Muistatko mitä teit vuonna 1986?
Minä en muista muuta kuin sen, että hitsasin ja kirosin valintaani mennä amikseen jota en valinnut vaan menin kun en muutakaan keksinyt. Nyt olen hitsaajana ollut muutamia vuosia kun olen saanut pätkätöitä.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Putkahdin ulos pillusta.
Arvostatko äitiäsi, elämän antajaa?
Hiihtolomalla käytiin Teneriffalla, Playa de las Americasissa. En oikein tiedä mitä olin odottanut, mutta matka oli vähän pettymys kuitenkin. Oltiin siis oltu jo Gran Canarialla pari kertaa ja Kreetalla ym., joten etelänmatkat ei sinänsä olleet mitään uutta.
Meille hankittiin uusi tietokone, Amiga1000, josta olin todella innoissani, kun se oli niin paljon parempi kuin muutamaa vuotta aiemmin ostettu C64. Ongelmana vaan oli, että todella harvoilla oli tuota Amigaa, joten ei ollut juuri kavereita joiden kanssa olisi voinut vaihdella pelejä. Ja ostettuna ne pelit oli kalliita!
Vierailija kirjoitti:
Arvo Mikkonen kuoli, muistan lööpit. Badding kuoli myös. mutta sitä lööppiä en muista.
Badding varmasti teki kuolemaa jo edellisen vuoden puolella, mutta lähtö tuli vasta 14.1.1987.
Toukokuussa lenkkeilin iltasella. Palattuani kuulin uutisista Tsernobylin (jotenkin noin) ydinvuodosta.
Mulla ei ollu edes telkkaa, töissä kuulin sit lisätietoa seuraavana päivänä
Vähän tuli haikeus ja suru puseroon näitä lukiessa. Vuonna 1986 oli elämäni pahin jakso jo alkanut, kesti yli kymmenen vuotta. Tuntuu niin raa'alta, kun nyt tietää, että olisi pitänyt toimia toisin, mutta silloin oli niin kovin sokea, vaikka kaikki merkit oli jo ilmassa, kaikkien hälytyskellojen olisi pitänyt soittaa. Enää ei voi kuin todeta, että se oli mun elämääni, karmeaa aikaa.
Jo tässä mainitut Palmet, pakkastalvet, ydinvoimalaonnettomuudet. Kuuma kesä, aurinko paistoi muutenkin koko ajan! Olin edellis joulukuussa täyttänyt 13 ja koko vuoden hirveän rakastunut. Satuimme samaan kesätyöhönkin!
Heavy metal kolahti. Genre oli parhaimillaan. Metallica nousi kuuluisuuteen. Syksyllä Cliff Burton kuoli.
"Tyttö"72.
Olin Steiner koulussa mahdollisesti ensimmäisellä luokalla. Ja Tsernobylin vuoksi ei saanut pitää suuta auki jos taivaalta satoi tai syödä lunta. Päähineitä suositeltiin. Tunnelma oli kasarimainen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo Mikkonen kuoli, muistan lööpit. Badding kuoli myös. mutta sitä lööppiä en muista.
Badding varmasti teki kuolemaa jo edellisen vuoden puolella, mutta lähtö tuli vasta 14.1.1987.
Kyllä, mm. jakoi vähän ominaisuutensa pois.
Kuuntelin U2 ja Dire Straitsia. Ja paljon muuten kuuntelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mm. jakoi vähän ominaisuutensa pois.
*omaisuutensa.
Kävin yläastetta, pelasin kuusnelosella ja vedin käteen. Niin se maailma muuttuu, nykyään on PC.
Tulin Italian matkalta ja ensimmäinen uutinen, minkä Suomessa kuulin oli, että Kekkonen on kuollut.
Tämä on jäänyt mieleen.
Take on me, Final Countdown, Turbo Lover Orion. Jee!
Vierailija kirjoitti:
Täytin silloin 5 vuotta ja olin päiväkodissa. Muistan hämärästi kun talvella oltiin ulkona ja piti pukea paljon vaatteita päälle. Äiti kertoi myöhemmin, että oli useamman viikon ajan kovat pakkaset ja että siksi vaatetta piti olla pakko olla paljon vaatteita kun oli 30 asteen pakkasia.
eikse kova pakkanen ollu -87 alkutalvella? Oli muutes, satavarmasti.
Vuonna 1985 talvi oli hyinen, meillä oli pakkasta -38 astetta ja ekaluokkalainen veljeni oli kuin michelinukko, kun kävelimme talviaamuisin kouluun - ja iltapäivällä takaisin. Vuosi -86 ei sitten ollut ihan niin kylmä, mutta ei se mikään loskatalvi ollut sekään.
Sain jouluna -85 äidiltä joululahjaksi paksun villapaidan (kudottu isoveljestä tai vastaavasta) ja sitä käytinkin sitten toppatakin päällä jo silloin -86 talvella, koska oli niin kylmä. Koulun asuntolassa jäätyi + halkesi vessanpönttö, kun öljylämmitys oli hajonnut viikonloppuna, että ei silloin ihan nollassa lämpötilat olleet.
Kevät oli aikainen ja lämmin, toukokuu oli todella lämpöinen, ja siihen sattui mukavat lämpimät sateet - sadevesihän tekee tunnetusti hyvää hiuksille... Koululla käytiin siis rännin alla pesemässä hiukset, sen verran lämmintä oli se Tshernobylin sade!
Kesä oli lämmin - kuten kaikki lapsuuden ja nuoruuden kesät. Paitsi 1982, jolloin satoi lunta/räntää kesäkuussa useampanakin päivänä. Oli todella hyinen kesä, ei mikään nälkävuosikesä kuitenkaan, mutta ei sitä lämmöllä muistele.
Mitään julkimoiden kuolemia en muista, eivät olleet silloin niin tärkeitä. Avaruussukkula taisi räjähtää, tai Mir-avaruusasema otettiin käyttöön? Muistan käyneeni tätini kanssa katsomassa jotain näyttelyä Heurekassa, jossa oli replika Mir-asemasta (tädin mies oli vankkumaton kommunisti, niin neuvostoliittolaisen avaruusohjelman esittely sopi kyllä). Palmen murhan vuotta en muista, joten se ei siis ollut mitenkään merkittävää minulle silloin - enkä muuten osannut muistaa Kekkosen kuolleen -86, kuvittelin hänen kuolleen jo aikaisemmin. Paremmin muistan sen, että Olipa kerran elämä-laulaja voitti euroviisut (kappale muistutti aika paljon sitä Olipa kerran elämä-tunnaria). Kesällä oli kuninkaalliset häät, kun Andrew nai Sarahin (katsoin myös Charlesin ja Dianan häät silloin muutama vuosi aikaisemmin).
Halleyn komeettaa yritettiin katsella silloin talvella, en edes muista, pystyikö sitä näkemään vai oliko liikaa pilviä. -86 oli kuitenkin myös täydellinen kuunpimennys, ja sen kyllä näin.
Vuoden järisyttävin uutinen/tapahtuma oli minulle kuitenkin se, että Dingo hajosi silloin syksyllä. Se oli kamalaa.
Olin 4-vuotias. Leikin, söin, joi, itkin, pissasin, kakkasin ja piereskelin.
En kyllä muista. Varmaan paskoin vaippaani.
Tehtiin vahvasti lumumbahuuruinen tyttöjen reissu Mallorcalle koulun päättyessä. Sitten valmistuin kauppaopistosta, tapasin elämäni miehen (ollaan siis edelleen yhdessä), muutin sen vuoden joulukuussa hänen luokseen. Suurten muuvien vuosi.