Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnantaja ei ymmärrä sairauttani ja painostaa sairauslomalle

Vierailija
02.01.2023 |

Olen vakituisessa työssä virka-alalla. Sairastuin äkillisesti vaikeasti erääseen fyysiseen sairauteen ja kuukausien ajan minulle on yritetty etsiä toimivaa lääkitystä. Sairauden tilanne on näiden kuukausien aikana ollut vaihteleva, välillä parempi ja välillä huonompi. Välillä lääkkeistä on seurannut kovia haittavaikutuksia ja lääkityksiä on jouduttu vaihtamaan usein. Sairauden puhjetessa jouduin olemaan kolme viikkoa pois töistä, muuten sairauslomapäiviä on ollut kuukaudessa keskimäärin 23 kpl. Suurimman osan ajasta olen työkykyinen/ainakin jossain määrin työkykyinen. Kun sairauteni on vaikeassa vaiheessa, olen täysin työkyvytön eikä ns. korvaava työ ole tuossa hetkessä mahdollista. Olen hoitanut sairastumistilanteessa tekemättä jääneet työt itse pikimmiten ja vain kaikista kiireisimmät työtehtävät on toinen työntekijä joutunut ottamaan hoitaakseen.

Työterveyslääkäri ja hoitaja ovat olleet ymmärtäväisiä: ovat määränneet tutkimuksia, olen saanut lähetteen erikoislääkärille, erikoislääkäri on hoitanut minua ja muutenkin olen saanut apua työterveydestä niin paljon, kuin on mahdollista. Työterveydessä ymmärretään, että tilanteeni on nyt hankala, mutta tavoite on saada minut terveemmäksi. Työterveyslääkäri on yrittänyt selittää esimiehelleni, että tilanteeni on haastava: sairauteni on poikkeuksellisen vaikeaa sorttia, kun tavalliset lääkkeet eivät tehoa, mutta voinnistani huolimatta olen hienosti jaksanut sinnitellä töissä. Työterveyslääkäri ymmärtää, että vointini on vaihteleva: en tarvitse pitkiä sairauslomia, vaan sairauden ollessa pahimmillaan riittää lyhyt sairausloma. Nyt olennaista on, että löydettäisiin sopiva lääkitys, joka alkaisi auttaa. Työterveyslääkäri ei näe tarvetta pitkille sairauslomille ja olen hänen kanssaan samaa mieltä.

Esimieheni on eri mieltä. Esimies toivoo, että jäisin vähintään osittaiselle sairauslomalle, jotta työnantaja voisi palkata tilalleni toisen työntekijän. Osittainen sairausloma tarkoittaisi kuitenkin n. 50 % työaikaa, enkä ole nyt ollut pois töistä noin paljon. Esimies ei tunnu ymmärtävän sairauttani, vaikka työterveyslääkäri on yrittänyt selittää tilannetta hänelle. Esimies ei ymmärrä, että sopivan lääkityksen etsiminen kestää ja vointini vaihtelee. Esimies ei ymmärrä, että en tiedä ennakkoon, millainen sairauteni tilanne on vaikka kuukauden päästä, onko menossa vaikea vai helppo vaihe. Tuo 50 % työaika ei myöskään ole sairauden kannalta järkevä ratkaisu: jos olisin sairauslomalla esim. 1.1-15.1 ja töissä 16.1-31.1. voisi tuohon sairausloman ajalle osua helpompia päiviä (jolloin kykenisin työhön) ja taas tuohon työajalle voi osua vaikeampia päiviä, jolloin joutuisin olemaan sairauslomalla.

Minulle itselle on jo valmiiksi raskasta, kun sairastuin vaikeasti ja tähän päälle joudun stressaamaan työnantajan ajatuksista. Miten jaksaa tätä tilannetta työnantajan kanssa? Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa vähän samanlainen tilanne, että terveys on kompromettoitunut kroonisen sairauden takia. Mietin juuri pitäisikö hakea vain keikkahommia. Mulla on noin 2 kk oikeuteen ansiosidonnaiseen. Kokopäivätyötä en jaksa, tein sitä juuri ja olin vähän väliä pois (fyysinen työ). Keikkatöissä ei tarvitsisi sitoutua jatkuvaan työsuhteeseen niin voisi välillä levätä ilman pakkoa suoriutua kuten ns. terveet.

Vierailija
42/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalla pitäisi olla oikeus irtisanoa jatkuvasti saikulla olevat työntekijät. Ja palkata tilalle kykenevämpi ja motivoituneempi tekijä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo pari saikkupäivää kuussa ei ole paljon, jos muina päivinä työkyky on hyvä. Meillä on monta sellaista pienten lasten vanhempaa työpaikalla, jotka on enemmänkin kuin tuon poissa. Ja pari migreeniä sairastavaa on myös, joilla on tuollaisia poissaoloja.

Vierailija
44/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Tuo osa-aikainen sairausloma ei käsitteekseni tarkoita tuota, että oisit vaikka 2 vkoa saikulla ja sitten 2 vkoa töissä. Meillä töissä tuo 50%-saikku toimii niin, että silloin tehdään lyhennettyä työpvää, tai lyhennettyä vkoa. Poissaolosta maksetaan sairausajan palkkaa ja muutoin normia palkkaa.

Vierailija
45/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä oli vähän samantyylinen tilanne. Työntekijä ja työterveys halusivat pitää työntekijän työelämässä kynsin ja hampain. Pomo oli sitä mieltä, että kokeillaan., kun kerran painostetaan. Lopputulos 2 muuta jäi saikulle. Minä kävin sanomassa, että nyt loppuu tai sitten sanon itseni irti. Loppui. Me muut omien töiden lisäksi jouduttiin paikkailemaan tämän virheitä, tekemättömiä töitä ja alettiin väsymään. Laittoivat työntekijän eläkkeelle ja saatiin uusi kunnon ihminen tilalle. Valitettavasti kukaan ei ole korvaamaton.

Vierailija
46/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Meilläkin hoitoalalla on listoilla useampi työntekijä ketä en ole nähnyt kertaakaan 10 vuoden urani aikana töissä

Vierailija
47/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis niinä päivinä, jolloin olet töissä työkykyinen eli saat työsuoritteet hoidettua?

Vierailija
48/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo pari saikkupäivää kuussa ei ole paljon, jos muina päivinä työkyky on hyvä. Meillä on monta sellaista pienten lasten vanhempaa työpaikalla, jotka on enemmänkin kuin tuon poissa. Ja pari migreeniä sairastavaa on myös, joilla on tuollaisia poissaoloja.

No ei ole, kukaan ei ole 23 pvää kuussa lasten tai migreenin vuoksi pois töistä.

Vierailija
49/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, kukaan ei ole 23 pvää kuussa lasten tai migreenin vuoksi pois töistä.

2 viiva 3*

Vierailija
50/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teillä ei ole ollut kolmikantaneuvotteluja, joissa työnantaja olisi tehnyt selväksi, että työpanoksesi on riittämätön, joten sairausloma on ainoa järkevä vaihtoehto? Lääkäri ei tiedä, pystytkö oikeasti töihin vai ei, hän vain arvioi kertomasi perusteella työkyvyttömyysaikaa.

Työterveyslääkäri ei ole tilanteen tasalla, jos kertomassasi tilanteessa ei määrää sinua sairauslomalle siihen asti, että tilanne on hallinnassa. Mikä on aika outoa, koska julkisella sektorilla työyterveys ja työnantaja tekevät tiivistä yhteistyötä ja normaalisti tilanteessasi olisit pitkällä sairauslomalla siihen asti, että olet oikeasti työhön kykenevä.

Työnantajalle olet iso ongelma, koska Kelan korvaukset saa vasta 1+9 sairastumispäivän jälkeen. Jos diagnoosit vaihtelevat, ei poissaoloja katsota saman sairauden aiheuttamiksi, joten takiasi syntyy isoa miinusta monin eri tavoin.

Työyhteisö voi onneksi kääntyä sinua vastaan eli työsi jaetaan muille, sinulle jätetään rippuset ja sinut suljetaan yhteisön ulkopuolelle, koska olet pelkästään ongelma arvaatattomine poissaoloinesi, joita on jopa 23 kpl/kk!

Onneksi kääntyä vastaan?! Kiusaamisessa ei ole mitään hyvää. 2-3 kpl, ei 23.

Vierailija
51/52 |
02.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kiinnitin huomiota siihen, kun aloituksessasi kirjoitat että sinulle ehdotetaan 50 % sairauslomaa ja kritisoit, että ei se onnistuisi, jos olisit kuun alkupuoliskon töissä ja loppupuoliskon sairaslomalla (tms). Eikö tuo 50 % voi tarkoittaa sitä, että tekisit joka päivä 50 % työajan?

Mun entisessä työpaikassa yksi työkaveri palasi pitkältä sairauslomalta osasairausloman kautta ja teki joka päivä 50% työajasta.

Vierailija
52/52 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista, että tekisit jotain muuta työtä työpaikallasi, esim. avustavia tehtäviä, jolloin tilanteesi ei olisi niin kriittinen? Vaarana tosin, että jäät niihin pysyvästi, jos joku palkataan tilallesi. Tiesithän, että työnantaja voi irtisanoa työntekijän sillä perusteella, että hän on pysyvästi kykenemätön työhönsä terveydellisistä syistä.