Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
101/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse taas en halua tuliaisia, ja silti miehen vanhemmat toi viimeksi eilen käydessään 6 isoa pussia leipää.... Pakkaseen ei mahdu, ksoka juuri käytiin kaupassa ja ostettiin pakastinkin täyteen mm sitä leipää. Roskiin siis menevät, suurin osa.

Kätevä emäntä kuivattaa leivät korppujauhoiksi.

Viehän seuraavalla kerralla ihan suoraan korppujauhoja, äläkä oleta että toinen näkee moisen vaivan noin isosta määrästä tuomaasi leipää. Parempi tosiaan olla viemättä mitään jos tuliaiset on luokkaa "vienpä jätesäkillisen omenoita niin voi sitten kyläpaikka keitellä hilloa".

Tuollainenhan on ihan silkkaa vlttuilua. Vie hilloa jos haluat.

Vierailija
102/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa huomaa ikänsä:  Kutsuttu vieras vie tuliaisen, yllätysvieras ei - vanha, vanha käytöstapa. Tuliainen on tapa kiittää isäntää/emäntää kutsusta ja nähdystä vaivasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Ruoka on turhaa, vaikka syötte sitä tänäänkin?

Minä ja lapset emme syöneet, maistoimme kyllä, mutta se riitti. Mies sai syödä koko laatikollisen. Mies sanoi, että ei raaski heittää sitä tuoreena menemäänkään, mutta neljättä päivää hän ei sitä enää syö.

Olisi eri asia jos meillä olisi puutetta ruuasta, mutta kun pärjäämme oikein hyvin, paremmin kuin appivanhemmat, niin olisi ollut mukava, kun he eivät olisi tuoneet mitään niin kuin toivoin.

Vierailija
104/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä ketjuissa huomaa ikänsä:  Kutsuttu vieras vie tuliaisen, yllätysvieras ei - vanha, vanha käytöstapa. Tuliainen on tapa kiittää isäntää/emäntää kutsusta ja nähdystä vaivasta.

Kuinka vanha siis olet? 85?

Entä jos kutsutuille vieraille sanoo selkeästi kaksi kertaa, että älkää tuoko mitään, meillä on ihan kaikkea liikaa, tulkaa vain itse ja silti he tuovat, niin onko se nyt kohteliaista?

Vierailija
105/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ostaa tuliaista, jota vastaanottaja itse ei voisi hankkia. Pitääkö se mua köyhänä,  saattaa ajatella, jos menee marketin kahvipaketin kanssa.

Älä vie sitä kahvipakettia, ei edes marketin kahvia. Meillä vain mies juo kahvia aamuisin kaksi kupillista ja tällä hetkellä kahvia on kaapissa viisi pakettia. Kolme pakettia on tullut lahjana ja merkki on niissä sellainen, että mies ei juuri edes siitä välitä, vaikka markettikahvia juokin.

Kaikkein pahimpia ovat ne erikoiskahvit, joissa on ties mitä kardemummia ja kaneleita. Ne eivöt kelpaa meillä edes mokkapalojen kuorrutteisiin.

Vierailija
106/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha siis olet? 85?

Entä jos kutsutuille vieraille sanoo selkeästi kaksi kertaa, että älkää tuoko mitään, meillä on ihan kaikkea liikaa, tulkaa vain itse ja silti he tuovat, niin onko se nyt kohteliaista?

Vähän yli kuusikymmentä, mutta minun lapsuudessani olisi ollut melko mahdotonta mennä kutsuttuna kylään ilman viemisiä.  Se hyväksyttiin, jos toinen oli varaton, mutta yleensä jokainen pystyi viemään vaikka tuoreen leivän.

Vierailija
107/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohteliaisuuteen kuuluu kyllä viedä jotain kyläpaikkaan. Kahvia, teetä, viiniä tms tilanteesta riippuen.

Vierailija
108/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohteliaisuuteen kuuluu kyllä viedä jotain kyläpaikkaan. Kahvia, teetä, viiniä tms tilanteesta riippuen.

On kohteliasta kuunnella emäntää.

Vierailija
109/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuliaisista stressaaminen on ihan joutavaa.

Sitä on toisenkin kerran seisty kaupassa ihmettelemässä että pitäiskö niille nyt viedä jotain ja jos niin mitä?

Jos saisin edes kautta rantain kuulla että joku ottaa nokkiinsa jos sille ei viedä joka jumalan pistäytymisen yhteydessä tuliaisia, niin en menisi kyseisen ihmisen luo.

On kivaa viedä jotain jos se on vapaaehtoista ja keksii jotain hauskaa. Jos tuliainen on kuin pakollinen pääsymaksu siinä ei ole mitään kivaa.

Vierailija
110/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä nyt ei yhdellä tuliaisella ole mitään merkitystä. Omassa tuttavapiirissäni ei ole tapana viedä tuliaisia, joten en varmaan ymmärtäisi viedä jollekin uudelle ystävällekään. Se, mikä merkitsee on, että onko passaaminen vastavuoroista. Käytkö sinä hänellä joskus kylässä ja hän huolehtii tarjoilut?

Vierailija
111/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tuliaisista stressaaminen on ihan joutavaa.

Sitä on toisenkin kerran seisty kaupassa ihmettelemässä että pitäiskö niille nyt viedä jotain ja jos niin mitä?

Jos saisin edes kautta rantain kuulla että joku ottaa nokkiinsa jos sille ei viedä joka jumalan pistäytymisen yhteydessä tuliaisia, niin en menisi kyseisen ihmisen luo.

On kivaa viedä jotain jos se on vapaaehtoista ja keksii jotain hauskaa. Jos tuliainen on kuin pakollinen pääsymaksu siinä ei ole mitään kivaa.

Tämä. Jos menen ystävälleni kylään ja sitä ennen olen löytänyt jonkun tosi sopivan jutun hänelle, niin se on vain kiva viedä. Jos en keksi mitään tai ehdi käymään missään, niin silloin menen vain kylään ja ystäväni ei varmasti ajattele edes tuliaisia.

Vierailija
112/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en edes odota tuliaisia. Enkä tuo niitä itsekään. Saatan soittaa emännälle, että tarvitseeko tuoda jotain ja jos tarvitsee, niin käyn nappaamassa sen kaupasta mukaani.

En minäkään odota,vaikka tulija ehdottaisi tapaamista ja se olisi minun luona. Eri juttu on vaikka nyyttärit,joihin jokainen tuo jotain. Itse voin viedä jotain kaverille,jonka luona en ole käynyt pitkiin aikoihin,mutta kaveri,jonka luona käyn useamman kerran kuussa,en ole vienyt mitään...Sekin on vähän,jos haluan viedä tai kaupassa on jotain erikoista tai jos on kaverin synttärit,niin sitten tietysti.

Vierailija
113/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain on  vaikeaa tajuta lukemaansa!

Tässä ei ole kyse siitä että käydään kahvilla vaan illanistujaisista,jonne tullaan törkeästi tyhjin käsin syömään ja juomaan muiden maksamia tarjottavia.

Vierailija
114/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

No en valittais,jos silti tuovat,saahan sen ruuan pakkaseen ja viinipullon vaikka kiertoon. En jaksaisi ruveta ainakaan valittamaan ja suuttua,vaikka joku toisi mukanaan jotain,vaikka olen sanonut monesti,ettei tarvitse.

Vierailija
115/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on  vaikeaa tajuta lukemaansa!

Tässä ei ole kyse siitä että käydään kahvilla vaan illanistujaisista,jonne tullaan törkeästi tyhjin käsin syömään ja juomaan muiden maksamia tarjottavia.

Ei tässä ole kyse vain illanistujaisista, vaan tosi moni kirjoittaja on sanonut, että aina on vietävä tuliaisia, kun kyläillään.

Toki sit voidaan keskustella siitä, mitä kyläily kenellekin tarkoittaa, koska joku ketjussa sanoi, että kyläilyn isäntäväki on käyttänyt tunteja aikaansa ja mahdollisesti satoja euroja rahaa valmstellessaan kyläilyä, mutta mulle kyläily tarkoittaa sitä, että on tehty viikkosiivous ja ostettu jotain kastettavaa kaupasta (esim. jotain paistovalmista muutamalla eurolla) ja keitetään kahvit, kun vieras on paikalla.

Mut siis joo, illalliskutsuille olisi ehkä vähän outoa mennä viemättä jotain tuliaista mennessään. Vapaamuotoisempaan illanviettoon mennessä voisi kysyä, mitä tuoda tullessaan (ainakin, jos ei ole sellaista vastavuoroisuuden mahdollisuutta, että kukin on vuorollaan järjestely vastuussa). Mut mulla ainakin suurin osa kyläilystä on sellaista, jossa laittamista ei juurikaan ole. Silloin olisi vähän omituista joka kerta mennä tuliaisen kanssa, jos ei ole jotain erityistä syytä.

Mulla on yksi läheinen kaveri, jonka kanssa meillä on noin 100 km välimatkaa. Kyllä meillä ihan itsestään selvästi on sellainen tapa, että hän, joka ei tuota reilun tunnin matkaa autoile, tarjoaa kylään tulevalle arkisen ruuan ja kahvit ilman mitään tuliaisodotuksia.

Vierailija
116/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos välttämättä haluat viedä tuliaisia, niin vie jotain luksusta.

Älä vie kahvia ellet tiedä mitä lajia saaja käyttää. Esim. mausta tarkka espresson juoja vain tuskastuu tarjousjuhlamokasta.

Jos viet viinin tai suklaata, niin hyvää laatua. Ja kukat ei sitten ole se nuupahtanut kolmen euron nippu Prismasta.

Jos et raaski antaa mitään kunnollista niin älä anna mitään.

Vierailija
117/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse suosin sellaista tapaa kuin ihan asioista suoraan puhuminen ennakkoon. Näin kummankaan ei tarvitse osata lukea toisen ajatuksia ja kenenkään tarvitse pahastua, kun toinen ei osannutkaan lukea niitä. On toiminut tähän mennessä tosi hyvin!

Vierailija
118/383 |
03.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei juoda mitään noista.

Vierailija
119/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä jotka ovat sitä mieltä, että aina pitäisi jotain viedä eivät vissiin käy kenelläkään, kuin erittäin poikkeus tapauksissa?

Vierailija
120/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä. 

Viinipullo ja/tai kukkakimppu ovat myös erinomaisia tuliaisia, tyhjin käsin ei ole kohteliasta tulla,

Tämän takia en enää käy missään, enkä mene kenenkään synttäreille tai muihinkaan juhliin.

Koko ajan pitäisi olla ostamassa jotain, eikä ihmiset enää välitä kavereiden tapaamisesta.

Juhliin pitää olla tilinumero, minne ei riitä se raha, mitä olisi varaa laittaa, vaan satkuja pitäisi työntää, että saa siivun kakkua ja kahvia.

Olen kyllästynyt nykyiseen kylästelykulttuuriin. Joten hoidan ihmissuhteet somen kautta. Niin paljon helpompaa. Ei tarvitse ostaa kaappiin viinipulloja varoiksi, jos joku sattuu kutsumaan kahville

Sitten ihmetellään, kun kyläilykulttuuri on loppunut ja juhliin ei tule ketään.

Mieluummin tapaan ihmisiä, kuin marisen, etteivät he tuoneet tarpeeksi hyviä tuliaisia ja lahjoja

Täälläkin joka päivä ketjuja, joissa harmitellasn yksinäisyyttä ja sitä, kun kukaan ei käy kylässä tai tule syntymäpäivä juhliin

Näinpä. Tän ketjun pohjalta jäin miettimään, että uskaltaako sitä sittenkään pyytää uutta kaveriaan syömään.

Tutustuttiin töissä (hän oli tukipalkattu ja nyt työtön), nyttemmin käyty ns. kahvilla tai muuten vaan kävelemässä. Hän on vähävarainen, siksi kahvittelut ovat ns. kahveja, kun otetaan itse thermosmukit mukaan ja istutaan jossain sitten mukien kanssa turisemassa.

olen ajatellut kutsua hänet kylään. Ruoan olisi tarjonnut, koska mä voin. Uskallanko sittenkään. Entä jos hän kokee tilanteen epämukavaksi itselleen. En todellakaan tuliaisen toivossa, vaan seuran ja sen, että voin häntä auttaa yhden aterian verran arjessa.

Oikeastiko ihmiset leimataan välittömästi huono käytöksiseksi, jos ei tuo tuliaisia? Asiasta pahoitetaan mieli ja mietitään pitkänkin aikaa? Ei tuonut Armi tuliaista, kun hernekeittoa tarjosin. Alkaapa ihmiset taas ahdistamaan, miten jäykkiä ovatkaan norsunluutorneissaan.

No mikä estää kutsumasta? Senkus kutsut ja kerrot, miten olisi mukava saada ruokailuseuraa ja että riittää kun tuot itsesi.

Jos minä itse haluan nähdä jotakin ihmistä ja esim. viettää sen kanssa leffaillan, niin ei kyllä tulis mieleenkään silloin, että se toinen silloin hoitaa asian puitteissa kaiken. Hommaa leffan, tarjoilut ja paikan. Joko minä itse ehdottajana sen järjestäisin tai ehdottaisin jotain pientä jakoa järjestelyn suhteen. En odota mitään kallista arvotavaraa tai luxustuote-tuliaista vaan edes pientä vastuunottoa tilanteessa, mitä itse ehdottanut.

Sitä on tosiaan syytä miettiä, miksi yksinäisyyttä on paljon.

Minä taas en ymmärrä tätä keuhkoamista jostain ihme järjestelyistä, jota yksinkertainen leffailtakin näemmä vaatii. Netflix pystyyn ja jos tekee mieli niin käy ostamassa karkkia ja siinä on leffailta valmiina. Yleensä se leffa myös valitaan yhdessä. Ihan kuin kaikki olisi niin kauhean vaativaa ja aikaa vievää ja heti pitäisi olla jokin palkinto saamassa normaaleista arjen asioista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä