Puulastojen ja kauhojen pesu
Minulla on paljon paistinlastoja, kauhoja, voiveitsiä. ( Kiitos puutyönarkomaanille.)
Mietin voisiko ne laittaa välillä astianpesukoneeseen puolen tunnin ohjelmalle ilman pesuainetta? Kuumalla vedellä olen niitä pessyt.
Kommentit (35)
Pesen ne aina käsin, mutta ehkä tuo lyhyt ohjelma ei haittaisi. Miesystäväni pesee nuo aina koneessa normiohjelmalla, minusta ei kyllä hyvä juttu.
Voi laittaa. Pesukoneen kuuma vesi tai itse pesukone ei ole ongelma, vaan kovat pesuaineet jotka eivät välttämättä huuhtoudu kunnolla huokoisesta materiaalista tai muutenkaan sovi puulle vaan pilaavat sen. Pelkkä vesi ei ongelma
Vierailija kirjoitti:
Pesen ne aina käsin, mutta ehkä tuo lyhyt ohjelma ei haittaisi. Miesystäväni pesee nuo aina koneessa normiohjelmalla, minusta ei kyllä hyvä juttu.
Isoäitisikö kertoi ettei se ole hyvä juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tuo kyllä kerrotaan aika monessa paikassa verkossakin. Puutuotteita ei tule pestä pesukoneessa konetiskiaineella.
Vierailija kirjoitti:
Voi laittaa. Pesukoneen kuuma vesi tai itse pesukone ei ole ongelma, vaan kovat pesuaineet jotka eivät välttämättä huuhtoudu kunnolla huokoisesta materiaalista tai muutenkaan sovi puulle vaan pilaavat sen. Pelkkä vesi ei ongelma
Niin, koneessa pesu lyhentää niiden käyttöikää. Ne esim tikkuuntuvat.
Pesen heti käytön jälkeen käsin tuon mun ainoan puulastan, niin ei ole vaivalloista ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta tuo kyllä kerrotaan aika monessa paikassa verkossakin. Puutuotteita ei tule pestä pesukoneessa konetiskiaineella.
Koska se pilaa kyseiset tuotteet nopeammin. Mitään muuta perustetta asialle ei ole.
Ihan olen kiehuvaan veteen laittanut, sinne loraus etikkaa. Sitte huuhteluveteen sulattaa suolaa. Martoilla taitaa olla sama vinkki.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-yleista-pesuvirhetta-tama-pila…
https://martat.valudata.fi/keskusteluarkisto/ruoka/ruokanurkka/2005-01-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ilkut, se on oikeasti oikea ohje aikojen takaa!
Ei ole ennen ollut kiinanterästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oikein verkossakin...
Vierailija kirjoitti:
Ihan olen kiehuvaan veteen laittanut, sinne loraus etikkaa. Sitte huuhteluveteen sulattaa suolaa. Martoilla taitaa olla sama vinkki.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/varo-yleista-pesuvirhetta-tama-pila…
https://martat.valudata.fi/keskusteluarkisto/ruoka/ruokanurkka/2005-01-…
Liian pitkään ei saa vedessä seisottaa.
Mä pesen käsin käsitiskiaineella niin, että ovat mahdollisimman vähän aikaa tekemisissä sen aineen kanssa.
Etikka-suolakäsittely ja normaalilla käsitiskiaineella pesu.
Kiitos mielipiteistä. Tuota etikka/suolajuttua täytyy kokeilla. Rasvaahan puuesine saa jonkin verran imeä, nikkaroija käsittelee ne oliiviöljyllä ennen käyttöön antamista.
Jotenkin onnistun varret tahmaamaan.
Voi pestä koneessa. Kuluttaa ne nopeammin loppuun, mutta ei muuta haittaa. Ei jää pesuainejäämiä, tätä ilmeisesti monet pelkää. Hesari teki aiheesta joitakin vuosia sitten jutun ja testautti koneessa pestyjä puulastoja ja -kauhoja laboratoriossa. Ei löytynyt pesuainejäämiä.
Pistän tiskikoneeseen, kestävät mitä kestävät, yleensä silti vuosia.
Ei taida puiset lusikat ja kauhat muutenkaan olla kovin hygienisiä. Sinne puun huokosiin jää likaa ja bakteereita. Itse en käyttäisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida puiset lusikat ja kauhat muutenkaan olla kovin hygienisiä. Sinne puun huokosiin jää likaa ja bakteereita. Itse en käyttäisi ollenkaan.
Imeskeletkö sinä niitä?
Olen aina pitänyt noita kertakäyttöisinä, kuulin kerran et tuttu käyttää kertakäyttö astioita mökillä ja pesee ne välillä.
Roskiin käytön jälkeen.
Oon välillä laittanut muiden astioiden kanssa, vaikka ei saisi.