Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko erityisherkkyys todellista?

Vierailija
01.01.2023 |

Liittyykö siihen aina mielenterveysongelmat? Kumpi on syy, kumpi seuraus?

Tunnen itse kaksi henkilöä, jotka ilmoittavat olevansa erityisherkkiä ja molemmilla masennusdiagnoosi.

Kommentit (190)

Vierailija
141/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi monen palstalaisen perehtyä asioihin Googlessa... Pelkkä ns. erityisherkkyys ei tarkoita prinsessamaisuutta, vaan "highly sensitive person" (eli se muotitermi) tarkoittaa vaan hyvin aisti- ja tunneherkkää, empaattista sekä kauneutta ja eettisyyttä kaipaavaa ihmistä.

Ei se sellaisenaan ole mikään muille negatiivinen asia tai vastuupakoa, kuormittaa vain henkilöä itseään ja edellyttää taukoja sosiaalisuudesta, koska suuri osa ihmisistä on hyvin karkeita, jotkut jopa julmia.

Sitten on itsekkäitä ihmisiä, joilla on luonnevikaa/henkisiä ongelmia JA jotka ovat erittäin herkkiä, ja he ovat sietämättömiä.

Erityisherkkyys yksinään ei tarkoita, ettei ihminen hoitaisi vastuitaan - esim. moni sosiaalityöntekijä/sairaanhoitaja tms. on HSP. Joitakin itsensä kovettaneita tai karuluonteisia tietenkin ärsyttää se, että toinen ei ole "kova". Mutta ei sillä ole merkitystä, sillä ei julmuutta ja karuutta tarvitse hyväksyä. Sitä pitää arvostaa, että ihminen on hyväntahtoinen ja luo kauneutta monella tasolla.

MUTTA ymmärrän osittain harhaluulot, sillä olen tuntenut sellaisen, joka sanoi saaneensa diagnoosin erityisherkkyydestä ja oli sietämätöntä seuraa. Piikittelevä besserwisser, piittaamaton toisen tunteista, negatiivinen ja julman pilkallinen.

Erityisherkkyyteen ei ole diagnoosia, joten joko valehteli, tai sitten kärsii aistinsäätelyhäiriöstä ja sekoitti sen siihen.

Vierailija
142/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole keneltäkään ns. normaalilta pois, jos joku on erityisherkkä. Se herkkyys ei tee kenestäkään parempaa ihmisenä.

On hienoa, jos ominaisuutta voi käyttää työssä tai muussa elämässä hyödyksi, koska toisaalta se myös voi olla taakka.

Ihmisten geenipooli on laaja lajin selviytymisen takaamiseksi. Sen inttäminen, että kaikki on ihan samanlaisia ja yhtä herkkiä, mutta eivät anna sen vaikuttaa on aivan älytöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt mahdollista, että kirjoittajilla olisi ns. litteän maan syndrooma. Kun ei tiedosteta asioita tarpeeksi ja ymmärretä niiden välttämättömyyttä, aletaan mölistä ja haukkua.

Sekä kristalliolennot että erityisherkät ovat varsinkin työpaikoilla valtava voimavara, ja tuntuu niin väärältä, että yksinkertaisilla teoilla tavalliset tallaajat kuluttavat heidän energiaansa ja altistavat heitä pahalle ololle. Jos oikeasti sen 45 min ruokatunnin saisi olla rauhassa, voisi sen jälkeen olla enemmän läsnä, tuntea ja olla tietoisempi. Mutta ei, koska kommentoijan nilkka on perusteltu syy (siksi, että se on negatiivinen asia), mutta erityisyys ei (se on positiivinen, haluttu asia, josta muut ovat kateellisia) .

Itse ratkaisisin asian korvatulpilla ja vaatimalla vaatimasta päästyäni, että pääsen maadoittumaan hetkeksi. Ihmiset ovat erilaisia, yritä ottaa ainutlaatuisuus huomioon, se ei ole sinulta pois.

No pitäisikö sopeutua tai mennä sinne ruokatauolle sitten kun muut on käyneet. Jännää että pitää tehdä itse diagnoosi vain sille ettei sopeudu normaaliin elämään, no diagnoosinsa avulla voi olla ikuinen lapsi jonka ei edes pidä yrittää sopeutua kun on niin herkkä. Ja nämä väitteet "aistin muiden tunnetilat paremmin kuin muut", paitsi että on täysin väärässä väitteessään kyllä jokainen aistii ja jokainen reagoi omalla tavallaan, nämä erityisherkät eivät vaan sitä aisti.

Kyllä näitä on ihan aivokuvantamisislla tutkittu, erityisherkkyyden kriteereihin sopivilla aivot aktivoituvat laajemmin ja voimakkaammin esim. muiden tunnetiloja tulkitessa. 

Ja sen normaalin elämänhän määrittää enemmistö. Ei se ole mikään laatuluokitus. Tuskin oltaisiin edes kehitytty mihinkään vaiheeseen, jossa yhteiskunta kannattelee valtavaa määrää juntteja sellaisissa olosuhteissa, joiden rakentamiseen heillä ei olisi ollut mitään edellytystä itse, jos ei joidenkin aivot olisivat olleet vähän poikkeavat. 

Ja tässäpä pähkinänkuoressa se, mitä erityismulk- siis erityisherkiksi itsensä julistaneet ajattelevat kanssaihmisistään. Todella empaattista, kaunista ja herkkää, eikö?

En vastusta herkkyyttä. Vastustan ylimielisyyttä.

Vierailija
144/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko nyt mahdollista, että kirjoittajilla olisi ns. litteän maan syndrooma. Kun ei tiedosteta asioita tarpeeksi ja ymmärretä niiden välttämättömyyttä, aletaan mölistä ja haukkua.

Sekä kristalliolennot että erityisherkät ovat varsinkin työpaikoilla valtava voimavara, ja tuntuu niin väärältä, että yksinkertaisilla teoilla tavalliset tallaajat kuluttavat heidän energiaansa ja altistavat heitä pahalle ololle. Jos oikeasti sen 45 min ruokatunnin saisi olla rauhassa, voisi sen jälkeen olla enemmän läsnä, tuntea ja olla tietoisempi. Mutta ei, koska kommentoijan nilkka on perusteltu syy (siksi, että se on negatiivinen asia), mutta erityisyys ei (se on positiivinen, haluttu asia, josta muut ovat kateellisia) .

Itse ratkaisisin asian korvatulpilla ja vaatimalla vaatimasta päästyäni, että pääsen maadoittumaan hetkeksi. Ihmiset ovat erilaisia, yritä ottaa ainutlaatuisuus huomioon, se ei ole sinulta pois.

No pitäisikö sopeutua tai mennä sinne ruokatauolle sitten kun muut on käyneet. Jännää että pitää tehdä itse diagnoosi vain sille ettei sopeudu normaaliin elämään, no diagnoosinsa avulla voi olla ikuinen lapsi jonka ei edes pidä yrittää sopeutua kun on niin herkkä. Ja nämä väitteet "aistin muiden tunnetilat paremmin kuin muut", paitsi että on täysin väärässä väitteessään kyllä jokainen aistii ja jokainen reagoi omalla tavallaan, nämä erityisherkät eivät vaan sitä aisti.

Kyllä näitä on ihan aivokuvantamisislla tutkittu, erityisherkkyyden kriteereihin sopivilla aivot aktivoituvat laajemmin ja voimakkaammin esim. muiden tunnetiloja tulkitessa. 

Ja sen normaalin elämänhän määrittää enemmistö. Ei se ole mikään laatuluokitus. Tuskin oltaisiin edes kehitytty mihinkään vaiheeseen, jossa yhteiskunta kannattelee valtavaa määrää juntteja sellaisissa olosuhteissa, joiden rakentamiseen heillä ei olisi ollut mitään edellytystä itse, jos ei joidenkin aivot olisivat olleet vähän poikkeavat. 

Ja tässäpä pähkinänkuoressa se, mitä erityismulk- siis erityisherkiksi itsensä julistaneet ajattelevat kanssaihmisistään. Todella empaattista, kaunista ja herkkää, eikö?

Tulipa hiljaista :D

Vierailija
145/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkien mielestä vastakohta erityisherkkyydelle on julmuus, karuus ja juntteus? 

Vierailija
146/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erityisherkkä erityisherkille.

Vierailija
147/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskapaskojen tauti.

Vierailija
148/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käytin vielä gluteenia, niin olin herkkä ainakin sähkölle. Tiesin milloin olin voimalinjan alla, kun päässä alkoi tuntua lievää painetta. Kun lopetin gluteenin - oli paljon muita ongelmia gluteenista kuin sähköherkkyys, niin en enää tunne kävelenkö voimalinjan ali.

Vierailija
149/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todellista. Itse olen kyllä sekä nepsy että mt-haasteita omaava.  En tiedä liittyvätkö toisiinsa, vai ovatko vaan sattumaa kaikki yhteensä.

En ikinä kerro tästä kellekään, mt-haasteistakin vain ja ainoastaan silloin kun joku toinen kertoo ensin omista haasteistaan. En halua mitään erityiskohtelua, en yritä päästä mistään helpommalla, mutta väsyn kyllä huomion tarpeisiin ihmisiin, ja välttelen heitä. Joskus tästä tulee ikäviä kohtaamisia, kun joku ekstro huomaa että välttelen, ja sitten tullaan perässä vaatimassa kovaan ääneen huomiota.

Vierailija
150/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut kauneudesta tai herkkyydestä mitään, enkä julistanut itseäni yhtään miksikään. Poikkeavilla aivoilla tarkoitin lisäksi muutakin. Kaikki poikkeauvuudet tuntuvat herättävän valtaväestössä närää, vaikka nautimme kaikki niiden poikkeavuuksien hedelmistä. Ja vielä; suurin osa ihmisistä on juntteja. 

Enkä päivystä palstalla 24/7.

Vierailija
151/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleehan tuosta muutenkin, että tässä vastustettiin "erityisherkkyyttä", ilmeisesti koska se iskee johonkin omaan huonoon itsetuntoon. Miksi vasta-argumentoijan pitäisi olla täydellinen ihminen voidakseen kumota näitä argumentteja? Olkaa te muut paskoja ihan rauhassa, ja vaatikaa vähemmistöltä nöyristelyä ja mielistelyä, kun itse ette pysty edes välttävään suoritukseen muiden ihmisten ymmärtämisessä?

Lisäksi voitte sitten niputella muitakin teitä ärsyttäviä asioita siihen samaan ihmiseen? 

Vierailija
152/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaatko itse, miten yleistit tuossa kaikki erityisherkät? Ja kutsut vielä mulkuiksi. Käytit yhtä negatiivista kritiikkiä valtaväestöä kohtaan lyömäaseena erityisherkille ja julistat sitten itse olevasi oikein ylimielisyyden vastustaja... 

Vierailija
153/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylänuolia satelee muilta kateellisilta junteilta.

Vierailija
154/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ns. erityisherkistä on selvästi epävakaita, mutta erityisherkkyys on hyväksyttävämpi eikä niin leimaava asia. Jotta kyse olisi oikeasta herkkyydestä, pitäisi tietää millainen ihminen on ollut jo lapsena.

Vierailija
155/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On valitettavasti todellista. Ei ole mt-ongelmia, enkä ole nepsy. En ole omalla kohdallani huomannut mitään positiivista. Kuormitun mm. liian hektisestä ja hälyisestä päivästä ja työelämässä se onkin niin helppoa vältellä niitä asioita. En ilmoittele muille ominaisuudesta, kärsin hiljaa ja yritän keksiä tekosyitä, jos en jaksa lähteä johonkin hälyiseen illan viettoon.

Vierailija
156/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa ns. erityisherkistä on selvästi epävakaita, mutta erityisherkkyys on hyväksyttävämpi eikä niin leimaava asia. Jotta kyse olisi oikeasta herkkyydestä, pitäisi tietää millainen ihminen on ollut jo lapsena.

Voi olla kummatkin ja epävakauskin voi olla synnynnäistä ja geneettistä. Voisko nää mutuilut jättää sikseen?

Vierailija
157/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisherkkien mielestä vastakohta erityisherkkyydelle on julmuus, karuus ja juntteus? 

Sulla putkiaivot? SE on se vastakohta enemmänkin...

Vierailija
158/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos erityisherkkä näkee tilanteen, missä joku joutuu henkisen tai fyysisen väkivallan kohteeksi, hän voi tuntea sen voimakkaana fyysisenä kipuna omassa kropassa.

Vierailija
159/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien aivot eivät ole samanlaiset. Kuten eivät kädet, jalat, kasvot, pituus, paino.

Ihmiset kuulevat eri tavoin, näkevät eri tavoin, tuntevat eri tavoin. Janan toisessa päässä on esimerkiksi kuuro ja henkilö, jolla on äärimmäisen tarkka kuulo. Joten on aika loogista, että on ihmisiä, joilla kaikki aistit vähän huonot ja toisia joilla kaikki aistit erittäin herkkiä, tietyillä taajuuksilla.

Olen erityisherkkä, eikä minua henkilökohtaisesti kiinnosta yhtään, mitä mieltä joku anonyymi täällä siitä on. En tuo herkkyyttäni koskaan esille, kärsin hiljaa mielessäni. En vetoa siihen, jättääkseni jotakin tekemättä.

Vältän kyllä tiettyjä meluisia paikkoja, joissa soi musiikki täysillä ja valot välkkyvät. Vältän työmaiden läheisyyttä, koska niistä saattaa kuulua äkillisiä kovia ääniä. Vältän sosiaalista ylikuormitusta ja viihdyn paljon itsekseni. En kaipaa diagnoosia enkä oikeastaan ymmärrystäkään. Olen mikä olen, ja olen jo sen ikäinen, että tunnen itseni ja toimin sen mukaan.

Voin myös hyödyntää tätä puolta itsessäni, joten näen sen myös toisinaan hyvänä puolenani.

Vierailija
160/190 |
01.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ssekoittako välttämättä erityisherkkyydeksi nimettyä neurodiversiteetin muotoa muuhun herkkyyteen, ts. johonkin ujoon ja eteeriseen olemukseen ja kiltteyteen, vaikka empatiakyky kuuluukin siihen;

"many species—now we know it’s over 100, so far, including fruit flies and some fish species--have a minority that are highly sensitive. Although obviously the trait leads to different behaviors, depending on whether you are a fruit fly, fish, bird, dog, deer, monkey, or human, a general description of it would be that the minority that has inherited it has adopted a survival strategy of pausing to check, observe, and reflect on or process what has been noticed before choosing an action."

&

"In short, sensitivity, or responsivity as these biologists also called it, involves paying more attention to details than others do, then using that knowledge to make better predictions in the future. Sometimes you are better off doing so, other times it is a waste of energy."

Olisi ihan kiva, jos näissä keskusteluissa ei puhuttaisi ihan aiheen vierestä ties mistä herkästä ja arasta luonteesta, tai heikkoudesta tms. vaan otettaisiin selvää asioista 

https://hsperson.com/research/summaries-of-research-easy-reads/

https://hsperson.com/pdf/Authors_note_HSPbk_Preface.pdf