Sivistyneen perheen tuntomerkit?
Minkälaiset piirteet ja asiat perheessä kertovat mielestänne paljon heidän sivistystasostaan?
Minä kiinnitän paljon huomiota usein sisustukseen ja harrastuksiin. Usein sivistyneet ihmiset sisustavat talonsa maanläheisillä väreillä, eikä valkoisella. Talosta löytyy myös usein takka, viinikaappi ja kirjahylly. Harrastukset ovat puolestaan usein astetta vaativampia esimerkiksi eri musikaalisten soittimien harrastelua.
Mitä muita keksitte?
Kommentit (1020)
Klassiset hyveet yhdistettynä laajaan yleissivistykseen.
Sivistyksen vahvin tuntomerkki on osata käyttäytyä niin, että kaikille tulee hyvä mieli eikä ketään nolata.
Sydämen sivistys on eri asia kuin varallisuus, asema, tai koulutus.
Vähävaraisilla voi joskus olla enemmän sydämen sivistystä kuin varakkailla.
Oman kokemukseni mukaan monet varakkaat ovat koppavia ja kylmiä ja siitä on sydämen sivistys kaukana.
Sydämen sivistys on sitä, että kohtelee kunnioittavasti muita ihmisiä, myös omia perheenjäseniä ja ymmärtää että ihmiset ovat erilaisia, ja että kaikilla ihmisillä on oma merkityksensä elämän kulussa.
Minua ei hetkauta mitkään ulkoiset statukset ihmisissä, katson aina vain ihmisissä sitä, kuinka ihmiset käyttäytyvät muita kohtaan ja sen mukaan arvioin ihmisen sivistyksen.
Tilan antaminen muille. Kyky jonottaa ja opettaa lapsia jonottamaan. Väistämisen taito, kohteliaisuus, sekä kohteliaiden tapojen opettaminen lapsille, erityisesti julkisilla paikoilla. Liian usein lapsista kasvatetaan käytöstavattomia, koska itsekään ei olla niitä opittu.
Rahan tai materian kanssa tällä on aika vähän tekemistä. Ihan minimituloilla sivistystasoa olisi kuitenkin hankala ylläpitää, koska kaikki resurssit menevät arkipäiväisiin menoihin.
Mikään tietty sisustus nyt ei ainakaan ole sivistyksen mitta. Ikeaa saattaa olla pakko ostaa, jos rahaa ja aikaa on vähän, eikä kaikkia sivistyneitä kiinnostaa sisustaa.
Jokatapauksessa kirjojen lukeminen, kuvataide, kunnianhimoinen musiikkiharrastus ovat hyviä tuntomerkkejä. Samoin matkustelu ja oikeasti syvällinen kulttuureihin tutustuminen siinä samalla. Siis matkalle saatetaan mennä vaikka kuukaudeksi Ranskaan ja ikäänkuin soluttaudutaan paikallisten joukkoon elämään arkea.
Hyvät käytöstavat ja muiden huomioonottaminen tietysti.
Kaikenlainen känni- ja pervoiluläppä, typerät sisustustaulut, kliseiden puhuminen nyt kun on helteitä ei pidä valittaa, muista pahan puhuminen paljastaa armotta alhaisen sivistystason.
Kunnon säännölliset ruokailuajat! Ei sipsejä, muroja. Terveellinen ruoka! Ei duunari ammatteja lukuunottamatta sairaanhoitaja naisella, sängyssä klo 21 ainakin lapset, kaikki harrastaa liikuntaa useita lajeja, alkoholi max. punaviinilasi joskus, laaja sosiaalinen verkosto, kirjastokäynnit ja kirjojen lukeminen! Ei lähes tiedä mikä netti on. Ostetaan kalliimpaa ja laadukkaampaa, ei mitään hiusdonitseja.
Ri sivistynyttä: lapset kirkuu ja vanhemmat huutaa ulkona erityisesti. Koko mölinäperheellä ylipainoa.
Vierailija kirjoitti:
Lukee vauvapalstaa ja kirjoittaa sinne.
Siinähän se oleellinen jo tulikin. Ketjun voi lukita.
Vierailija kirjoitti:
Sillä, ettei ole persu, pääsee jo aika pitkälle.
Toisaalta se hämää, ettei sivistyneet ihmiset suuressa määrin uskalla kertoa olevansa persujen kanssa usein samaa mieltä, joten mielikuva persujen kannattajista on vääristyneen yksipuolinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoja on sivistyneen ihmisen kirjahyllyssä?
Se ei ole niin olennaista. Olennaisempaa on, että ensinmäkin on kirjahylly ja toisekseen, että siellä on kirjoja ( eikä vain koriste-esineitä)
Totta. Itse olen täysi juoppo ja moni meinaa pyörtyä, kun näkee minulla kirjahyllyn. Tosiasiassa olen perinyt sen.
Se, ettei ole lähihoitaja on olennaisinta. Poikkeuksena jos on kouluttautunut vanhemmalla iällä jäätyään työttömäksi ilman omaa syytään.
Ei huudeta toiselle tai kiroilla. Usein kirjahylly, jossa muutakin kuin palkintopokaaleja.
Ruokapöydässä odotetaan kiltisti toisten ruokailun päättymistä. Ollaan aidosti kiinnostuneita toisesta.
Siis