Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulukuun sähkönkulutus -38% verrattuna edelliseen vuoteen

Vierailija
01.01.2023 |

Vuonna 2022 meni sähköä 2 000 kWh vähemmän kuin edellisenä vuonna, prosenteissa 19% vähemmän. Helmikuun jälkeen loppuu halpa sähkösopimus. Tämä on ollut hyvää harjoittelua siihen, sitten on tiristettävä kulutusta vieläkin alemmaksi. Toivotaan lauhaa talvea ja kevättä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulukuu oli -30% viimevuoteen verrattuna.

Vuodessa vähennystä 21% vaikka olemme tarkkailleet sähköä vasta 2kk kun siirryttiin pörssisähköön.

Ei huono. Joulukuun sähkölasku n 709e siirtoineen ja veroineen, olin budjetoinut 1500e

Vierailija
2/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä joulukuu oli -30% viimevuoteen verrattuna.

Vuodessa vähennystä 21% vaikka olemme tarkkailleet sähköä vasta 2kk kun siirryttiin pörssisähköön.

Ei huono. Joulukuun sähkölasku n 709e siirtoineen ja veroineen, olin budjetoinut 1500e

Hieno tiputus teilläkin! Pörssisähkö joudutaan ottamaan ehkä meillekin, alueen sähköfirma ei tarjoa kummosia sopimuksia.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla edellinen joulukuu reilu 1000 kWh. Nyt säästöä tasan 90%. Pörssisähköllä mennään.

Vierailija
4/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla edellinen joulukuu reilu 1000 kWh. Nyt säästöä tasan 90%. Pörssisähköllä mennään.

Oho. Mitä vaati saada kulutus 1000 -> 100 kWh?

ap

Vierailija
5/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä +300%.

Vierailija
6/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1388 -> 520. Pihistelemällä myös loppukuun olisin saanut noin 450-480 helposti mutta oli niin halpaa että ei ollut pihistely tarpeen.

Vierailija
7/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten kuritetaan siitä säästöstä. Olisi pitänyt olla se kuuluisa kristallipallo ja aloittaa säästö vasta tammikuussa.

eri.

Vierailija
8/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuosi 2021 oli kova 34500kwh... 2022 meni 27000kwh..tänä vuonna säästetään sitten koko vuosi niin alas mennään...

Vierailija
9/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaksi uunia ja hella. Ilp sammuksissa.

Vierailija
10/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt sitten kuritetaan siitä säästöstä. Olisi pitänyt olla se kuuluisa kristallipallo ja aloittaa säästö vasta tammikuussa.

eri.

Meillä niin pieni sähkönkulutus ettei saada kuitenkaan mitään tukia. Joulukuussa meni 857kWh, lämmitämme osin sähköllä.

ap

Vierailija
11/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli että kevään sähkötuet maksetaan marras- joulukuun mukaan.

Jos maksoit paljon marras- joulukuussa, saat suuren helpotuksen kevättalven laskuihin.

Vierailija
12/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meillä on neljä pönttistä ja puuhella, vielä sais vähän tiputettua jos lämmittäisi ahkerammin pönttiksillä. Kesällä menee n. 350kWh kuukaudessa, sen alle on vaikea päästä. Pyykinpesu, tiskikone, jääkaappi, pakastin, lattialämmitykset jne.

ap

Vierailija
13/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kului 954 kWh. Vuosi sitten meni 2093 kWh. Sähköön meni euroissa vähemmän kuin viime vuonna vaikka hinta nousi. Puita kyllä kului enemmän. Ollaan laitettu lattialämmitys pienemmälle ja kuristettu suihkun lämpimän veden virtausta.

Vierailija
14/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Meillä on neljä pönttistä ja puuhella, vielä sais vähän tiputettua jos lämmittäisi ahkerammin pönttiksillä. Kesällä menee n. 350kWh kuukaudessa, sen alle on vaikea päästä. Pyykinpesu, tiskikone, jääkaappi, pakastin, lattialämmitykset jne.

ap

Mulla vain ulkosauna käytössä, ei lattialämmityksiä.

Vierailija
15/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääli että kevään sähkötuet maksetaan marras- joulukuun mukaan.

Jos maksoit paljon marras- joulukuussa, saat suuren helpotuksen kevättalven laskuihin.

Marras-joulukuun aktiivinen sähkön säästö tuli tosiaan kalliiksi, kun eipä tuota tuen perustetta kerrottu ajoissa. Sähkön hintaan tulee minulla tammikuun alussa 40% lisäys jota ei tietenkään tuessa huomioida. Vuoden viimeisen viikon kulutin kyllä sähköä surutta, että saisin edes hieman enemmän helpotusta tammi-helmikuun katastrofiin.

Vierailija
16/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kului 954 kWh. Vuosi sitten meni 2093 kWh. Sähköön meni euroissa vähemmän kuin viime vuonna vaikka hinta nousi. Puita kyllä kului enemmän. Ollaan laitettu lattialämmitys pienemmälle ja kuristettu suihkun lämpimän veden virtausta.

Onkohan moni laskenut todellista säästöä, jos lämmittää sähkön sijaan ostopuilla?

Tietenkin, jos säästää sähköä solidaarisuudesta eikä rahan takia, niin rahallisella erotuksella ei liene niin suurta merkitystä.

Vierailija
17/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan moni laskenut todellista säästöä, jos lämmittää sähkön sijaan ostopuilla?

Tietenkin, jos säästää sähköä solidaarisuudesta eikä rahan takia, niin rahallisella erotuksella ei liene niin suurta merkitystä.

Maksoimme talven puista 200€, tulivat tukkeina pihaan. Siitä on sahattu ja pilkottu itse. maksavat joka vuosi itsensä takaisin ja tuovat säästöä. Jos joutuis maksamaan koivuklapista vaikkapa 60€ motti niin ehkä silloin ei kannattaisi lämmittää puilla.

ap

Vierailija
18/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tästä ole uutisoitu, ettei sähkön säännöstelyä ehkä lainkaan tarvita, kun kansalaiset ovat toimineet juuri ap. tavoin ja vähentäneet sähkön käyttöä oma-aloitteisesti, samoin elinkeinoelämä. Ja sähköä käytetään yhä vähemmän.

Vierailija
19/19 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tästä ole uutisoitu, ettei sähkön säännöstelyä ehkä lainkaan tarvita, kun kansalaiset ovat toimineet juuri ap. tavoin ja vähentäneet sähkön käyttöä oma-aloitteisesti, samoin elinkeinoelämä. Ja sähköä käytetään yhä vähemmän.

Tuskin tulee katkoja kun kulutus on laskenut. Mutta kohta yhtiöt varmana vinkuu, että pakko nostaa taas hintaa koska kulutus pienenee.

ap