Minkäikäiselle tyttölapselle kannattaa kertoa kuukautisista?
Kommentit (62)
Asia tulee esille biologian tunnilla viidennellä ja silloin osalla tytöistä menkat on jo alkanut. Jotkut opettajat myös ohittavat sukukypsyysasiat kokonaan. Saattavat vain tokaista, että lukekaa,jos kiinnostaa. Kuudennella terveydenhoitaja yleensä kertoo murrosiän alkamisesta (kun se melkein kaikilla tytöillä on jo alkanut). Ehkäisyvalistus kuuluu normaalisti kasiluokan ohjelmistoon ja silloin osa on jo sukupuolielämän aloittanut.
Kouluvalistus tulee niin selkeästi jälkijunassa, että sitä ei kannata jäädä odottelemaan ja tuudittautua sen varaan. Voi olla, että opettaja on esim. lestadiolainen, joka ei suostu mainitsemaan ehkäisyä ollenkaan. VALISTAKAA ITSE JA AJOISSA!!!
Vierailija:
Ihan sama kun ykspäivä 5-vuotias poikani etsi mun huulirasvaa. Meni pikkuvessaan tuli tampoonin kanssa takas, ja sanoin että, " tässä" .
Nauratti asia, sanoin että ei tää ole huulirasva ja se oli sitten siinä, se juttu.
Mä kerran juttelin erään naapurin miehen kanssa pihalla, ja samalla laukusta kaivelin huulirasvaa. Otin sen sieltä ja aloin just laittamaan sitä huuliin, kun tajusin, että kädessä oli tamponi!! Arvatkaapa, tekikö mieli painua maan alle!! Se mies oli ihan hölmistyneen näköinen, ja meni kyllä pitkään, että aina hymyili kun mut näki :-//.
Koulussa terveydenhoitaja kertoi viidennellä luokalla perustellisesti.
Kertoisin kuukautisistakin siinä vaiheessa, kun lasta alkaa kiinnostaa miten ihminen toimii, mistä vauvat tulevat yms. Itse ainakin olin reilusti alle kouluikäisenä kiinnostunut siitä, mistä olen tullut ja katselin lääkärikirjasta kuvia, joissa vauva kasvaa äidin kohdussa, siinä vaiheessa olisi hyvin voinut kertoa kuukautisistakin. Oma äitini ei kertonut ja ne jäivätkin sitten sellaiseksi asiaksi, josta ei oikein kehdannut puhua.
kuka kertoo ja kuka ei. meidän koulussa kerrottiin jo ekalla ja nyt vitosella enemmän, terkkari antoi jopa siteen mukaan
Mun isä meni äitinsä jälkeen vessaan ja oliko pönttöön jäänyt vähän verta tai jotain, niin isä oli pitkään aivan paniikissa, että äiti kuolee pian. Että jos haluatte antaa lasten olla lapsia, kannattaa pitää huoli, ettei ne turhaan ole yksin peloissaan tietämättömyytensä takia.
On se hyvä tietää senkin takia, ettei sitten tule koulussa ongelmia, kun muut tietää ja itse ei - alkaa vaikka kiusata niitä tyttöjä, joilla jo on kuukautiset vaikkei itsellä olisikaan.
Mitä kauheaa tällaisissa luonnollisissa asioissa on? Miksi lapsi ei saisi nähdä äidin vaihtava sidettä? En minä nyt mitään seksiluentoa ala lapselleni pitämään, vastaan vain lapsen kysymykseen niin yksinkertaisesti ja selkeästi kuin osaan. Lapsi seuraa toisinaan minua kuin haukka, joten jos laittaisin vessan oven nenän edestä kiinni ja lukkoon, niin tyttö huutaisi varmasti koko vessassaoloaikani oven takana. Noin niistä asioista tulee tabuja, kun niitä ei voida ottaa luonnollisina juttuina. Mutta kukin tyylillään...
en itsekään halua olla vieressä katsomassa kun joku kaveri vaihtaa sidettään, olkoon vaikka miten luonnollista!
Itse olen tyttärelleni pikkuhiljaa kertonut siitä lähtien kun on ollut kolmannella luokalla. Välillä aina muistuttelin että naisella on sellaiset kun kuukautiset.
Tytöllä alkoikin kuukautiset kun oli 12-vuotias. Ei siitä mitään kovin isoa numeroa tehty. Mä rupesin jotain selittämään, mutta mut vaiennettiin aika nopeesti. Oma tyttönikin varmaan jo jostain Demi-lehdistä on lukenut sen verran että tietää sen mitä pitää. Toki olen maininnut että tulee kysymään jos kysyttävää on.
Siteet mä joudun ostamaan kun ei itse kehtaa!?
No, okei! toisaalta ymmärrän. En mä itsekään heti lähtenyt innolla sideostoksille, vaan äiti ne kaupasta haki.
Vierailija:
Mitä kauheaa tällaisissa luonnollisissa asioissa on? Miksi lapsi ei saisi nähdä äidin vaihtava sidettä? En minä nyt mitään seksiluentoa ala lapselleni pitämään, vastaan vain lapsen kysymykseen niin yksinkertaisesti ja selkeästi kuin osaan. Lapsi seuraa toisinaan minua kuin haukka, joten jos laittaisin vessan oven nenän edestä kiinni ja lukkoon, niin tyttö huutaisi varmasti koko vessassaoloaikani oven takana. Noin niistä asioista tulee tabuja, kun niitä ei voida ottaa luonnollisina juttuina. Mutta kukin tyylillään...
Sitten mä vaan ilmoitin että, jokaisella täytyy olla vessarauha. Ovi kiinni ja sillä siisti. Olihan siinä alkuun jotain huutoa, mutta oppi pian että mä tulen myös sieltä vessasta pois.
Tuskin on saanut traumoja sen takia, että ei oo nähnyt mua aikoihin pöntöllä istumassa tai sidettä/tamponia vaihtamassa.
Esitteletkö myös käytettyjä wc-papereitasi? Eiköhän näillä luonnollisilla asioillakin ole yksityisyytensä! Ei kenenkään tarvitse toisten likaisia jätöksiä nähdä! Sinä varmaan esittelet lapsesi vaippojakin muille!
Vierailija:
just näin.
Ihme porukkaa täällä taas
...niin sulla on kyllä ongelma. Kuukautiset ja seksi on pikkusen eri asioita. Sille en voi mitään jos sulle ei näin ole.
Pitäähän lapselle myös kertoa, että jos harrastaa seksiä, niin on mahdollisuus tulla raskaaksi. Ja raskauden kertoo useinmiten se että, kuukautiset jää pois.
...mutta ovat kuitenkin ihan erillisiä asioita. Aivot ja seksikin liittyvät aika oleellisesti yhteen. Ja kädet ja seksi... Hoh hoh.
...olin kertonut hänelle jo aiemmin kuukautisista ja sitten oli helppo jatkaa siitä aiheesta eli että kuukautisia ei tulekaan, niin siitä voi alkaa epäillä. Ei tarvinnut vielä juurtajaksain alkaa selittämään kaikkea ehkäisyn poisjättämisestä joka toinen päivä rakastelemiseen ;-)
Vierailija:
...mutta ovat kuitenkin ihan erillisiä asioita. Aivot ja seksikin liittyvät aika oleellisesti yhteen. Ja kädet ja seksi... Hoh hoh.
Ikää en nyt ihan tarkkaan muista.
Joskus aiemmin olin maininnut miksi siteitä käytetään, kun oli kysyi, " miksi sulla on vaippoja" ?
Tyttö on nyt 5v eikä tiedä mitään kuukautisista. Ehkä sitten ennen kouluun menoa kerron?