Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
121/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on  vaikeaa tajuta lukemaansa!

Tässä ei ole kyse siitä että käydään kahvilla vaan illanistujaisista,jonne tullaan törkeästi tyhjin käsin syömään ja juomaan muiden maksamia tarjottavia.

Ei tässä ole kyse vain illanistujaisista, vaan tosi moni kirjoittaja on sanonut, että aina on vietävä tuliaisia, kun kyläillään.

Toki sit voidaan keskustella siitä, mitä kyläily kenellekin tarkoittaa, koska joku ketjussa sanoi, että kyläilyn isäntäväki on käyttänyt tunteja aikaansa ja mahdollisesti satoja euroja rahaa valmstellessaan kyläilyä, mutta mulle kyläily tarkoittaa sitä, että on tehty viikkosiivous ja ostettu jotain kastettavaa kaupasta (esim. jotain paistovalmista muutamalla eurolla) ja keitetään kahvit, kun vieras on paikalla.

Mut siis joo, illalliskutsuille olisi ehkä vähän outoa mennä viemättä jotain tuliaista mennessään. Vapaamuotoisempaan illanviettoon mennessä voisi kysyä, mitä tuoda tullessaan (ainakin, jos ei ole sellaista vastavuoroisuuden mahdollisuutta, että kukin on vuorollaan järjestely vastuussa). Mut mulla ainakin suurin osa kyläilystä on sellaista, jossa laittamista ei juurikaan ole. Silloin olisi vähän omituista joka kerta mennä tuliaisen kanssa, jos ei ole jotain erityistä syytä.

Mulla on yksi läheinen kaveri, jonka kanssa meillä on noin 100 km välimatkaa. Kyllä meillä ihan itsestään selvästi on sellainen tapa, että hän, joka ei tuota reilun tunnin matkaa autoile, tarjoaa kylään tulevalle arkisen ruuan ja kahvit ilman mitään tuliaisodotuksia.

Tätä mietin itsekin. Minun kaveripiirissäni ei koskaan harrasteta mitään tuollaista, jossa isäntäväki tarjoaa satojen eurojen edestä pirskeet. Kun kokoonnutaan yhteen niin tarjolla on ehkä jotain karkkia ja sipsiä, jota useampi saattaa tuoda. Yksittäin jos käyn niin en tuo mitään tai joskus jotain keksiä.

Vierailija
122/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jos tuokin jotain, tuo jotain väärää tai huonoa ja taas on mieli paha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla häivähti mielessä vähän sama hämmästys, kun lapsen kummi ilmoitti, että tulisi käymään perheensä kanssa "tässä vielä ennen joulua", ja katsottiin joulukuulta sopiva lauantai.

Tulivat, tein ruoan ja kahvitarjoilut, lähtivät. Ajomatkaa on pari tuntia, eli oli luonnollista, että kyläilyyn sisältyy ruoka. Mitään eivät tuoneet (edes jättäneet käydessään kummilapselle joululahjaa, mitä alunperin arvelin vierailun ajoituksen syyksi). Tosiaan kävivät vain moikkaamassa, ja kiva kun kävivät! :)

Tämä on kai vain tapakysymys. Itse vien aina jotain pientä mennessäni.

Vierailija
124/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään on paljon ihmisiä jotka ei tuo tuliaisia. On silti mielestäni epäkohteliasta

Kiitos kaikille, jotka EI tuo mitään.

Ennen elettiin aikaa, jolloin joka talossa ei ollut yllin kyllin kaikkea kuten nykyään. Vietiin sen verran mitä arvioitiin itse esim syövän ettei talon väki koe puutetta.

Ja nyt eletään taas aikaa, jolloin iso osa suomalaisista kokee, ettei tule toimeen taloudellisesti. Tälläkin palstalla on valtavasti ketjuja, joissa ihmiset valittavat köyhyyttään ja sitä, miten pienellä budjetilla on hankittava kuukauden ruoat. Voisi siis olettaa, että kyläilijöiden kestitseminen olisi melko monellekin haastavaa, ja vieras voisi koettaa osaltaan kompensoida asiaa tuomalla jotakin tullessaan.

Ei vieraita kannata kutsua kestittäväksi jos sinulla ei siihen ole varaa. Silloin kannattaa ehdottaa muunlaista tapaamista.

Vierailija
125/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Ei niitä vieraita tuliaisten toivossa vastaanoteta.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Hitto, että on hyväkskäyttävää ja pikkumaista porukkaa nykypäivänä 🤮🤮

Millä tavalla vierasta on mielestäsi tässä käytetty hyväksi?

Ap

Jos joka saakelin kerta odotat tuliaisia tuotavan, kun kylään joku on tulossa ja samanlainen vikinä, kun niin ei käykään, niin kyllähän se haisee vahvasti siltä, että vieraita kutsutaan, jotta saadaan niitä tuliaisia.

Ilman tuliaisia eivät vaikuta kovinkaan tervetulleilta.

Hyväksikäytön makua.

Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...

Mä pyydän harvoin enää ketään kylään. Oon aikoinani mennessäni kylään vienyt lahjoja koko perheelle, osallistunut ruuan laittoon ja tarjonnut esim. ruuat kaikille pizzeriassa. En odota samanarvoista rahallista panostusta, mutta kyllä se "kylmää" jos tämä monen ihmisen joukko vastavierailee ja siinäkin saan olla maksaja.

Ap

Minulle tällainen lahjominen ilman erillistä syytä näyttäytyy kummallisena. Vien tottakai lahjan, jos kutsutaan synttäreille tai juhliin, mutta illanistujaisiin ystävien kesken vaikka jonkun terassille mennään juttelemaan ja olemaan yhdessä. Se jonka luona ollaan, tarjoaa kaljan tai viinin tai limsaa tai kahvia, mitä milloinkin.

Ihmisillä on liikaa tavaraa nykyään, enkä minä ainakaan halua nurkkiini mitään esineitä tai edes ruokaa. Se tarjoaa siis, jonka luona ollaan, vuoroin vieraissa - periaatteella.

Vierailija
126/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pikkumainen.

Vierailija
127/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?

Meillä on sitä suklaata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.

Ruoka on turhaa, vaikka syötte sitä tänäänkin?

Minä ja lapset emme syöneet, maistoimme kyllä, mutta se riitti. Mies sai syödä koko laatikollisen. Mies sanoi, että ei raaski heittää sitä tuoreena menemäänkään, mutta neljättä päivää hän ei sitä enää syö.

Olisi eri asia jos meillä olisi puutetta ruuasta, mutta kun pärjäämme oikein hyvin, paremmin kuin appivanhemmat, niin olisi ollut mukava, kun he eivät olisi tuoneet mitään niin kuin toivoin.

Älkää nyt hyvät ihmiset viekö antamisen iloa keneltäkään, itseänne köyhemmältäkään. Se vasta itsekästä on.

Vierailija
128/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sun olis pitäny avata se sun haiseva leipäläpes ja sanoa, että haluat hänen tuovan jotain.

Kaikki kun eivät ole ajatustenlukijoita eikä joka kerta todellakaan ole vieraisille mentäessä mitään erityistä tapaa tuoda yhtään mitään ellei erikseen pyydetä.

Siinä vaiheessa saattais vieraat aika reippaasti vähentyä ja ulisisitte siitäkin täällä.

Ap

Jos joka saakelin kerta odotat tuliaisia tuotavan, kun kylään joku on tulossa ja samanlainen vikinä, kun niin ei käykään, niin kyllähän se haisee vahvasti siltä, että vieraita kutsutaan, jotta saadaan niitä tuliaisia.

Hyväksikäytön makua.

Kai sulla joku hintarajakin on, minkä hintasta minimissään sen pitää olla, että täyttää emännän vaatimukset ...

Mä pyydän harvoin enää ketään kylään. Oon aikoinani mennessäni kylään vienyt lahjoja koko perheelle, osallistunut ruuan laittoon ja tarjonnut esim. ruuat kaikille pizzeriassa. En odota samanarvoista rahallista panostusta, mutta kyllä se "kylmää" jos tämä monen ihmisen joukko vastavierailee ja siinäkin saan olla maksaja.

Ap

Minulle tällainen lahjominen ilman erillistä syytä näyttäytyy kummallisena. Vien tottakai lahjan, jos kutsutaan synttäreille tai juhliin, mutta illanistujaisiin ystävien kesken vaikka jonkun terassille mennään juttelemaan ja olemaan yhdessä. Se jonka luona ollaan, tarjoaa kaljan tai viinin tai limsaa tai kahvia, mitä milloinkin.

Ihmisillä on liikaa tavaraa nykyään, enkä minä ainakaan halua nurkkiini mitään esineitä tai edes ruokaa. Se tarjoaa siis, jonka luona ollaan, vuoroin vieraissa - periaatteella.

Samaa mieltä. Miksi koko perheelle pitäisi jokin lahja aina viedä? Mielestäni tuossa rakennetaan ihan itse niitä paineita johon sitten saa pettyä, kun joku ei toimikaan samalla höveliäisyydellä, kuin itse toimii. Ei ole todellakaan kaikille itsestään selvää tarjoilla monen ihmisen pitsailtaa kerralla. Kiva jos itse tykkää ja ensinnäkin on varaa sellaiseen, mutta jotain suhteellisuuden tajua nyt mitä muilta odottaa.

Vierailija
129/383 |
04.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyväksikäytön makua.

Ap

Tulee mieleen, että odottaako nämä arkenakin lahjojat sitten merkkipäivinä jotain aivan Superlahjaa ja taas seuraa pettymys, kun niin ei käykään?

Vierailija
130/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyväksikäytön makua.

Ap

Tulee mieleen, että odottaako nämä arkenakin lahjojat sitten merkkipäivinä jotain aivan Superlahjaa ja taas seuraa pettymys, kun niin ei käykään?

Kyllä, nämä tuliaisten perään vinkuvat ovat juuri niitä keskenkasvuisia tyyppejä, jotka haluavat lahjoja. Ja mitään pienet jutut eivät riitä, vaan niistä ollaan suu mutturalla pitkään. Sen pitää olla jotain spesiaalia ja sellaista, missä on ajateltu lahjan saajaa huolella! Lahjan/tuliaisen saadessaan tyyppi arvioi hetkessä sen hinnan ja tämän tiedon mukaan arvotetaan koko ihminen, kyläily ja se, miten kylään tulleeseen suhtaudutaan siitä eteenpäin.

Tämän asian tajusin yhden tuttumme kanssa aikoinaan. En jaksanut kovin kauan pitää häneen mitään yhteyttä ja ikävä ei ole tullut, kun yhteys katkesi.

Vierailija
131/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ystävä joka aina välillä kutsuu itse itsensä meille. Vuosia sitten oli kivaa ja tykkäsinkin mutta kun itse en saanut lapsen kanssa käydä koskaan. Kutsua ei tullut. Hyvällä ruokahalulla aina söi muttei koskaan tuonut esim suklaalevyä. En odota tuliaisia mutta odotin kutsua kahville muttei sitä ole tähän päivään mennessä tullut. Nykyisin vastaan viesteihin mutten enää ota meille kun yrittää itseään kutsua. Kaupungillakaan ei voi nähdä kun maksaja olisin minä eikä ole kutsunut kun kai pelkää että hönellä saattaa euro kulua. Minusta hän käyttää ihmisiä hyväkseen eikä omaa käytöstapoja.

Vierailija
132/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsun kylään, niin en loukkaanu, jos tuliaisia ei tuoda.

Kyllä meille voi tulla ilman tuliaisiakin.

Jos joku sen sijaan suorastaan kutsuu itsensä kylään ja tietää, että ruokaakin tarjotaan, niin olisi paikallaan jotain tuoda. Sen ei tarvitse olla mitään kallista, mutta kertoo siitä, että arvostaa toisen vaivannäköä, kun ruokakin on tarjolla.

Erikseen tietenkin on sitten siipeilijät, jotka ovat jatkuvasti kuppaamassa toisilta jotain, vaikka ruokaa. Mutta se on taas jo eri juttu.

Vierailija
133/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ystävä joka aina välillä kutsuu itse itsensä meille. Vuosia sitten oli kivaa ja tykkäsinkin mutta kun itse en saanut lapsen kanssa käydä koskaan. Kutsua ei tullut. Hyvällä ruokahalulla aina söi muttei koskaan tuonut esim suklaalevyä. En odota tuliaisia mutta odotin kutsua kahville muttei sitä ole tähän päivään mennessä tullut. Nykyisin vastaan viesteihin mutten enää ota meille kun yrittää itseään kutsua. Kaupungillakaan ei voi nähdä kun maksaja olisin minä eikä ole kutsunut kun kai pelkää että hönellä saattaa euro kulua. Minusta hän käyttää ihmisiä hyväkseen eikä omaa käytöstapoja.

Tällaisia ikävä kyllä on. Tuossa on jo kysymys toisten ihmisten hyväksikäytöstä.

Vierailija
134/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jos tuokin jotain, tuo jotain väärää tai huonoa ja taas on mieli paha.

En ole koskaan pahoittanut mieltäni siitä, mitä joku tuo.

Joskus olen saanut tuliaisia, joista en erityisemmin pidä, mutta silloin ajattelen, että vieras on halunnut minua muistaa ja hän on sen tehnyt omalla tavallaan. Arvostan sitä.

Vierailija
135/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyväksikäytön makua.

Ap

Kyllä, nämä tuliaisten perään vinkuvat ovat juuri niitä keskenkasvuisia tyyppejä, jotka haluavat lahjoja. Ja mitään pienet jutut eivät riitä, vaan niistä ollaan suu mutturalla pitkään. Sen pitää olla jotain spesiaalia ja sellaista, missä on ajateltu lahjan saajaa huolella! Lahjan/tuliaisen saadessaan tyyppi arvioi hetkessä sen hinnan ja tämän tiedon mukaan arvotetaan koko ihminen, kyläily ja se, miten kylään tulleeseen suhtaudutaan siitä eteenpäin.

Tämän asian tajusin yhden tuttumme kanssa aikoinaan. En jaksanut kovin kauan pitää häneen mitään yhteyttä ja ikävä ei ole tullut, kun yhteys katkesi.

On kyllä keskenkasvuisten touhua arvioida lahjaa,se pitäisi riittää,minkä kukakin vie...kyläilijä sen määrää,mitä tahtoo ostaa,ei saaja :) 

Vierailija
136/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun maha on sekaisin 😓

Vierailija
137/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On törkeää. Pitää huomioida jollain tuliaisella. Aina. Pienelläkin.

Vierailija
138/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse järjestän illanistujaiset, niin järjestän ne vain jos onn vara ostaa kaikki tarjottavat.

Toisaalta en myös halua yllätystuliaisia jos se on jotain ihme rojua riesaksi. Tavaraa on aina liikaa.

Joku esim viinipullo on tietty ok. Tai muu syötävä, kukat tmv.

Vierailija
139/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kun joku kirjoittaa noin, mä en vastaisi sille enkä kysyisi siltä mitään. Ei tuo ole kommentti ap:n kysymykseen, se on rankka oksennus.

Vierailija
140/383 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliaiset ovat rasittava keksintö. Ärsyttää kyläillessä kun on painetta viedä jotain ja matkalla pitää muistaa ja ehtiä arpoa mitä ihmettä nyt taas veisi. On sitä ja tätä allergiaa, kaikki inhoavat halpaa sälää jne. Kynttilät ja valmiit tuliaispakkaukset on juuri sellaisia mitkä oikein huutavat, että viime hetken paniikissa räävittiin matkalta nyt vain jotain tuottavaa. Helpointa kaikille on kun kyläillään puolin ja toisin ja unohdetaan tuollaiset muodollisuudet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi