Tunnetteko yhtään kynttilänvihaajaa?
Pari tuttua ja muutama sukulainen pelkäävät kuin kuollaakseen kynttilöitä. He hermostuvat heti kun näkevät, että jossain palaa kynttilä. Ihmettelen heitä kovasti, sillä itse rakastan kynttilöitä ja ne tekevät talvi-illoista ihania.
Onko teidän lähipiirissä tällaisia ihmisiä, jotka vievät tyyliin haudoillekin ledikynttilät?
Kommentit (413)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)
Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.
Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä.
Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!
Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez
Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)
Olen myös miettinyt ilmanpuhdistimen hankkimista. Moni on toki hankkinut jo pelkän koronaviruksen takia kun tuo kuulemma suodattaa myös sitä tehokkaasti pois ilmasta. Itse en pelkää flunssaa, mutta ilmansaasteita kyllä, koska muutin kaupungin keskustaan ihan pääkadun varrelle. Ilmansaasteisiin kuolee Suomessakin noin 4000 ihmistä vuodessa.
Edesmennyt mummoni ei välittänyt kynttilöistä. Itsekkin suosin nykyään ulkokynttilöitä, niitäkin on vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ HEITÄ ELÄVÄÄ KYNTTIILLÄÄ
Vartioimatta ! Sillä isäai on ne sammuttanut ,.
🚒
Moni tulipalo on tänäkik joulun aikanut kyntilöistä!
Ai onko? Eipäs ole uutisoitu kuitenkaan tulipaloista. Se kirkon palokin oli tuhopoltto, ei kynttilästä lähtöisin.
Takaan tämän kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)
Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.
Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä.
Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!
Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez
Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)
Voi vitsi, minkä vitsi vetäsit "sotilastaso" ja "bioasepuolustustila" ha ha ha.
Olen aikanani toimittanut ihan aikuisten oikeita puhdastiloja lääketeollisuuteen ja noilla mainitsemillasi referensseillä ei ole kyllä mitään järkeä.
Teslojen ovienkin asennus on vinksin vonksin, ei siinä hepasuodatin auta, jos biosita tulee, niin tesla on ruumisarkku!
"Sähköautoyhtiö Teslan johtaja Elon Musk osaa yllättää. Tällä kertaa mies esitteli Model X –maasturiin suunnitellun uuden ilmasuodattimen, jota hän kutsuu bioaseeksi. Se koostuu ”puolustuspainikkeesta”, jota painamalla auton hiukkassuodatin siivilöi ulkoilmasta jopa 99,97 prosenttia epäpuhtauksista. Silloin ollaan jo puhtaimpien leikkaussalistandardien tasolla.
Muskin mukaan kyseessä on ensimmäinen todellinen HEPA-suodatinjärjestelmä autoissa, kirjoittaa muun maussa Mashable."
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/teslan-bioase-torjuu-jopa-virukset-m…
Enpä muita kun Joulupukin.
"Joulupukki pökki innoissaan
Korvatunturilla muoriaan,
mutta muori katala,pukin poissa ollessa käytti kynttilöitä....
En ymmärrä, miksi jotkut pelkäävät hysteerisesti tulipaloa. Vaikka se kynttilä kaatuisi jonkun käden osumasta ja osuisi pyötäliinaan ei se nyt herranjestas sekunnissa polta koko kämppää. Todennäköisempää, että kynttilä sammuu jo itse nopeasta ilmavirrasta, mutta vaikka sytyttäisikin pöytäliinan palamaan sen saisi sammutettua jo pelkällä kädellä.
Minä rakastan kynttilöitä ja poltan kotonani sekä tavallisia että led-kynttilöitä. Haudalle vein nimen omaan led-kynttilän, koska tavallinen hautakynttilä olisi palanut max 3 vuorokautta tai öljykynttilä 7 vrk:tta, mutta led-kynttilä toimii ajastuksella eli palaa 6 h/vrk ja ainakin ohjelappusessa väitettiin sen kestävän noin 150 syttymiskertaa.
Itse olen tuollainen!! Pelkään kuollakseni suurinpiirtein tulta, eli myös kynttilöitä. Haudoillekaan en oikeaa vie enkä missään nimessä voi käyttää tulitikkuja. Ei ole eläimiä mutta taapero on, pelkäsin tosin yhtä paljon ennen lastakin. N31v
Kynttilät ovat kauniita ulkona metallista ja lasista tehdyssä lyhdyssä, joka on turvallinen ympäristö polttaa elävää tulta. Myös kannellinen hautakynttilä kaatumattomalla alustalla, usein vielä lumen keskellä, on turvallinen ja kaunis tapa muistaa edesmenneitä läheisiä.
Mutta kotona sisällä kynttilä on aina riski, varsinkin lasten ja kotieläinten kanssa. Myös jo täällä mainitut pienhiukkaset ja palava happi tekevät kynttilänpolton sisällä epäterveelliseksi. Erilaiset tuoksut eivät nekään lisää kynttilän terveellisyyttä poltettaessa. Isoissa juhlatiloissa se ei niinkään ehdi haitata, ja yleensä niissä joku on vastuussa ja vahtii palavia kynttilöitä.
Ihan kauheaa miten joku voi vihata jotai niinkin pientä kuin kynttilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tykkää kynttilöistä. Meillä on kissa ja pelottaa että kaatais kynttilän.
Meilläkin on kissa mutta ollaan opetettu että hännän kanssa ei mennä palavan kynttilän lähelle
Miten tuo opetus käytännössä tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa miten joku muka voi vihata kynttilöitä?! Varmaan vihaatte samalla myös kirkkoa ja kissojakin.
Että mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vain satanistit vihaa kynttilöitä.
Satanistit polttavat mustia kynttilöitä pentagrammin muotoisen lattiakuvion päällä.
Candelafobia eli kynttiläkammo voi olla syynä kynttilöiden vihaamiselle ja mahdollisimman kaukana pyromaniasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan kynttilöitä ja poltan kotonani sekä tavallisia että led-kynttilöitä. Haudalle vein nimen omaan led-kynttilän, koska tavallinen hautakynttilä olisi palanut max 3 vuorokautta tai öljykynttilä 7 vrk:tta, mutta led-kynttilä toimii ajastuksella eli palaa 6 h/vrk ja ainakin ohjelappusessa väitettiin sen kestävän noin 150 syttymiskertaa.
Ei led-valo ole mikään oikea kynttilä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kamalaa miten joku muka voi vihata kynttilöitä?! Varmaan vihaatte samalla myös kirkkoa ja kissojakin.
Unohtamatta joulua! Kynttilöiden polttohan kuuluu jouluperinteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kynttilän vihaajat jotka itse tunnen ovat selvästi sitä vanhempaa sukupolvea. En tiedä sitten onko heillä joku fobia siitä, että kun kynttilän laittaa palaamaan niin kohta koko talo on palanut poroksi maan tasalle...
Se vain nyt sattuu olemaan yleisin syy omakotitalojen paloille. Joten meillä ei kynttilöitä polteta. Takassa voi rouva niitä välillä poltella.
Voi vitsi, minkä vitsi vetäsit "sotilastaso" ja "bioasepuolustustila" ha ha ha.
Olen aikanani toimittanut ihan aikuisten oikeita puhdastiloja lääketeollisuuteen ja noilla mainitsemillasi referensseillä ei ole kyllä mitään järkeä.
Teslojen ovienkin asennus on vinksin vonksin, ei siinä hepasuodatin auta, jos biosita tulee, niin tesla on ruumisarkku!