Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?

Vierailija
03.01.2023 |

Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.

Kommentit (383)

Vierailija
361/383 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nämä tuliaisia vaativat mammat ovat varmaan niitä samoja, jotka vaativat häävierailta lahjan, jonka arvo kattaa hääjuhlakulut

Aina vien lahjan, joka kattaa ruuan hinnan.

Ja sen hinnan saa selville nopeasti ihan juhlapaikan mukaan. Jos pidetään seurojen talolla, paikallisen marttojen sivuilta selviää myös.

Me mentiin mun serkun häihin ja olin tosi ihmeissään, kun 1 serkku perheineen laittoi mun tilille 20 e. Mä siis keräsin lahjan. Hänen mielestä se oli hyvä summa, 2 aikuista ja 2 lasta. Kysyin paljonko viimeksi maksoi lahja, kun sun tytär oli kaverisynttäreillä.

Pitkin hampain laittoi vielä satasen ja sanoi nyt kyllä tuli liikaa. Vastasin liian vähän on vieläkin, mutta menkööt

Vierailija
362/383 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.

Mun ystävä on sairaseläkkeellä ja hänellä sama juttu.

Asia meni vielä niin pitkälle, että miehen tyttären puoliso alkoi piikittelemään meille tarjottiin hänen vanhemmillaan sitä ja tätä. Ystäväni oli vaan katsonut tätä puolisoa silmiin ja sanonut on se jännä, kun osaavat laittaa pöydän koreaksi, mutta käytöstavat ovat unohtaneet antaa kasvatuksessa.

Tänne tulette moneksi päiväksi syömään ja juomaan. Minä olen sairaseläkkeellä, toinen eläkkeellä. Te ootte töissä, tuutte 2 kättä heiluttaen ja kehtaat arvostella tarjottavien laatua. Jos olisit mun poika, veisin sut vessaan ja pesisin suusi saippualla.

Ei oo sen jälkeen arvostellut eikä tule tyhjin käsin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/383 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää puolison aikuiset lapset (joilla siis ihan hyvä palkka) jotka käyvät meillä syömässä ja kahvittelemassa (aina on ruokaa tai leivonnaisia tarjolla) ja koskaan eivät ole tuoneet mitään, ei viinipulloa, ei kukkia, ei mitään. Itse vien aina jotain. Vievät kyllä kavereilleen tuliaisia kun menevät muille kylään. Outoa käytöstä. Varmaan aika moni aikuinen lapsi pitää itsestäänselvänä että kun menee vanhemmilleen (vanhemmalleen) niin ei tarvitse koskaan huomioda tätä. Saman vaivan ne vanhemmat kuitenkin näkee heidän eteen tai vielä enemmän kuin lasten kaverit niin olisi kohteliasta muistaa myös omaa perhettä edes kerran vuodessa.

Mun ystävä on sairaseläkkeellä ja hänellä sama juttu.

Asia meni vielä niin pitkälle, että miehen tyttären puoliso alkoi piikittelemään meille tarjottiin hänen vanhemmillaan sitä ja tätä. Ystäväni oli vaan katsonut tätä puolisoa silmiin ja sanonut on se jännä, kun osaavat laittaa pöydän koreaksi, mutta käytöstavat ovat unohtaneet antaa kasvatuksessa.

Tänne tulette moneksi päiväksi syömään ja juomaan. Minä olen sairaseläkkeellä, toinen eläkkeellä. Te ootte töissä, tuutte 2 kättä heiluttaen ja kehtaat arvostella tarjottavien laatua. Jos olisit mun poika, veisin sut vessaan ja pesisin suusi saippualla.

Ei oo sen jälkeen arvostellut eikä tule tyhjin käsin

Niinpä niin, nämä asiat usein selviäisi ihan just vaikka puhumalla. Tässä nyt piti kerätä kaunaa niin kauan ettei enää osattu sanoa nätisti, mutta hyvä että edes silloin. Tämä on kyllä suomalaisten perisynti, hampaita kiristellään ja selän takana puhutaan, mutta suoraan ei voi sanoa jos joku mättää. Vaikka sitten ne tuliaiset.

Vierailija
364/383 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä tuliaisia vaativat mammat ovat varmaan niitä samoja, jotka vaativat häävierailta lahjan, jonka arvo kattaa hääjuhlakulut

Ja sen hinnan saa selville nopeasti ihan juhlapaikan mukaan. Jos pidetään seurojen talolla, paikallisen marttojen sivuilta selviää myös.

Me mentiin mun serkun häihin ja olin tosi ihmeissään, kun 1 serkku perheineen laittoi mun tilille 20 e. Mä siis keräsin lahjan. Hänen mielestä se oli hyvä summa, 2 aikuista ja 2 lasta. Kysyin paljonko viimeksi maksoi lahja, kun sun tytär oli kaverisynttäreillä.

Pitkin hampain laittoi vielä satasen ja sanoi nyt kyllä tuli liikaa. Vastasin liian vähän on vieläkin, mutta menkööt

apua, et kai sentään oikeasti kommentoinut rahasumman pienuutta :DDDD ahahaha pakko olla trolli

Vierailija
365/383 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

apua, et kai sentään oikeasti kommentoinut rahasumman pienuutta :DDDD ahahaha pakko olla trolli

Kaikki serkut oli kutsuttu yhden serkun häihin. Jokainen serkku, paitsi tietty morsian, laittoi minun tililleni rahaa ja ostin shekin. Silloin oli shekkejä.

Oltiin sovittu jokainen antaa 40 euroa lahjaksi. Tämä kyseinen serkku laittoi yhteensä neljältä 20 euroa.

Tietenkin kommentoin summan pienuutta.

Vierailija
366/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet kyllä pikkumainen. Jos minä kutsun kylään ihmisiä, kutsun ihmisiä enkä tilaa lahjoja.

Vierailija
367/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kutsutaan kylään, on kohteliasta viedä mukanaan tuliaiset. Toki mitä viedään, riippuu täysin siitä, että kuka on kutsunut ja minne. 

Kun menemme vain lyhyesti piipahtamaan, emme vie mitään, kun ei edes mennä sisälle ja mitään ei tarjota, vain viedään/haetaan jotakin.

Kun taas on tarkoitus olla pitkän kaavan mukaan, syödään ja vietetään aikaa, usein koko perheemme voimin (me ja 2 lasta), niin viemme tuliaisia sen mukaan, että keiden luokse menemme ja millainen on isäntäpari. Viinejä arvostavalle viiniä, suklaasta pitävälle suklaata, kahvia/teetä preferenssin mukaisesti, nyyttäreille sovittu tarjottava, jos perheessä on lapsia, niin heillekin tuliainen.

Mutta kylään emme mene ilman mitään, niin on kasvatettu.

Vierailija
368/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin otan mukaan aina vaikka viinipullon, hirvenpaistin tai jotain muuta pientä kun menen kylään, vaikka vaan kaverillekin. Samoin tekee minun kaverit oli sitten minun kutsumia tai itse itsensä kutsumia. Minusta tuo osoittaa huonoa käytöstä.

Vierailija
369/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen todella huono viemään tuliaisia, täytyy olla joku tosiaan vieras kenelle menen kylään, et tulee mieleen ostaa joku rehupuska tai kahvipaketti.

Meillä ei ollut lapsuudenkodissanikaan tuollainen tapana niin eipä sitä ole jatkossakaan tullut käytettyä.

Jos jotkut tuttavistani on tuoneet tuliaisia, olen heille pyrkinyt muistaa ostaa jotain viemistä kun menen kylään.

Onhan toi hyvä tapa tietenkin, mutta pitää ymmärtää et kaikilla se ei ole kotoa opittu käytäntö.

Niin, eikä sitä hyvää tapaa tarvitse noudattaa jos ei halua. Mutta jos haluaa ymmärtää, miten jotkut ihmiset toimivat, tuo hyvä tapa kannattaa pitää mielessä.

Tuliainen on yksi merkki siitä, onko ihminen oppinut hyvät käytännöt kotoa vai ei. Pidemmässä tuttavuudessa käy sitten ilmi, omaksuuko ihminen aikuisena ympäristönsä hyvät käytännöt vai ei. Jos tuttavapiirissä on tapana, että viedään tuliaisia, eikä joku niitä toistuvasti vie eikä muulla tavoin korvaa saamaansa huomiota ja vaivannäköä, aika pian tuo, jolle ei ole kotoa opetettu hyviä tapoja ja joka ei niitä suostu aikuisenakaan opettelemaan, lentää kuin leppäkeihäs siitä tuttavapiiristä.

Ei se ole mitään teeskentelyä saati peliä. Käytöstapoja vain.

Jos ei halua nousta oman taustansa käytöstapojen yläpuolelle, niin siitä vain. Mutta sitten ei kannata ihmetellä, jos ei pääse niihin paremmin käyttäytyvien piireihin. Lika barn lekar bäst. Ja tuo tuliaisten tuominen on varmasti se yksi helpoimmista hyvistä tavoista aikuisiällä opeteltavaksi. Lisäksi Suomessa kuitenkin niin monet ovat vaatimattomista lähtökohdista ponnistaneet että eivät välitä tuttaviensa taustoista vaan siitä sen hetkisestä käyttäytymisestä. Ja kaikki arvostavat sitä, että aikuinen opettelee uusia tapoja, jotka siinä piirissä ovat käytänteinä.

Vierailija
370/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä toi kirvelevän tuliaisen Turku-Tukholma-Turku risteilyltä.

Olin tosi iloinen, kivahan se on aina tuliaisia saada.

Vierailija
371/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jonnekin joku kutsutaan sillä mentaliteetilla, että haluaa tuojan (kutsun saajan) tuovan jotain, niin se pitää ilmaista kutsua esittäessä. 

Ei pidä.

Kysymys tuliaisten (tai viemisten) tuomisesta on periaatteellinen käytöstapakysymys. Kysymys ei ole siitä, että kutsuja haluaa jotain - siis jotain muuta kuin kutsua haluamansa ihmiset kylään - vaan siitä kuinka vieras käyttäytyy, kuinka vieras ottaa kutsun vastaan

Täällä on nyhverretty jo kohta parikymmentä sivua paikoin aivan toissijaisista asioista ("jos käyn kaverin luona kaks kertaa viikossa niin en tasan tarkkaan vie mitään"), ja jotkut ihmiset pitävät käytöstapoja ilmiselvästi aivan turhina.

Onneksi tähän ketjuun on useampi kirjoittanut, että heillä ei ole kotona opetettu / ollut tapana viedä tuliaisia, mutta ovat vanhempana itse oppineet. Joskus nolostuksen kautta, mutta sittenkin. Ja myös kommentteja, miten nuoresta ihmisestä on saanut välittömästi hyvän ja hyvinkasvatetun kuvan, jos nuori on vienyt/tuonut tuliaisia. Nuorissa ihmisissä näkyy vanhempien hyvä tai huono vaikutus parhaiten.

Näitä kommentteja kannattaa lukea ajatuksen kanssa, koska ilmiselvästi monilla niillä jotka täällä vastustavat tuliaisten viemistä ja vastaanottamista, on jäänyt todella pahoja aukkoja sivistykseen ja ollut puutteita kotikasvatuksessa.

Sinänsä se on se ja sama, jos ei koskaan pyöri muissa piireissä kuin missä on aina pyörinyt ja missä porukka on kaikki aivan samanlaista ja kaikki pitävät käytöstapoja menneisyyden jäänteinä ja turhana pelinä.

Mutta jos joskus törmäätte toisenlaisiin tapoihin ja niissäkin piireissä käyttäydytte samalla tavalla kuin "kotonanne", älkää ihmetelkö jos ette ole noissa piireissä kovin kauaa. Aika pian huomaatte olevanne vanhassa jengissänne ja katkerina valitatte, "miten nekin oli muka niin olevinaan".

Kyllä nämä peruskäytöstavat - joista tuliaisten vieminen ja vastaanottaminen on yksi konkreettinen osoitus - on aivan selkeästi yhteiskuntaluokka- tai sosiaaliluokkakysymys nyt 2020-luvun Suomessa.

Vierailija
372/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jonnekin joku kutsutaan sillä mentaliteetilla, että haluaa tuojan (kutsun saajan) tuovan jotain, niin se pitää ilmaista kutsua esittäessä. 

Itse asiassa ei tarvitse. Se kuuluu hyviin tapoihin, jotka kuuluu tietää, vrt. vaikka kutsukirje.

Eli ihminen, jolla ei ole ylimääräistä varaa tuoda mitään, niin on kutsun esittäjän mielestä hänen kuuluisi tuoda jotain vaikka pienistä varoistaan, vaikka kutsuja ei suoraan pyytänytkään? 

Tottakai. Jotain pitää tuoda. Rahasta ei ole kysymys, vaan käytöstavoista.

Vierailija
373/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omissa häissäni toivoimme lahjat rahana häämatkaan. Yksi ystäväni laittoi lahjatilille 10 e. On pienituloinen ja varmasti antoi niin paljon kuin itseltään liikeni. Arvostin kovasti tuotakin lahjaa ja myös sitä, että hän kuitenkin noudatti hääparin toivetta eikä häpeilyn takia antanut kympin sijaan esim. 10 euron arvosta turhaa rojua, jotta näyttäisi enemmältä. Kummeksuin kyllä niitä vieraita, jotka eivät antaneet euroakaan (tai edes korttia), mutta summasta nillittäminen on mielestäni lahjan saajalta moukkamaista.

Vierailija
374/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ei tarvitse. Se kuuluu hyviin tapoihin, jotka kuuluu tietää, vrt. vaikka kutsukirje.

Eli toisin sanoen jonkun olisi pakko tuoda jotain, vaikkei pystyisikään taloudellisen tilanteensa vuoksi

Se taloudellinen tilanne kannattaa tuoda vaikka ohimennen esille, jos se harmittaa itseä ja etenkin jos kutsuja on ns. täysin eri yhteiskuntaluokkaa eikä hänen voi olettaa ymmärtävän toisen vähävaraisuutta. Yleensä suomalaiset eivät ole ilkeitä toisilleen -varsinkaan tutuille tai uusille tutuille- tarkoituksella, joskus vaan tietämättömyyttään.

Jos ei ole kertakaikkisesti rahaa ostaa edes euron keksipakettia, niin sitten kannattaa miettiä, onko kotona jotain, jota voisi viedä. Vaikka klassikkoromaani, toki sellainen, josta on itse valmis luopumaan.

Ihmiset eivät ole selvänäkijöitä, eikä uuden tuttavuuden taloudellista tilannetta välttämättä voi tietää etukäteen. Lähtökohtaisesti ihmiset kuitenkin tutustuessaankin olettavat ja toivovat jonkinlaista vastavuoroisuutta - ei hyötymistarkoituksessa, vaan nimenomaan tasaveroisuuden ja tasa-arvoisuuden vuoksi. Eli jos saat kutsun vaikkapa opistotutun luokse kahville, kuuluu hyviin tapoihin viedä jotakin. Lisäksi jos juttu luistaa, tämä tuttava saattaa hyvinkin toivoa vastakutsua sinulta.

Tälläkin palstalla on kirjoitettu paljon lokkeilusta, ja käsi sydämelle: moniko meistä haluaa että meitä edes hetkenkään pidettäisiin lokkeina, toisten hyväksikäyttäjinä, minä-minä-mulle-vaan-mutta-mitään-en-halua-antaa-muille-takaisin -tyyppeinä?

Tätä kannattaa miettiä.

Jos ihminen on sitä mieltä, että hän ei välitä pätkääkään, mitä muut hänestä ajattelevat, hän on pienellä todennäköisyydellä erittäin itsevarma ja omalla mittapuullaan menestynyt ihminen. Mutta suuremmalla todennäköisyydellä hän on syystä tai toisesta katkeroitunut, ja erittäin suurella todennäköisyydellä hän on jollain tasolla masentunut.

Rahanpuutteen tilanteessa kannattaa miettiä joitakin kiertokeinoja, ja aina on se vaihtoehto, että jättää menemättä. Jos asiasta tulee myöhemmin puhetta, rehellisyys kannattaa: jos sanoo, että olen pahoillani, olisin halunnut tulla mutta minulla ei ollut varaa ostaa tuliaista enkä kertakaikkisesti pystynyt tulemaan kutsuttuna tyhjin käsin - todennäköisesti saa yksinomaan sympatiaa osakseen tuolta kutsujalta.

Jos taas menee tyhjin käsin, voi käydä niin, että seuraavaa kutsua ei tule. Tai ainakaan sitä seuraavaa. Ellei asiasta keskustella ja asiaa avata rehellisesti. Jos niin ei tehdä, kutsuja pitää tyhjin käsin tullutta lokkina. Toki on poikkeuksia, on laajasydämisiä ihmisiä, on ihmisiä jotka saattavat saada tyydytystä "auttaessaan vähävaraisia" ja jotka pitävät itseään siksi parempina ihmisinä; pienemmissä yhteisöissä taas on aina ollut vähätuloisia, joiden tilanne on tiedetty ja joilta ei siksi ole odotettu samankaltaista panosta yhteisiin asioihin kuin muilta.

Vierailija
375/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveriporukassa jos iltaa istutaan isommalla porukalla niin yleensä kaikki tuo jonkun viinipullon tmv.

Jos pienemmällä porukalla vaikka illastetaan niin vieraiksi tulevilta yleensä tulee kysymys että tuodaanko jotain? Vastaus enimmäkseen "Omat itsenne ja hyvää mieltä!"

Joskus olen hoksannut että jotain on unohtunut napata kaupasta mukaan niin saatan laittaa viestin "Servettejä unohtui ostaa, jos ehditte niin kipaiskaa jostain mukaan, jos ette niin mennään talouspaperilla"

Vierailija
376/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, eli jatkossa kannattaa kieltäytyä tulemasta jos ei ole rahaa. 

Rahasta ei ole kyse, vaan käytöstavoista. Varmasti löytyy jotakin vietävää, ellei elä aivan täydellisen minimalistisesti. Talvella on vähän hankala löytää luonnosta mitään, mutta kesällä vaikka itsepoimittu kukkakimppu.

Tai sitten jos haluat mennä mutta ei oikeasti ole mitään vietävää eikä rahaa ostaa sellaista, kerro tämä asia suoraan kutsujalle: haluaisin tulla, mutta en ilkeä tulla tyhjin käsin, joten en nyt tule. Toivottavasti saan sinulta kutsun joskus toiste, kun olen paremmassa tilanteessa.

Vierailija
377/383 |
11.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki serkut oli kutsuttu yhden serkun häihin. Jokainen serkku, paitsi tietty morsian, laittoi minun tililleni rahaa ja ostin shekin. Silloin oli shekkejä.

Oltiin sovittu jokainen antaa 40 euroa lahjaksi. Tämä kyseinen serkku laittoi yhteensä neljältä 20 euroa.

Kuka h**vetti laskee myös LAPSET tuohon summaan mukaan? Jos ensin tuli 20 e ja sitten vielä satanan, sehän oli todellakin liikaa. 80 euroa olisi ollut sopivampi, siis että perheen aikuiset maksavat tuon 40e per naama. Huhhuh, mitähän summia olisit vaatinut jos lapsia olisi vaikka 5 :D 

Vierailija
378/383 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka h**vetti laskee myös LAPSET tuohon summaan mukaan? Jos ensin tuli 20 e ja sitten vielä satanan, sehän oli todellakin liikaa. 80 euroa olisi ollut sopivampi, siis että perheen aikuiset maksavat tuon 40e per naama. Huhhuh, mitähän summia olisit vaatinut jos lapsia olisi vaikka 5 :D 

Kuulostaa sellaiselta tantalta, joka ottaa lahjan keräämisestä vähän "vaivanpalkkaa" välistä. Toivottavasti ko. serkku ei kutsu tällaista marmattavaa kääkyrää luokseen enää ikinä.

Vierailija
379/383 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän perheessä sellaista ole koskaan tehty, kavereille tai keskenään. Isovanhemmille kyllä.

Ihan kiva tapa varmaan, mutta jos on valmis tapaamaan ihmisiä useammin eikä vain jotain pari kertaa vuodessa quota visiittejä, niin aika normaalia tiputtaa tälläinen turhamaisuus joka johtaa vain väärinymmärryksiä ja sekaviin viesteihin.

Vierailija
380/383 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet todellakin.

Valita sille asiasta, niin tietää ettet arvosta häntä itseään vaan kärkyt tavaraa. Tietää olla tuhlaamatta elämäänsä suhun yhtään enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi