Miten hyväksyä asia joka ei ole omissa käsissä? (kaljuuntuminen)
Todella nuorena alkaneet lähteä. Ikinä en halunnut olla kalju, enkä nytkään. Kaljuuntuvat hiukset ahdistaa yhtä paljon kuin höyläkalju.
Mistä apu?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Ole rohkeasti kalju. Jos on sinut asian kanssa ja itsevarma niin aika monenlainen näyttää suurimmalle osalle ihmisistä hyvältä.
Olisitko itse rohkeasti kalju?
yök kirjoitti:
Kunhan et vaan ala käyttää lippistä tai yleensä hattua piilotellaksesi kaljua!! Kyllä me tiedetään, miksi niin monella on joku lätsä päässä...
Kaljulla vaan on Suomenkin kesässä pahana tapana palaa jos ilman hattua vetelee. Ja sitten muina vuodenaikoina tuppaa varmaan palelemaan ilman karvapeitettä.
Eihän kaljuuntumisessa ole kysymys mistään hyväksymisestä. Se tapahtuu tai ei tapahdu, vaikka kuinka et "hyväksyisikään" sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kaljuuntuvalle naiselle? :(
Peruukki tietysti, oli nainen tai mies.
Käy YouTubesta katsomassa videoita. Siellä on lukuisa joukko naisia, jotka esittelevät kauniita peruukkeja ja ovat rohkeasti erinäköisiä jokaisena vuoden päivänä.
Katso esim. tämä video ja etenkin kohdasta 2:50, jossa hän esittelee hiusrajaa, jota ei helpolla oikeista hiuksista erota:
Vierailija kirjoitti:
Täälläpä nainen jolta alkaa päälaki loistaa. Repikää siitä. Ymmärrettävästi höyläkalju ei tunnu hyvältä idealta...
Ystävättäreni kaljuuntui parissa vuodessa täysin. Se oli ensin valtava shokki. Mitään lääketieteellistä syytä ei löytynyt.
Nyt hän käyttää peruukkia ja sanoi olevansa todella tyytyväinen, kun aamuisin ei mene aikaa hiusten laittamiseen. Tukka päähän ja menoksi!
Kukaan ei ole huomannut että hänellä on peruukki. Itse on kertonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Oma poikani alkoi kaljuuntua 25-vuotiaana. Kaljuuntuminen on geeneisssä isänsä puolelta. Hän höyläsi päänsä kokonaan tukasta pois, mutta on sittemmin löytänyt jonkin lääkkeen, joka auttaa. Uutta hiusta pukkaa. En ole kysellyt asiasta, koska aihe on arka.
Geneettinen kaljuuntuminen kulkee x-kromosomin kautta. Ei siis periydy isän puolelta.
Miten selität sen, että esimerkiksi poikani isä, isän veljet ja isänisä ovat kaljuuntuneet varhain. Muitakin isän puoleisia kaljuja sukulaisia löytyy. Omien sukulaisteni puolella porukat ovat vahvahiuksisia sukupuolesta riippumatta siitä, ovatko he äidin vai isänpuoleisia. Toki hiukset harvenevat, mutta se nyt tapahtuu useille meistä iän myötä.
Niitä kaljuuntumiseen vaikuttavia geenejä on jotain 250. Jos isä alkaa kaljuuntua nuorena, niin aika todennäköistä on, että näin käy pojallekin. Näkeehän tuon tuttavaperheissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin. Oma poikani alkoi kaljuuntua 25-vuotiaana. Kaljuuntuminen on geeneisssä isänsä puolelta. Hän höyläsi päänsä kokonaan tukasta pois, mutta on sittemmin löytänyt jonkin lääkkeen, joka auttaa. Uutta hiusta pukkaa. En ole kysellyt asiasta, koska aihe on arka.
Geneettinen kaljuuntuminen kulkee x-kromosomin kautta. Ei siis periydy isän puolelta.
Miten selität sen, että esimerkiksi poikani isä, isän veljet ja isänisä ovat kaljuuntuneet varhain. Muitakin isän puoleisia kaljuja sukulaisia löytyy. Omien sukulaisteni puolella porukat ovat vahvahiuksisia sukupuolesta riippumatta siitä, ovatko he äidin vai isänpuoleisia. Toki hiukset harvenevat, mutta se nyt tapahtuu useille meistä iän myötä.
Niitä kaljuuntumiseen vaikuttavia geenejä on jotain 250. Jos isä alkaa kaljuuntua nuorena, niin aika todennäköistä on, että näin käy pojallekin. Näkeehän tuon tuttavaperheissäkin.
Omat ja tuttavaperheiden kokemukset > tiede
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat maininneet hiussiirteet. Valitettavasti ne eivät yleensä nuorena voimakkaasti kaljuuntuvia auta, kun siirrettävät hiukset on otettava omalta takaraivolta ja niillä voi lähinnä parantaa hiusrajaa, ei peittää kokonaan kaljua päälakea. Ei vaan riitä siirrettävää. Eikä lääkkeetkään ihmeitä tee jos se tukka kerta kaikkiaan haluaa pudota.
Voimia aloittajalle, ihan varmasti on vaikeaa.
Pikkuveljeni täytti just 18 ja hiusraja ja hiusten tuuheus (tai sen puute) päälaella näyttää ihan samalta kuin isällämme, joka on 63 :( En ole sanonut veljelle mitään tai kysellyt asiasta, koska eihän tohon voi yhtään mitään sellaista edes sanoa että siitä olisi apua.
Mun pikkuveljeni on hiukan vanhempi, mutta olen sanonut suoraan että olet tosi hyvän näköinen.
Nuorena oli kikkarapää. En tiedä kuinka usein ajaa, mutta ihan kaljuksi vetää päänupin.
Kääntää naisten katseet🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kokeile muita konsteja, niin voihan sitä tosiaan vetää kaljuksi ja kasvattaa halutessaan viikset ja parran kompensoimaan. Tunnen esim. erään miehen, joka näytti tällä tavalla paljon paremmalta kuin silloin, kun hän piti tukkaa vailla viiksiä ja partaa. Hän veti kaljuksi vieläpä vapaaehtoisesti, ei ollut kaljuuntumassa.
Nää on niin namuja, parrakkaat kaljut. Onneksi näkee paljon nykyään. Omaa miestä jouduin vuosia kannustamaan, että ajaisi kaikki pois, kun oli niin nuori ja pelkästi kaljua että veteli ohuita ohimohaituviaan kirkkaana kiiltävän kaljun päälaen päälle, mutta on kiitellyt mua lukemattomat kerrat siitä, että rohkaisin. Nuoreni, ja tuli aivan järjettömän paljon seksikkäämmäksi. Siitä on jo melkein 20 vuotta, nyt on hopeanharmaa partasuu ja naururypyt silmäkulmissa ja ilmeikäs ryppyinen otsa, kääntää päät missä vain meneekin.
Ihanasti sanottu puolisosta!🥰
Niin on Minun mieheni ei ole kalju, mutta hiukset ovat ohuet ja vaativat kolmen viikon välein parturoinnin. Ehdottelin myös vuosia että pyytää parturia ajamaan koneella lyhyeksi. Parturi ei ollut suostunut. Kerran sitten ostin hiustenleikkuukoneen ja mieheni alkoi ajamaan itse kolmen siilin. On muuten tosi hyvän näköinen! Valtava säästötkin tulee siitä kun ei kolmen viikon välein joudu maksamaan parturille. Välillä ajaa kaljuksikin.
Pelkästään ajan varaaminen parturille ja sinne meneminen (50km) oli hyötyyn nähden hankalaa.
Korona-aikanakin oli siisti koko ajan. Kantsii ostaa laadukas kone. Kestää vuosia.
Ei muuta kuin höylä käyttöön ja uusi look haltuun. Tulet arvostamaan myös helppohoitoisuutta ja säästöä kun ei tarvitse käydä parturissa enää.
Vierailija kirjoitti:
Pään muoto tuossa on aika ratkaiseva tekijä. Jos pään muodolle ei sovi kalju niin onhan se aika paska keissi. Mutta onhan niitä muitakin fyysisiä ominaisuuksia, jotka ei ole haluttuja pariutumismarkkinoilla ja ei tämä surkein niistä ole. Itselle ylimäärästä epävarmuutta tulee vaimon suhtautumisesta asiaan. Hän ei todellakaan suhtaudu siihen hyvin.
Outoa. Mikähän vaimoasi vaivaa?
Ole vain rohkeasti oma itsesi. Toisen ulkonäköön puuttuminen on tosi lapsellista. Vieläpä sen rakkaimman ja läheisimmän. En tajuu.
Vierailija kirjoitti:
Aja kokonaan kaljuksi ku vielä ehdit perustella sen tyylivalintana, jos pitkään emmit niin kaikki tietää pälvikaljustas.
Ja kasvata skägge
Ilman partaakin kalju on komea
"Tarua: Kaljuuntuminen periytyy äidin puolelta
Miestyyppinen kaljuuntuminen on monen geenin välittämä ominaisuus. Pelkästään äitiään ei voi pakenevasta hiusrajasta syyttää, sillä "kaljugeeni" saattaa olla tullut myös isän suvun puolelta."
Tämä lääkärin toteama löytyy tietysti tosi epätieteelliseltä MTV.fi -sivustolta, mutta samanlaista olen lukenut myös muiden lääkäreiden haastatteluista.
Kas kun se tiedekin kehittyy. Niitä geenejä on tosiaan se noin 250, jotka vaikuttavat.
Enkä nyt mitenkään asiaan etukäteen perehtymättä käytä esimerkkinä poikaani ja isäänsä tai tuttaviani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies on kalju ja minun mielestäni maailman seksikkäin ja komein mies.
Eipäs ole vaan minun!
Mun!
Tässä se nyt nähdään että kalju on upea! Huono puolison siinä että pakkasella palelee enemmän kuin hiuksellinen.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat maininneet hiussiirteet. Valitettavasti ne eivät yleensä nuorena voimakkaasti kaljuuntuvia auta, kun siirrettävät hiukset on otettava omalta takaraivolta ja niillä voi lähinnä parantaa hiusrajaa, ei peittää kokonaan kaljua päälakea. Ei vaan riitä siirrettävää. Eikä lääkkeetkään ihmeitä tee jos se tukka kerta kaikkiaan haluaa pudota.
Hiustenlähdön ja omien geenien suhteen täytyy olla realistinen.
Prinssi William on erittäin hyvä esimerkki miehestä jonka ainut vaihtoehto olisi ollut aloittaa finasteridi-lääkitys koko loppuelämäkseen silloin joskus parikymppisenä. Hänen hiustenlähtö on ollut mediassa tarkasti seurattavissa.
Tällä hetkellä hänellä ei riittäisi siirteitä koko päälaelle. Tässä kun pitää ottaa huomioon että sitä takaraivoa ja pään sivuja ei voi kyniä tyhjäksi asti koska muuten siirrät kaljuuntumisongelman sinne.
Paras hiustensiirtokandidaatti on mies jolla on tuuheat hiukset, siirtoreservit loistavat ja jonka hiustenlähtö on mietoa ja alkaa myöhään esim vasta 35+ tai 40+ ikäisenä.
Oletteko naiset huomanneet, että hiukset alkaisivat ohenemaan, kun ikää alkaa olla 40 vuotta? Mulle on tapahtunut näin ja tympii. Mikään sairaus ei vaikuta asiaan.
Entä oletteko saaneet apua esimerkiksi minoksidiilistä?
Olen yrittänyt säännöllisesti hieroa hiuspohjaa, mutta en kyllä ole sillä saavuttanut tuloksia.
Pääasiassa kirjoitti:
Itse asiassa vaikka kaljuuntuminen ei pääasiassa johdu omista toimista, niin siihen vaikuttaminen on erittäin suuressa määrin omissa käsissä. Mitä suurimmassa määrin kaljuuntumiseen voi todella vaikuttaa. Se nimenomaan onkin sitten omissa käsissä, vaikuttaako positiivisesti vai negatiivisesti.
Sanon tämän selvästi, että pääosassa tapauksista kaljuuntumista voi ehkäistä ja jopa saada kasvatettua hiukset takaisin. Kaljuuntumisen ehkäisy ja hiusten jopa takaisin kasvatus on muutamien asioiden summa. Nämä asiat on kyllä tieteellisesti hyvin tutkittu, mutta eivät yksittäisinä toimenpiteinä usein riitä. Tarvitaan keinojen yhdistämistä. Yksikään näistä keinoista ei ole erityisen monimutkaisia, saati kalliita. Ne vaativat kyllä jonkin verran vaivannäköä, mutta ei kalliita panostuksia. Tarpeet saa melko halvalla kaupasta, loppu on omissa käsissä eli vaatii käsityötä.
Ei tarvita mitään kalliita kirurgisia toimenpiteitä, kalliita kursseja, tai kalliita toimimattomia käärmeöljyjä. Toimivat keinot ovat olleet jo melko pitkään tiedossa ja tieteellisesti tutkittu, mutta harva on jaksanut ottaa niistä selvää, puhumattakaan että yhdistelisi niitä. Itsellä suistui oma lehmä ojaan jo sen verran varhain, että intoa on löytynyt asiaan perehtymiseen. Niin ja selvyyden vuoksi se oma lehmä on nostettu sieltä ojasta, ja laiduntaa tiheillä laitumilla nykyään.
Miksi alapeukuttaa kun kysymykseen tietoa jaetaan? Jos ei itse ole osannut tai jaksanut ottaa tutkituista asioista selvää, niin ilmeisesti helpoin ratkaisu on osoittaa tietämättömyytennsä alapeukuttamalla? Tämä foorumi on kyllä negatiivisuuden ja mielenterveystapausten perikuva. Pyyteetön avun tarjoaminenkin katsotaan täällä huonoksi ja ei toivotuksi asiaksi!
Kuten tiedo on todistanut, niin hiusten lähtöön PYSTYY vaikuttamaan. Siihen ei tarvvita mitään Nordinin myymiä käärmeöljyjä, vaan ihan toimivia ja ei kalliita toimia. EI siis tarvita välttämättä mitään kirurgisia toimennpiteitä tai kalliita reseptilääkkeitä, vaan käytännössä kaiken saa ilman reseptejä kaupasta.
Pubmed:stä esimerkiksi löytyy kaikki nämä tieteelliset oikeat tutkimukset, kun vaan jaksaa ottaa asioista selvää. Ei tämä ole mitään mystiikkaa, rakettitiedettä tai vaati jotain poppakonsteja!
Alkaa todella tympimään tämä paikka. Aina kun lukijan ymmärrys tai tieto loppuu, niin ei osata tai keksitä muuta kuin alapeukuttamisen tai herjan heittämisen. Asioista selvän ottaminen on jostain syystä täysin tuntematon vaihtoehto täällä!
Vierailija kirjoitti:
Oletteko naiset huomanneet, että hiukset alkaisivat ohenemaan, kun ikää alkaa olla 40 vuotta? Mulle on tapahtunut näin ja tympii. Mikään sairaus ei vaikuta asiaan.
Entä oletteko saaneet apua esimerkiksi minoksidiilistä?
Olen yrittänyt säännöllisesti hieroa hiuspohjaa, mutta en kyllä ole sillä saavuttanut tuloksia.
Tähänkin olisi helppo ja halpa apu, mutta alapeukuttajay ei täällä tykkää avuntarjoajista!
"Ennen ja jälkeen" kuvia:
Mikset vaan sanonut, että "minulla ei ole kokemusta", kun naiseus sinällään ei tähän asiaan liity mitenkään.