Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja ei ymmärrä sairauttani ja painostaa sairauslomalle

Vierailija
02.01.2023 |

Olen vakituisessa työssä virka-alalla. Sairastuin äkillisesti vaikeasti erääseen fyysiseen sairauteen ja kuukausien ajan minulle on yritetty etsiä toimivaa lääkitystä. Sairauden tilanne on näiden kuukausien aikana ollut vaihteleva, välillä parempi ja välillä huonompi. Välillä lääkkeistä on seurannut kovia haittavaikutuksia ja lääkityksiä on jouduttu vaihtamaan usein. Sairauden puhjetessa jouduin olemaan kolme viikkoa pois töistä, muuten sairauslomapäiviä on ollut kuukaudessa keskimäärin 23 kpl. Suurimman osan ajasta olen työkykyinen/ainakin jossain määrin työkykyinen. Kun sairauteni on vaikeassa vaiheessa, olen täysin työkyvytön eikä ns. korvaava työ ole tuossa hetkessä mahdollista. Olen hoitanut sairastumistilanteessa tekemättä jääneet työt itse pikimmiten ja vain kaikista kiireisimmät työtehtävät on toinen työntekijä joutunut ottamaan hoitaakseen.

Työterveyslääkäri ja hoitaja ovat olleet ymmärtäväisiä: ovat määränneet tutkimuksia, olen saanut lähetteen erikoislääkärille, erikoislääkäri on hoitanut minua ja muutenkin olen saanut apua työterveydestä niin paljon, kuin on mahdollista. Työterveydessä ymmärretään, että tilanteeni on nyt hankala, mutta tavoite on saada minut terveemmäksi. Työterveyslääkäri on yrittänyt selittää esimiehelleni, että tilanteeni on haastava: sairauteni on poikkeuksellisen vaikeaa sorttia, kun tavalliset lääkkeet eivät tehoa, mutta voinnistani huolimatta olen hienosti jaksanut sinnitellä töissä. Työterveyslääkäri ymmärtää, että vointini on vaihteleva: en tarvitse pitkiä sairauslomia, vaan sairauden ollessa pahimmillaan riittää lyhyt sairausloma. Nyt olennaista on, että löydettäisiin sopiva lääkitys, joka alkaisi auttaa. Työterveyslääkäri ei näe tarvetta pitkille sairauslomille ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Esimieheni on eri mieltä. Esimies toivoo, että jäisin vähintään osittaiselle sairauslomalle, jotta työnantaja voisi palkata tilalleni toisen työntekijän. Osittainen sairausloma tarkoittaisi kuitenkin n. 50 % työaikaa, enkä ole nyt ollut pois töistä noin paljon. Esimies ei tunnu ymmärtävän sairauttani, vaikka työterveyslääkäri on yrittänyt selittää tilannetta hänelle. Esimies ei ymmärrä, että sopivan lääkityksen etsiminen kestää ja vointini vaihtelee. Esimies ei ymmärrä, että en tiedä ennakkoon, millainen sairauteni tilanne on vaikka kuukauden päästä, onko menossa vaikea vai helppo vaihe. Tuo 50 % työaika ei myöskään ole sairauden kannalta järkevä ratkaisu: jos olisin sairauslomalla esim. 1.1-15.1 ja töissä 16.1-31.1. voisi tuohon sairausloman ajalle osua helpompia päiviä (jolloin kykenisin työhön) ja taas tuohon työajalle voi osua vaikeampia päiviä, jolloin joutuisin olemaan sairauslomalla.

Minulle itselle on jo valmiiksi raskasta, kun sairastuin vaikeasti ja tähän päälle joudun stressaamaan työnantajan ajatuksista. Miten jaksaa tätä tilannetta työnantajan kanssa? Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä ei ole ollut kolmikantaneuvotteluja, joissa työnantaja olisi tehnyt selväksi, että työpanoksesi on riittämätön, joten sairausloma on ainoa järkevä vaihtoehto? Lääkäri ei tiedä, pystytkö oikeasti töihin vai ei, hän vain arvioi kertomasi perusteella työkyvyttömyysaikaa.

Työterveyslääkäri ei ole tilanteen tasalla, jos kertomassasi tilanteessa ei määrää sinua sairauslomalle siihen asti, että tilanne on hallinnassa. Mikä on aika outoa, koska julkisella sektorilla työyterveys ja työnantaja tekevät tiivistä yhteistyötä ja normaalisti tilanteessasi olisit pitkällä sairauslomalla siihen asti, että olet oikeasti työhön kykenevä.

Työnantajalle olet iso ongelma, koska Kelan korvaukset saa vasta 1+9 sairastumispäivän jälkeen. Jos diagnoosit vaihtelevat, ei poissaoloja katsota saman sairauden aiheuttamiksi, joten takiasi syntyy isoa miinusta monin eri tavoin.

Työyhteisö voi onneksi kääntyä sinua vastaan eli työsi jaetaan muille, sinulle jätetään rippuset ja sinut suljetaan yhteisön ulkopuolelle, koska olet pelkästään ongelma arvaatattomine poissaoloinesi, joita on jopa 23 kpl/kk!

Minulla on ollut sama diagnoosi kaikissa sairauspoissaoloissa. On ollut kolmikantaneuvottelut. Työterveyslääkäri katsoo, että kykenen työhön. Työnantajan kannalta ongelmallista on se, että en tiedä etukäteen sairauden vaiheita. 

Ei sekään minusta järkevältä ratkaisulta kuulosta, että olen pahimmillaan kuukausia sairauslomalla lääkitystä etsittäessä, jos kuitenkin kykenisin suurimman osan ajasta työhön.

Ap

JOS

Vierailija
22/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä ei ole ollut kolmikantaneuvotteluja, joissa työnantaja olisi tehnyt selväksi, että työpanoksesi on riittämätön, joten sairausloma on ainoa järkevä vaihtoehto? Lääkäri ei tiedä, pystytkö oikeasti töihin vai ei, hän vain arvioi kertomasi perusteella työkyvyttömyysaikaa.

Työterveyslääkäri ei ole tilanteen tasalla, jos kertomassasi tilanteessa ei määrää sinua sairauslomalle siihen asti, että tilanne on hallinnassa. Mikä on aika outoa, koska julkisella sektorilla työyterveys ja työnantaja tekevät tiivistä yhteistyötä ja normaalisti tilanteessasi olisit pitkällä sairauslomalla siihen asti, että olet oikeasti työhön kykenevä.

Työnantajalle olet iso ongelma, koska Kelan korvaukset saa vasta 1+9 sairastumispäivän jälkeen. Jos diagnoosit vaihtelevat, ei poissaoloja katsota saman sairauden aiheuttamiksi, joten takiasi syntyy isoa miinusta monin eri tavoin.

Työyhteisö voi onneksi kääntyä sinua vastaan eli työsi jaetaan muille, sinulle jätetään rippuset ja sinut suljetaan yhteisön ulkopuolelle, koska olet pelkästään ongelma arvaatattomine poissaoloinesi, joita on jopa 23 kpl/kk!

Minulla on ollut sama diagnoosi kaikissa sairauspoissaoloissa. On ollut kolmikantaneuvottelut. Työterveyslääkäri katsoo, että kykenen työhön. Työnantajan kannalta ongelmallista on se, että en tiedä etukäteen sairauden vaiheita. 

Ei sekään minusta järkevältä ratkaisulta kuulosta, että olen pahimmillaan kuukausia sairauslomalla lääkitystä etsittäessä, jos kuitenkin kykenisin suurimman osan ajasta työhön.

Ap

JOS

Sanon jos, mutta olenhan tähänkin asti ollut töissä lähes koko kuukauden. On vain 2-3 päivää sairauslomaa per kuukausi keskimäärin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää hyvä ihminen sairauslomalle ja hoida itsesi kuntoon!

Vierailija
24/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän työnantajaa. Jatkuvasto on/ off työntekijä on hankala. Parempi selkeästi sairausloma ja sitten kun tilanne normalisoituu töihin.

Vierailija
25/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän harmisi, mutta sinulla ja työnantajallasi on eri intressit. Sinä haluat tietyn tulotason ja mielekästä tekemistä, työnantaja taas haluaa työntekijän, jonka työkykyyn voi luottaa. On työnantajan kannalta ikävä tilanne, että yksi työntekijä ei pysty antamaan täyttä työpanosta. Sen lisäksi yllättävistä poissaoloista johtuvat sumplimiset aiheuttavat jatkuvasti ylimääräistä vaivaa esihenkilöllesi. Sijaisen hankkimiseen, tarvittavien papereiden laatimiseen ja perehdyttämiseen menee joka kerta helposti monta tuntia, eikä sijainen silti ole koskaan yhtä hyödyllinen kuin vakituinen työntekijä. Minusta työnantajan toive ei ole mitään kohtuutonta ahneutta tai itsekkyyttä vaan aika luonnollinen lopputulos tilanteessasi.

Vierailija
26/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on raskasta ja stressiä kuuluu jäädä lepäämään, eikä tehdä itselleen kaikesta niin pirun vaikeaa. 

Vierailija
27/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

JOS

Sanon jos, mutta olenhan tähänkin asti ollut töissä lähes koko kuukauden. On vain 2-3 päivää sairauslomaa per kuukausi keskimäärin.

Ap

Kuukaudessa on 20 työpäivää. 2-3 päivää tästä on 10-15 prosenttia. Se on oikeasti aika paljon, varsinkin kun poissaolot ovat epäsäännöllisiä ja yllättäviä. Yritä asettua esihenkilösi asemaan. Millaista hänen on tehdä työtään niin, että hän ei koskaan voi tietää, tuletko töihin vai et. Hän avaa joka aamu puhelimensa miettien, pitääkö lähteä etsimään sijaista, viivästyvätkö työt jne. Nykyajan työelämä on aika vaativaa ja hektistä. Täydellä mitoituksellakin on monilla työpaikoilla vaikeaa pysyä aikataulussa.

Vierailija
28/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

JOS

Ap

Jatkuvat saikkupoissaolot on työnantajalle hankalia, pitää sumplia miten työt tulee hoidettua. Vaikka sinun mielestä 3 saikkupäivää kuussa on vähän, se on aika paljon.

Vierailija
29/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ole työterveyslääkäri ihan selvillä tilanteesta, jos hän asettuu työnantajan kokemusta vastaan tutkimusten perusteella. Tottakai sä jäät saikulle ja sitten kokeilet sen jälkeen onko työhön paluu oikeasti mahdollista. Ei ketään pidetä töissä *katsotaan miten käy*-periaatteella. Se on työkokeilun kautta tapahtuva arviointi sit, jos halutaan kokeilla. Jos sä olet töissä 80%, mutta 100% sopparilla, ei se ole kellekään reilua.

Vierailija
30/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun työterveyslääkäri on ammattitaidoton. Jos työnantaja ilmoittaa, että työntekijä ei kykene työhönsä sairautensa takia, on siis työkyvytön omiin tehtäviinsä, niin lääkärin tulee sairauslomaa kirjoittaa. Nyt hän on sinun sanojesi varassa ja sinähän väität, että ihan hyvin teen työni ja hyvin sujuu, vaikka työnantaja näkee asian aivan toisin.

On erittäin järkevä ratkaisu siirtää sinut sivuun ja todeta, että työstäsi ei tule mitään. Esimiehesi voi ottaa sinut puhutteluun ja tehdä selväksi, että sairaus - myös sairauslomattomana - voi olla peruste sille, että aletaan valmistella siirtoa toisenlaisiin tehtäviin ja sitä mukaa myös palkkasi voi pienentyä. Irtisanominenkin on mahdollista.

Vierailija
31/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies toimii kuten esimiehen työnkuvaan kuuluu. Hänen tehtävänkuvaan kuuluu huolehtia siitä, että tarvittava määrä henkilökuntaa on suorittamassa työt aikataulun mukaisesti.  Vastuullisena esimiehenä hän tiedostaa myös työnantajan tarpeet ja sairauslomakäytänteiden realiteetit. Niin kuuluukin olla. Siitä hänelle palkkaakin maksetaan.

Vierailija
32/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiinnitin huomiota siihen, kun aloituksessasi kirjoitat että sinulle ehdotetaan 50 % sairauslomaa ja kritisoit, että ei se onnistuisi, jos olisit kuun alkupuoliskon töissä ja loppupuoliskon sairaslomalla (tms). Eikö tuo 50 % voi tarkoittaa sitä, että tekisit joka päivä 50 % työajan?

Vierailija
33/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku noin kuutamolla, ettei ymmärrä mihin työntekijöitä tarvitaan? Työnantaja tarvii töille tekijät, ei jatkuvasti saikulla löhöilevää väkeä.

Vierailija
34/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni ap:n tilanteessa jäisi saikulle ja pienemmille tuloille? Helppo vaatia tuota asiaa muille mutta eiköhän suurin osa vastustaisi saikkua, jos itsestä olisi kyse.

Vierailija
35/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni ap:n tilanteessa jäisi saikulle ja pienemmille tuloille? Helppo vaatia tuota asiaa muille mutta eiköhän suurin osa vastustaisi saikkua, jos itsestä olisi kyse.

No ihan kaikki. Jos on sairas, on saikulla.

Vierailija
36/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kiinnitin huomiota siihen, kun aloituksessasi kirjoitat että sinulle ehdotetaan 50 % sairauslomaa ja kritisoit, että ei se onnistuisi, jos olisit kuun alkupuoliskon töissä ja loppupuoliskon sairaslomalla (tms). Eikö tuo 50 % voi tarkoittaa sitä, että tekisit joka päivä 50 % työajan?

-Oon eri, mutta en tod. suostuisi omassa työssäni tuohon järjestelyyn. Joka päivä pitäisi tulla töihin ja tehdä puolikas päivä. Kaikissa töissä tuo ei edes ole mahdollista. Aika monilla 50% tarkoittaa esim. viikkoa töitä ja viikkoa saikkua/vapaata.

Vierailija
37/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viiva 3 päivää normaslisti kuukaudessa pois töistä??

itse ole pari päivää parissa vuodessa korona-aikana oli pakotettu jäämään pyörittämään peukaloita kotiin, jos erehdyit mainitsee flunssanoireet parempi piilotella normiflunssaoireita maskin takana

Vierailija
38/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos AP ei halua jäädä saikulle, niin lopettaa sen 2-3 päivää kuussa saikuttamisen

Vierailija
39/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Oon eri, mutta en tod. suostuisi omassa työssäni tuohon järjestelyyn. Joka päivä pitäisi tulla töihin ja tehdä puolikas päivä. Kaikissa töissä tuo ei edes ole mahdollista. Aika monilla 50% tarkoittaa esim. viikkoa töitä ja viikkoa saikkua/vapaata.

Niin, töissä yleensä käydään joka päivä.

Apn kohdalla vko-vko on hyvin epävarma järjestely.

Vierailija
40/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisko se toimia niin, että kävisi töissä esim ma, ke ja pe, mutta jos juuri jonain niistä päivistä olisi sairausloman tarpeessa, korvaisikin sen ti tai to? Ja ehkä niitä saikkujakaan ei tulisi, jos työpäivää seuraisi aina lepopäivä. Käsittääkseni kelalta saa tukea, joka korvaisi pienentynyttä palkkaa.