Miksi työnantajat eivät maksa parempia palkkoja, vaikka heillä olisi siihen varaa?
Taas tuli perjantaina palkka tilille ja 1800€ ei paljon naurata.
Aina maksetaan ne Tessin minimituntipalkat.
Koskaan ei tule mitään kiitosta tai bonuksia hyvin tehdystä työstä.
Miksi työnantajat eivät maksa parempia palkkoja kun suurimmalla osalla olisi siihen varaa?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksityisellä hoiva-alalla on kuulemma "palkkaharmonia" eli jokaiselle rivityöntekijälle maksetaan samaa palkkaa. Eli turha neuvotella palkakorotuksesta. Ylimääräisistä vuoroista ei makseta mitään ylimääräistä, jollei pidä puoliaan ja neuvottele itselleen esim. 50% prosentin ylityökorvauksia kahdesta tunnista. Tämänkin eteen saa taistella. Ihmettelen suuresti, kun olen kuullut niistä 100 euron hälytysrahoista yms., meillä ei ole tällaisista tietoakaan. Firmalla olisi kyllä varaa maksaa.
Kukaanhan ei pakota olemaan töissä yksityisessä hoiva-yrityksessä. Mikäli et ole huomannut niin alallasi pääsee töihin lähes minne tahansa yhteiskunnan kustannuksella tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämän voi ratkaista niin, että tekee kahdeksassa tunnissa kuuden tunnin edestä töitä. Tai jos kukaan ei valvo, tekee kuusi tuntia töitä ja pitää kaksi tuntia oma aikaa ja ottaa palkan kahdeksasta tunnista. Jos tahtovat kovempaa työvauhtia, on palkankin noustava urakkatuntipalkan tasolle.
Toimii, kun palkanmaksaja on ahne ja ei tilanteen tasalla. Myös kunnilla ja valtiolla on tällaisia töitä, joista ei koskaan makseta enempää, vaikka joku tekisi kuinka ahkerasti ja hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitupiikkejä työnantajat! Pitää laittaa joukkovoimalla maksamaan duunareille työstä kuuluva palkka 💪
Tai sitten vaan vaihdetaan duunarit halvempiin tai siirretään tuotanto Puolaan.
Ja sitten minä, kuluttajana lakkaan ostamasta tuotetta. Esimerkki tosielämästä. 😁👍
Niin sinä lakkaat ostamasta kotimaisia tuotteita muutenkin kun niistä tulee niin kalliita ettei sinulla ole varaa ostaa niitä. Progressio vie palkankorotukset ja valtion kassa kiittää. Esimerkki tosielämästä .
Itse suosin kotimaisia. Esimerkiksi Reinoja en aio enää ostaa, kun ei tehdä enää Suomessa.
Ymmärrätkö miksi Reinojen alkuperäinen valmistaja joutui konkurssiin. No koska valmistuskulut Suomessa oli liian korkeat. Finlayson osti tuotemerkin ja valmistuttaa tossut Italiassa halvemmalla. Näin käy kaikille muillekin tuotteille, joko ne katoaa markkinoilta tai valmistus siirtyy halvempiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kitupiikkejä työnantajat! Pitää laittaa joukkovoimalla maksamaan duunareille työstä kuuluva palkka 💪
Ja sitten minä, kuluttajana lakkaan ostamasta tuotetta. Esimerkki tosielämästä. 😁👍
Niin sinä lakkaat ostamasta kotimaisia tuotteita muutenkin kun niistä tulee niin kalliita ettei sinulla ole varaa ostaa niitä. Progressio vie palkankorotukset ja valtion kassa kiittää. Esimerkki tosielämästä .
Itse suosin kotimaisia. Esimerkiksi Reinoja en aio enää ostaa, kun ei tehdä enää Suomessa.
Ymmärrätkö miksi Reinojen alkuperäinen valmistaja joutui konkurssiin. No koska valmistuskulut Suomessa oli liian korkeat. Finlayson osti tuotemerkin ja valmistuttaa tossut Italiassa halvemmalla. Näin käy kaikille muillekin tuotteille, joko ne katoaa markkinoilta tai valmistus siirtyy halvempiin maihin.
Samalla tavalla paperityöntekijät ovat hinnoitelleet itsensä ulos työmarkkinoilta. Nostivat lakkoilemalla palkkansa niin korkeiksi, että lopulta niitä töitä ei sitten enää olekaan.
Vierailija kirjoitti:
No että pomoille ja osakkeenomistajille jäisi enemmän. Ei se työnantajuus mitään hyväntekeväisyyttä ole.
No eivät pienyrittäjät ole mitään osakkeen omistajia, eikä liiku missän pörssipiireissä.
Elättävät itsensä yrityksellään ja heillä on duunissa 1-5 työntekijää.
Eli sen kun töitä porukalle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä työnantajat ajattelevat oikeasti työntekijöistä. Ajattelevatko he meidät työläiset vain kulueräksi, vaikka mehän takaamme heille rahavirran jatkumisen ja ylellisen elämän?
Noin ne luultavasti ajattelee.
Olen itse työtön.
Opiskelin aikoinaan teknillisessä korkeakoulussa työsuojelun kurssia ja siellä jankutettiin, miten työntekijä on yrityksen tärkein voimavara. Mutta järkytyksekseni työsuojelun idea oli vain kasvattaa yrityksen tulosta. Meidät opetettiin laskemaan, miten paljon yritykset rahallisesti hyötyy työsuojelutoimista.
Luulin, että opiskelen saadakseni osallistua työhyvinvoinnin kehittämiseen työntekijän parhaaksi, mutta koko hässäkkä olikin yrityksen parhaaksi. (Työntekijä hyötyi toki siinä sivussa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla suomalaisisa palkansaajia ei ole vara nirsoilla, mikäli haluaa tohveleita käyttää. Toki voi Tokmannilta ostaa vinkuintiassa valmistetut Saulit 15 e, mutta laatu ei ole läheskään sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla paperityöntekijät ovat hinnoitelleet itsensä ulos työmarkkinoilta. Nostivat lakkoilemalla palkkansa niin korkeiksi, että lopulta niitä töitä ei sitten enää olekaan.
On heillä töitä, ainakin toistaiseksi.
Paperi puolelle on nytkin tehty uusia suuria investointeja Suomessa.
Etenkin pahvin tuotantoon.
Ja ainakin yksi suuri alan firma lopettaa tehtaa ulkomailla ja palaa Suomeen tuottamaan paperipuolen tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Pörssin takia. Maksimaaliset voitot kerätään kilpailukykyä kasvattamalla eli palkkakulut minimoimalla. Voitot jaetaan osinkoina omistajille, ei koskaan työntekijöille. Ennen pörssiä omistajat arvostivat hyviä työntekijöitä nyt ei arvosteta ketään. Vai arvostaako joku osakesalkkua kasvattava omistamiensa yritysten työntekijöitä niin paljon, että olisi valmis tinkimään osingoistaan työntekijöiden hyväksi? Aivan.
Olisi todella hauska tietää, mihin tämä väite perustuu ja millä aikajänteellä kuvittelet muutoksen tapahtuneen. Ensimmäinen pörssi perustettiin vuonna 1602. Tarkoitatko siis, että 1500-luvulla työläisen asema oli parempi kuin tänä päivänä?
Ymmärrätkö, mitä sijoittaminen tarkoittaa? Yksinkertaistettuna esimerkiksi minä annan sinulle miljoona euroa, että sinä voit perustaa yrityksen ja vastineeksi haluan osuuden yhtiön tuotoista sekä määräysvaltaa yrityksen toimintaan. Koska minä haluan saada miljoonalleni jotain vastiketta, haluan, että yritys pyrkii tuottamaan voittoa mahdollisimman paljon. Se tarkoittaa, että rahaa käytetään mahdollisimman tuottavasti.
Ei ole mielekästä maksaa kovaa palkkaa työntekijälle, jolla ei ole mitään erityistä osaamista ja jonka voi korvata kenellä tahansa kadulta napatulla tyypillä koska tahansa. Sen sijaan voi olla järkevää maksaa eritäinkin kovaa palkkaa ihmiselle, jonka osaaminen vie yritystä eteenpäin ja tuottaa yritykselle voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä työnantajat ajattelevat oikeasti työntekijöistä. Ajattelevatko he meidät työläiset vain kulueräksi, vaikka mehän takaamme heille rahavirran jatkumisen ja ylellisen elämän?
Olen itse työtön.
Opiskelin aikoinaan teknillisessä korkeakoulussa työsuojelun kurssia ja siellä jankutettiin, miten työntekijä on yrityksen tärkein voimavara. Mutta järkytyksekseni työsuojelun idea oli vain kasvattaa yrityksen tulosta. Meidät opetettiin laskemaan, miten paljon yritykset rahallisesti hyötyy työsuojelutoimista.
Luulin, että opiskelen saadakseni osallistua työhyvinvoinnin kehittämiseen työntekijän parhaaksi, mutta koko hässäkkä olikin yrityksen parhaaksi. (Työntekijä hyötyi toki siinä sivussa.)
Hienoa, että tajusit yrityksen parhaan realisoituvan työpaikkojen säilymiseksi ja täten koituvan työntekijän parhaaksi. Ilman hyvinvoivia yrityksiä ei ole työpaikkoja.
Nihilistin konepajassa piti minimipalkalla pusertaa selkä märkänä. Omistaja oli pomona hallissa ja kokoajan kyttäsi ettei vain kukaan laiskottele! 15min ennen työvuoronloppua tuli ilmoittamaan, että tänään pitää jatkaa päivää 2-4 tuntia jotta tilaus saadaan valmiiksi. Ei tietenkään ylitöitä makseta vaan saat sisälle tunti/tunnista ja pidät sitten joskus vapaata. Joka päivä vitutti mennä töihin mutta 2010 vuonna oli huono työtilanne Suomessa ja jostain piti rahaa repiä laskuihin. En ole sen jälkeen ollut kiskuriyrittäjän puljussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pahvin tuotantoon.Ja ainakin yksi suuri alan firma lopettaa tehtaa ulkomailla ja palaa Suomeen tuottamaan paperipuolen tuotteita.
Aika paljon enemmän löytyy niitä Suomessa lopettaneita tehtaita.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ehdotti, että maksaa parempaa palkkaa, jos me vastaavasti hankimme itse käyttämämme tietokoneet ohjelmineen ja maksamme lisenssimaksut. Lisäksi voisimme maksaa itse työtilojen vuokran sekä huonekalut eikä kuulemma olisi paha juttu, jos maksaisimme myös siivouksesta sekä tietenkin tulostimesta koituvat kulut, vaikka sitä aika vähän käytetään. Puhelimet liittymineen voisimme maksaa myös ja tietenkin sairastuessamme saisimme pelkän Kelan maksaman korvauksen.
Kuulemma kaikkia tuollaisia kuluja meistä syntyy eikä riitäkään, mutta jos maksamme ne itse, niin palkkaa voidaan hyvin nostaa. Kunhan muistamme samalla ryhtyä säästämään, koska työnantaja ei enää maksaisi investointeja, sen tekisimme me itse.
Näinhän se on. Myös ne vessapaperit, teet ja kahvit, sähköt, vesi, vakuutukset, kaikki muukin mikä työpäivän aikana tulee käytettyä. Työntekijät ei aina ihan hoksaa, mitä kaikkea työnantaja maksaa teidän kulujen lisäksi. Nuo tietokoneet esimerkiksi ovat aina investointi, kännykät, ohjelmat ja muut. Tokikaan sen ei pitäisi olla työntekijän ongelma, mutta työntekijät unohtavat sen miten yritys pyörii ja kuinka se oma napa ei ole ainut kulu. Yrittäjän täytyy maksaa palkkaa ja se työntekijän palkka kun kerrotaan 1,7 niin saadaan suurinpiirtein se työntekijän todella perus kustannus. Toki jos on parempi työterveys, paremmat vakuutukset ja näin päin pois niin nostaa aina tuota kerrointa.
Seuraava kysymys on, että tiedättekö kuinka paljon tuotatte yritykselle kun teette töitä? Kuinka paljon rahaa jää plussalle kaikkien kulujenne jälkeen? Jos se on suuri summa niin kannattaa toki esittää työnantajalle se kirjallisena ja vaatia suurempia kuukausituloja. Jos te ette saa sitä laskettua niin silloin on parempi jatkaa siellä tuntipalkkalaisena. Keskustelkaa liittonne edustajien kanssa palkoistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pahvin tuotantoon.Ja ainakin yksi suuri alan firma lopettaa tehtaa ulkomailla ja palaa Suomeen tuottamaan paperipuolen tuotteita.
Ja kuinka monta paperitehdasta on sulkenut kokonaan Suomessa viime vuosikymmeninä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse työtön.
Jos olet työsuojelupäällikkönä niin totta kai sinun pitää pystyä perustelemaan rahakirstujen päällä istuville miksi ne investoinnit työsuojeluun tulevat maksamaan itsensä takaisin. Ja raha on se kieli jota se porukka ymmärtää. Aika naiivia kuvitella että joku nimetön osakkeenomistaja välittäisi siitä että nyrjäyttääkö Pirkko-Pekka sormensa.
Vierailija kirjoitti:
Isällä oli rakennusfirma 30 vuotta. Maksoivat kovaa liksaa miehille, saivat vielä monet urakkapalkkaa ja tehdä halutessaan viikonloppuja. Lisäksi saivat kesälomarahojen päälle aikoinaan 5000 markkaa ja euroaikaan 1000e, samoin jouluna. Firma teki ihan älyttömän hyvää tulosta, niillä oli sitoutuneita työntekijöitä ja tunnettiin luotettavana yhtiönä. Isä selitti, että se vähän parempi tuntipalkka ja bonukset on silti huomattavasti halvempaa, kuin kouluttaa koko ajan uusia miehiä, joiden työnjäljestä ei ole mitään takeita. Jännä, että firmat joissa on tyytyväiset työntekijät tekee kovaa tulosta, sitä ei vaan kaikki tajua. Ja joo, maksan itse työntekijöilleni reilusti yli tes, haluan pitää heistä kiinni.
Nämä olivatkin ammattitaitoisia työntekijöitä, jotka olivat tarvittaessa valmiita venymään myös yrityksen vuoksi. Kyllä sellaisille ammattilaisille, jotka ovat oikeasti yritykselle voimavara, voidaan maksaa hyvää palkkaa. Erityisesti, jos on tiedossa, että uusia yhtä hyviä ei ole helposti saatavilla ja että omat tyypit pystyisivät helposti työllistymään kilpailijalle, työntekijät pystyvät vaikuttamaan palkkaansa yrityksen talouden realiteettien puitteissa.
Sitten taas, jos työntekijä tuo työpaikalle lähinnä fyysisen läsnäolonsa ja hänet pystytään korvaamaan koska tahansa, kyseinen työntekijä ei ole mikään kilpailutekijä yritykselle ja hänelle ei kannata maksaa sen enempää palkkaa, kuin maksettaisiin sille korvaavalle tyypille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No että pomoille ja osakkeenomistajille jäisi enemmän. Ei se työnantajuus mitään hyväntekeväisyyttä ole.
No eivät pienyrittäjät ole mitään osakkeen omistajia, eikä liiku missän pörssipiireissä.
Elättävät itsensä yrityksellään ja heillä on duunissa 1-5 työntekijää.
Eli sen kun töitä porukalle riittää.
Ja moni pienyritys lopettaa , koska toiminnalle ei löydy jatkamisesta kiinnostuneita. Ei se yrittäminen mitään herkkua ole.
Meillä on perheyritys ja miehen kanssa työt tehdään kahdestaan ,vaikka duunia kyllä riittäisi enemmänkin. Helpompi vaan on tehdä se mitä käy kahdestaan pystytään kuin ryhtyä palkkaamaan vieraita töihin. Tässä ketjussa on tullut jo selväksi se, miksi ihmisten työllistäminen ei kannata.
[/quote]
Kukaanhan ei pakota olemaan töissä yksityisessä hoiva-yrityksessä. Mikäli et ole huomannut niin alallasi pääsee töihin lähes minne tahansa yhteiskunnan kustannuksella tällä hetkellä.[/quote]
Mites tämä lainaus onnistuu. Ihmisillä on se käsitys, että sosiaali- ja terveysalalla pystyy vaihtamaan työpaikkaa minne vaan lennosta. On aloja, jotka vaativat erityisosaamista eikä töihin oteta kuin tietyn alan koulutuksen käyneitä. Itse olen tällaisella työpaikalla, olen myös käynyt monia alaan liittyviä erityiskoulutuksia. Myös omalla kustannuksella. Ilmeisesti vanhusten hoivaan ja kotihoitoon pääsisi kuka vaan alan koulutuksen käynyt, mutta eikös esim. kotihoito vaadi ainakin rautaista ammattitaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvin tuntuu nuo ulkomaiset tavarat ja elintarvikkeet kuitenkin käyvän kaupaksi, harva ostaa kotimaista kalliimmalla hinnalla.
Ainoa esimerkki minkä tiedän, on Turun sinappi. Heillä romahti myynti, kun veivät tuotannon ulkomaille.
Siihenhän tuli hetimmiten tilalle Auran sinappi, kun joku haistoi markkinaraon. Helppo vaihtaa toiseen turkulaiseen tuotteeseen. Kyllähän nykyisin Leafin karkitkit valmistetaan missä sattuu ja ihmiset vetää niitä tyytyväisinä nassuunsa. Budapest konvehditkin valmistetaan Pultavassa Ukrainassa