Nähty ravintolassa, miten äiti laittoi omasta puhelimesta noin 6-vuotiaalle...
Lapselle tiktokin pyörimään kun lähti ruokatilausta tekemään.
Tätäkö nykyajan kasvatus todellakin on? Ei tarvitse ihmetellä miksi lapset ovat kärsimättömiä, aina pitää se luuri olla kädessä. Joko oma tai vanhempien
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Näettekö muuten enää lasten vanhempien röökaavan? Tai ihan pieniä lapsia keskenään pihalla? Nykyvanhemnat ovat turvallisempia ja ajattelevat enemmän lapsiaan.
Ei näy enää ketään leikkipaikoilla. Hiekkalaatikot on useissa taloyhtiöissä kesäisinkin tyhjillään ja ylipäätään ei enää ole juurikaan mitään varusteita leikkipaikalla. Aikanaan oli kiikut, liukumäet, hiekkalaatikot, keinulaudat ja kiipeilytelineet. Siis jo siinä silloin aivan uudessa rivariyhtiössä jonne 1999 muutimme oli molemmille kolmen rivarin pihalle omat välineensä (12 asuntoa/leikkipaikka). Nykyään toisessa on vain kiikku, toisessa pihassa liukumäki ja hiekkalaatikko on edelleen molemmilla. Asutaan itse nyt parin kilometrin päässä.
Epäilen, ettei tupakanpolton vähenemisellä ole tuohon juuri vaikutusta. Rivitaloyhtiöt ja kunnat vaan kokoajan säästävät kilpaa. Eikä mikään houkuta äitejäkään käskemään lapsiaan pihalle. Mieluummin nökötetään yhdessä sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Miksei sille kelvanneet käpylehmät viihdykkeeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännykät on nykyaikaa. Jos ei ymmärrä, kannattaa ottaa selvää tai olla hiljaa.
Ne ovat yhteydenpitovälineitä, eikä vanhemman läsnäolon puutteesta johtuvaa virikettä.
Boomerit eivät vaan ymmärrä. Haikailevat aina entisaikoja. Onneksi kehitys menee eteenpäin.
Mitä hyvää olet saavuttanut nenä kiinni luurissa? Tai mitä hyvää lapsesi on saavuttanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Minä olen yli 40. Omassa lapsuudessani aivan selvät adhd:t jäivät vaille tukea, osa on jo mennyttä. Kannattaa jättää mestaroimatta, kun ei ole kerran oikeaa sanottavaa.
Eli silloinkin olisi pitänyt jakaa pervitiiniä kaikille halukkaille ja iskeä ohjain kouraan? Valitettavasti osa eläin- ja ihmiskunnan yksilöistä ovat kelvottomia, sille ei voi mitään.
Aika ihmeellistä tuomita joku kelvottomaksi. Aivot vain toimivat eri tavoin. Onko täälläkään kaikki ihan normeja?
Nykylapsilla menee ihan hyvin.
Sen sijaan vuosikerralla 1987 menee tutkitusti kaikkein huonoimmin.
Eli eipä se älyluurien eteentyöntö 6-vuotiaalle tainnut olla se elämää pilaava asia, vuonna 1993 kun sellaisia ei ollut.
Annoin vasta 3v kaksosille puhelimen ravintolassa, kun halusin itse syödä rauhassa loppuun ja lapset oli jo syönyt. Hui kauhia nyt niiden elämä on pilalla😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mun adhd saa ravintolassa vaikka pelata mun kännyllä
Kivempaa kuin se että odotellessa juoksisin perässä ympäri ravintolaa. Kivempaa sullekinAdhd? Onko hän siis ylivilkas lapsi, joka tarvitsisi turvaa ja oikeita virikkeitä vanhemmiltaan eikä amfetamiinijohdannaisia?
Syö pääs. Ohis.
En todellakaan, olen sen viimeisen ikäluokan edustaja, joille ei tungettu kemikaaleja turpaan samantien jos vähän ahdistaa tai on keskittymisvaikeuksia. Helvetin iso osa nykylapsista on tunnekyvyttömiä vihanneksia, joista ei tule ikinä mitään muuta kuin vankiloiden täytettä.
N29
Minä olen yli 40. Omassa lapsuudessani aivan selvät adhd:t jäivät vaille tukea, osa on jo mennyttä. Kannattaa jättää mestaroimatta, kun ei ole kerran oikeaa sanottavaa.
Eli silloinkin olisi pitänyt jakaa pervitiiniä kaikille halukkaille ja iskeä ohjain kouraan? Valitettavasti osa eläin- ja ihmiskunnan yksilöistä ovat kelvottomia, sille ei voi mitään.
Aika ihmeellistä tuomita joku kelvottomaksi. Aivot vain toimivat eri tavoin. Onko täälläkään kaikki ihan normeja?
Miksi ajattelet että me olemme jotenkin erityisiä? Lihaa, verta ja paskaa, oli kyseessä sitten antilooppi, lapsesi tai me kumpikin.
Vierailija kirjoitti:
Annoin vasta 3v kaksosille puhelimen ravintolassa, kun halusin itse syödä rauhassa loppuun ja lapset oli jo syönyt. Hui kauhia nyt niiden elämä on pilalla😂
Mutta ne katsoi kuitenkin vain lasten youtubea. Ei sentään tiktokkia. Ehkä noista vielä kelpo kansalaiset saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.
Mutta tiedätkö mikä on tik tok? Se ei ole 6 vuotiaalle soveltuva sovellus. Siinä voi eteen tulla vaikka mitä mikä ei todellakaan sovi tuon ikäiselle. Kerran katsoin kun känninen pariskunta huuteli siellä, nainen oli juuri hakattu ja silmät sen mukaiset. En antaisi omalle lapselle edes minuutiksi tuota näkyviin.
Olen opettanut oman lapseni odottamaan pöydäsdä jos haen jotain. Harjoitusta se vaatii eikä todellisesta tilanteesta kännykkään pakenemista.
Vakuutusyhtiössä ollessamme mies sanoi että onko minulla jokin sovellus kännykässä jota lapsi voi katsoa niin pyysin kynää ja paperia. Lapsi piirsi ja kuunteli kun asioimme. Tänä päivänä osaa odottaa, osaa käyttäytyä erilaisissa paikoissa ja opettaja sanoi että olisi ihanaa kun olisi enemmän hänenlaisiaan rauhallisia lapsia kun jokaisella tuntuu olevan adhd, sen taakse usein huonosti kasvatetut lapset piilotetaan.
Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Mielenkiintoista, mutta jos lapsesi ovat jo aikuisia, miten lapsesi on (olisi) voinut katsoa vakuutusyhtiössä kännykkää...?
Vierailija kirjoitti:
Nykylapsilla menee ihan hyvin.
Sen sijaan vuosikerralla 1987 menee tutkitusti kaikkein huonoimmin.
Eli eipä se älyluurien eteentyöntö 6-vuotiaalle tainnut olla se elämää pilaava asia, vuonna 1993 kun sellaisia ei ollut.
Vuosikerralla 1987? Onko sulla lähdettä tälle? T: 89
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi joskus syö ruokaa ja katsoo samalla kännykkää.
Haluatteko kysyä jotain ?
Miksi? Mikset minimoi vahinkoja ja anna hänelle edes sitä Aku Ankkaa tai kirjaa jotta hän oppisi lukemaan edes auttavalla tavalla? Nykypennut ei osaa enää lukea, saati kirjoittaa, kiitos älypuhelimien ja laiskojen vanhempien.
No lapseni on 4 v. Ja osaa kirjoittaa nimensä ja paljon muutakin. Pelaa myös älypelejä. Tykkää laskea yhteenlaskuja yms. Kirjoja luetaan kans paljon.
Mitään perinteisiä tietokonepelejä meillä ei ole. Mutta toisissa perheissä ne tuntuu olevan kova juttu.Kuinka hän ei vielä lukea osaa? Itse osasin jo 3-vuotiaana.
Nykyään lapset oppivat keskimäärin aiemmin lukemaan kuin esim. 1980-luvulla. 3-vuotiaana lukemaan oppiva ei ole normilapsi.
Se oli 1960-lukua, kun 3-vuotiaana opin lukemaan. Isä opetti lukemaan Aamulehdestä isolla kirjoitettuja otsikoita, eikä siinä kauan mennyt, kun osasin lukea tikkukirjaimilla kirjoitettua Aapista. Kun oli ahkerasti luettu, toi Aapiskukko aina välillä karkin Aapisen väliin. Normi-ihminen minusta tuli, vaikka lukemaan opinkin jo 3-vuotiaana.
Nykyään olen enemmän huolissani ikäihmisten somen käytöstä ja käyttäytymisestä, ihan omalla nimellä ja naamalla kirjoittavat sellaista törkytekstiä, että siitä nuoremmilla on oksat pois.
Jopa harrastusryhmässä. Käykääpä katsomassa jotakin ryhmää. Häpäisevät koko perheen ja suvun. Ja huuhtavat yksityisyyden piiriin kuuluvat asiat somessa.
Ja aina toitotetaan, kuinka lasten ja nuorten ruutuaikaa pitäisi rajoittaa, kyllä se pitäisi lähteä aikuisilta, erityisesti vanhoilta ihmiseltä, sillä lapset ja nuoret saavat mallin ja esimerkin älylaitteiden käytöstä aikuisilta.
Ap. on huolissaan lapsen älylaitteen käytöstä, mutta mitä hän itse parhaillaan tekee.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Meidän 4v oli just eilen puhelin kädessä muistotilaisuuden loppupuolella, kun viihtyi pelaamalla oppimispelejä. Muut samanikäiset lapset juoksi ympäri salia pöytäliinoja repien ja riehuen.
En näe puhelinta sen kummempana viihdykkeenä kuin barbejani, mylittleponyjani, virtuaalilemmikkejäni tai taskunintendojani omassa lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun menen lasten kanssa kauppaan, ravintolaan tai mihin tahansa, niin minä kaivan laukustani vesivärit ja maalaustelineen. Siinä saavat tulevat taiteilijan alut toteuttaa itseään eikä tarvitse muiden kanssaihmisten mieltään pahoittaa siitä että meidän lapset nauttisivat mediasaastetta.
Oikein:) näytät hyvää esimerkkiä myös muille vanhemmille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä apuväline, miksei sitä saa käyttää?
Perustele miksi se on hyvä?
Kun meidän lapsi oli vuoden parin vanha, ei ollut vielä älykännyköitä tai nettiä. Ruokapöydälle laitettiin viihdykkeeksi leluja, meidän pojalla lähinnä pikkuautoja, ja niiden avulla syömiseen syntyi kiinnostus. Myös ravintolakäynneillä oli aina mukana pari kolme pikkuautoa. Äitipiireissä tätäkin arvosteltiin, kyllä nyt lapsen pitää syödä ilman viihdykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ollut edes TV:tä silloin, kun lapset olivat pieniä, mutta en silti tuomitsisi äitiä tämän yhden tilanteen perusteella. Juuri ravintola on erikoistilanne, jossa lapsen pitää tyypillisesti odottaa aika pitkään paikallaan häiritsemättä muita. Kyllä minäkin olisin saattanut juuri silloin käyttää poikkeuksellisesti kännykkää viihdykkeenä, vaikka muuten lasteni keskimääräinen ruutuaika oli selvästi alle 5 minuuttia päivässä.
Mutta tiedätkö mikä on tik tok? Se ei ole 6 vuotiaalle soveltuva sovellus. Siinä voi eteen tulla vaikka mitä mikä ei todellakaan sovi tuon ikäiselle. Kerran katsoin kun känninen pariskunta huuteli siellä, nainen oli juuri hakattu ja silmät sen mukaiset. En antaisi omalle lapselle edes minuutiksi tuota näkyviin.
Olen opettanut oman lapseni odottamaan pöydäsdä jos haen jotain. Harjoitusta se vaatii eikä todellisesta tilanteesta kännykkään pakenemista.
Vakuutusyhtiössä ollessamme mies sanoi että onko minulla jokin sovellus kännykässä jota lapsi voi katsoa niin pyysin kynää ja paperia. Lapsi piirsi ja kuunteli kun asioimme. Tänä päivänä osaa odottaa, osaa käyttäytyä erilaisissa paikoissa ja opettaja sanoi että olisi ihanaa kun olisi enemmän hänenlaisiaan rauhallisia lapsia kun jokaisella tuntuu olevan adhd, sen taakse usein huonosti kasvatetut lapset piilotetaan.
Kolmen jo aikuisen lapsen äiti
Mielenkiintoista, mutta jos lapsesi ovat jo aikuisia, miten lapsesi on (olisi) voinut katsoa vakuutusyhtiössä kännykkää...?
Porvoossa oli älypuhelimia jo 2000-luvun alussa? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli aikanaan aina kirja tai värikynät ja vihko mukana alle kouluikäisen viihdykkeeksi. Miksei ne kelpaa nykylapsille?
Miksei sille kelvanneet käpylehmät viihdykkeeksi?
Ne oli 30-40 -luvun viihdykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi joskus syö ruokaa ja katsoo samalla kännykkää.
Haluatteko kysyä jotain ?
En kysyä, mutta kertoa, ettei näköjään ole ainoa. Tapaninpäivänä oltiin laskettelukeskuksesta, kodassa paistamassa makkaraa (joo, hyi me mitä epäterveellistä moskaa lapsellemme, 12 v, syötetäänkään) ja syömässä eväitä. Siellä oli myös isä kolmen lapsen kanssa, pieni tyttö max 3 v, pojat ehkä 6-8 v. Tyttö istui koko ajan penkillä puhelin käsissä katsomassa videoita. Makkara oli välillä toisessa kädessä, mutta puhelimesta ei irrottanut kättä eikä silmiään hetkeksikään. Isä syötti leipää ja juotti mehua, kun tyttö tiukasti tuijotti puhelinta sanomatta koko aikana oikein mitään, lisää mehua pyysi ja sanoi ettei enää leipää. Tuollaisessa paikassa ja tuossa tilanteessa se oli aivan absurdia. Muut lapset ja nuoret selittelivät ja juttelivat ulkoilusta ja laskuistaan, tämä pienin vain tuijotti puhelinta.
Mistäs se johtuu että lapsi on huonokäytöksinen? Olisiko vanhemmat? Kännykästä ei saa aikuisen oikeaa huomiota.