Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Mulla oli ennen kirjahylly jossa kirjoja. Olin siis sivistynyt.
Nyt kirjat on tabletilla, joten katosiko sivistys?
No sekin on niin laaja käsite, millä tavalla on sivistynyt 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Mulla on yksi kokonainen huone kirjastona ja olen varmasti palstan kriteereillä "sivistynyt" ihminen. Hyllyt kiertää seiniä pitkin kattoon asti. Kirjahyllyni sisältää muun muassa historiaa, kaunokirjallisuutta, yhteiskuntatieteitä, uskontotiedettä, maailman klassikoita jne. Tuossa on hyvä kirjalista minkä löysin netistä:
https://vuodenmies.com/100-kirjaa-jotka-tulee-lukea-ennen-kuolemaa/
Laajasta sanavarastosta ja kirjoista tunnistaa menestyneen liikemiehen.
Onkin selvästi miehen tekemä lista, tietynlaisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo alussa linkitetty kirjalista on kyllä ihan muuta kuin sivistyksen mitta. Toki siinä oli jonkin verran klassikoita, mutta ne ovat todella kapea siivu sivistyksestä ja usein tällaisilla listoilla ne ovat siksi, että niillä on helppo brassailla kun kaikki tietävät niiden olevan klassikoita. Tai ainakin ne tietävät, joihin halutaan tehdä vaikutus. Silti sivistynyt voi olla, vaikkei olisi lukenut yhtäkään klassikkoa kannesta kanteen, mutta tuntee suurinpiirtein niiden sisällön ja merkityksen, sekä kontekstin ja ajan jossa ne ovat syntyneet.
Listalta puuttui historia kokonaan, ja historian tuntemuksen katsoisin merkittäväksi osaksi (yleis)sivistystä. Sen sijaan oli paljon silkkaa hömppää kuten lifestyleä ja kevyttä self helppiä. En tiedä kuka ja mihin tarkoitukseen listan oli laatinut, mutta kovin korkeasti sivistyneen ihmisen laatima se ei ollut.
Laajasti sivistyneillä on usein melko sekalainen kirjastovalikoima. Se heijastelee laaja-alaisia kiinnostuksenkohteita, joita yleensä riittää, laidasta laitaan. Sivistyneen luonteenlaadun omaavat ihmiset ovat mielestäni uteliaita ja avoimia, osataan ajatella ja arvioida itse. Joku tietynlainen kuratoitu valikoima ei kerro muusta, kuin siitä että on ottanut mallia jostain sivistyneestä ihmisestä. Ei elä sivistyneisyyttä, vaan suoritus jää pinnalliseksi mallintamiseksi. Jos on tietyt klassikot hyllyssä, ne on yleensä ainoat mitä on luettu. Sen sijaan, että lukeminen ja asioiden tarkastelu olisi elämäntapa, jolloin mitä sattuu kirjoja on missä sattuu ja kirjaston laajuus heijastelee ajattelun laajuutta. Jos hyllystä löytyy teoksia, joista ei ole itse kuullut, ollaan hyvän valikoiman äärellä. Jos taas pystyy arvaamaan mitä sieltä tulee löytymään, ollaan imitoinnin kanssa tekemisissä.
Opetetaan lapsille ettei somessa sovi mölytä mielin määrin ja ettei toimittajia voi maalittaa. Ne ketkä hyväksyvät moisen, eivät myöskään ole sivistyneitä.
Ylempi korkeakoulututkinto, lukemisharrastus, suvaitsevaisuus..
Ollaan sitä ollaan edessäpäin oikeastikin, ei vääristellä ja valehdella, juoruta ( liikaa) muista, joista ei voi tietää. Ei pelailla muita, kun lautapelejä ( ei ihmisillä).
Suositaan suomalaista ja osataan kirjoittaa suomalainen pienellä.
Arvostetaan muita, kateus ei näy naamasta.
Puhutaan suoraan ei loukaten tai syyllistäen.
Huonot heivataan elämästä, pidetään rajat.
Pyritään suosimaan luontoystävällisyyttä.
Whatever you think you can or can't you're right!
Mitä sä ap siis teit siellä Hesessä?
Yksi syy lisää asua omakotitalossa.
Hyvän käytöksen mitta on se, miltä sinun seurasi toisista tuntuu. Sivistynyt ihminen on siis aina ystävällinen, ja jos mokaat, sivistynyt ihminen saa sinut tuntemaan, kuin asia olisi täysin yhdentekevä. Mikään etiketti ei korvaa aitoa ystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme sivistyneitä. Meillä on talo Helsingissä Espaniassa ja Vriossa. Matkailemme paljon jenkeissä Etelä-Amerikassa Espanjassa ja Saksassa. Lapsemme saavat harrastaa mitä haluavat ja nyt he harrastavat laskettelua ja ammuntaa. Meillä on Mersun maasturi ja bmw avoauto. Helsingin asunnossa meillä on kolme kerroksinen talo,biljardisali,suuri olohuone,upea keittiö,neljä makuuhuanetta,uima-allas,sähkö sauna poreallas, jne jne jne....
Rahoillaan brassailu ei ole sivistynyttä.
Harvalla on Helsingin asunnossa kolmekerroksinen talo,pakko arvostaa. Muilla on yleensä vain se pelkkä kolmekerroksinen talo🤷🏻
Sukuni on monen mielestä sivistymätöntä ja kouluttamatonta porukkaa. Silti sukulaisena ovat erittäin avoimia kaikenlaisia ihmisiä kohtaan, ketään ei syrjitä tai katsota alaspäin. Sukuni on kartalla maailman tapahtumista ja moni lukee paljon kirjoja. Meiltä löytyy suvusta alkoholismia, luottotiedottomuutta, kouluttamattomuutta jne. Sukulaiseni ovat tästä huolimatta taitavia taiteissa ja musiikissa. Tässä tullaankin nyt siihen, että takaako hyvä koulutus sivistyneisyyttä?