Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko yhtään kynttilänvihaajaa?

Vierailija
03.01.2023 |

Pari tuttua ja muutama sukulainen pelkäävät kuin kuollaakseen kynttilöitä. He hermostuvat heti kun näkevät, että jossain palaa kynttilä. Ihmettelen heitä kovasti, sillä itse rakastan kynttilöitä ja ne tekevät talvi-illoista ihania.

Onko teidän lähipiirissä tällaisia ihmisiä, jotka vievät tyyliin haudoillekin ledikynttilät?

Kommentit (413)

Vierailija
121/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin joo unohdin kokonaan nää hajukynttilät. Ne herättää melkein vihantunteen.

Ei mulla ainakaan herätä. Käytän niitä apuna meditoinnissa.

Vierailija
122/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoan niitä karsinogeenipötköjä ja erityisesti niitä lemuavia "tuoksu"kynttilöitä.

Kynttilän polttamisessa ei ole mitään loogista järkeä, kun on lamputkin keksitty.

Kas kun eivät kärytä sisällä soihtuja tunnelman vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa, kauniita ovat, mutta jostain syystä kynttilöiden polttaminen (myös tuoksuttomien) tuntuu usein laukaisevan migreenin. Johtuuko sitten heikentyneestä sisäilman laadusta?

Eli en vihaa kynttilöitä, mutta päänsärkyä, pahoinvointia ja valonarkoja silmiä kyllä.

Vierailija
124/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei sisällä polta kukaan tupakkaakaan saati sitten vielä enemmän saastuttavia kynttilöitä.

Vierailija
125/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai kukaan nyt sentään kynttilöitä vihaa herranjestas!

Vierailija
126/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni käy aina puhaltamassa kaikki kynttilät sammuksiin kun silmä välttää.

😂

Vierailija
127/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ÄLÄ HEITÄ ELÄVÄÄ KYNTTIILLÄÄ

Vartioimatta ! Sillä isäai on ne sammuttanut ,.

🚒

Moni tulipalo on tänäkik joulun aikanut kyntilöistä!

Ai onko? Eipäs ole uutisoitu kuitenkaan tulipaloista. Se kirkon palokin oli tuhopoltto, ei kynttilästä lähtöisin.

https://yle.fi/a/3-5666974

Vierailija
128/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa puhut vihaamisessa, mutta itse tekstissä pelkäämisestä.

Pelko ja viha ovat täysin eri asioita.

Kynttilän savu aiheuttaa joillekin hengitysvaikeuksia ja/tai päänsärkyä. Minullakin on nuorempana tullut kynttilöistä hengitystieoireita. Nykyisin ei tule, jos kynttilä palaa siististi eikä savuta. Mutta haistan kyllä sen, kun kynttilä sytytetään viereisessä huoneessa, jos ovi väliltä on auki. 

Vierailija
129/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaistutkimuksen mukaan runsas kynttilöiden polttaminen voi saada kodin sisäilman pienhiukkaspitoisuudet vastaamaan vilkkaan liikenteen päästöjä.

Hesarista luin.

Vierailija
130/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynttilänpolttajat polttavat jäteöljyä huoneessaan.

Vierailija
131/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa nikä melu jos sytyttäisi tupakan kynttilänpolttajan luona.

Vierailija
132/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En polta kynttilöitä

Vierailija
133/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vaimoni poikaystävä on juuri tuollainen! Kuulemma kynttilän valo aiheuttaa migreenin, mihin en usko kun hän on aina illat yökerhun melussa ja välkkeessä. Migreeni ilmestyy aina kun kynttilä syttyy, mutta lähtee pois heti kun sen sammuttaa.

Täh? :D

Vierailija
134/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku vihaisi kynttilöitä. En ymmärrä?

Vierailija
135/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta tiedän (en tunne) kynttilänvahaajan. Se Speden suojatti, Drakula taisi olla nimeltään.

Vierailija
136/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kynttilöiden vihaaja, mutta en itse polta kynttilöitä sisällä siitä syystä, koska se vastaa pienhiukkaspäästöiltään passiivista tupakointia. (Tämän voi halutessaan jokainen ihan vapaasti tarkistaa vaikka Googlella, ei tarvitse uskoa minun sanaani.)

Ennen kuin opin tämän, niin ihmettelin, että miksi mulle tulee aina tukkoinen olo, kun käyn syömässä ravintolassa, jossa palaa kynttilä pöydässä. Kyllähän ne kynttilät olisivat kauniita ja tunnelmallisia sisällä, mutta ainakin minun pakko tyytyä polttelemaan ulkona.

Valitettavasti maailma on ihan "pullollaan" pienhiukkasia. Ei tarvitse edes avata ikkunaa niin ilmanvaihtoräppänöiden kautta tulee sisään pienhiukkasia liikenteestä, teollisuudesta, metsäpaloista jne. Päästöjen ei edes tarvitse syntyä Suomessa vaan ne kantautuu esim tuulen mukana Venäjältä. 

Juuri siksi niitä ei ehdoin tahdoin kannata tuottaa lisää suoraan hengitysilmaan!

Sen vuoksi meiltä löytyykin ihan sotilastason ilmanpuhdistin HEPA-laadulla: https://tinyurl.com/yc7nnsez 

Tuo sama HEPA -ilmansuodatusjärjestelmästä löytyy noista uusista Tesloista ja niissä on bioasepuolustustila eli aika hyvin filtteröi ilman kun se puhdistuu tuon kautta :)

Meilläkin on useampi ilmansuodatin kotona ostimme kun etenkin ydinlaskeuma pelottaa kaikista eniten. Ukrainassa voi minä hetkenä hyvänsä lentää ohjus tahallaan tai tahattomasti ydinvoimalaan jonka jälkeen ei enää naurata.

Käytit varmaan myös maskia. Huoh..

Vierailija
137/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen kynttilöiden rakastaja täällä! Etsin jotain hyviä tuoksukynttilöitä pimeneviin iltoihin, ei mielellääm mitään liian pisteleviä tuoksuja vaan ihanan pehmeän harmonisia. Vinkkejä? 

Parhaimmat tuoksut löytyy mun mielestä löytyy netin valikoimista. Tää on mun ehdoton lemppari: https://tinyurl.com/t8hhn34m tosta oon tykänny kovasti ja se on kiva, kun se on luonnonvalkoinen niin sopii moneen eri sisustukseen.

Musta parhaat tuoksukynttilät on raikkaita ja vaniljaisia :)

Vierailija
138/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mutta tiedän (en tunne) kynttilänvahaajan. Se Speden suojatti, Drakula taisi olla nimeltään.

Vahaajan? Drockilalla oli kynttiläpaja, mutta en kyllä sitä vahaamiseksi kutsuisi.

Vierailija
139/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahaajan? Drockilalla oli kynttiläpaja, mutta en kyllä sitä vahaamiseksi kutsuisi.

Eiku oliko se sen nimi sittenkin Franken Steariin? Se vahasi kyllä omituisen näköisiä kynttilöitä jämistä.

Vierailija
140/413 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin pari tuoksukynttilää luontaistuotekaupasta jotka olivat soijavahaan tehtyjä. Soijavahan pitäisi palaa puhtaasti ja siististi. On ainakin parempi mitä moni muu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän