Ei tuliaisia, olenko pikkumainen?
Olenko mielestänne pikkumainen tai vaativa, kun minua tökkii se, että vieras ei kylään tullessaan tuonut mitään? Jos itse olisin ehdottanut kaverilleni yhteistä illan viettoa hänen luonaan, olisi itsestäänselvää, että tarjoutuisin myös osallistumaan jotenkin. Mun vaisto vaan sanoo, että vaikka kyseessä sinänsä pieni asia, niin ei kerro hyvää.
Kommentit (383)
Justiinsa joo, jos vaikka ystäväni toisi meille aina käymään tullessaan jonkun noista lahjuksista, niin sanoisin hänelle jo todella huolellisesti ääntäen, että lo pe ta.
Kahvia laitan ehkä kerran pari vuodessa mokkapalojen päälliseen, teet menevät meillä vanhentuneina ja avaamattomina roskiin, daimkakut ehkä pakastimen kautta kompostoriin, välillä eivät pääse edes pakastimeen saakka, sipsejä ja poppareita vieras saa syödä itse kylässä ollessaan ja viedä loput mukanaan, tosin en laita mikroaaltouuniini mikropoppareita, sillä sen jälkeen koko uuni haisee viikkoja ällölle.
Valmis salaatti. Miksi?? Jos vieraalla on nälkä, niin hän voi syödä ennen meille tuloaan salaattinsa. Meillä on salaatteja ja vihanneksia ihan tarpeeksi. Suklaat voin avata vieraan syötäväksi, mutta sen jälkeen ne lähtevät kompostiin ennen kuin koira syö ne. Korvapuusteja - taas kysymys miksi? Jos joku tulee meille kahville, niin olen luultavasti varautunut myös tarjoiluihin ja jotkut kaupan kahden euron korvapuustit ovat ihan roskaa. Söisivätkö linnut niitä, jos laittaisi lintulaudalle?
En ilahtuisi tuliaisista ja voisi olla, että jatkuvasti tuliaisia tuova vieras huomaisi, että ei saa enää meille kutsua.[/quote]
Onpa ilkeä, kaunainen ja lapsellinen kommentti! Näin puhuu itsekäs ihminen, olla on vain yksi totuus ja se on hänen omansa. Muu on sitten väärin, huonosti, naurettavaa ja säälittävää..
Kummallista että joku noin vihastuu jonkun ystävän tuomasta viattomasta lahjasta? Suklaan voi sijoittaa niin, että koira ei ylety syömään sitä. Ne halveksitut teet, kahvit, sipsit, keksit yms. joi antaa vaikka sisaruksille tai tutuille, jotka niitä voivat käyttää.
Mutta hei, mä kun en tämmöstä roskaa halua niin heitänpä pois! Ihanan putkinäköistä ilkeyttä. Mutta onneksi se mikro pysyy hyvän hajuisena
On todella fiksua halveksua toisen hyväntahtoisesti tuomaa. Mahtaa ystävästä tuntua mukavalta, kun heität tuliaiset roskiin. Ja sille hirveälle ystävälle, joka sinua näin loukkaa, ei tule enää vierailukutsua.
Jos minä olisin ystäväsi ihan itse jättäisin teidän kutsut väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä niitä juhlamokka paketteja on nurkat väärällään, viekää jonnekin vanhusten palvelutaloon ja hoitohenkilökunta jakaa asukkaille. Esimerkiksi monet sotainvalidit, -sotaveteraanit ja lotat kituuttavat pienillä eläkkeillään. Järjestän kesä- ja joulujuhlia tällaisessa palvelutalossa ja me aina annamme lahjaksi kahvipakettia, keksejä ja suklaa rasioita, jotka ovat kovin tervetulleita. Monilla asukkaista on oma asunto ja keittiö ja mielellään keittelevät kahvia vierailleen.
Minusta on todella ylimielistä puhua siitä, kuinka ei-halutut tuliaiset lentävät roskiinilmeisesti nämä toisen tuomia tavaroita halveksivat ovat eläneet yltäkylläisyydessä koko ikänsä!
En vie. En ala hilloamaan kaapeissani kamaa mitä en halua. Yritä tajuta.
Mutta ei hätää. Ihmiset tietävät että mun kahvipöydässä ei peritä pääsymaksua.
Vastavuoroisuus toteutuu kyllä kun itse istun heidän pöydässään toinen kerta.
Erikoinen ajatus, että tuliainen olisi jonkinlainen pääsymaksu kahvipöytään..no sinun kahvipöydässä on varmaan iloinen, letkeä tunnelma kun emäntä on niin upean suvaitsevainen ja muiden tunteet huomioon ottava ihminen!
Jos jonnekin joku kutsutaan sillä mentaliteetilla, että haluaa tuojan (kutsun saajan) tuovan jotain, niin se pitää ilmaista kutsua esittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua mitään tuliaisia tai lahjoja. Esimerkiksi uutenavuotena appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan. He toivat kuitenkin kukan, suklaata, viinipullon, ruokaa ja kaikille lapsille lahjat. Miksi?!?
Meillä on sitä suk0laata joka paikka täynnä joulun jälkeen muutenkin ja olen laittanut sitä + kukkia jo kiertoonkin, kun niitä on liikaa. Alkoholia emme juo, lapset saivat jouluna ihan tarpeeksi lahjoja ja heiltä tuli jo silloin lahjoja, joten miksi taas? Ruoka taas oli ihan turhaa ja syömme sitä vielä tänäänkin.
Mitä jos seuraavalla kerralla sanot mitä voi tuoda lapsille. Ei sitten muuta.
Luitko edes kirjoitustani? Ok, kopioin siitä osan:
"appivanhemmat tulivat meille kylään kutsuttuina ja sanoin anopille, että meillä on ihan kaikkea, älkää tuoko mitään!! Sanoin sen kahteen kertaan."
Menikö nyt jakeluun? Emme halunneet mitään. Meillä oli jo ihan kaikkea. Myös lapsilla oli ihan kaikkea ja jouluna he saivat edellisen kerran isovanhemmiltaan varmaan parin sadan euron lahjat ja karkkia tuli lahjojen lisäksi laatikkotolkulla.
Jos kyläpaikassa toivotaan, että tullaan ilman lahjuksia, niin mikä juttu se on tuoda niitä?
Viettekö muuten tuliaisia kampaajallenne jos vaki paikka. jos niin mitä ja kuinka usein kerran vuosi vai joka kerta? Sitten muuten tuo kaveri homma, itse menen yksin kylään,mutta toiset tulee 3-6 perhekokoonpanolla, eli lapsia jotka syö kovasti ja massua pidetty tyhjänä, että jaksaa sitten kylässä. Joo, karjalaisluonteet pitää siitä ett' jotain tuodaan, viedään. Jos monta kyläreissua kamun luon, ihan arkipäiväistä kuppi kahvetta, naapurista vaikka piipahtaa, silloin veisin pari kertaa vuodessa tai järkkäisin leivontapäivänä kutsun mun luo.
Vierailija kirjoitti:
Justiinsa joo, jos vaikka ystäväni toisi meille aina käymään tullessaan jonkun noista lahjuksista, niin sanoisin hänelle jo todella huolellisesti ääntäen, että lo pe ta.
Kahvia laitan ehkä kerran pari vuodessa mokkapalojen päälliseen, teet menevät meillä vanhentuneina ja avaamattomina roskiin, daimkakut ehkä pakastimen kautta kompostoriin, välillä eivät pääse edes pakastimeen saakka, sipsejä ja poppareita vieras saa syödä itse kylässä ollessaan ja viedä loput mukanaan, tosin en laita mikroaaltouuniini mikropoppareita, sillä sen jälkeen koko uuni haisee viikkoja ällölle.
Valmis salaatti. Miksi?? Jos vieraalla on nälkä, niin hän voi syödä ennen meille tuloaan salaattinsa. Meillä on salaatteja ja vihanneksia ihan tarpeeksi. Suklaat voin avata vieraan syötäväksi, mutta sen jälkeen ne lähtevät kompostiin ennen kuin koira syö ne. Korvapuusteja - taas kysymys miksi? Jos joku tulee meille kahville, niin olen luultavasti varautunut myös tarjoiluihin ja jotkut kaupan kahden euron korvapuustit ovat ihan roskaa. Söisivätkö linnut niitä, jos laittaisi lintulaudalle?
En ilahtuisi tuliaisista ja voisi olla, että jatkuvasti tuliaisia tuova vieras huomaisi, että ei saa enää meille kutsua.
Onpa ilkeä, kaunainen ja lapsellinen kommentti! Näin puhuu itsekäs ihminen, olla on vain yksi totuus ja se on hänen omansa. Muu on sitten väärin, huonosti, naurettavaa ja säälittävää..
Kummallista että joku noin vihastuu jonkun ystävän tuomasta viattomasta lahjasta? Suklaan voi sijoittaa niin, että koira ei ylety syömään sitä. Ne halveksitut teet, kahvit, sipsit, keksit yms. joi antaa vaikka sisaruksille tai tutuille, jotka niitä voivat käyttää.
Mutta hei, mä kun en tämmöstä roskaa halua niin heitänpä pois! Ihanan putkinäköistä ilkeyttä. Mutta onneksi se mikro pysyy hyvän hajuisena
On todella fiksua halveksua toisen hyväntahtoisesti tuomaa. Mahtaa ystävästä tuntua mukavalta, kun heität tuliaiset roskiin. Ja sille hirveälle ystävälle, joka sinua näin loukkaa, ei tule enää vierailukutsua.
Jos minä olisin ystäväsi ihan itse jättäisin teidän kutsut väliin.
Voi sinua reppanaa, kun mielesi noin pahoitit! :)
Luuletko muuten, että heitän tuomiset roskikseen toisen nenän edessä? No en heitä, jotkut kierrätän kaapin kautta ja joitakin tarjoan tuojalle, joten syököön, jos haluaa niitä, mutta toivomuksena on, että hän tulee vain ihan itse. Ystävästä minä välitän, en hänen mahdollisesti tuomista lahjuksista. Jos kuitenkin huomaan, että toinen raahaa aina (siis pyynnöistäni huolimatta) mukanaan jotain turhuutta, niin ehkä järjestän seuraavat treffit vaikka luontopolulla ja ilman varoitusaikaa.
Mutta ihan sama mitä sinä nyt höpötät siellä, sinä olet sinä ja sinulla on omat tapasi toimia. Yritä kestää meitä muita tai ole kestämättä, en välitä. Pusipusi!
Vierailija kirjoitti:
Jos jonnekin joku kutsutaan sillä mentaliteetilla, että haluaa tuojan (kutsun saajan) tuovan jotain, niin se pitää ilmaista kutsua esittäessä.
Itse asiassa ei tarvitse. Se kuuluu hyviin tapoihin, jotka kuuluu tietää, vrt. vaikka kutsukirje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ei tarvitse. Se kuuluu hyviin tapoihin, jotka kuuluu tietää, vrt. vaikka kutsukirje.
Eli ihminen, jolla ei ole ylimääräistä varaa tuoda mitään, niin on kutsun esittäjän mielestä hänen kuuluisi tuoda jotain vaikka pienistä varoistaan, vaikka kutsuja ei suoraan pyytänytkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toisin sanoen jonkun olisi pakko tuoda jotain, vaikkei pystyisikään taloudellisen tilanteensa vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä1686 kirjoitti:
dajm kakku
pressa pakett
twinings tee
kaurakeksit
valmis salaatit tms
korvapuusteja tms
wiener nougat
micro pop corn
Taffel sips
En koskaan mene kaverin/ystävän luokse ilman pikkutuliaista. Ei maksa paljon ja itselläkin kiva mieli. Tuliainen sen mukaan mitä aiomme tehdä yhdessä. Alkoholia en vie, koska en sitä itse pahemmin käytä. Tarjoan kyllä omassa kodissa konjakin tai viiniä tilanteen mukaan.
En ilahtuisi tuliaisista ja voisi olla, että jatkuvasti tuliaisia tuova vieras huomaisi, että ei saa enää meille kutsua.
Minä minä minä minä...
Rasittava ihminen tuollainen. Osaatko ottaa muita huomioon? Ei nimittäin siltä näytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha, eli jatkossa kannattaa kieltäytyä tulemasta jos ei ole rahaa.
Harvalla on niin huono taloudellinen tilanne, ettei pysty tuomaan vaikka suklaalevyä tmv. ja jos on, kutsuja todennäköisesti tietää, että ystävä elää sosiaalituilla tai elämässä on joku muu katatstrofi. Ei minullekaan tullut mieleenikään odottaa mitään tuomisia ystävältä, joka tuli käymään ensimmäistä kertaa lapsensa kuoleman jälkeen. Toisaalta hämmästelisin kyllä mielessäni, jos ystäväpariskunta, joka on kutsuttu useamman ruokalajin illalliselle, tulisi tyhjin käsin.
On tietenkin kohteliasta viedä jotain (riippuu minne, ei nyt jollekin kaverille tai lähisukulaisille joilla kyläillään usein puolin ja toisin). Mutta on kyllä myös pikkumaista loukkaantua jos joku ei tajua tuoda mitään. Ei ole niin vakavaa, tärkeintä on ne vieraat eikä jotkut sosiaaliset koodistot.
Toivottavasti ketjuun vastailee lähinnä 50v mammat. Itse en juuri tunne oman ikäisiäni n. 30v ihmisiä, jotka pakkotuliaisia harrastaisivat, luojan kiitos. Ikinä en tuliaisia ole vienyt, enkä vie.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hyviin tapoihin kuuluu tilanteeseen sopiva tuliainen. Jos ei muuta muuta niin itse kasvatettu viherkasvi tai itse leivottuja sämpylöitä.
Hei, olen suunnitellut kotini omiin tarpeisiini ja se kukka saisi minun raivon valtaan.🤣 Mihin hittoon minä sen tungen? Ja sämpylöitä meillä ei syödä eikä juoda viiniä, eikä muutakaan alkoholia, eikä polteta kynttilöitäkään.🤣Eikä juoda sitä suodatin kahviakaan.
Ps pitääkö ne sämpylät tarjota vieraille?Tuo ps. Jos olen suunnitellut illallisen viineineen, jne pitääkö se tuotu viini laittaa tarjolle vaikka se ei sopisi yhtään teemaan? Ja entä ne sämpylät? Ja se kukka kuinka näkyvälle paikalle se pitää laittaa?
Ei missään tapauksessa tarvitse laittaa tuliaisviiniä tarjolle. Isäntäväki suunnittelee aterian ja valitsee viinit sen mukaan. Viinipullon voi nostaa vierailun ajaksi johonkin näkyvälle paikalle piirongin päälle ja laittaa sitten kaappiin. Sämpylät voitte syödä seuraavana aamuna aamupalaksi tai laittaa vaikka pakastimeen. Kukka on kohteliasta laittaa ainakin vierailun ajaksi näkyvälle paikalle. Jos et tykkää siitä kukasta, niin ainahan voit antaa sen jollekin eteenpäin tai vain heittää pois ja sanoa ettei se kestänyt.
Luojan kiitos olen mies, ei ole elämä noin monimutkaista.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ketjuun vastailee lähinnä 50v mammat. Itse en juuri tunne oman ikäisiäni n. 30v ihmisiä, jotka pakkotuliaisia harrastaisivat, luojan kiitos. Ikinä en tuliaisia ole vienyt, enkä vie.
Tapasin joulun aikaan ensimmäistä kertaa poikani noin 25-vuotiaan tyttöystävän ja hän toi meille tuliaisena kukkakimpun. Sain tytöstä erinomaisen ensivaikutelman. En toki olisi hirviöanopintekeleeksi heittäytynyt, vaikkei hän olisi mitään tuonutkaan, mutta ilahduin kyllä ja totesin mielessäni tytön hyvin kasvatetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos olen mies, ei ole elämä noin monimutkaista.
Kyllä kohtelias mieskin vie tuliaisia, kuten kukkia tai vaikka pari olutta, kyläillessään. Eivät hyvät tavat ole mitenkään sukupuolisidonnaisia.
Toisiko ne sinun kaverit sitten juhlamokkaa tuliaisiksi? Tuskin.
Yleensä ihmisillä käy vieraita, jotka tuntevat kutsujan ainakin jollain tavalla. Ymmärretään viedä laatuteetä teenjuojalle ja jätetään viinipullot ostamatta, kun mennä perheeseen, jossa ei alkoholia käytetä.