ovat ok, mutta itselleni tulee niistä vähän huono olo, jos niitä palaa liikaa. Tuoksukynttilöitä en voi sietää.

Vierailija
58/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin pelkään, varsinkin punaisia kynttilöitä. Ne tuijottaa minua.....

Vierailija
59/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kamalaa miten joku muka voi vihata kynttilöitä?! Varmaan vihaatte samalla myös kirkkoa ja kissojakin.

Vierailija
60/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta joo on noi kynttilöiden ja ihan kaiken muunkin pienhiukkaset ihan todellinen haitta kenen tahansa terveydelle. Nehän aihettaa muutaman satatuhatta ylimääräistä kuolemaa vuosittain EUssa. Että ihan oikeasta ongelmasta kyse.

Olen täysin samaa mieltä. (Ehkäpä ymmärsit vähän väärin ed. kommenttini, jossa viittasin siis siihen, että kynttilän polttaminen sisällä tuottaa huomattavasti suuremmat piehiukkaspitoisuudet, kuin ilmanvaihdon kautta tuleva muu pienhiukkaskulkeuma. Eli sitä ei siis kannata vähätellä.)