Uusi variantti usassa jo 40 % koronatartunnoista. Vapalahti suorittaa maskia.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/baa72600-fb08-4722-b373-bef0e…
Herää ajatus, mitä sieltä Kiinasta mahtaa tulla, kun ei Suomessa vaivauduta testaamaan.
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäyttikö maskinkäyttö aiemmin koronanleviämisen? Tilastojen mukaan ainakaan ei. Maskien käyttö ei mitenkään näkynyt tartuntakäyrissä. Jos maskeista olisi hyötyä, olisi koronan leviäminen joko pysähtynyt tai tasaantunut silloin , kun maskit otettiin laajasti käyttöön. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Toisaalta vaikka maskista olisikin hyötyä, niin onko oikeasti mielestänne mielekästä jatkaa jokavuotista maskinkäyttöä, jolloin ihmiset tuottavat kuukausien aikana järjettömät määrät maskijätettä? Ja onko mielestänne oikeasti mielekästä muuttaa elämää sellaiseksi, että iso osa vuodesta kuljetaan kasvot ja hengitystiet peitettyinä? Itse ainakin koen, että sellainen laskee elämänlaatua niin valtavasti, että en todellakaan halua sellaista.
Isoa osaa vuodesta?! Mä en vietä edes isoa osaa päivästä hengityssuojain kasvoillani vaikka sitä julkisissa kulkuvälineissä sekä sisätiloissa aina käytänkin.
Kantsii varmasti miettiä ennemmin sitä oman elämäntavan terveellisyyttä yleisemminkin (ja unohtaa pelkkä maskien terveysvaikutuksista murehtiminen) jos kerran suurin osa vuodesta tulee vietettyä jossain sisätiloissa missä maskia kannattaa käyttää. Töissäkään sitä ei pidetä kuin keskimäärin 5 päivänä viikossa se 8h eli suurinta osaa vuorokaudesta ei tule oltua maski kasvoilla edes työmatkoineen.
Ja ei nämä kirurgit ym jotka on iänkaiken tehneet työtään hengityssuojain kasvoillaan ole sen takia terveyttään menettäneet. Ei ainakaan massoina.
Tosin suurin osa maskia vastustavista ja naamavaipoista puhuvista onkin näitä alkoholiin mieltyneitä tervakeuhkoja jotka yskii vedet silmistä roiskuen ilman sitä maskiakin.
Eli jos käytät töissä, julkisissa ja kaupoissa, käytät 80 % valveillaolostas. Ihan rauhassa, onneksi muiden ei tarvitse enää.
Silti se ei ole iso osa vuodesta, ei edes suurin osa. Sehän se alkuperäinen väitteesi oli.
Älä siirtele tolppia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäyttikö maskinkäyttö aiemmin koronanleviämisen? Tilastojen mukaan ainakaan ei. Maskien käyttö ei mitenkään näkynyt tartuntakäyrissä. Jos maskeista olisi hyötyä, olisi koronan leviäminen joko pysähtynyt tai tasaantunut silloin , kun maskit otettiin laajasti käyttöön. Näin ei kuitenkaan käynyt.
Toisaalta vaikka maskista olisikin hyötyä, niin onko oikeasti mielestänne mielekästä jatkaa jokavuotista maskinkäyttöä, jolloin ihmiset tuottavat kuukausien aikana järjettömät määrät maskijätettä? Ja onko mielestänne oikeasti mielekästä muuttaa elämää sellaiseksi, että iso osa vuodesta kuljetaan kasvot ja hengitystiet peitettyinä? Itse ainakin koen, että sellainen laskee elämänlaatua niin valtavasti, että en todellakaan halua sellaista.
Isoa osaa vuodesta?! Mä en vietä edes isoa osaa päivästä hengityssuojain kasvoillani vaikka sitä julkisissa kulkuvälineissä sekä sisätiloissa aina käytänkin.
Kantsii varmasti miettiä ennemmin sitä oman elämäntavan terveellisyyttä yleisemminkin (ja unohtaa pelkkä maskien terveysvaikutuksista murehtiminen) jos kerran suurin osa vuodesta tulee vietettyä jossain sisätiloissa missä maskia kannattaa käyttää. Töissäkään sitä ei pidetä kuin keskimäärin 5 päivänä viikossa se 8h eli suurinta osaa vuorokaudesta ei tule oltua maski kasvoilla edes työmatkoineen.
Ja ei nämä kirurgit ym jotka on iänkaiken tehneet työtään hengityssuojain kasvoillaan ole sen takia terveyttään menettäneet. Ei ainakaan massoina.
Tosin suurin osa maskia vastustavista ja naamavaipoista puhuvista onkin näitä alkoholiin mieltyneitä tervakeuhkoja jotka yskii vedet silmistä roiskuen ilman sitä maskiakin.
Totta. Näitä huolestuttaa hurjasti maskien myrkyt ja kemikaalit jotka on ihan kamalia, mutta se rööki sen sijaan ei huoleta pätkääkään vaan sitä myrkkykääröä voi imeä posket lommolla ihan surutta.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastetaanko influenssaa enemmän kuin kerran vuodessa?
Mietin vain kun mulla tuttu jolla ollut vuoden aikana korona 4 kertaa. Miten tämä tauti tulee joillekin niin usein?
Saa nähdä mitä vielä taudista myöhemmin selviää
Sairauslomat ampaisivat rajuun kasvuun – työterveyslääkäriltä painokas toive
Mehiläisen johtavan työterveyslääkärin Sirkku Martin mukaan työpaikoilla olisi palattava sairauspoissaoloissa omailmoitus-menettelyyn akuutin hengitystieinfektion iskiessä.
Eniten sairauspoissaoloja aiheuttavat nyt hengitystie- ja koronainfektiot, joista johtuvien poissaolojen määrä kolminkertaistui viime tammi–lokakuussa, Mehiläisen tiedot paljastavat.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009304617.htmlNyt jäädään herkemmin pois töistä kuin ennen pandemiaa. Aiemmin mentiin flunssaisenakin töihin, jos ei ollut kuumetta tai kunto muutenkaan kovin huono.
Ennen vanhaan mentiin töihin, nykyään jäädään sairaslomalle, tulevaisuudessa varmaankin kuntoutustuelle...
Mä mietin, että JOS koronasta päästäisiin joskus eroon, jatkuisiko herkästi sairaslomalle jääminen edelleen vai palattaisiinko samoihin käytöntöihin kuin mitä oli ennen pandemiaa.
Miksi edes nk. normiflunssaa pitäisi saada levittää vapaasti?
Tai miksi ei? Miksi se ei ollut aiemmin mikään ongelma, että sairaslomilla oltiin vähemmän ja flunssaa oli paljon? Nyt jokaista flunssaoiretta pidetää koronana ja siksi varmuuden vuoksi pitää jäädä kotiin. Ja siis mun mielestä on ihan ok, ettei tavallistakaan flunssaa mennä tartuttamaan töihin. Mutta miten se tulee vaikuttamaan elinkeinoelämään? Ja terveydenhuoltoon, kun saikkulappua haetaan monta kertaa vuodessa?
Eikös suomessa kuolee jo ihan tarpeeksi moni koronaan, niin sitä ei kyllä pitäisi töissä levittää enempää. Vain oireettomana ja terveenä töihin ja kodin ulkopuolelle, kiitos !
Tuo aiempi kommenttini ei ollut mun oma mielipiteeni vaan yleistä pohdintaa asiasta. Pohdintaa siitä, mihin asioihin vaikuttaa, jos ihmiset jäävät yhä herkemmin sairaslomille. Olen samaa mieltä siitä, että ei sairaana töihin. Koronaan kuolleiden mediaani-ikä nousi viime vuonna 84:stä 85:een vuoteen eli ovat ihmisiä, jotka eivät voi saada tartuntaa omilta työpaikoiltaan. Todennäköisesti valtaosa heistä on joko laitoshoidossa tai ainakin kotihoidon piirissä. Näinollen erityisesti vanhustyössä olevien pitäisi jäädä herkästi pois töistä, mutta samaan aikaan meillä on huutava hoitajapula erityisesti vanhustenhoidossa. Ja tästä seuraa, että sairaalat ja päivystykset täyttyvät vanhuksista, jotka eivät tarvitsisi sairaalahoitoa, mutta joita ei voida hoitajapulan vuoksi siirtää muuallekaan. Ja sitten pahimmassa tapauksessa vanhukset saavat sairaalassa ollessaan koronatartunnan.
Tässä koronassa on se ikävä juttu, että se tarttuu jo ennenkuin ensimmäiset oireet edes alkavat. Ts oletkin terve ja oireeton, koska et vielä tiedä, että sinulla on korona. Kotitestitkään eivät näytä siinä vaiheessa vielä positiivista tulosta. Voit siis tavata ystäviäsi, kutsua sukulaisia kylään, käydä kahviloissa ja ravintoloissa, käydä töissä, osallistua häihin ja hautajaisiin jne, vaikka tartutat jo. Eli edes itsensä testaaminen joka päivä ei auta asiaa.
Hienoa kun muistutit, että korona tarttuu ennen kuin oireet ovat päällä. Noin käy kaikissa virustaudeissa, eikä siitä ole tarpeeksi muistutettu. Siksi varovaisuus on a ja o. Ei tiedä kuka on taudinkantaja, kun se puhkeaa kantajassaankin vasta huomenna tai ylihuomenna.
Aivan. Mun tutuillani on ollut paljon koronaa ja lähes jokaisella sama tilanne eli ovat tavanneet täysin oireetonta ihmistä ja sitten parin päivän päästä saaneet soiton, että tällä onkin korona. Ja saaneet häneltä tartunnan silloin, kun oireita ei vielä ollut. Kenelläkään ei ole kristallipalloa ja sairaslomalle voi jäädä vasta sitten, kun ensimmäiset oireet ilmaantuvat. Ei sitä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen neurologian akuutilla osastolla enkä ole tavannut vielä yhtää vakavaa rokotehaittaa koronarokotteesta.
Ja se on outoa jos täällä väki väittää että niitä olisi paljon.
Hyvä yritys ja vale, etkö parempaan pysty? käyppä sanomassa tuo ihan oikealla nimelläsi jossain Facebookissa vaikka? Tai jollain muulla alustalla? Twitter? Outoa kuinka moni niistä puhuu, mutta sinä et ole kohdannut yhtäkään!
Nii-i, vaan ootko ite tavannut yhtäkään oikeassa elämässä, jolla ois todistetusti vakava rokotehaitta? Nii-i, etpä niin.
Eri
Pelkästään työporukasta ainakin 10 saanut vakavan haitan ja muuten tutuista sama kymmenen. Eikä kukaan palaa välttämättä enään työelämään.
Minkälaisia haittoja? Luettele muutamia.
Itse lähipiiristä tiedän tasan yhden , joka sai haitan, mutta se liittyy immunologiseen sairauteen , joka olisi puhjennut ilman rokotettakin
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, jälleen pelonlietsontaa harrastetaan median toimesta.
Kiusaamista ja manipulointia se media vaan rakastaa tehdä.
kannattaa lopettaa lukeminen jos haluaa terveellisemmän elämänlaadun, itse tein tämän 2 v sit.
Vierailija kirjoitti:
K uutisointi loppui yhdessä yössä, samassa yössä Ukrainasta (Euroopan korruptuneimmasta valtiosta) tehtiin "länsimainen sivistysvaltio".
Nytte kun tilanne sielä on jotenkin tippunut alemmaksi iltapäivälehdissä, mikä varmaankin tarkoittaa sitä että se asia on kohta tulossa päätökseen, yhtäkkiä K uutisointi taas alkaa. haha.
Pakkohan se on pelkoa pitää yllä, ei ihmiset muuten tottelisi!
Korona tuli jäädäkseen. Mä ainakin elän normaalisti jo
MIten se sanonta meni? mä mielummin kuolen eläen ja onnellisena, kuin pelossa ja onnettomana. Kannattaa lopettaa se iltapäivälehtien sivuilla pörrääminen, se ei oikeasti ole tervettä.
Tiedän tuttavapiirissäni ainakin 5 tapausta jotka sai vyöruusun rokotteen jälkeen. Tällä hetkellä viidesti rokotettu sukulainen makaa sairaalassa koronan jälkeisessä keuhkokuumeessa. Näinköhän enää kotiin palaa.
Ja onhan näitä
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuttavapiirissäni ainakin 5 tapausta jotka sai vyöruusun rokotteen jälkeen. Tällä hetkellä viidesti rokotettu sukulainen makaa sairaalassa koronan jälkeisessä keuhkokuumeessa. Näinköhän enää kotiin palaa.
Ja onhan näitä
Rytmihäiriöitä olen kuullut myös että on saatu.
Rokotevastaiset ei ota koronarokotteita, igorit ei käytä maskia eikä irgorit piittaa koko koronasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuten suurin osa suomalaisista. Edes Kiinan 3 vuotta kestäneet erittäin kovat rajoitukset eivät saaneet koronavirusta katoamaan.
Piipahdin pikaisesti täydennysostoksilla Marketissa (S). Huomion kiinnitti runsas joutilaiden määrä osastoilla vailla pakottavaaa tarvetta ostoksiin. Myös tenavia parveilemassa ympäriinsä kaivelemassa neniään. Suoja-maski-osastolla puutteita, jouduin tyytymään mikrokuituliinoihin (Rainbou). Uusi tuore erä Omar-munkkia saapunut joten jätin Pågen-Gifflarit hyllyyn. Kookkoskermaa vain yhtä laatua (X-tra). Onneksi Muumi-limssaa kylmänä kahta eri laatua (pun&vihr). Huomautin kookkoskerma-tilanteesta kassa-neitoselle, sain omituisen katseen osakseni vailla kommentointia. Tämä siis Turussa (Manhattan).
Vierailija kirjoitti:
Rokotevastaiset ei ota koronarokotteita, igorit ei käytä maskia eikä irgorit piittaa koko koronasta.
Tässä huomaatte eksyneen sielun. Lapset, pysykää poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaatte eksyneen sielun. Lapset, pysykää poissa.
Olen rokottamaton ja olen kokoajan ollut siinä uskossa että korona on flunssaan verrattavissa oleva tauti, minua haukuttiin rokotevastaiseksi ja igoriksi,foliohatuksi yms..
Minä olen sitä mieltä että ne ketkä ei lisää rokotteita ota on rokotevastaisia ja ketkä koronasta vähät välittää on igorfoliohattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, jälleen pelonlietsontaa harrastetaan median toimesta.
Kiusaamista ja manipulointia se media vaan rakastaa tehdä.
kannattaa lopettaa lukeminen jos haluaa terveellisemmän elämänlaadun, itse tein tämän 2 v sit.
Tai katsoa asiaa vähän eri vinkkelistä, itse kyllä selaan iltalehden aamuisin, mutta teen sen hieman eri vinkkelistä kuin ennen. Enemmän kyseenalaistaen ja en ota tosissani kaikkea.. Ennen menin vähän sinisilmäisemmin.
Mediakriittisyys on asia mikä kaikkien pitäisi oppia.
Vierailija kirjoitti:
Piipahdin pikaisesti täydennysostoksilla Marketissa (S). Huomion kiinnitti runsas joutilaiden määrä osastoilla vailla pakottavaaa tarvetta ostoksiin. Myös tenavia parveilemassa ympäriinsä kaivelemassa neniään. Suoja-maski-osastolla puutteita, jouduin tyytymään mikrokuituliinoihin (Rainbou). Uusi tuore erä Omar-munkkia saapunut joten jätin Pågen-Gifflarit hyllyyn. Kookkoskermaa vain yhtä laatua (X-tra). Onneksi Muumi-limssaa kylmänä kahta eri laatua (pun&vihr). Huomautin kookkoskerma-tilanteesta kassa-neitoselle, sain omituisen katseen osakseni vailla kommentointia. Tämä siis Turussa (Manhattan).
Asioisit Kupittaan Citymarketissa; siellä on hyvät valikoimat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten suurin osa suomalaisista. Edes Kiinan 3 vuotta kestäneet erittäin kovat rajoitukset eivät saaneet koronavirusta katoamaan.
Tähän asti kaikki pandemiat ovat päättyneet ja kulkutauteja vastaan on kehitetty toimivat rokotteet. Varmaan niin käy tässäkin tapauksessa. Itselläni on vaikea ymmärtää, miksi joidenkin mielestä mitään ei pitäisi enää tehdä pandemian hillitsemiseksi. Juu: virusta on varmasti liikkeellä vielä jonkin aikaa, mutta onko ainoat mahdollisuudet elää joko täysin ilman rajoituksia ja antaa kansalaisten päättää vapaasti maskin käytöstään niin kuin Suomessa tai hirveät lockdownit päällä niin kuin Kiinassa vielä vähän aikaa sitten? Eikö siltä väliltä löydy yhtään mitään? Pitääkö hyväksyä tämä nykytilanne, jossa päivystykseenkin joutuu odottamaan pahimmassa tapauksessa vuorokausia? Siitäkö halutaan pysyvä malli julkiseen terveydenhuoltoon? Ja korkea kuolleisuus ja ihmisten joukkosairastelut monen eri viruksen takia? Vain koska maskin käyttäminen on niin vastenmielistä, mutta turvavyön käyttäminen onnistuu puhumattakaan monesta muusta velvollisuudesta, mitä Suomessakin ihmisillä on, verojen maksaminen mukaan lukien. Miksi pandemian keskellä elämisen pitäisi olla jonkinlainen poikkeus, jossa yksilö saa toimia (tai joutuu toimimaan) oman harkinnan varassa? Pitäisikö kaikesta, verojen maksamisestakin, sitten tehdä vapaaehtoista ja kunnioittaa yksilön valinnanvapautta?
Kuka sinua kieltää pitämästä vaippaa naamalla ja välttelemään ihmisiä? ei kukaan. Olet vapaa tekemään sen.