Työnantaja ei ymmärrä sairauttani ja painostaa sairauslomalle
Olen vakituisessa työssä virka-alalla. Sairastuin äkillisesti vaikeasti erääseen fyysiseen sairauteen ja kuukausien ajan minulle on yritetty etsiä toimivaa lääkitystä. Sairauden tilanne on näiden kuukausien aikana ollut vaihteleva, välillä parempi ja välillä huonompi. Välillä lääkkeistä on seurannut kovia haittavaikutuksia ja lääkityksiä on jouduttu vaihtamaan usein. Sairauden puhjetessa jouduin olemaan kolme viikkoa pois töistä, muuten sairauslomapäiviä on ollut kuukaudessa keskimäärin 23 kpl. Suurimman osan ajasta olen työkykyinen/ainakin jossain määrin työkykyinen. Kun sairauteni on vaikeassa vaiheessa, olen täysin työkyvytön eikä ns. korvaava työ ole tuossa hetkessä mahdollista. Olen hoitanut sairastumistilanteessa tekemättä jääneet työt itse pikimmiten ja vain kaikista kiireisimmät työtehtävät on toinen työntekijä joutunut ottamaan hoitaakseen.
Työterveyslääkäri ja hoitaja ovat olleet ymmärtäväisiä: ovat määränneet tutkimuksia, olen saanut lähetteen erikoislääkärille, erikoislääkäri on hoitanut minua ja muutenkin olen saanut apua työterveydestä niin paljon, kuin on mahdollista. Työterveydessä ymmärretään, että tilanteeni on nyt hankala, mutta tavoite on saada minut terveemmäksi. Työterveyslääkäri on yrittänyt selittää esimiehelleni, että tilanteeni on haastava: sairauteni on poikkeuksellisen vaikeaa sorttia, kun tavalliset lääkkeet eivät tehoa, mutta voinnistani huolimatta olen hienosti jaksanut sinnitellä töissä. Työterveyslääkäri ymmärtää, että vointini on vaihteleva: en tarvitse pitkiä sairauslomia, vaan sairauden ollessa pahimmillaan riittää lyhyt sairausloma. Nyt olennaista on, että löydettäisiin sopiva lääkitys, joka alkaisi auttaa. Työterveyslääkäri ei näe tarvetta pitkille sairauslomille ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.
Esimieheni on eri mieltä. Esimies toivoo, että jäisin vähintään osittaiselle sairauslomalle, jotta työnantaja voisi palkata tilalleni toisen työntekijän. Osittainen sairausloma tarkoittaisi kuitenkin n. 50 % työaikaa, enkä ole nyt ollut pois töistä noin paljon. Esimies ei tunnu ymmärtävän sairauttani, vaikka työterveyslääkäri on yrittänyt selittää tilannetta hänelle. Esimies ei ymmärrä, että sopivan lääkityksen etsiminen kestää ja vointini vaihtelee. Esimies ei ymmärrä, että en tiedä ennakkoon, millainen sairauteni tilanne on vaikka kuukauden päästä, onko menossa vaikea vai helppo vaihe. Tuo 50 % työaika ei myöskään ole sairauden kannalta järkevä ratkaisu: jos olisin sairauslomalla esim. 1.1-15.1 ja töissä 16.1-31.1. voisi tuohon sairausloman ajalle osua helpompia päiviä (jolloin kykenisin työhön) ja taas tuohon työajalle voi osua vaikeampia päiviä, jolloin joutuisin olemaan sairauslomalla.
Minulle itselle on jo valmiiksi raskasta, kun sairastuin vaikeasti ja tähän päälle joudun stressaamaan työnantajan ajatuksista. Miten jaksaa tätä tilannetta työnantajan kanssa? Mitä pitäisi tehdä?
Kommentit (52)
Ei kuule, kyllä sen esimies ymmärtää, että sopivan lääkityksen etsiminen kestää ja vointisi vaihteleeetkä tiedä ennakkoon, millainen sairauteni tilanne on vaikka kuukauden päästä, onko menossa vaikea vai helppo vaihe. JUURI SIKSI, hän tarvitsee sinne typaikalle jonkun joka ihan takuuvarmasti tekee ne työt silloinkin kun sinä et ole työkunnossa. Se mahdollisimman pikaisesti sitten kun taas pystyt, kun ei oikeasti pitkällä tähtäimellä riitä työnantajan tai edes kolleegojesi tarpeisiin: kaikki viivästyy, hankaloituu ja jää hoitumatta. Tulee tappioita sekä tuotannossa että imagossa.
Kuukaudessa kekismäärin 23 saikkupäivää. Ei sinua siis paljoa töissä näy, kun kuukaudessa noin 20 työpäivää.
Vierailija kirjoitti:
työterveys saikun tarpeen päättää. ei esimies.
Esimies päättää, maksetaanko saikkupäiviltä palkkaa.
Enemmän huolettaa sun jaksaminen ton kirjoituksen perusteella. Jaksatko sinä olla töissä tuossa kunnossa? Olisiko kuitenkin helpompi olla kotona? Sun terveydestä tässä on kyse. Viis siitä mitä joku pomo miettii.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa kekismäärin 23 saikkupäivää. Ei sinua siis paljoa töissä näy, kun kuukaudessa noin 20 työpäivää.
Näköjään pitkä väliviivaa poistuu, pitäisi lukea 2-3 päivää.
Ap
Sinulla siis keskim. 23 sairaslomapäivää kuukaudessa?
Olet ollut keskimäärin 23 päivää kuukaudesta sairaslomalla, mutta muka vähemmän, kuin 50% työajasta?
Ikävä tilanne kaikkien kannalta.
Tajuan, että pomokin haluaisi tietää hyvissä ajoin, kuka tekee työt. Sinulla on kuitenkin oikeus olla töissä ja työterveydelläkin on tähän sanansa sanottavana.
Aloituksessa on varmaan virhe kohdassa, että sairauspoissaoloja on normaalisti 23 kpl/kk.
Oletko ajatellut, että vaikka omastasi ja työterveyslääkärin mielestä sinnittelet hienosti töissä, työnantaja tarvitsee tekijän joka suoriutuu töistä sinnittelemättä? Minusta tuntuu, että työnantajasi ymmärtää oikein hyvin, ettet voi tietää millainen vaihe sinulla on sairautesi kanssa kuukauden päästä ja sen takia haluaa tilalle varman tekijän.
Ymmärrän, että töissä käyminen on tärkeää sinulle ja varmasti myös tukee tervehtymistäsi. Työpaikoilla ei vaan ole riittävästi resursseja pitää epävarmaa tekijää.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalla on direktio-oikeus.
Saako tuollaiselta osasaikulta 100% palkkaa/jotain tukea kelasta niin, että tulotaso säilyy? Jos saa, miksi et jäisi saikulle?
Palsta poistaa väliviivat aina. 2-3 siis.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa sairauspoissaolotodistuksen, josta selviää diagnoosi ja sairaudesta johtuvaksi ar-vi-oi-tu työkyvyttömyysjakso.
Luonnollisesti pomo tarttee työntekijän joka nyt tekee työt. Ehkä sun pitäis jäädä saikulle, katsoa miten hoito lähtee sujumaan jne. Ehdit kyllä olla töissäkin.
Miksi teillä ei ole ollut kolmikantaneuvotteluja, joissa työnantaja olisi tehnyt selväksi, että työpanoksesi on riittämätön, joten sairausloma on ainoa järkevä vaihtoehto? Lääkäri ei tiedä, pystytkö oikeasti töihin vai ei, hän vain arvioi kertomasi perusteella työkyvyttömyysaikaa.
Työterveyslääkäri ei ole tilanteen tasalla, jos kertomassasi tilanteessa ei määrää sinua sairauslomalle siihen asti, että tilanne on hallinnassa. Mikä on aika outoa, koska julkisella sektorilla työyterveys ja työnantaja tekevät tiivistä yhteistyötä ja normaalisti tilanteessasi olisit pitkällä sairauslomalla siihen asti, että olet oikeasti työhön kykenevä.
Työnantajalle olet iso ongelma, koska Kelan korvaukset saa vasta 1+9 sairastumispäivän jälkeen. Jos diagnoosit vaihtelevat, ei poissaoloja katsota saman sairauden aiheuttamiksi, joten takiasi syntyy isoa miinusta monin eri tavoin.
Työyhteisö voi onneksi kääntyä sinua vastaan eli työsi jaetaan muille, sinulle jätetään rippuset ja sinut suljetaan yhteisön ulkopuolelle, koska olet pelkästään ongelma arvaatattomine poissaoloinesi, joita on jopa 23 kpl/kk!
Ja sitten ihmetellään kun työelämässä kaikkea kiristetään ja kiristetään kun työntekijät ovat tuollaisia itsekkäitä kusipäitä. Piiska kourassa vaaditaan paljon tekemättä kuitenkaan mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teillä ei ole ollut kolmikantaneuvotteluja, joissa työnantaja olisi tehnyt selväksi, että työpanoksesi on riittämätön, joten sairausloma on ainoa järkevä vaihtoehto? Lääkäri ei tiedä, pystytkö oikeasti töihin vai ei, hän vain arvioi kertomasi perusteella työkyvyttömyysaikaa.
Työterveyslääkäri ei ole tilanteen tasalla, jos kertomassasi tilanteessa ei määrää sinua sairauslomalle siihen asti, että tilanne on hallinnassa. Mikä on aika outoa, koska julkisella sektorilla työyterveys ja työnantaja tekevät tiivistä yhteistyötä ja normaalisti tilanteessasi olisit pitkällä sairauslomalla siihen asti, että olet oikeasti työhön kykenevä.
Työnantajalle olet iso ongelma, koska Kelan korvaukset saa vasta 1+9 sairastumispäivän jälkeen. Jos diagnoosit vaihtelevat, ei poissaoloja katsota saman sairauden aiheuttamiksi, joten takiasi syntyy isoa miinusta monin eri tavoin.
Työyhteisö voi onneksi kääntyä sinua vastaan eli työsi jaetaan muille, sinulle jätetään rippuset ja sinut suljetaan yhteisön ulkopuolelle, koska olet pelkästään ongelma arvaatattomine poissaoloinesi, joita on jopa 23 kpl/kk!
Minulla on ollut sama diagnoosi kaikissa sairauspoissaoloissa. On ollut kolmikantaneuvottelut. Työterveyslääkäri katsoo, että kykenen työhön. Työnantajan kannalta ongelmallista on se, että en tiedä etukäteen sairauden vaiheita.
Ei sekään minusta järkevältä ratkaisulta kuulosta, että olen pahimmillaan kuukausia sairauslomalla lääkitystä etsittäessä, jos kuitenkin kykenisin suurimman osan ajasta työhön.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti pomo tarttee työntekijän joka nyt tekee työt. Ehkä sun pitäis jäädä saikulle, katsoa miten hoito lähtee sujumaan jne. Ehdit kyllä olla töissäkin.
Ja minä tarvitsen kollegan johon voi luottaa.
Mitä te nyt valitatte siitä että ihminen haluaa haasteista huolimatta tehdä töitä, vaikka sitten sinnitellen. Sitähän koko ajan vaaditaan työttömiltäkin.