Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta
Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.
Mulla on vähän vaivaantunut olo kun joku tuo jotakin. Mihin esim laitan sen kukan kun ei mulla ole sille oikein paikkaa ja pitääkö ne keksit tarjota, jne. Ja jos sanon ettei mitään tarvii niin tarkoitan sitä myös.
Laitat kukan tietenkin sille samalle pöydälle missä juotte kahvit ja keksit tarjolle heti.
Riippuen tilanteesta niin aina vien jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta
Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.
Mulla on vähän vaivaantunut olo kun joku tuo jotakin. Mihin esim laitan sen kukan kun ei mulla ole sille oikein paikkaa ja pitääkö ne keksit tarjota, jne. Ja jos sanon ettei mitään tarvii niin tarkoitan sitä myös.
Laitat kukan tietenkin sille samalle pöydälle missä juotte kahvit ja keksit tarjolle heti.
Mikäli tavallinen tapaaminen esim kahvi/tee niin vien pullaa .
He, jotka tulevat kylään aina ilman tuomisia ovat muutenkin lokkeja. Valitettavasti näin.
Jos kutsuja on sanonut, että tulkaa vain itse, älkää pliis tuoko mitään, niin en tuo. Ja olen varma, että meillä on oikein mukava yhteinen rupattelutuokio ilman vaivaannuttavia tuliaisiakin.
Kuunnelkaa emäntää/isäntää. Jos kutsuja on joku ahne, niin voitte viedä vaikka puoli kauppaa mukananne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaisuuteen kuuluu kyllä viedä jotain kyläpaikkaan. Kahvia, teetä, viiniä tms tilanteesta riippuen.
Meillä ei juoda mitään noista.
Ette juo mitään kuin vettä?
Kuulostaako siltä, että kutsut vieraita luoksesi odottaen tuliaisia?
Itse kutsun vieraat seuraa varten - tuovatko jotain, kiitän tietysti, mutta monesti jää vähemmälle huomiolle kuka toi ja mitä, ellei erityisesti henkilökohtainen tuliainen - kiitetään kaikesta, mutta vieraan läsnäolo on meille tärkeintä
Jos noin rasittaa, niin see viinipullo tai marketin kimppu ainakin eleenä kelpanee.
Itse kun ole tähän ketjuun tosin kommentoinitut, että itse em'ämtnä haluan vain kutsumani seuraa :) Viis vimppeleistä!
Tuliainen kuulostaa joltain mitä 60+ vuotiaat harrastaa. Olen 30-v ja ei meillä kaverit tuo mitään tuliaisia. Synttärilahjat ja tuparilahjat toki, ja jos on nyyttärit tai kokataan yhdessä niin siitä sovitaan. Jos kutsun hyviä ystäviä illalliselle niin en odota niiltä mitään, eivätkä ne koskaan tuo mitään.
Itse olen vienyt tuliaisia ainoastaan appivanhemmille ja vain ekoina parina vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Tuliainen kuulostaa joltain mitä 60+ vuotiaat harrastaa. Olen 30-v ja ei meillä kaverit tuo mitään tuliaisia. Synttärilahjat ja tuparilahjat toki, ja jos on nyyttärit tai kokataan yhdessä niin siitä sovitaan. Jos kutsun hyviä ystäviä illalliselle niin en odota niiltä mitään, eivätkä ne koskaan tuo mitään.
Itse olen vienyt tuliaisia ainoastaan appivanhemmille ja vain ekoina parina vuonna.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä joku pieni vieminen aina kun menee kylään. Ei teille nykynuorille ole tällaista opetettu? Ei ole vanhusten juttu, ihan kansainvälinen käyttäytymiskoodi.
Kylään mennessä vien aina jonkun pienen tuliaisen.
Mitään tavaraa tai koriste-esineitä en koskaan vie, ne ovat usein ihan turhia esineitä jotka päätyvät kaapin perälle.
Vien esimerkiksi kukkakimpun tai viinipullon. Joskus kahvipaketin tai suklaata.
Musta on vaivaannuttavaa saada jotain sellofaaniin käärittyjä kynttilöitä (tai jotain fasupaloja, kun olen niille allerginen, viinipulloja kun en käytä alkoholia). Eikö kaverilta voi suoraan pyytää, että Tuo pullaa/kahvia/konjakkia tullessas, jos sellaista kaipaa?
En itse vie mitään, jos pyydetään käymään eikä edes mainita kahveista. Jos joku päättää kahvit keittää, eikö se ole hänen oma valintansa? Pitäisikö siitä sitten maksaa ostamalla kaverille donitsi tullessa? Juhliin tietysti vien jonkun ruusun tai mitä valmistuneille nyt viedäänkään.
En tiedä onko tätä tuotu esille, mutta meillä on kolme kouluikäistä lasta ja joskus ärsyttää kun lapsiperhe tulee kylään ja sovitusti syömään myös, eikä tuo mitään tullessaan. Ruoka maksaa meillä paljon, ja sitten toinen perhe tulee tuomatta mitään.
Vastauksia yleisimpiin vastalauseisiin: joskus en ole kutsutunut, vaan toinen perhe on ehdottanut itse (meillä on enemmän tilaa, tms) illanviettoa. En kutsukaan enää kovin usein vieraita, enkä kutsu enää ollenkaan tiettyjä ihmisiä. Nykyään aina nyyttäriperiaatteella, mutta kokemuksen mukaan nuukat ihmiset sitten nuukailee niissäkin ja tuovat esimerkiksi yhden Aurajuusto-paketin kun tarkoitus on leipoa pizzaa 12 hengelle.
Lapsiperheeseen voi tuoda vaikka pari mehutölkkiä, tai sipsipussin tai vaikka jäätelöt jälkiruoaksi. Jotain pientä. Ja muuten, minua ärsyttää välillä vähän liikaa se, että appivanhemmat ei koskaan tuo tullessaan kahvia, aina vain teetä. Siis jos joskus jotain tuovat. Meillä minä ja appiukko juo kahvia, mies ja anoppi teetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.
Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?
Ei kyllä kannata kutsua ketään kylään jos joku kukka saa sinut raivon valtaan. Sääliksi käy kavereitasi, raivostutko monesta muustakin asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä joku pieni vieminen aina kun menee kylään. Ei teille nykynuorille ole tällaista opetettu? Ei ole vanhusten juttu, ihan kansainvälinen käyttäytymiskoodi.
No ei nyt sentään aina kun menee kylään. Me nykynuoret kun saatetaan käydä kylässä toistemme luona vaikka kuinka usein, niin olisihan se vähän outoa kantaa jotain kahvipakettia edestakaisin jatkuvasti. Eikä toisaalta odoteta myöskään että kaverilla olisi jotain tarjottavaa, kahvit keitetään jos keitetään.
Mutta toki jos mennään erikseen sovitusti vaikka syömään jonkun luokse, tai kylään jonnekin vähän vieraampaan paikkaan. Sit joku vieminen ois kohteliasta.
Kukkakimppu, viinipullo, keksejä, nuo ovat ainakin ihan hyviä tuliaisia. Joka tapauksessa on kohteliasta huomioida kutsuja tuomalla jotakin tuliaisiksi. Voishan sitä viedä vaikka kiinnostavan lehden irtonumeron, kirjan divarista, servettejä, kynttilöitä, ruukkuyrttejä, d-vitamiinia tai jotain, mistä tietää saajan ilahtuvan.
Tuliaisen tarkoitus on osoittaa, että arvostaa kutsua.
On opetettu mutta ei silti osteta mitään viemisiä ystävien kesken joiden kanssa kyläillään usein ja vaihdetaan kuulumiset kahvi/teekupin ääressä. Sen sijaan jos kyseessä on joku illanvietto tms. niin asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Parempi kummallekkin, jos teiltä katkeaa välit. Et ole niin ihmeellinen ihminen, että kanssasi olisi pakko olla.
Tämä perusteellako pystyt päättelemään koko kuvan ihmisestä ?
Ihan fiksu kysymys aloittajalta
Vaikutat, ap, kiltiltä ihmiseltä. Jos sinusta tuntuu, että sinua käytetään hyväksi, älä anna käyttää.
Samoin edelleen...ei tarvitse välittää kenenkään raivoamisista ja törkeistä viesteistä täällä. Jotkin vastaukset ovat 100% ala-arvoista aggressiivista tyyliä. Vaikka kysyitkin mielipidettä, niitä voi antaa asiallisemminkin, niin kuin monet tekevät. Sinun ei pidä olla kenenkään nyrkkeilysäkkinä, jos he ovat turhautuneet jossakin omassa ihmissuhteessaan.
Tässä minun mielipiteeni.