Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puulastojen ja kauhojen pesu

Vierailija
02.01.2023 |

Minulla on paljon paistinlastoja, kauhoja, voiveitsiä. ( Kiitos puutyönarkomaanille.)

Mietin voisiko ne laittaa välillä astianpesukoneeseen puolen tunnin ohjelmalle ilman pesuainetta? Kuumalla vedellä olen niitä pessyt.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida puiset lusikat ja kauhat muutenkaan olla kovin hygienisiä. Sinne puun huokosiin jää likaa ja bakteereita. Itse en käyttäisi ollenkaan.

Lapsuuteni elin maalla. Puolukka ja sika säilytettiin puusaavissa aitassa. Keittovälineet oli puisia ja survimet yms. Kakut vispattiin koivun kuorituista varvusta tehdyllä vispilällä.

Ruokailuvälineet oli kyllä terästä. Jossain sarjassa taisi olla puuvarret.

Ei niistä mitään tauteja eikä bakteereja saatu, vaikkei ollut kuin kantovesi ja pesuvati-tiskaus.

Sit oli kyllä semmonen kun "varitus" eli kiehuvalla vedellä huuhdeltiin tarpeen mukaan. ( Kuten lypsyastiat ja siivilät aina.)

Terveinä kuolivat vanhempani 85- vuotiaina, osa meistä sisaruksista on jo bakteeripitoisesta lapsuudesta huolimatta yli 90.

Vierailija
22/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen puulastat aina pesukoneessa muiden astioiden ja pesuaineen kanssa. Eivät ne tuota ikuisesti kestä, mutta ei ole tarvekaan, jos vaikka kerran vuodessa pitää tehdä tai ostaa uudet niin se on ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen kaikki puiset aina käsin. Samoin kaikki pinnoitetut pannut, kattilat ja kasarit. Veitset. Monitoimikoneen, yleiskoneen ja sauvasekoittimen osat.

Vierailija
24/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vinkki: puutuotteet puhdistaa itse itseään siis ovat luonnostaan bakteereja hylkiviä toisin kuin kovamuovi. Puulastalle tai puiselle leikkuulaudalle riittää normipesu käsitiskiaineella ja sit antaa kunnolla kuivaa. Liottaminen ei ole tarpeellista ja pilaa puun.

Vierailija
25/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele astianpesukonetta. Puu imee itseensä astianpesuainetta ja ruuanjätevettä, jota sitten siirrät ruokaan, kun seuraavan kerran käytät. Tiskaamalla lasta on paljon lyhyemmän aikaa pesunesteen kanssa ja kestävätkin kauemmin.

26/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesen puulastat aina pesukoneessa muiden astioiden ja pesuaineen kanssa. Eivät ne tuota ikuisesti kestä, mutta ei ole tarvekaan, jos vaikka kerran vuodessa pitää tehdä tai ostaa uudet niin se on ok.

Ei ole kyse siitä, mitä ne kestää. Niistä liukenee sitä pesuainetta sitten ruokiin jonka patologi sitten aikanaan löytää.

Vierailija
27/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen ne aina käsin, mutta ehkä tuo lyhyt ohjelma ei haittaisi. Miesystäväni pesee nuo aina koneessa normiohjelmalla, minusta ei kyllä hyvä juttu.

Isoäitisikö kertoi ettei se ole hyvä juttu?

Olen eri, mutta tuo kyllä kerrotaan aika monessa paikassa verkossakin. Puutuotteita ei tule pestä pesukoneessa konetiskiaineella.

oikein verkossakin...

Onko sulla menny hiekkaa tavaraan kun pitää ivata kaikkea. Häviä!

Vierailija
28/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pesen ne aina käsin, mutta ehkä tuo lyhyt ohjelma ei haittaisi. Miesystäväni pesee nuo aina koneessa normiohjelmalla, minusta ei kyllä hyvä juttu.

Olen eri, mutta tuo kyllä kerrotaan aika monessa paikassa verkossakin. Puutuotteita ei tule pestä pesukoneessa konetiskiaineella.

Samainen juttu löytyy myös astianpesukoneiden käyttöohjeissa.

Vierailija
29/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vinkki: puutuotteet puhdistaa itse itseään siis ovat luonnostaan bakteereja hylkiviä toisin kuin kovamuovi. Puulastalle tai puiselle leikkuulaudalle riittää normipesu käsitiskiaineella ja sit antaa kunnolla kuivaa. Liottaminen ei ole tarpeellista ja pilaa puun.

Tuossa on oppimani mukaan perää, vaikka on siitä eriävikin näkemyksiä. Broileria en kumminkaan puisella leikkuulaudalla leikkaa, enkä käytä puukapustaa broilerin kanssa.

Vierailija
30/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samainen juttu löytyy myös astianpesukoneiden käyttöohjeissa.[/quote

Se ei silti tarkoita että niin olisi. Noita ohjeita laitetaan lähinnä perinteiden mukaan.

Vierailija
31/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oikein verkossakin...

Onko sulla menny hiekkaa tavaraan kun pitää ivata kaikkea. Häviä!

ei mennyt tuon kommentin sarkasmi ihan ivaksi asti. Puun käsittelyyn on paljon hömppäohjeita.

Esimerkisi saunan lauteita ei saisi pestä painepesurilla. Minä pesen niin että lastut lentää, ja vedän hiomakoneella sileiksi. Puhdasta tulee, lautakaupasta haen uutta lautaa tarpeen mukaan.

Vierailija
32/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puu astiat kuuluu pestä käsin.

Vierailija
33/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosikymmeniä muiden astioiden tapaan koneessa. Milloinkahan se taivas putoaa? LOL

Vierailija
34/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon välillä laittanut muiden astioiden kanssa, vaikka ei saisi.

Ei saisi? Kuka kieltää? Pesen kaikki astianpesukoneessa. Puulastojen hinta ei ole sellainen, että niitä ei voisi silloin tällöin uusia. 

Vierailija
35/35 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vain kuumalla vedellä ja harjalla, hyvin ovat puhtaaksi lähteneet sitenkin.

Jostain haluaisin löytää kunnollisia puukauhoja, kun muovikauhat katkeavat nykyään alle vuodessa. Ennen kestivät pidempään, en tiedä, liekö muoviseos muuttunut.